Powered By Blogger

25 Mart 2018 Pazar

CANIM DE BANA (1975)




Yönetmen:Arif Keskiner
Senaryo:Safa Onal
Foto Direktörü:Nedim Akanlar
Yapım:Umut Film / Abdurrahman Keskiner

Oyuncular: Arzu Okay, Sermet Serden-geçti, Erol Günaydın, İsmail Hakkı Şen, Özcan Özgür, Anuşka, Hülya Çam, Dolgan Sezer, Gülten Soylu, Serpil Baykul

Konu: Evlenmek istemeyen ve sonunda bir kadın karşısında yenik düşen çapkın bir gencin öyküsü.


CANAVAR CAFER (1975)


Yönetmen:Temel Gürsu
Senaryo:Alpay İzer
Eser:Refik Erduran
Kamera:Cengiz Batuhan
Yapım:Kadri Film/Kadri Yurdatap,

Reji Asistanları: Yılmaz Koç, Necla Soylu, Kamera Asistanı: Mehmet Ererez, Prodüksiyon Asistanı: Cihan Karahan, Işık Şefi: İbrahim Sabuncu, Set Asistanları: İsmail Kündem, Fevzi Öcal, sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Renk Uzmanı: Türker vatan,
(Yeni Stüdyoda Hazırlanmıştır)

Oyuncular: Ali Poyrazoğlu, Arzu Okay, Atıf Kaptan, Altan Karındaş, Alpay İzer, Korhan Abay, Nevin Nuray, Ayçin Tan-sel, Oya başar, Faik Coşkun, Dolgun Sezer, Zühal Üstünbaş, İlhan Hemşeri, Hasan Ceylan, Oktar Durukan, Tuncay Özinel, Misafir Sanatçılar: Hadi Çaman, Asuman Arsan,

KONU: Filmde, tesadüfen hayatları kesişen Melike ile Cafer’in hikâyesi anlatılır. Melike babasını, Cafer de annesini kaybetmiştir. İkili mezarlıkta karşılaşır. Melike, babasının gazetesinde çalışmaktadır. Cafer ise bir kasa imalathanesinde kilit ustasıdır. Melike’nin amcası Bekir, Melike’nin babasından kalan bütün serveti kendi üzerine geçirmeyi plânlamaktadır. Gazetede çalışan Murat bu durumu fark eder. Fakat satış evrakını ele geçirmek için Bekir’in kasasını açmak gerekir. Melike’nin aklına kasayı Cafer’in açabileceği gelir. Dobralığı ve dürüstlüğü yüzünden başı türlü belalara giren Cafer ise bu işi de eline yüzüne bulaştıracaktır. (İbrahim Veli Sözer)

► Toplum baskısından kurtulmak için çırpınırken canavarlaşan bir adamın öyküsü. O dönemde, seks konulu filmlerin bolluğu sırasında yapılan ve oyuncu-ları ile (Arzu Okay-Ali Poyrazoğlu) o filmleri çağrıştıran fakat seksin belirli bir ağır-lık taşımadığı film, oyununun ilgi çekmiş olmasına rağmen, dikkat çekmediği gibi, filmde seks unsurları arayan seyircileri de tatmin etmez. (Orhan Ünser)

► Refik Erduran'ın Babıali basınını bazı yönleriyle ilginç biçimde taşlayan oyunu "İkinci Baskı"nın yıllar önce Küçük Sahne'-deki temsili hala gözlerimizin önünde... Bu oyundan Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu'nun "Canavar Cafer" ismiyle yaptığı ikinci uygulamada, oyuncu kadrosunun tüm yeteneğine karşın, ilkinin tadını alamadı-ğımızı belirtelim. Bu kez, oyun, Poyrazoğlu Tiyatrosu'nun sahnelemesine ilke olarak sadık kalmak suretiyle sinemalaştırılmış,,


"Canavar Cafer"in sinemalaştırılmasında, Temel Gürsü, üç şeyi birden gerçekleştir-mek istemiş: Hem oyunda verilen· top-lumsal eeleştiri dozunu korumak, hem günün gözde oyuncusu Poyrazoğlu'nun sinema kişiliğini değerlendirmek, hem de günün gözde modası "seks sineması"na ödün vermek. Bu üçlü girişim beklenebi-leceği üzere bir uyuma ulaşamıyor kesin-likle... Erduran'ın oyununun, Türk sinema-sında hiç yapılmamış bir konuyu ve çev-reyi, basın dünyamızı ele almak ve taşla-mak alanında getirdiği güzel fırsat cö-mertçe harcanıyor Filmi hazırlayanlar bir gazetenin "mutfağı"na girme zahmetini hiç gösterememişler mi? Gazete bu mudur böyle bir çevrede, bu kadroyla, öyle mi çıkar? Erduran'ın oyununun getirdiği çeşitli öğeler, çeşitli kişilikler, "Canavar Cafer"e yer açmak için geri plana itilmiş. Boşalan yer de, Cafer'in (oyunda ol-mayan) geçmişi ile doldurulmuş. O güzelim "üstad" tipi bile insafsızca harcanmış, silinmiş ortadan. Oyunun acı mizahı, toplumsal eleştirisi ise Cafer'in "Bu toplum artık Cafer'leri canavar yapmasın" düşüncesi çevresinde dönen tiradına indirgenmiş... Refik Erduran, Ali Uyanık karşısında kesinkes yenilgiye uğramış. Böylesine çarpıtılmış bir uyarlamada artık diğer öğelerden, oyuncuların başarısı gibi olumlu şeylerden söz etmenin olanağı var mı? Uzun süredir tamamen piyasa filmlerine kendini veren ve "Cafer"le bir çıkış yapa-cağı söylenen Temel Gürsu'dan da anlaşılan beklenecek bir şey yok artık... "Canavar Cafer" bu haliyle göz kırpmayı denediği toplumcu kesimden de hiçbir ilgi göremez. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf 213”

BUNALIM (1975)


Senaryo ve önetmen:Nuri Akıncı
Kamera:Mükremin Şumlu
Yapım:Tuğba Film/Nuri Akıncı

Laboratuar: Hasan Örnek, Abdullah Akdeniz, Selahattin Kaya, Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Reji Asistanı: Faruk Tınaz, Kamera Asistanı: Sabahattin Toy,

Oyuncular: Salih Kırmızı, Elif Pektaş, Gönül Hancı, Aliye Rona, Meral Deniz, Nubar Terziyan, Savaş Ustay, Talat Gözbak, Tuğba Çetin, Nubar Terziyan, İhsan Dost, Ömer Özgül, Remziye Fırtına, Hamdi Özdemir,

Konu: Gösterime girdiği zaman olay yaratan bir film. Dilber Ay iki kişilikli bir kadındır. Gündüzleri masum ve sakat bir kız iken, geceleri oldukça güzel, seksi ve tehlikeli bir kadındır. Ancak gece bürün-düğü kişiliğin bilinmeyen bir psikopat yönü de vardır.

BU OSMAN BAŞKA OSMAN (1975)


Yönetmen:Ülkü Erakalın
Foto Direktörü:Erhan Canan
Yapım:Kardeş Film/Ülkü Erakalın

Asistan Rejisör: Zuhal Üstüntaş, Seslendiren: Fertidun Kınay, Yardımcısı: Şakir Ozan, Renk Uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Laboratuar: Ziya Uçak, Recep Çakmak, Ahmet Kuru, Senkron: Mehmet Özdemir, Negatif Montaj: Mustafa Karatataş,(İpek Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Serdar Gökhan, Aysun Güven, Fujat Soner, Senar Seven, Ceyhan Cem, Macit Flordun, Nevzat Okçugil, Nurhan Nur, Diler Saraç, Mu-zaffer Yenen, Tevfik Şen, Necati Kökdeş, Hakkı Kıvanç, Feridun Çölgeçen

Konu: Filmde, gizemli bir şekilde öldürülen Şaziye’nin ölümünün arkasındaki gerçeklerin ortaya çıkarılması konu edilir. Şaziye, çok zengin olan Feridun ile evlenmiştir, ancak bu evlilikten kısa bir süre sonra Feridun ölmüştür. Feridun’un oğlu Osman, babasını elinden aldığını düşündüğü Şaziye’ye karşı büyük bir nefret beslemektedir. Son zamanlarda tehdit mektupları almaya başlayan Şaziye, avukatı Canan’ın tavsiyesiyle bütün akrabalarını köşke çağırır ve vasiyetini açıklamaya karar verir. Fakat vasiyetin açıklandığı gün Şaziye öldürülür. Cinayet, olay esnasında köşkte bulunanların şahitliğiyle Osman’a yıkılır ve Osman hapse atılır. Hapishanede Arap Osman adında Osman’a çok benzeyen bir adam vardır. Osman’ın yerine geçen Arap Osman, hapisten çıkar ve köşke giderek gerçekleri ortaya çıkarır. (İbrahim Veli Sözer)


BİZİM AİLE (1975)


Yönetmen:Ergin Orbey
Senaryo:Sadık Şendil
Görüntü Yönetmeni:Kriton İliadis
Yapım:Arzu Film/Ertem Eğilmez, Nahit Ataman

Yönetmen Yardımcıları: Kartal Tibet, Sami Güçlü, Orhan Topçuoğlu, Kamera Asistanları: Güngör Özsoy, Haluk Baydur, Ar Direktör: Hasan Nurdan, Işık Şefi: Yusuf Tümen, Işık Asst.: Süleyman Çekiç, Set Ekibi: Ömer Bubu, Aziz Kıskanç, Taci Erşen Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat, Renk Uzmanı: Türker Vatan, Sesleri Alan: Necip Sarıcaoğlu, Müzik: Melih Kibar (Yeni Stüdyoda seslendirilmiş ve renklendirilmiştir.)

Oyuncular: Tarık Akan, Itır Esen, Adile Naşit, Münir Özkul, Halit Akçatepe, Şener Şen, Ayşen Gruda, Cengiz Nezir, Ahmet Arıman, Saim Alpago, Tayfun Akalın, Talât Dumanlı, Süreyya Dumanlı, Nezahat Tanyeri, Sıtkı Akçatepe, Tuncay Akça,

Konu: Çok çocuklu iki dulun evlenmesiyle artan ev nüfusunun eğlenceli hikayelerini ve birbirini tanımayan üvey kardeşlerin tanışma sürecinde yaşadıkları olayları anlatmaktadır. Ailenin büyük oğlu Ferit (Tarık akan) zengin bir fabrikatörün kızına aşıktır. Bu aşkı engellemeye kararlı olan kızın babası türlü yöntemlerle aileyi yıldırmaya çalışır. Ancak aile, hem birlik ve beraberlikle tüm olayların üstesinden gelir hem de kızın zengin babasına insanlık ve sevgi dersi verir. Arzu Filmin, bu tür kalabalık aile ve mahalle filmlerinde genel olarak sevgi, birlik ve beraberlikle her sorunun üstesinden gelinebileceği konu edilir. Bu iyimser yaklaşım küçük topluluğun her tür ideolojiden ve politikadan arınmış dostluk ve sevgi bağlarına dayalı ilişkileriyle desteklenir. Bu filmlerde yenilen hep maddi değerler ve geleneksel bağlarından kopmuş insanlardır. Kazanan ise dayanışma içinde olan küçük insan topluluğudur. Bu topluluklar özellikle saf, iyi niyetli ve iyilik timsali insanlardan oluşmaktadır. Film hikayelerinde aslında sınıfsal temelde kurulan çatışma, hikayedeki sorunlar duygusal zeminde bir çözüme ulaştığında tamamen ortadan kalkar.

Ödül:
1976 Taşkent Film Festivali’nde
► Özbekistan İşçi Konfederasyonu Özel Ödülü

* Sinemanın iyatradan gelerek 1974-1977 arasına sığdırdığı altı filmle popüler sinemamızda halen belirgin kalan önemli izler bırakan Ergin Orbey'in en ünlü yapıtı olan "Bizim Aile", tipik bir zengin kız/fakir delikanlı öyküsü anlatıyor. Hem eğlendirmek hem de mendil ıslattırmak; filmin başarısının sırrı bu ge-leneksel formülü iyi uygulamasında saklı. Ertem Eğilmez'in yapımcılığı, Sadık Şendil'in senaryosu, Melih Kibar'ın müzikleri, Kriton İliadis'in görüntüleri ve seyirci nazarında garantili oyuncu kad-rosuyla, aileyi merkez alan duygusal komedi yapmak Orbey için fazla zorlayıcı alınamış. İplik fabrikasında çalışan dört çocuklu dul Yaşar Usta ile mahalle komşusu üç çocuklu dul Melek Hanım, komşuların araya girmesiyle evlenirler. Doğalolarak çocuklar arasında önce ufak tefek anlaşmazlıklar yaşanır ama sonra geniş aile birliği kurulur. Melek Hanım'ın oğullarından yakışıklı Ferit'in iplik fabrikasının sahibi Saim Bey'in kızı Alev'e aşık olup karşılık bulması ama babanın bu sevdaya karşı Çıkıp entri-kalar çevirmesiyse ailenin iyice kenet-lenmesine ve emek sermaye çelişkisinin yüzlerce biçimlerinden birinin ya-şanmasına yol açacaktır. Duygusallık dozu hayli yüksek bir film olan "Bizim Aile"de, Münir Özkul tarafından can-landırılan Yaşar Usta'nın fabrikatör Saim Bey'e, "Bak beyim, sana iki çift lafım var. Koskoca adamsın, paran var, pulun var binlerce kişi çalışıyor emrinde. Yakışır mı sana ekmekle oynamak, yakışır mı bunca günahsızı, çoluğu çocuğu karda kışta sokağa atmak, aç bırakmak? Ama nasıl yakışmaz Sen değil misin öz kızına bile acımayan? Sen büyük patron, mil-yarder, para babası, fabrikalar sahibi Saim Bey. Sen mi büyüksün? Hayır ben büyüğüm. Ben, Yaşar Usta.' diyerek attığı müthiş tirad da unutulmazlık kazanarak sinema tarihimizdeki yerini almıştır. Özkul'un dertli dertli sigara içmesi; evden atıldıklarında işe gitmek istemeyen, "Böyle günde işe mi gidilir?" diyen çocuklarına "Asıl böyle günde işe gidilir" demesi; çocuklarının kılına zarar gelirse neler yapacağını söyleyerek Saim Bey'i tehdit etmesi de zihinlerde yer eden sahneler arasındadır. İlginç olabilecek bir de not düşelim: "Bizim Aile", SSCB'deki Taşkent Film Şenliği'nde Özbekistan İşçi Konfederasyonu'nun özel ödülünü ka-zanmıştı. Kötülüklerle başedebilme gücü, dürüstlük, alın teri, aile, dayanışma ve sevgi ... Belki yirminci seyredişten sonra da "Bizim Aile'tden aynı oranda etkilenmemizi sağlayan şeyler, işte bu kavramlar. (TA.) SİNEMA “ En İyi 100 Film”






BİZE KOCA GEREK (1975)


Yönetmen:T. Fikret Uçak
Senaryo:Recep Filiz
Foto Direktörü:Mengü Yeğin
Yapım:Funda Film, Fethi Oğuz

Reji Asistanı: Erol Yeşilyaprak, Kamera Asistanı: Yaşar Memişoğlu, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Pekdoğru, Işıklar: Ergun Şimşek, Laboratuar: Sabahattin Hoşsöz, Yardımcıları: Ziya Uçak, Ahmet Kuru, Ses Mühendisi: Feridun Kınay, Asistanı: Şakir Ozan, Senkron Montaj: Mehmet Özdemir, Negatif Montaj: Mustafa Karaytaş, (İpek Film stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Serdar Gökhan, Meral Orhonsay, Kazım Eryüksel, Mine Sun, Mengü Yeğin, Ergun Şimşek, Süheyl Eğriboz, Gülşen Gürsoy, Kemal Tamer, Yasemin Beler, İbrahim Kurt, İbrahim Uğurlu, Erol Yeşilyaprak, Mehtap Ay

Konu: Filmde, evlenecekleri erkekleri bulmak için tatile çıkan üç kız arkadaşın hikâyesi anlatılır. Hale, Mine ve Gülşen aynı işyerinde çalışan üç arkadaştır. Birlikte tatile çıkıp zengin birer koca bulmak istemektedirler. Gittikleri tatilde bol bol bahşiş dağıtıp çevreye zengin görünmeye çalışırlar. Aynı yörede tatil yapmakta olan Haldun, İstanbul’un sayılı zenginlerindendir. Haldun ve iki yardımcısı Ali ve Kazım, kızlarla karşılaşacak ve arkadaş olacaklardır. (İbrahim Veli Sözer)

BiTiRiMLER SINIFI (1975)


Yönetmen:Ülkü Erakalın
Senaryo:Erdoğan Tünaş
Kamera:Orhan Kapkı
Yapım:Er Film/Berker İnanoğlu

Prodüksiyon Amiri: Nihat Cerit, Set Ekibi: Baki Soğukpınar, Ahmet İzmirli, Ercan Akyıldız, Işık Şefi: Rıdvan Varol, Yardımcıları: Mehmet Varol, Recep Kaymak, Reji Asistanları: Cevat Şahiner, Zühal Üstüntaş, Kamera Asistanları: Süha Kapkı, Turgut, Laboratuvar: Recai Karataş, Altan Sertesen, Montaj: Özdemir Arıtan, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Türükajlar ve Jenerik: Fevzi Eryılmaz, (Acar Film Renkli laboratuvarlarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Perihan Savaş, Sezer İnanoğlu (Sezercik), Adile Naşit, Aydemir Akbaş, Nevzat Okçugil, Ayşen Gruda, Serpil Gül, Alpay İzer, Turgut Boralı , Yüksel Gözen, Mustafa Yavuz, Selim Naşit, Turgut Boralı, Renan Fosforoğlu, Ayla Aslancan, İlhan Hemşeri, Ekrem Dümer, Cevdet Arıkan, Haydar Ceylan, Çocuk Yıldızlar: Sait Taşova, Ufuk Naycı,

Konu: Her gün afacan öğrenciler, garip öğretmenler, yufka yürekli hademe Zehra Ana ve okulun en popüler öğrencisi Sezer arasında komik olaylar yaşanır. Her hafta sonunu cezalı geçirmeye alışan Sezer yine de uslanmaz. Cevriye öğretmene hayatı zindan eder ve sonunda onu okuldan kaçırır. Onun yerine altın kalpli, müşfik bir öğretmen olan Selma gelir. Selma hasta annesine bakmak için çalışmak zorundadır. Öğrencilerinin kalbini kazanmaya çalışır-ken hayli zorlanacaktır. İyi kalpli ama dişli, her tür öğrenci numarasını bilen ve boşa çıkaran Selma bakalım Sezer’e ne kadar dayanacak?

BİR BABA HİNDİ (1975)



 

Yönetmen:Yavuz Figenli
Senaryo:Recep Filiz
Kamera:Suat Kapkı
Yapım:Filiz Film/Yaşar Tuna

Oyuncular: Ali Poyrazoğlu, Figen Han, Senar Seven, Yeşim Yükselen, Kudret Şandra, Tevhit Bilge, Asuman Arsan, Kadir Kök

Konu: Kaçakçılık yapan iki kız ve bir şofö-rün aşk macerası,

BİR ARAYA GELEMEYİZ (1975)


Yönetmen:Orhan Aksoy
Eser:Orhan Aksoy
Senaryo:Suphi Tekniker
Görüntü Yönetmeni:Çetin Tunca
Yapım:Gülşah Film / Selim Soydan,

Şarkılar: Biricik, Görüntü yardımcısı: Mahmut Yumuşak, Müzik Yönetmeni: Orhan Gencebay, Yönetmen yardımcısı: Yaşar Seriner, Aydın Sayman, Yapım Yönetmeni: Adil Kıbıcı, Yapım Yardımcısı: Faik Hiçyılmaz, Set Ekibi: Ekrem Ülgey, Bedri Uğur, Halil Dede, Zafer Fono, Aydınlatma Yönetmeni: Erol Batıbeki, Yardımcıları: İlyas Kürtünnoğlu, Süleyman ağlar.  Renk Uzmanı: Türker Vatan, Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Negatif Kurgu: Mahmut Eskici, Kâzım Çakırmanoğlu, Laboratuar: Hasan Örnek, Selahattin Kaya, Abdullah Akdeniz, İsmet Tomaçgil, (Yeni Syüdyo’da hazırlanmıştır.)

Oyuncular: Orhan Gencebay, Hülya Koçyiğit, Aysun Güven, Bora Ayanoğlu, Yıldırım Gencer, Hikmet Taşdemir, Mümtaz Ener, Muzaffer Tema, Ayşen Gruda, Leman Akçatepe, İsmet Erten, Hikmet Taşdemir, Mümtaz Ener, Osman Alyanak, Şeref Çokşeker, Hakkı Kıvanç, Erol Şen, Yılmaz Kurt, Dündar Aydınlı,

Konu: Öykünün kahramanı Samsun'da annesiyle birlikte yaşayan Orhan adlı bir tekne ustası. Çok sevdiği kız kardeşi bir hayırsıza aşık olmuş evlenme sözünden cayması nedeniyle gencecik yaşta ca-nına kıymış. Bu intihar deprem yaşatmış aileye, Orhan o hırsla oğlanı öldürmüş ve hapse düşmüş, yıllarca yatmış.

Fusun karakteriyle Hülya Koçyiğit Orhan'ın Samsun'daki küçüklük aşkı. Füsun'un ailesi o henüz ortaokul sıralarındayken İstanbul'a taşınmış. Böylece ayrılmış küçük sevgililer gözleri yaşlı. Geçen yıllar içinde küçük kız ünlü şarkıcı Füsun Ata-kan olmuş, adı en büyük gazinoların neonlarını, çok satan haftalık dergilerin kapaklarını süslemiş.

Orhan'ın hapis yılları dertli geçmiş, ama almış sazını eline, çalmış, söylemiş, kalan zamanında beste yapmış. Müziğe verdiği emek yaşama bağlamış onu. Kuru kuruya hapishane duvarlarını şenlendirmemiş bu besteler. Orhan bu güzel bestelerini canından çok sevdiği Füsun'una göndermiş. Füsun bu besteleri okuyarak namına nam katmış. Adını gizlemiş Or-han. Bir kanun dışının kendisine aşık ol-duğunu bilmesin istemiş. Tertemiz, meleksi Füsun'a, o tutkunu olduğu kadına destek olabilme, yalnızca onu daha değerli kılma düşüncesi yetmiş ona. Aşkını notalara dökmüş işte. Dokunmadan yaşamış bu sevgiyi, uzakta olanın büyüsünü duyumsamış.

Füsun bu katkıdan kocaman bir mutluluk duymuş hep. Kapı çalsın da yeni bir nota zarfı getirsin postacı diye içi içini yemiş. Hem radyodan hem sahneden hayranlarıyla paylaşmış "en büyük sırrını." "Kimmiş acaba bu meçhul besteci ve neden yollamaktaymış kendisine bu şahane besteleri." "Amacı neymiş?" Bunları anlayamadığını söyleyerek yakınmış, ağlamış.

Füsun Orhan'a benzer bir edeple sürdürmüş hayatını. Dağıtmamış, onunbunun yatağından geçmemiş en yükseğe tırmanırken. Hep mazbutluğu yeğlemiş, hatta masumluğu ve mazlumluğu. Kendisini çok seven, üstüne titreyen nişanlısıyla olan iletişimi bile mesafeli, çok edepli çerçevede kalmış bu nedenle.

Orhan bir yandan besteler yapar içeride, öte yandan da iki dostuyla paylaşır dört duvar arası yaşantının zorluklarını. iki can arkadaş kazanır böylece. İkisi de hapisten çıktıklarında kanunsuz işlere bulaşacak olan babalardır bunlar. Rıfat kumarhane sahibi olur, Behçet ise gazino alemini haraca bağlayan bir mafya şefi.

Cumhuriyet tarihinin sayısız aflarından biri ele yetmişlerin ortasında çıkıncatahliye olan Orhan Samsun sokaklarını arşınlamaya başlar Özgürlüğe alışmaya çalışır. Her yerde haklı bir sevgi ve saygıyla selamlanır. Taksi mafyasının rahatsız ettiği can yoldaşı minibüsçüyü korur güçlü yumruklarıyla. Kız babasının zorluk çıkarmasına karşın sevdiği, tanıdığı çifti babaya başlık vererek evlendirir, daha görmediğimiz nice hayırlı işi çözer ,





BİR GÜN MUTLAKA (1975)


Yönetmen:Bilge Olgaç
Senaryo:Yılmaz Güney
Görüntü Yönetmeni:Hüseyin Özşahin
Yapım:Güney Film/Suha Pelitözü

Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, İsmail Karataş, Senkron: Bircan Uysal, Laboratuar Şefi: Recai Karataş, Montaj Şefi: Özdemir Arıtan, Set Ekibi: Hacı Fidan, Şeref Yılmaz, Mehmret Bener, Şehmuz Efe, Işık Teknisyenleri: Yusuf Tümen, Mehmet Aydoğmuş, Yapım Görevlisi: Erol Deniz, Kamera Yardımcıları: Ergün Özdemir, Hikmet Yenigül, Yönetmen Yardımcısı: Nurhan Soybakış, Müzik: Şat Yapım (Hurşit Yenigün), Türkü: Ömer Livaneli, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanıp seslendirilmiştir)

Oyuncular: Azra Balkan, Sema Özdamar, Göktürk Demirezen, Mümtaz Ener, Oktay Sözbir, Osman Alyanak, Güven Şengil, Birtane Güngör, Şadan Adan, Renan Fosforoğlu, Yaşar Şener, Nilgün Ceylan, Aynur Yet, Ismail Hakkı Şen, Muadelet Tibet, Şahap Görmüş, Yahya Ay, Erdal Genç, Saim Efem, Mehmet Kaya, Hüseyin Tuna, Eren Duman, Erol Sönmezışık, Güzin, Garibe, Handan Altınay,

Konu: Grevlerle, öğrenci yürüyüşleriyle, kanlı çatışmalarıyla İstanbul, hareketligünler geçirmektedir. Geçim şartlarının giderek ağırlaştığı bu çalkantılı günlerde halk suskun ve tedirgindir. Devrimci gen-çlerden İsmail, Sedat, Hızır ve Vedat, Sirkeci Garı önünde sloganlar atarak Birlik gazetesi satarlar. Patronlara, toprak ağalarına, sömürüye karşı çıkan gençlerin gazetesidir Birlik. Bir fabrika çıkışında bir işçi bildiri dağıtmaktadır. Sabah ezanına yakın saatlerde işçilerden Akif, Binali ve arkadaşları toplanırlar. Ellerinde tutkal kovaları ve fırçalar vardir. Üstünde 'FAŞİZM HALKLARIN DÜŞMANIDIR' yazan afişleri kentin duvarlarma yapıştıracak-lardır. Gözcüler sokak başlarını tutarlar, afişlerin yapıştınlması sırasında hızla ge-len bir minibüs hemen yanı başlarrıda fren yapar ve durur. Minibüsten firlayan gençler bıçak, zincir ve sopalarla afişleri yapanlara saldırırlar. Bu saldırganlar, karşıt görüşlü bir grubun militanlandır. Polis arabası gelir ve saldırganlar yine minibüslerle kaçarlar. Binali yaralı olarak yakalanırken, Akif ve arkadaşlan kaçmayı başarır.

Akif evine gece yarısı döner. Yedi aylık bir çocuğu vardır ve karısı Sultan'la çatışır. Kocasını beklerken uykusuz geceler geçiren Sultan artık bu hayattan usanmıştır. Kocasının bir kadının koynundan geldiğini sanmaktadir.

Binali kaldırıldığı hastanede ameliyattan çıkar. Tekerlekli sandalyeyle götürüldüğü bir odada iki sivil tarafmdan sorguya gekilir. Binali'nin anası evlere temizliğe giderek hayatını kazanmaktadır. Babasının, evi terk ettiğinden beri nerede olduğu zaten bilinmemektedir. Hatice adında çocuk bakıcılığı yapan bir kiz kardeşi vardır. Bir gece Hatice'nin (Birtane Güngör) evi silahlı bir grup sivil polis tarafından basılır. Evde, Hatice'den başka kimse yoktur. Ev didik didik aranır, bazi kitaplara el konulur, Hatice sorgu-lanır. Bir gün Akif eve döndüğünde karısı Sultan'ı evde bulamaz. Sul-tan çocuğunu da alıp evi terk etmiştir

 Annesinin evindedir. Akif, Sultan'ı (Semra Özdamar) ve çocuğunu görmek için kayınpederinin evine gider.

Hatice'yi, çocuğuna bakıcılık yaptığı şarkıcı Sevim'in (Azra Balkan) kocası Kadir’i baştan çıkarır. Hatice artık Kadir'in metresi olmuştur. Birlikte ev tutarlar. Bu ilişkisini gizli tutan Hatice, ağabeyi Binali'den (Güven Şengil) çok korkmaktadır. Bu arada Akif tutuklanır. Hatice ise artık randevu evindedir. Sultan kocası Akif’i ziyaret eder ve gerçeği o zaman öğrenir: Kocası bir devrimcidir, geç kalmalarının sebebi de devrimci çatışmalarıdır. Binali kız kardeşinin resmini gazetelerde görür. Hatice randevu evinde basılmıştır. Arkadaşlarından bir silah temin et-melerini ister kendisi için. Ama karşı çıkarlar. Çünkü Hatice'yi öldürürse hayatını hapishanede geçirecektir, o zaman da devrimci mücadeleye katkısı olamayacaktır. Akif hapishaneden çıkar. Sultana, çocuğuna, evine döner. İlerleyen günlerde Akif ve iki arkadaşı afişleme yaparken yine bir saldırıya uğrarlar, Akif vurulur. Sultan çocuğuyla hastanenin önünde beklemektedir. Akif’in devrimci arkadaşları Binali, Ömer, Sedat ve diğerleri... Tekerlekli sedyede, üstü örtülmüş Binali'nin cesedi getirilir. Sultan ağlar, kucağındaki küçük çocuk babasının ölümünden habersiz el sallamaktadır

NOT: Yılmaz Güney'in senaryosunu hapis-hanede yazdığı film, sağ ve sol çevreler-den eleştiriler aldi. Sansür Kurulu, filmin yurtiçinde ve yurtdışında gösterimini yasakladı. Daha sonra Danıştay 12. Dairesi'nin 31 Mart 1976 tarihli raporuyla yasak kaldınıdı. Yarı belgesel bir niteliğe sahip olan filmde, CHP'nin Taksim mitingindeki Bülent Ecevit'in konuşması (28 Haziran 1975),
DiSK'in mitingi (20 Eylul 1975), Maden-İş Sendikası'nın Philips grevi (26 Kasım 1975), Turizm-İş Sendikası'nın Hilton ve Çınar otelleri grevleri, öldürülen bir öğretmenin cenaze töreni (16 Ağustos 1975), Seyyar Satıcılar Derneği'nin diizenlediği işçi gecesi gibi kurmaca dışı, gerçek sahneler de yer aldı. Film ‘toplum düzenini bozup bazı olaylara yol açacağı' gerekçesiyle bazı illerde (Malatya, Kahra-manmaraş, Gaziantep) oynatılmadı. Bazı illerde ise (Rize, Diyarbakır, Gemlik) gösterimden kaldırıldı. Agah Özgüç. (“Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney” syf, 351)

BİR DEFA YETMEZ HEMŞERİM (1975)


Senaryo ve Yönetmen:A. Remzi Jöntürk
Foto Direktörü:Sedat Ülker
Yapım:Kervan Film/Ümit Utku

Asistan Rejisör, Samim Utku, Işıklar: Aslan Yıldız, Jenerik: Refik Onubil, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, Laboratuar Şefi: Recai Karataş, Altan Sertesen, Montaj Şefi: Özdemir Arıkan, Prodüksiyon Amiri: İsmail Konca, (Acar Film renkli laboratarlarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Hakan Balamir, Meral Orhonsay, Ülkü Ülker, Mete İnselel, Kenan Pars, Attila Ergün, Muazzez Arçay, İhsan Gedik, Dolgan Sezer, Necip Tekçe, Muharrem Gürses, Osman Han, Mustafa yavuz, Cemal Gonca, Defne Dilek, Can Dirim, M. Ali Güngör, Küçük Yıldız: Funda Ersin

Konu: Filmde, Yakup’un yıllar sonra Dilaver ve Çilli Avni’den aldığı intikam konu edilir. Hapishaneden çıktıktan sonra kendi halinde, kederli ve yoksul bir hayat yaşayan Gariplerin Yakup, bir gün Nazik isminde birinden iş teklifi alır. Yapacağı iş, bir cinayet işlemektir. Yakup, teklifi duyar duymaz reddeder. Fakat öldürülecek kişinin adını öğrenince kararını değiştirir. Öldürülmesi istenen Dilaver ve Çilli Avni, yıllar önce Yakup’un karısına tecavüz edip öldürmüştür. Bir kaçakçının isteği üzerine işlenmesi istenen cinayet, bir intikama dönüşecektir. (Aslan Erdem)

BİL BAKALIM NE ÇIKACAK (1975)




Senaryo ve Yönetmen:Semih Evin
Kamera:Şehmuz Doğalp
Yapım:Erkan Film/ Erkan Abacı

Oyuncular: Vicky Vonberg, Kazım Kartal, Gönül Hancı, Perihan Ateş, Mio Eyle, Meral Deniz, Gül Vargel, İ. Hakkı Şen, Muzaffer Hepgüler

Konu: Hovardalılığı yüzünden kadınlarla beraber oloan ve bu yüzden de evliliğini yıkan bir adamın öyküsü.

BEŞ PARASIZ ADAM (1975)



Senaryo ve Yönetmen:Osman F. Seden
Kamera:Kenan Kurt
Yapım:Emek Film / Nazmi Özer

Oyuncular: İlyas Salman, Ali Poyrazoğlu, Adile Naşit, Kadir Savun, Necla Soylu, Funda Gürçen, Sami Hazinses, Nejat Gürçen, Batuğ Özer, Erdinç Akbaş, Öz-can Özgür,

Konu: Filmde, sevdiği kızla evlenmek için para biriktiren bir adamla dört arkadaşının hikâyesi anlatılır. Şehmuz, dayısının kızı ve beşik kertmesi olan Zehra ile evlenmek için İstanbul'a gelir. Amcasının oğlu Kazım'ın yanında kalmaya başlar. Dayısının başlık parası istemesi üzerine Şehmuz'un evlilik hayalleri suya düşer. Kazım'ın ev arkadaşlarıyla birlik olan Şehmuz, parayı biriktirmek için seyyar kebapçılık yapmaya başlar. Böylece para biriktirip Zehra ile evleneceği günü iple çeker. (Koray Sevindi).


BEŞ MİLYONCUK BORÇ VERİR MİSİN ? (1975)


Yönetmen:Osman F. Seden
Senaryo:Ahmet Üstel
Görüntü Yönetmeni:Cahit Engin
Yapım:Erman Film/Hürrem Erman

Kameraman: Ali Güven, Ar Direktör: Erdil Demirbağ, Asistan Rejisör: Arif Erkuş, Işık Şefi: Ömer Ekmekçi, Sesleri Alan Necip Sarıcıoğlu, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Montaj-Senkron: İsmail Kalkan, Mehmet Koçak, Sabit Özergül, Renk Uzmanı: Türker Vatan, Laboratuar: Hasan Örnek, Selahattin Kaya, Abdullah Akdeniz, İsmet Tomaçgil, Set: Mustafa Buvan, Mustafa Kıtır, Nurettin Akgül, Mehmet, Prodüksiyon Amiri: Avni Turan, Yardımcısı: Bilal Gülcan, (Yeni Stüdyo’da renklendirilmiştır)

Oyuncular: Zeki Alaysa, Metin Akpınar, Perihan Savaş, Fatma Belgen, Münir Özkul, Kenan Pars, Süleyman Turan, Selçuk Özer, Mürvet Sim, Hulusi Kentmen, Turgut Boralı, Osman Alyanak, Hikmet Taşdemir, İhsan Gedik, Ekrem Dümer, Necdet Mahfi Ayral, Feridun Çölgeçen, Muharrem Gürses, Çılgın Kızlar: Berna, Mehtap

Konu: Filmde, beş milyon lira ikramiye çıkan piyango biletini kaybeden iki arkadaşın maceraları anlatılır. Zeki ile Metin hem aynı iş yerinde çalışan hem de aynı evi paylaşan iki arkadaştır. Ayrıca yanlarında sürekli sarhoş gezen arkadaşları Nuri de bulunmaktadır. Zeki ile Metin bir gün şans oyunu oynarlar ve büyük ikramiye onlara çıkar. Fakat biletin cebinde olduğu ceketi Nuri bir eskiciye satmıştır. Bunun üzerine ikili ceketin peşine düşer. (Nesrin Taşkesenli)





BEŞ ATIŞ YİRMİBEŞ (1975)



Yönetmen:Nazmi Özer
Senaryo:Safa Önal
Foto Direktörü:Ali Yaver
Yapım:Öz Film/ Seyfettin Özkasap

Oyuncular: Ali Poyrazoğlu, Arzu Okay, Hadi çaman, İlknur Taçbaş, Alev Altın, Perihan Ateş, Hikmet Taşdemir, Tevhit Bilge, Demircan Türkdoğan

Konu: İçiNde milyarlarca lira bulunan bir çantanın peşinde koşan insanların öyküsü.