Powered By Blogger

17 Şubat 2018 Cumartesi

KELOĞLAN İLE CAN KIZ (1972)


Yönetmen: Metin Erksan
Senaryo: Turgut Özakman
Kamera: Nihat Çifteoğlu
Yapım: Has Film / Hamit Gürsoy

Kamera Asistanı: Nüsret Öz, Makyör: Zeki Alpan, Yardımcısı: Hikmet Bilgin, Set Amiri: Yusuf Yılmazkaya, Set Ekibi: Aziz Kıskanç, Mehmet Uğurayan, Abdurrahman Koçak, Prodüksiyon Amiri: Rauf Ozangil, Prodüksiyon Yardımcısı: Recep Kızıltan,

Oyuncular: Rüştü Asyalı, Alev Oraloğlu, Aydın Babaoğlu, Deniz Erkanat, Reha Yurdakul, Atıf Kaptan, Suna Pekuysal, Ergun Köknar, Yavuz Selekman, Muzaffer Yenen, Sabahat Işık, Yaşar Şener, Sevim Yörük, Ahmet Kostarika, Faik Coşkun, Ekrem Gökkaya, İhsan Bayraktar, Feridun Çölgeçen, Arap Celal, Masis Gül, Nevdet Yakın, Erol Yeşilpınar, Özdemir Akın, Ahmet Şenses, Hakkı Kurt, Asuman Seyhan,

► Keloğlan'ın önce padişah kızıyla daha sonra ülkenin en iyi silahşörünün kızı Cankız ile olan öyküsünün anlatıldığı bir film, Keloğlan'ın annesinden padişahın kızını istemesi insani bir davranış meselesi. Keloğlan biliyor ki müsabakaya girmesi ve padişahın kızını istemesi için önünde hiç bir engel yok. Eğer Keloğlan müsabakayı kazanabilirse, padişahın kızını da kazanabilecek.

Keloğlan, saf ve aptal görünen ama, zaman zaman akla gelmedik kurnazlıklar yapabilen çelimsiz, çirkin görünüşlü bir masal kahramanıdır. Bu özelliğiyle de öteki masal kahramanlarından ayrılır. Ne boylu posludur, ne de yakışıklı üstelik keldir. Babası yoktur. Yaşlı anasıyla yaşar. Tembel, uyuşuk yaratılışta biridir ama. Zor anlarda aklını kullanarak ve zorluk içindeki insanlara yardım ederek hemen sınıf atlar. Yoksulluktan kurtulur. Bu özelliğiyle de halkının bazı özlemlerini dile getirir. Metin Erksan, Keloğlan'ın sınıf atlama çabasını "Türk sinemasında bir takım filmlerin içinde çobanlar, ırgatlar, ameleler devamlı olarak ağanın kızına aşık olmuştur. Hiç bir çoban, çoban kızına aşık olmaz, devamlı ağanın kızına aşık olur. Keloğlan da bu kahramanlardan biri. Padişahın kızını isteyerek sınıf atlayacak." diyerek açıklıyor.

Bu Keloğlan filmi veya temelde bütün Keloğlan hikayeleri Türk toplumuna ait belirli korkunç bir gerçeği yansıtıyor. Dışarıdan baktığımız zaman bir masal filmi. Fakat iç yapısına, iç yüzüne bakıyoruz. İç yüzünde, Türk cemiyetinin, Türk insanının çok temel bazı özelliklerini ortaya koyuyor.
Metin Erksan, Keloğlan filmlerinin ulusal sinema kapsamı içine alınmasını Keloğlan'ın bir halk kahramanı olmasına . bağlıyor:

Türk ulusunun hayali imgeleri böyle bir kahraman doğurmuş. Fakir, fukara, tahsilsiz, çelimsiz, kıyıda köşede kalmış bir adam, bir gün büyük başarılar elde edebiliyor. Bizde aristokrasi olmadığı için, Türk tarihinde bu tip kahramanlar çok vardır. Bizde sıradan bir vatandaş en üst makamlara çıkabilir. Feodalite olan sınıflı toplumlarda bu yoktur



FİLMİ İZLE 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder