Powered By Blogger

25 Mart 2018 Pazar

BİZİM AİLE (1975)


Yönetmen:Ergin Orbey
Senaryo:Sadık Şendil
Görüntü Yönetmeni:Kriton İliadis
Yapım:Arzu Film/Ertem Eğilmez, Nahit Ataman

Yönetmen Yardımcıları: Kartal Tibet, Sami Güçlü, Orhan Topçuoğlu, Kamera Asistanları: Güngör Özsoy, Haluk Baydur, Ar Direktör: Hasan Nurdan, Işık Şefi: Yusuf Tümen, Işık Asst.: Süleyman Çekiç, Set Ekibi: Ömer Bubu, Aziz Kıskanç, Taci Erşen Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat, Renk Uzmanı: Türker Vatan, Sesleri Alan: Necip Sarıcaoğlu, Müzik: Melih Kibar (Yeni Stüdyoda seslendirilmiş ve renklendirilmiştir.)

Oyuncular: Tarık Akan, Itır Esen, Adile Naşit, Münir Özkul, Halit Akçatepe, Şener Şen, Ayşen Gruda, Cengiz Nezir, Ahmet Arıman, Saim Alpago, Tayfun Akalın, Talât Dumanlı, Süreyya Dumanlı, Nezahat Tanyeri, Sıtkı Akçatepe, Tuncay Akça,

Konu: Çok çocuklu iki dulun evlenmesiyle artan ev nüfusunun eğlenceli hikayelerini ve birbirini tanımayan üvey kardeşlerin tanışma sürecinde yaşadıkları olayları anlatmaktadır. Ailenin büyük oğlu Ferit (Tarık akan) zengin bir fabrikatörün kızına aşıktır. Bu aşkı engellemeye kararlı olan kızın babası türlü yöntemlerle aileyi yıldırmaya çalışır. Ancak aile, hem birlik ve beraberlikle tüm olayların üstesinden gelir hem de kızın zengin babasına insanlık ve sevgi dersi verir. Arzu Filmin, bu tür kalabalık aile ve mahalle filmlerinde genel olarak sevgi, birlik ve beraberlikle her sorunun üstesinden gelinebileceği konu edilir. Bu iyimser yaklaşım küçük topluluğun her tür ideolojiden ve politikadan arınmış dostluk ve sevgi bağlarına dayalı ilişkileriyle desteklenir. Bu filmlerde yenilen hep maddi değerler ve geleneksel bağlarından kopmuş insanlardır. Kazanan ise dayanışma içinde olan küçük insan topluluğudur. Bu topluluklar özellikle saf, iyi niyetli ve iyilik timsali insanlardan oluşmaktadır. Film hikayelerinde aslında sınıfsal temelde kurulan çatışma, hikayedeki sorunlar duygusal zeminde bir çözüme ulaştığında tamamen ortadan kalkar.

Ödül:
1976 Taşkent Film Festivali’nde
► Özbekistan İşçi Konfederasyonu Özel Ödülü

* Sinemanın iyatradan gelerek 1974-1977 arasına sığdırdığı altı filmle popüler sinemamızda halen belirgin kalan önemli izler bırakan Ergin Orbey'in en ünlü yapıtı olan "Bizim Aile", tipik bir zengin kız/fakir delikanlı öyküsü anlatıyor. Hem eğlendirmek hem de mendil ıslattırmak; filmin başarısının sırrı bu ge-leneksel formülü iyi uygulamasında saklı. Ertem Eğilmez'in yapımcılığı, Sadık Şendil'in senaryosu, Melih Kibar'ın müzikleri, Kriton İliadis'in görüntüleri ve seyirci nazarında garantili oyuncu kad-rosuyla, aileyi merkez alan duygusal komedi yapmak Orbey için fazla zorlayıcı alınamış. İplik fabrikasında çalışan dört çocuklu dul Yaşar Usta ile mahalle komşusu üç çocuklu dul Melek Hanım, komşuların araya girmesiyle evlenirler. Doğalolarak çocuklar arasında önce ufak tefek anlaşmazlıklar yaşanır ama sonra geniş aile birliği kurulur. Melek Hanım'ın oğullarından yakışıklı Ferit'in iplik fabrikasının sahibi Saim Bey'in kızı Alev'e aşık olup karşılık bulması ama babanın bu sevdaya karşı Çıkıp entri-kalar çevirmesiyse ailenin iyice kenet-lenmesine ve emek sermaye çelişkisinin yüzlerce biçimlerinden birinin ya-şanmasına yol açacaktır. Duygusallık dozu hayli yüksek bir film olan "Bizim Aile"de, Münir Özkul tarafından can-landırılan Yaşar Usta'nın fabrikatör Saim Bey'e, "Bak beyim, sana iki çift lafım var. Koskoca adamsın, paran var, pulun var binlerce kişi çalışıyor emrinde. Yakışır mı sana ekmekle oynamak, yakışır mı bunca günahsızı, çoluğu çocuğu karda kışta sokağa atmak, aç bırakmak? Ama nasıl yakışmaz Sen değil misin öz kızına bile acımayan? Sen büyük patron, mil-yarder, para babası, fabrikalar sahibi Saim Bey. Sen mi büyüksün? Hayır ben büyüğüm. Ben, Yaşar Usta.' diyerek attığı müthiş tirad da unutulmazlık kazanarak sinema tarihimizdeki yerini almıştır. Özkul'un dertli dertli sigara içmesi; evden atıldıklarında işe gitmek istemeyen, "Böyle günde işe mi gidilir?" diyen çocuklarına "Asıl böyle günde işe gidilir" demesi; çocuklarının kılına zarar gelirse neler yapacağını söyleyerek Saim Bey'i tehdit etmesi de zihinlerde yer eden sahneler arasındadır. İlginç olabilecek bir de not düşelim: "Bizim Aile", SSCB'deki Taşkent Film Şenliği'nde Özbekistan İşçi Konfederasyonu'nun özel ödülünü ka-zanmıştı. Kötülüklerle başedebilme gücü, dürüstlük, alın teri, aile, dayanışma ve sevgi ... Belki yirminci seyredişten sonra da "Bizim Aile'tden aynı oranda etkilenmemizi sağlayan şeyler, işte bu kavramlar. (TA.) SİNEMA “ En İyi 100 Film”






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder