Powered By Blogger

10 Mart 2018 Cumartesi

KARA ÇALI (1973)


"Mahşerede Buluşalım "

Yönetmen: Suat Yusuf
Senaryo A. Fuat Kalkan
Kameraman: Mükremin Şumlu
Yapım: Nurdan Film / Sevgi Nurdan

Reji Asistanı: Ahmet Karatop, Kamera Asiştanı: Adil Özbek, Sesleri Alan: Rauf Tözün, Senkron, Negatif Montaj: Ali Berkan, Prodüksiyon Amiri: Selahattin Bozkurt, Ar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Yılmaz Şerif, Sevgi Nurdan, Kâzım Kartal, Rahmi Pala, Niyazi Vanlı, Aslan Özbey, Sabahat Işık, Abidin Görsev, Faik Coşkun, Yaşar Acar, Hikmet Gül, Ahmet Önder, Ali Demir, Rahmi Pala, Mustafa Göğüş, Dündar Aydınlı, Ayla Güler, Sebahat Şen, Yeter Aşkın, Berna Benek, Fahrettin Yılmaz, Ahmet Aslan, Küçük Yıldızlar: Cumhur ve Saltanat,

KAMBUR (1973)


Yönetmen: Atıf Yılmaz
Senaryo: Erdoğan Tünaş,
Görüntü Yönetmeni: : Kaya Ererez
Müzik: Mikis Tedorakis
Sanat Yönetmeni: Bülent Özsavaş
Yapım: Akün Film / İrfan Ünal

Yönetmen Yardımcıları: Attila Gökbörü, Ünal Berksoy, Zafer Par, Kamera Yardımcıları: Mustafa Kuzu, Hüseyin Ererez, Sanat Yönetmeni: Bülent Özdavaş, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Renk Uzmanı: Turgut Ören, Set Ekibi: Sonay Kanat, Birol kanat, Ekrem Ülgen, Halil Dede, Montaj: Aleko Aleksandru; Işık Yönetmeni: Erol Batıbeki, Ömer Ekmekçi, Senkron: Mustafa Kent, Negatif Montaj: Hüsam Üren, Yapım Yönetmeni: Tuncel, Yardımcısı: Metin Ok, Laboratuar Şefi: Hikmet Kuyucu,
(Lale Film Stüdyosunda seslendirilmiş Ören Renkli Film Laboratuarında hazırlanmıştır.)

Oyuncular: Fatma Girik, Kadir İnanır, Suzan Avcı, Danyal Topatan, İhsan Yüce, Muazzez Kurdoğlu,

Konu: Ayvalık'ta balıkçılık yapan babası ıle birlıkte yaşayan yoksul, güzel ama kambur Azize'nin (Fatma Girik) tekdüze, çevresinden soyutlanmış, içine kapanık dünyası, kasabaya gelen Ali (Kadir inanır) adındaki kör bir kemancı ile değişiverir. Azize 32 yıl boyunca sevginin ne anlama geldiğini bilmeden, tatmadan, ya da tatma olanağını o güne dek yakalayamadan yaşamını sürdürmüştür. Azize ancak, kör bir adamın, kusurunu fark etmeden, utancını hissetmeden kendisini sevebileceğine inanır. Yaşamı boyunca yakaladığı ve belki de zaman yakalayamayacağı, o anlatılmaz duyguların önlenemez coşkusuyla kör kemancıya tutulur. Sevgisi karşılıksız kalmaz ve iki özürlü insan arasında sevgi ile örülmüş küçük ama içten ve sıcak bir dünya kurulur. Çevresindekilerin alayına, horlamasına ve insafsız saldırılarına rağmen, yaşamının belki de tek desteği olan ve oldukça geç yakalanan bu sevgiye takılıverir. Öylesine sever ki, sevdiği adama, görebilmesi, ve kendi çirkinliklerinin bile fark edilmesini göze alarak gözlerini ona armağan eder. Kambur; sinemamızın görmezlikten gelip es geçtiği özürlü insanlar üzerine yapılmış küçük ama içten ve sıcak çarpıcı bir örnek. Burçak Evren, “İki Ün’lü Kadın Fatma Girik”

► Türk sinemasındaki güzel kız, yakışıklı delikanlı temeline dayanan aşk öykülerinden ayrılan Kambur "birbirini tamamlayan ama ile kambur halk hikayelerinden yola çıkar, doğunun kendine özgü, çileli cetesi, fedakar aşk masalarının Leyla ile Mecnunları, Kerem ile Aslı'ların çizgisine ulaşır". Keloğlan'ın bir filminde söylediği gibi "Türk toplumunda güzelin şansı azdır, örneği de çoktur." Kusuru olan insanlarla ne yazık ki bu kusurların nedenleri kendileriymişçesine alay edilir, aşağılanırlar. Sevgileri küçümsenir. Azize'de bu bakış açısının yarattığı davranışların mutsuzluğunu yaşar. Ali'ye aşık olması ve aşkını açıklayabilme gücünü bulması da kusurunun görülemeyeceğindendir. Azize gözlerini vererek, hem sevgisinin büyüklüğünü kanıtlamakta, hem de sevgilisinden ayrılmayı göze almaktadır.

► Film 1973 yılında Sinematek Derneğinin yaptığı değerlendirmede, yılın en iyi 10 filmi arasında yer aldı.

KAHPE FELEK (Kara Seyit) (1973)


Senaryo ve Yönetmen Kemal Kan,
Kameraman Dinçer Önal

Renk Uzmanı: S. Türker Vatan, Laboratuar: Hasan Örnek, Selâhattin Kaya, Abdullah Akdeniz, İsmet Tomaçgil, Montaj Senkron: İsmail kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Teknik Ekip: Engin Dağdelen, Cevdet Yener, Çetin Uzun, İsmail Alar, İlyas Akarsu, Prodüksiyon Amiri: Özdemir Akın, Reji Asistanları: Engin Temizer, Ahmet Kılıç, Türkü ve Müzik: Yıldıray Çınar, Yeni Stüdyoda renklendirilmiştir

Oyuncular: Yıldıray Çınar (Kara Seyit), Gönül Hancı, Erol Taş (Beşir), Altın Ser, Nilgün Ceylan, İhsan Gedik, Giray Alpan, Mehmet Uğur, Sırrı Elitaş, İbrahim Uğurlu, Yılmaz Kurt,

Konu: Köy sorunlarından olan kan davası ve toprak kazanma, çalınıp saklanan altınların aranması ve ihanetin karşılığında intikam alınmasını onu alan Yıldıray Çınar’ın şarkı ve türküyle bezediği macera filmi

KADERLERİ ÖLÜMDÜ (1973)


Yönetmen: Oğuz Gözen
Senaryo: Kadir Şaşmaz
Kamera: Fehmi Eryılmaz
Yapım: Eşlik Film/Kadir Şaşmaz

Oyuncular: Levent Çakır, Seyhan Gümüş, Nil Uzun, Yaşar Güçlü, Danyal Topatan, Kadir Şaşmaz, Halil Gürses, Hakan Demir, Hasan Yıldız, Sönmez Yıkılmaz

Konu: Sınırda kaçakçılık yapan dört gencin hikayesi. Bu filmin çekimi sırasında yapımcı Kadir Şaşmaz ile Oyuncu Leven Çakır arasında ücret ödemesi konusunda anlaşmazlık baş göstermiş ve Çakır seti film tamamlanamaz düşüncesiyle seti terk etmiştir. Bundan sonrasını yönetmen Oğuz Gözen şöyle anlatmaktadır: “Parasının büyük bir kısmını aldığını, kalanı da mutlaka alacağını izah etmeye ve işe devam etmesini tavsiye ettim. Fakat ekibin minübüsü hareket etmiş Levent minübüse binmemişti. İş bu kerteye geldikten sonra olayın benim için halli son derece kolaydı. Levent’in kostümlerini set işçilerinden birine giydirerek, jandarmalardan kaçarken bir kurşunla öldürdüm onu. Oldu bitti böylece” (Bir Yeşilçam Masalı)

KADERİMİZ (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Melih Gülgen
Foto Direktörü: Rafet Şiriner
Yapım: Funda Film/Fethi Oğuz

Laboratuar Şefi ve Renk Uzmanı: S. Türker Vatan, Montaj Senkron: Ender Teker, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Işıklar: Funda Film, Haydar Aslan, U. Dede Şimşek, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Prodüksiyon Amiri: Kadir Akgün, Set Amiri: Mustafa Buvan, Yardımcıları: Cevdet Yurteri, İlyas Akarsu, Reji Asistanı: Yılmaz Koç, Kamera Asistanı: Taci Saraç, (Yeni Film Stüdyosu Renkli laboratuarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Yılmaz Köksal, Hülya Darcan, Ahmet Mekin, Hüseyin Zan, Kazım Kartal, Atıf Kaptan, Madelet Tibet, Muazzez Kurdoğlu, Osman Alyanak, Eşref Vural, Kemal As, Tevfik Şen, Mustafa Özkaya, Nusret Yağmur, Mehmet Yağmur, Erdoğan Ok, Küçük Yıldız: Engin İşsever,

Konu: Aynı mahallede beraber büyüyen iki kabadayının çıkar çatışmasını konu alan bir film.


KADERİM KANLA YAZILDI (1973)


Yönetmen: Nazmi Özer
Senaryo: Tunç Başaran
Kamera: Mamduh Yükman
Yapım: Emek Film / Nazmi Özer

Reji Asistanı: Mesut Tamer, Kamera Asistanı: Abdullah Gürek, Set Teknisyenleri: İsmail Kündem, Erdal Sümer, Ali Pir, Senkron Montaj: İsmail kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuar: Saner Film Stüdyosu, Labr. Teknisyenleri: Hasan Örnek, İsmet Tomaçgil, Abdullah Akdeniz, Selahattin Kaya, Seslendiren: Marko Buduris, Teknik Direktör: Yavuz Işıklar,
(Yıldız Film stüdyosunda seslendirilmiştir)

Oyuncular: Kartal Tibet, Meral Zeren, Süleyman Turan, Şükriye Atav, Attila Ergün, Ebru Yaprak, Ergun Rona, Sami Tunç , Faik Coşkun,

Konu: Yeraltı dünyasıyla kanun dışı ilişkiler kuran kardeşini kurtarmak için kendini feda eden bir adamın öyküsü.

KADERİM (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Adnan Kıran
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Dünya Film / Gaye Ünlüses

Oyuncular: Yılmaz Duru, Tansu Sayın, Bilal İnci, Suna Selen, Muhterem Nur, Altan Günbay, Mümtaz Ener, Muazzez Arçay

KADER ÇIKMAZI (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç
Kamera: İzzet Akay
Yapım: Osmanlı Film/Mehmet Karahafız

Oyuncular: Aytaç Arman, Fatma Belgen, Erol Taş, Ahmet Arkan, Seyhan Gümüş, Atıf Kaptan, Nubar Terziyan, Diler Saraç, Gül Endam, Yılmaz Kurt

Konu: Bir kasa soygununu önlemeye çalışırken kasıklarından bıçaklanıp sakat kalan gençle, zengin kızı Elif’in öyküsü.

KADER (1973)


Yönetmen: Mehmet Dinler
Senaryo: Bülent Oran
Kamera: Kenan Kurt
Yapım: Melek Film/Şahan Haki

Oyuncular: Yıldırım Önal, Fatma Belgen, Hayri Caner, Seyyal Taner, Osman Alyanak, Cem Erman, Hakkı Kıvanç

KABADAYININ SONU (1973)


"ARZUNUN BEDELİ"

Senaryo ve Yönetmen: Nejat Okçugil
Kamera: Ali Yaver
Yapım: İstanbul Ticaret/Necat Okçugil

Oyuncular: Kartal Tibet, Hale Soygazi, Oktar Durukan, Hüseyin Zan, Kayhan Yıldızoğlu, Mualla Sürer, Nevin Nuray, Nubar Terziyan, Zeyno Çilem, Feridun Çölgeçen, İlknur Taçbaş, Nesrin Nur, Yeşim Tan, Yonca Yücel, Altınser Ilgaz,

Konu: Bir kabadayının ayakta kalmak için verdiği savaşın öyküsü.

İNSANLIK ÖLMEDİKÇE (1973)



Senaryo ve Yönetmen: Seyfi Havaeri
Kamera: Necati İlktaç
Yapım: Uyanış Film / Seyfi Havaeri

Oyuncular: Serdar Gökhan, Tülin Örsek, Renan Fosforoğlu, Diler Saraç, Yaşar Güçlü, İsmail Konca, Oktay Yavuz, Ömer Kahraman, İbrahim Kurt, Mustafa Satir, Faik Coşkun, Küçük Yıldız: Sema Havaeri,

Konu: Cinayet suçuyla hapse atılan bir mahkûmun dramatik öyküsü.

İNTİZAR (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Oksal Pekmezoğlu
Foto Direktörü: Özdemir Öğüt
Yapım: Saner Film / i Saner

Oyuncular: Neşe Karaböcek, Engin Çağlar, Bilal İnci, Müşerref Çapın, Necdet Yakın, Feridun Çölgeçen, Süheyl Eğriboz, Hakkı Kıvanç, Seyhan Gümüş, Ferda Büyük Güneş (Ses Mecmuası Finalisti), Küçük Yıldız: Cenk Erdier

Konu: Neşe bir gazinoda şarkı provası yapmaktadır. Genç ve güzel bir kız olan Neşe, sesini değerlendirip çalışmak istemektedir. Kemal’le nişanlı olan Neşe’ye patronu da hayrandır. Kemal’le randevusu olan Neşe bu provadan sonra geç kalınca patronu onu randevu yerine getirir. Fakat nişanlısı Neşe’ye çok kızar, hakaretler eder. Sen bir şoförle evlenemezsin, senin yerin zenginlerin yanıdır. Der. Neşe hep alttan almakta, denemelerde çok başarılı oluyorum, meşhur bir şarkıcı olacağım, Almanya’ya gitmene gerek kalmadı, en güzel arabayı burada alacağız Kemal’im. Deyip ağlamaktadır. Fakat Kemal dinlemez, kamyonuna biner uzaklaşır. Kemal ertesi günü Almanya’ya hareket edecektir. Bütün huzuru kaçmıştır. Üzüntü içinde bavullarını hazırlamaktadır. Beraber gideceği arkadaşı onun bu üzüntülü halini gördükçe Abi git Neşe Abla’yı bul, vedalaşmadan onun gönlünü almadan yola çıkamazsın. Deyip durmaktadır. Kemal’in aklı zaten Neşe’dedir. Kemal Gazinoya gelir, Neşe sahnededir. Adamlar Kemal’i içeri almak istemezler kavga çıkar. Adamlar Kemal’i dışarı atmaya çalışır, Neşe araya girer Kemal, Neşe’ye tokat atar, Neşe bayılır, Neşe tokattan değil Hamile olduğu için bayılmıştır. Kemal Almanya""ya yola çıkmak üzeredir. Bavullarını arabasına yerleştirirken arabasının bagajını kapatan bir adam görür ne yaptığı sorusuna adam Abi bagajın açık kalmıştı cevabını verir. Aslında Faruk beyin adamı bagaja bir paket bırakmıştır. Yola çıkan Kemal’i polisler durdurur, arama başlamıştır. Hamile olduğunu öğrenen Neşe bir taksiyle trene Kemal’e yetişmek ister. Fakat tren gitmiştir. Bu arada zaten bagajında eroin bulunan Kemal tutuklanıp hapse atılmıştır. Kemal hapiste 6 yıl kalır. İntikam duygusu sönmeyen Kemal’in ilk hesaplaşması bavuluna esrarı koyan adamı bulmak olacaktır. Arar bulur, adamı epey hırpalar. Kemal hapishaneden de edindiği tecrübelerle, çok şık giyinir, yanına Nuri’yi alır ve şehrin en büyük kumarhane salonlarından birine gider. Masaya oturur. Bütün gece kazanır. Onun kazanması kumarhane personelini rahatsız etmiştir. Adamlar patrona haber verirler. Buranın sahibi gazinocu Faruk beydir. Faruk bey oyun salonuna gelir. Kemal ile oynamak ister. Kumarhanenin sahibi olduğu ve her şeyini kumarda kazandığını söyler. Kemal’e kazandığının ya iki mislini veya hiç teklifini yapar. Bunu zorla oynamak ister. Kemal her teklife açıktır. Ama Faruk bey kaybeder. Kemal’in karşısında şaşkına dönmüştür. Kazanca karşı kumarhanenin ve gazinomun ortağı olmak ister misin deyince Kemal kabul eder. Ortaklıklarının kutlamak için Faruk bey, Kemal’i evine davet eder. Orada 5-6 yaşlarındaki bir oğlan çocuğunu oğlum Kemal, adaşınız, diye takdim eder. Merdivenlerden inen Neşe’yi de Gazinomun kraliçesi ve evimin kadını karım diye takdim eder. Neşe şaşkındır. Faruk bey Neşe’"yi tahdit eder. Kemal’i ve oğlunu öldüreceğini Kemal’ onunla kalacağını ve onu sevdiğini söylemesini ister. Kemal’i kovması gerektiğini tembih eder. Kemal gelir, Neşe Faruk beyin istediklerini yapar. Kemal bir kere daha yıkılmıştır. Oradan ayrılır. Neşe’yi delice bir tutkuyla sevmekte olan Faruk bey dayanamaz son çılgınlığını kendini vurmakla yapar. Neşe’yi değil kendini öldürmüştür. Ağlayarak koşa, koşa Kemal’e gelen küçük Kemal, valizlerini hazırlamış, artık oralardan gitmek isteyen Kemal’e beni bırakma senden başka kimsem yok, annemden de babamdan da zaten babam olmayan o adamdan nefret ediyorum, benim babam bir şoför parçasıymış deyince bütün hakikat meydana çıkar. Kemal oğluna sarılır. Biz kaderin sillesini yedik, anneni de anlayamadık o sevilmeye layık bir kadındır. Der. Neşe gözyaşları ve mutluluk içinde kapıda onları seyretmektedir."

İKİBİN YILIN SEVGİLİSİ (1973)


Yönetmen: Ertem Göreç
Senaryo: Safa Önal (Refik Halit Karay’ın aynı isimli romanından)
Müzik: Selmi Andak
Kamera: Orhan Kapkı
Kurgu: Özdemir Arıtan
Yapım: Er Film/Berker İnanoğlu

Yönetmen Yardımcısı: Erol Avcı, Kamera Asistanı: Suat Kapkı, Işık Şefi: Aydın Yurteri, Kostüm: Niyazi Er, Makyaj: Zeki Alpan, Ses Kayıt: Tuncer Aydınoğlu, Dekor: Yüksel Tanık, Yapım Sorumlusu: Mustafa Oğuz,

Oyuncular: Hülya Koçyiğit (Güldal, Sibel, Tamara, Amorfia, Zerrintaç), Serdar Gökhan (Dr. Fahir, Ali Pars), Atıf Kaptan (Beşir, Reşit, Ali Pars), Ekrem Gökkaya (Agama), Birtane Güngör (Gülnur), Nubar Terziyan (Sabri), Hüzeyin Zan (İzopar), Kemalettin Çelme, Mete Sezer, Oğuz Salman, Tarık Şimşek (Kaptan), Mümtaz Ener (Naci), Diler Saraç (İrena), Naci Girgin, Ekrem Dümer (Nedim), İhsan Baysal, Müşerref Çapın (Dadı), Uğur Salman, Yusuf Çağatay, Arap Celal, Ramazan Akboğa, Zeki Alpan,

Konu: 14 Mayıs 1950 seçimleri sonrası. “İstanbul’un en güzel, en zor kızlarından biri” olan Güldal bir aydır amcası Sabri Beyle kızı Gülnur’ın konuğu. Belli ki, burada da erkeklerin önlünde fırtınalar koparmış. Sahnede kendisini ‘ulaşılmaz yıldızlara’ benzeten Cemil Beye “Erişilmez değilim ben. Sadece hayatım boyunca içimde taşıyacağım aşkı arıyorum. Ve bana bu aşkı verebilecek olan erkeği. Hepsi bu” demişti. Hepsi bu’ dediği şeyle İstanbul’a (filmde vapur, romanda trenle) dönerken karşılaşacak. Yazar, seyahatlerdeki bazı ilişkileri yolculuk sonunda atılan biletlere benzetiyor. Bu kez öyle olmaz.

Güldal.. 22 yaşında. Babası Nuri Kaplangil, emekli maaşı ile kıt kanaat geçindikleri birkaç yılın sonrasında müteahhitliğe başlamış. Şimdi, yazları Tarabya’da kışları Ayazpaşa’da oturuyorlar. Filmde olmayan annesi Mediha Hanım ‘ispiritizma’ya meraklı Dönüş için Rıhtımdalar. Amcası genç kızı Dr. Fahir ile tanıştırır. O da İstanbul’a gidiyormuş. Delikanlı hekim ama ‘eski şehirlere ve harabelere’ meraklı. Yolculuk boyunca söyledikleriyle genç kızı allak bullak eder.
‘Akşam yemeğinde, başka yer olmadığı için aynı masadalar. Fahir bıkıp usanmadan 2 bin yıllık beraberliklerini anlatıyor.

İlk beraberlikleri milattan önce 63 yıllında Mezopotamya’da olur. O, Çöl Korsanı Reşit genç kız da esire Sibel Tamara. Bir sefer dönüşü esir tüccarı Agama’nın evinde görür ve almak ister bu güzel kızı. Ama ne yazık ki ‘az önce’ Melik Suud bin Zeyd satın almış. Genç kızın dilsiz olduğunu öğrenen arkadaşı Heykeltıraş Beşir bir fikir verir ; “Sağır ve dilsiz olanlar Tanrı’nın lanetine uğramış mahlûklardır. Böyle birine el deydiren beladan kurtulamaz. Buna inanlardan biri de Melik Hazretleridir.” Bu inanışı kullanarak genç kızı ‘azat ettirir’. Ama, Melik, her nasılsa, Tamara’nın dilsiz olmadığını anlar ve geri almak ister. Çatışmada aşıklar ve Beşir ölür Süleyman döneminde, Macaristan içlerindeki Kanos Eyaletinde olur. Güldal’ın adı Amorfia ve babası Derebeyi Koritas. Fahir ise Türklere karşı oluşturulacak Avrupa Ordularının Kumandanı Pontoslu Aleksi Paros. Sonradan delikanlının aslında Türk ve adının Ali Pars olduğunu anlayacağız. Birbirlerini çok severler. O kadar ki, delikanlının durumu anlaşılınca Müneccim Barsimon’un yardımıyla onu zindandan kurtarır. Zerrintaç adını, filmde sevdiği, romanda ise Sultan Keykubat verir. Yine romanda mutlu bir yaşantıları olurken, filmdeki Ali ‘Nemçe’ illerine yapılan bir sefer sırasında ölür. Amorfia Zerrintaç da kendisini uçurumdan aşağı atıyor. (Kyn: Murat Çelenligil)


İKİ SÜNGÜ ARASINDA (1973)


Yönetmen: Ülkü Erakalın
Senaryo: Bülent Oran
Foto Direktörü: Enver Burçkin
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku

Müzik: Metin Bükey, Montaj Şefi: Özdemir Arıtan, Laboratuar Şefi: Recai Karataş, Seslendiren: Tuncer Aydınoğlu Bican Afşar, Dublaj Direktörü: Hayri Esen, Ar Direktör Prodüksiyon Amiri: Niyazi Er,

Oyuncular: Murat Soydan, Zeynep Aksu, Suzan Avcı, Mine Sun, Aliye Rona, Önder Somer, Suna Pekuysal, Mualla Sürer, Nubar Terziyan, Güzin Özipek, Muazzez Arsoy

Konu: “Hiç yaşındayım. Yaşamadım ki yaşımı bileyim.” Emine yargıçlara bunları söylüyor. ‘Nüfus kâğıdındaki yaşı 23, mahkemede 7. Dava sırasında, pencereden görünen kırlangıç yuvasına bakıyordu Aka Gündüz, eserini (1929-Resimli Ay Matbaası) ‘Türk inkılâbının öz evladı olan Adliye Vekili Mahmut Esat Beyefendiye ithaf etmiş’. (Mahmut Esat Bozkurt bazen Esat Mahmut Karakurt ile karıştırılıyor.) Romanın dili bunca yıl sonra bile çok sade… Her iki Yeşilçam çevriminde müzik düzenlemeleri Türk sanatçılar tarafından yapılmış. 1952’de Nedim V. Otyam, ikincisinde Metin Bükey. Zeynep Aksu’nun ‘Yaban Gülü’ (1970) filminde olduğu gibi burada da hiç yabancı müzik yok… Kadınlar koğuşundaki konuşmaları bir Rumeli türküsü ile dinliyoruz; ‘Pencere Açıldı Bilal Oğlan’. Melahat, Tulumbacı Tırnak Niyazi’nin kapatmalığından Bando Mızıkacı Celal’e ustura atmaya kadar dünyanın uçkuruna 40 düğüm atmış. Doktor Fikret’e Emine için “Zavallı kızcağızın, ebesi hariç, doğduğundan beri karşısına çıkan en iyi insansın belki de” derken kendisine biraz haksızlık ediyor… ‘Yatık Emine’nin (1974) yaşadıkları ile kıyaslanınca buradaki Emine şanslı sayılır. Yılları ‘iki süngü arasında’ geçmiş ama hiç olmazsa çevresinde Melahat, Fikret, Memduh, Nesrin, Sami (romanda İhsan, Mehmet) var. Genç kızın Sami Efendiyle olan evliliği ne oldu belli değil. (Jeyan Mahfi Ayral, belki de Rıza Tüzün seslendirdiği için ona ‘Rıza’ diyor.) Doktor’la konuştuğu sahnelerdeki müzik Dede Efendi’nin Rast Semaisi; “Yine Bir Gülnihal Aldı Bu Gönlümü.” Zaten sevdiği de sık sık odasına bir demet gül gönderir. Ama Fikret’in onu “Bana da mı inanmıyorsun” diyerek tokatladığı sahne çok rahatsız edici… Sarışın afet Cihanyandı, Cemil’in ilgi duyduğu kadının ‘evli’ olduğunu duyunca “Evli mi? Ulan ‘saraylı’ olsa ne olur be. Senin gönlün istesin aslanım. Dünyanın en namuslu kadınını koynuna sokmazsam bana da Cihanyandı demesinler” diyor. Bu amaçla kullandığı ‘ilaçlı şerbet’ belki de ‘ilaçlı bira’nın öncüsüdür. Bir sahnede Belkıs Özener’in sesiyle çok güzel bir kanto söylüyor; “Kurulsun masalar//Açılsın rakılar//Gerdanıma dizilsin//Sarı sarı liralar”… Cemil, Askeri Tıbbiye öğrencisi. Sonradan okulu bitirir. Üstelik çok güzel tambur çalıyor. ‘En meşhur ressamları kıskandıracak kadar güzel resim yapmasını becerir’. Yalnız biraz unutkan. Belki de içkili olduğu için tavan arasındaki odada genç kızın ‘en değerli şeyini aldığını’ unutuyor… Fikret’i (dublajı da yöneten) Hayri Esen; Emine ve bayan gardiyanı Jeyan Mahfi Ayral; Melahat ve Cihanyandı’yı Alev Koral; Ferhunde’yi Aliye Rona; Sami’yi Rıza Tüzün; Memduh ve filmin sonunda Leyla Hanım diyen denizciyi Erdoğan Esenboğa; Cemil ve Cihanyandı’nın evini basan polisi Toron Karacaoğlu seslendirmiş… Kalfa rolündeki Sabahat Işık’ı hiç konuşmadığı birkaç sahnede izliyoruz. Ailemizden biri gibi… Romanda iki ağlatı; Doktor’un oğlu ‘çıldırıp ölmüş’(sf. 145). Avukat Mehmet’in kızı, bir isim benzerliği nedeniyle ‘iki süngülü arasında’ mahkeme mahkeme dolaştırılmasına dayanamayıp kendini öldürmüş (sf. 155)… Emine; “Doğru yolda tek insan ne fark eder. Bütün insanları değiştirebilmek önemli. Dışarıdaki bütün insanları.” (kyn: Murat Çelenligil – sinematürk Internet veri tabanı)

İHANET (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Aykut Düz
Kamera: Ali Yaver
Yapım: Petek Film/Erol Şenbecerir

Laboratuar: Hikmet Kuyucu (şef), Hayati Akbulut, Hüseyin Bulut, Negatif Montaj: Hüsamettin Üren, sesleri alan: Rauf Tözüm, Reji Asistanları: Yüksel Gözen, Fikret Tınaz, Ar Direktör: Haluk Tülümen, (Ören Film stüdyosunda renklendirilip, Ar Film stüdyosunda seslendirilmiştir)

Oyuncular: Müşerref Tezcan, Yıldırım Önal, Tufan Giray, Muazzez Kurtoğlu, Yüksel Gözen, Nilgün Ceylan, , Hüseyin Kutman, Deniz Çakır, Yavuzer Çetinkaya,Zeki Tüney, Mustafa Yaman, Perran Kanat,

Konu İhanet eden karısını zehirleyerek ölümüne sebep olmaktan idama giden bir kocanın dramatik öyküsü.