Yönetmen: Metin Erksan
Senaryo: Turgut Özakman
Kamera: Nihat Çifteoğlu
Yapım: Has Film / Hamit Gürsoy
Kamera Asistanı: Nüsret Öz, Makyör: Zeki Alpan,
Yardımcısı: Hikmet Bilgin, Set Amiri: Yusuf Yılmazkaya, Set
Ekibi: Aziz Kıskanç, Mehmet Uğurayan, Abdurrahman Koçak, Prodüksiyon
Amiri: Rauf Ozangil, Prodüksiyon Yardımcısı: Recep Kızıltan,
Oyuncular:
Rüştü Asyalı, Alev Oraloğlu, Aydın
Babaoğlu, Deniz Erkanat, Reha Yurdakul, Atıf Kaptan, Suna Pekuysal, Ergun
Köknar, Yavuz Selekman, Muzaffer Yenen, Sabahat Işık, Yaşar Şener, Sevim Yörük,
Ahmet Kostarika, Faik Coşkun, Ekrem Gökkaya, İhsan Bayraktar, Feridun Çölgeçen,
Arap Celal, Masis Gül, Nevdet Yakın, Erol Yeşilpınar, Özdemir Akın, Ahmet
Şenses, Hakkı Kurt, Asuman Seyhan,
► Keloğlan'ın önce padişah
kızıyla daha sonra ülkenin en iyi silahşörünün kızı Cankız ile olan öyküsünün
anlatıldığı bir film, Keloğlan'ın annesinden padişahın kızını istemesi insani
bir davranış meselesi. Keloğlan biliyor ki müsabakaya girmesi ve padişahın
kızını istemesi için önünde hiç bir engel yok. Eğer Keloğlan müsabakayı
kazanabilirse, padişahın kızını da kazanabilecek.
Keloğlan, saf ve aptal
görünen ama, zaman zaman akla gelmedik kurnazlıklar yapabilen çelimsiz, çirkin
görünüşlü bir masal kahramanıdır. Bu özelliğiyle de öteki masal
kahramanlarından ayrılır. Ne boylu posludur, ne de yakışıklı üstelik keldir.
Babası yoktur. Yaşlı anasıyla yaşar. Tembel, uyuşuk yaratılışta biridir ama.
Zor anlarda aklını kullanarak ve zorluk içindeki insanlara yardım ederek hemen
sınıf atlar. Yoksulluktan kurtulur. Bu özelliğiyle de halkının bazı özlemlerini
dile getirir. Metin Erksan, Keloğlan'ın sınıf atlama çabasını "Türk
sinemasında bir takım filmlerin içinde çobanlar, ırgatlar, ameleler devamlı
olarak ağanın kızına aşık olmuştur. Hiç bir çoban, çoban kızına aşık olmaz,
devamlı ağanın kızına aşık olur. Keloğlan da bu kahramanlardan biri. Padişahın
kızını isteyerek sınıf atlayacak." diyerek açıklıyor.
Bu Keloğlan filmi veya
temelde bütün Keloğlan hikayeleri Türk toplumuna ait belirli korkunç bir
gerçeği yansıtıyor. Dışarıdan baktığımız zaman bir masal filmi. Fakat iç
yapısına, iç yüzüne bakıyoruz. İç yüzünde, Türk cemiyetinin, Türk insanının çok
temel bazı özelliklerini ortaya koyuyor.
Metin
Erksan, Keloğlan filmlerinin ulusal sinema kapsamı içine alınmasını Keloğlan'ın
bir halk kahramanı olmasına . bağlıyor:
Türk ulusunun hayali
imgeleri böyle bir kahraman doğurmuş. Fakir, fukara, tahsilsiz, çelimsiz,
kıyıda köşede kalmış bir adam, bir gün büyük başarılar elde edebiliyor. Bizde
aristokrasi olmadığı için, Türk tarihinde bu tip kahramanlar çok vardır. Bizde
sıradan bir vatandaş en üst makamlara çıkabilir. Feodalite olan sınıflı
toplumlarda bu yoktur
FİLMİ İZLE