Powered By Blogger

29 Mart 2018 Perşembe

KÖPRÜ (1975)


Yönetmen:Şerif Gören
Senaryo :Fuat Özlüer (Ahmet Üstel'in bir eserinden)
Kamera:Kaya Ererez
Müzik :Cahit Berkay
Yapım :Akün Film/İrfan Ünal

Oyuncular : Kadir İnanır, Necla Nazır, Fikret Hakan, Hüseyin Peyda, Betül Aşçıoğlu, Levent İnanır

Konu: Film, annesini Fırat nehrinde kaybeden Ahmet’in köyüne köprü yapmak için verdiği mücadeleyi anlatır. Ahmet’in annesi doğuma yetiştirilirken Fırat nehrinde boğulur. Kimsesiz kalan Ahmet, ona babalık eden salcı Hasan’ın yardımlarıyla okur. Okulu bitirip mühendis olunca köye döner. Ahmet’in dönüşü salcı Hasan’ı, dostu Osman’ı ve sevdalısı Zeynep’i mutlu eder. Ancak Ahmet'in nehir üzerine köprü yapmak istemesi bu mutluluğa gölge düşürecektir. (Hüseyincan Eryılmaz)

► Sinemamızın bu günkü ortamında ciddi bir iyi niyet, sinemasal bir yaklaşım izleri. taşıyan, belirli bir konu ve senaryo çalışması içeren her filme, belli bir hoşgörüyle yaklaşma gereği ortada... "Köprü" bu açılardan piyasayı kaplayan "baldırbacak" filmlerinden ayrılan, toplumsal yanları olabilecek blr konuyu perdeye getiren ve özenle çekilmiş bir film olarak, olumlu karşılanabilir... Ama bunun ötesinde film önemli aksaklıklar da içeriyor ve Şerif Gören'den "Endişe"den sonra beklenileni vermenin uzağında kalıyor ...

"Köprü"nün belli başlı aksaklığı, bir "yanlış iyi öyküye dayanmaması ... Sinemamızda çokluk böyle olur: Genellikle bireysel ve ruhbilimsel düzeyde. İlginç bir insan ilişkisini yakalayan her öyküye, "mal bulmuş magribi gibi sarılınır ve ortaya bir "şaheser" çıkacağı önceden ballandıra ballandıra ilan edilir... "Köprü"nün "orijinal hikaye'sinin yaratıcısı bay Ahmet Üstel’de, herhalde bir “Ankakuşu" yakaladığını sanmış ... Ne var ki, sinemamızın gedikli senaryocularından bay Ahmet Üstel’in gerçekten de iyi bir filmin çıkış noktasını oluşturabilecek öyküsünün hakkından gelmesini becermiş... Filmdeki insan İlişkilerini gerçek kabul etmek, olana bitene inanmak "mümkün değil" …...

Ama buna karşı Şerif Gören, filmine belli bir sinemasal canlılık ve görsel zenginlik kazandırmış. Yönetmenin dış mekanların kullanmadaki başarısı gözden kaçacak gibi değil ... Doğanın ve doğal öğelerin ustalıkla kullanılışı, fiIme sinemamızda alışılmamış bir doğa/insan ilişkisi getiriyor, özellikle Fırat kişiIik kazanıyor, insanlaşıyor neredeyse ... Ne var ki Gören, bu alanda yakaladığı etkiyi de aşırı üslupçuluk ve etkileme kaygısıyla abartıyor, doğallığından çıkarıyor... Gören'in oyuncu yönetimine başarılı demek de zor...Özellikle erkek oyuncular, başıboş bırakılmış denetlenmemiş biçimde rol kesiyorlar ... "Köprü", tüm bu olumsuz yanlarına karşın, seyirciden ilgi gören, seyirciyle diyalog kurabilen bir film, gözleyebildiğimiz kadarıya ... Blu da, kuşkusuz seks filmleri içinde boğulan piyasaya umut getirecek bir olgu ... Bu tür filmlerin yetenekli yazarlar eliyle, daha uzun ve özenli bir hazlık sonucu oluşturulması, hem sinemamıza olumlu yapıtlar getirecek, hem de seyirciyle kurulan bu diyaloğun sağlamlaşmasını sağlayacak ... "Köprü", Başarsızlığına karşın bunu gösterebilen bir film olursa, olumlu bir işlev görmüş sayılabilir...”Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf. 222 ”




KÖÇEK (1975)


Senaryo ve Yönetmen:Nejat Saydam
Foto Direktörü:Melih Sertesen
Yapım:Acar Film / Murat Köseoğlu

Oyuncular : Müjde Ar, Mahmut Hekimoğlu, İlhan Daner, Nisa Serezli, Nevin Nuray, Senar Seven, Handan Adalı, Yılmaz Gruda, Asuman Arsan, Yüksel Özen, Nevin Güler

Konu: Filmde, çift cinsiyetli bir Çingene olan Caniko’nun ameliyatla kadın olmasının hikâyesi konu edilir. Caniko, mahallede erkeklerle top oynayan, sokaklarda köçeklik yapan bir çingenedir. Bir akşam meyhanede içip eğlenirken Acenta Rıza’nın adamları Caniko’yu kaçırır. Tecavüze yeltendiklerinde erkek olduğunu anlayıp bıçaklarlar. Hastaneye kaldırılan Caniko, ameliyatla kadın olur. Yeni bir hayata başlayan Caniko, Raziye ismini alarak genelev işleten Naciye’nin yanında köçeklik yapmaya başlar. Kadınlığa alışmakta zorluk çeken Raziye, eski hayatından tanıdığı futbolcu Adnan’la karşılaşır. (İbrahim Veli Sözer)


KOKLA BENİ MELAHAT (1975)


Yönetmen:Temel Gürsu
Senaryo:Bülent Oran
Foto Direktörü:Mustafa Yılmaz
Yapım:Uğur Film/Memduh Ün

Işık Şefi: Ömer Eşme, Teknik Ekip: Kadir Özel, Mevlüt Ekinci, İsmail Kündem, Kadir Yılmaz, Kamera Asistanı: Dilşar Memişçioğlu, Prodüksiyon Asistanı: Cemil Paskap, Reji Asistanları: Faruk Kabakılıç, Zafer Par, Ergun Özatmaca, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Renk uzmanı: Türker Vatan, Montaj, Senkron: Korhan Yurtsever, (Yeni Stüdyoda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Ali Poyrazoğlu, Mine Mutlu, Tanju Gürsu, Senar Seven, İlknur Taçbaş, Aynur Akarsu, Mürvet Sim, Dolgan Se-zer, Semih Sezerli, Mehtap Gürel, Alpay İzer, Tuncay Özinel, Hikmet Taşdemir, Christine Carol, Çetin Tolbaş, Osman Han , Ali Demir, Ata Saka, İhsan Gedik,

Konu: Film, afrodizyak etkili bir parfüm yüzünden başı derde giren iki kimyacının yaşadıklarını konu edinir. Gazinocular kralı Hasan, batmak üzere olan Kozmetik Cemal adlı bir firmayı satın alarak kozmetik sektörüne el atar. Fabrika, ürettiği bir kuvvet macunu sayesinde rakiplerini geride bırakır. Losyon Necip firmasında çalışan Orhan ve Ali ise afrodizyak etkili kokular keşfetme peşindedir. Böylece Kozmetik Cemal’le rekabet etmek mümkün olacaktır. Ancak Orhan da Ali de başarılı olamaz. Kısa süre sonra ikilinin aradığı şey ortaya çıkar: Orhan, yolculuk sırasında aldığı bir parfümün kadınları baştan çıkardığını gözlemler. Ancak parfümün ünü yayılınca mafya da işin içine karışacaktır. (Hasan Sakın)




KOKLA AMA KOPARMA (1975)




Yönetmen:Temel Gürsu
Senaryo:Bülent Oran
Foto Direktörü:Cengiz Batuhan
Yapım:Selçuk Film/Nejat Selçuk

Oyuncular: Yalçın Gülhan, Melek Ay-berk, Ceyda Karahan, Yüksel Gözen, Nazan Adalı, Meral Deniz, Alpay izer, Nilgün Ceylan

Konu: Kiralık koca olarak satın alınan genç bir kabadayının öyküsü.


KOCAM ERKEK Mİ ? (1975)




Yönetmen:Mehmet Aslan
Senaryo:İhsan Yüce
Kamera:Dinçer Önal
Yapım:Gaye Film/Erdoğan Tilav

Oyuncular: Arzu Okay, Ünsal Emre, Gönül Tansel, Perihan Ateş, Senar Seven, Kayhan Yıldızoğlu, Özcan Özgür, Nur Soylu

Konu: Kadın düşmanı olan iktidarsız bir erkeğin öyküsü.

KILIÇ ASLAN (1975)


Yönetmen: Natuk Baytan
Senaryo:Duygu Sağıroğlu
Foto Direktörü:Mustafa Yılmaz
Yapım:Uğur Film/Memduh Ün

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Bahar Erdeniz, Yıldırım Gencer, Cemil Şahbaz, Reha Yurdakul, Nazan Adalı, Anuşka, Tarık Şimşek, Ekrem Gökkaya, Necdet Kökeş, Aynur Aydan, Yusuf Sezer, İhsan Gedik, Aydın Haberadr, Mehmet Uğur, Osman han, Hasan Ceylan, Sönmez Yıkıllmaz

Konu: Süleyman Şah (Cüneyt Arkın) Bizansı dize getirerek aralarında anlaşma imzalanmıştır Bizans Komutanı Anton bu durumu içine sindiremez bu sırada Bizanslı Kraliçe Süleyman Şahla ilişki yaşar bu aralarında bir sır olarak kalacaktır ama papaz efendi onları görür Süleyman Şahın karısı hamiledir bunlar olurken Anton plan yapıp Süleyman Şahı öldürmeyi planlar getirdiği hediyelerin içinde askerleri vardır saray içinde aniden baskın yapar çoğu kişiyi öldürür Süleyman Şah ve yardımcısı sultanı alıp odaya girerler onlar gittikten sonra Süleyman Şah askerleri oyalamaya çalışır Anton ve adamları Süleyman Şahı öldürür ve sultanın peşinden gider o sırada sultanın yolda sancısı tutar Süleyman Şahın yardımcısı (Reha Yurdakul) yardım istemeye giderken sultan doğum yapar ve ölür bebeği alıp yola devam eder yolda askerleri görür bebeği çalıların arasına bırakır askerlerin dikkatini dağıtır

Bebeği almak için geri döndüğünde bir aslan görür korkudan oradan uzaklaşır bu sırada Anton (Yıldırım Gencer) sultanın cesedini bulur boynundaki kolyeyi alır saraya döner Bizanslı Kraliçe ile evlenmek ister ilk başta reddeder ama papazın tehdidi ile buna mecbur kalır Anton ile evlenir Anton Bizans Kralı olur ve Türkler üzerinde baskılarını arttırır bu arada erkek çocuğu olur kraliçeyi zindana kapatır oğlunu iyi bir Bizanlı olarak yetiştirir aslında oğlu Süleyman Şahın oğludur aradan yıllar geçer Cüneyt Arkın tam bir aslan gibi yetişir güçlü pençeleri vardır (Reha Yurdakul) Antonun zulmüne karşı halkla birleşir ama bir eksiklik vardır Süleyman Şahın oğlu Kılıç Aslan onu aramamaya çalışır ama bula-maz  intikamını almaya yemin eder.

KRAL BENİM (1975)


Yönetmen:Çetin İnanç
Senaryo:Nuri Kırgeç
Kamera:İzzet Akay
Yapım:Osmanlı Film / Mehmet Karahafız. Hasan Çakır

Oyuncular: Yalçın Gülhan, Fatma Belgen, Nalan Çöl, Kenan Pars, Reha Yurdakul, Neyir Akar, Atıf Kaptan, Kazım Kartal, Hayati Hamzaoğlu, Hüseyin Peyda, İhsan Baysal, Ekrem Gökkaya, Nizam Ergüden, Cemil Yılmaz, Çocuk Yıldız: Emre Sencer

Konu: Film, cezaevindeki babasını kurtarmak isterken yıkıma sürüklenen bir kiralık katilin öyküsünü konu edinir. Murat, Kont lakaplı bir mafya babası için çalışan kiralık bir katildir. Murat’ın babası Vedat, bir iftira nedeniyle cezaevine girmiştir. Ancak Murat, babasını kurtarmak için elinden geleni yapar. Buna karşılık olayla ilgili tanıklar tek tek öldürülür. Bu olayın sorumlusu Kont ve adamlarıdır. Kont, bir yandan Vedat’ın ceza almasını istemekte öte yandan ise Murat’ın çabalarını boşa çıkarmaktadır. Murat, olayı aydınlatamadan ailesini alarak kaçmayı plânlar. Ancak arabaya konan bir bomba sonucu ailesini kaybeder. Bu olay üzerine Murat, Kont ve ortaklarının peşine düşecektir. (Hasan Sakın)

KELOĞLAN İŞ PEŞİNDE (1975)


Yönetmen:Osman Nuri Ergün
Senaryo:Turgut Özakman
Operatör:Nihat Çifteoğlu
Yapım:Barış Prodüksiyon/Vural Pakel

Set Amiri: Cumali Cengiz, Ekip: Nurettin Akgül, Akif Eski, Işık Şefi: Şevket Yılmaz, Rejisör Asistan: Cevat Şahiner, Operatör Asistan: Mehmet Gün, Laboratuar Şefi: Re-cai Karataş, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, Montaj Şefi: Özdemir Arıtan, (Acar Renkli Südyıosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Arzu Okay, Rüştü Asyalı, Orhan Günşıray, Nevin Nuray, Osman Alynak, Mine Sun, Kunt Tulgar, Yavuz Şeker, Erden Ener, Yusuf Çetin, Şener Gezen,

Konu: Evlenmek istemediği halde nikah masasına oturan Keloğlan’ın güldürüsü.


KAZIM’A BAK KAZIMA (1975)




Yönetmen:Tanju Gürsu
Senaryo:Erdoğan Tünaş
Görüntü Yönetmeni:Sertaç Karan
Yapım:Gürsu Film/Tanju Gürsu

Oyuncular: Aydemir Akbaş, Tanju Gürsu, Aynur Akarsu, Nur Ay, Perihan Ateş, Hamit Yıldırım, Alev Altın

Konu: Kazım araba almak için parasını bir dolandırıcıya kaptırır. Bu olaya çok içerleyen Kazım, gece alemlerine düşkün olduğunu öğrendiği dolandırıcının peşine düşer

KAZIM’A NE LAZIM (1975)



Yönetmen:Temel Gürsu
Senaryo:Safa Önal
Görüntü Yönetmeni:Nedim Akanlar
Yapım:Gürsu Film/Tanju Gürsu

Oyuncular: Ali Poyrazoğlu, Nazan Şoray, Aydemir Akbaş, Melek Görgün, Özden Yüce,

Konu: İki işsiz arkadaş sürekli kız peşinde koşmaktan, her girdikleri işten kovulmak-tadırlar. Yurtdışında yaşayan bir mafya babası iş için Türkiye'ye gelir ve benzer-likler nedeniyle ortalık karışır.


KAYNANALAR (1975)


Senaryo ve Yönetmen:Zeki Ökten (Tekin Akmansoy'un konusundan)
Kamera:Erdoğan Engin
Yapım:Erman Film / Hürrem Erman

Oyuncular: Tekin Akmansoy (Nuri Kantar), Leman Çıdamlı (Nuriye Kantar), Sevda Aydan (Tijen Hakmen), Haşim Hekimoğlu (Timur Hakmen), Ege Aydan, Münir Caner (Kerim), Defne Yalnız (Döndü), Sermin Hürmeriç (Nur), Muammer Çıpa, Lütfi Ilkıcı, Erdoğan Sıcak, Sevtap Erdemli

Konu: Ticari hayattaki başarısını siyasi hayatta da dvam ettirebilmek için milletvekili seçimlerinde adaylığını koyan Nöri Kantar’ın güldürüsü.

*  Tekin Akmansöy'un "Kaynanalar" dizisinin ilginç ve akıllıca ortaya çıkarılmış bir dizi olduğunu belirtmek gerekir önce. Akmansoy, toplumumuz
daki farklılaşmaları, bir yanda yüzeysel bir "batı hayranlığı", diğer yanda ise "alaturkacılık" gibi iki üç noktayı zıtlaştırarak. başarılı biçimde ortaya çıkarmayı, bunu yaparken de çok bizden, çok yerli tipler ortaya koymayı bilmişti.

TV'de başarı kazanmış böyle bir dizinin sinemalaştırılması, çeşitli zorluklar ve tuzaklar içerir. Zeki Ökten, bunları aşmasını ve ortaya TV'deki dizinin buluşlarına, "gülüt"lerine sinemasal bir bütünlük ve devamlılık sağlayarak, ayrıca (Nuri Kantar'ın politikacı olma serüveni gibi) yeni boyutlar da ekleyen bir film koymayı bilmiş... "Kaynanalar", sürekli bir neşe' içinde izlenen, tümüyle bizden bir yapım... Sinema dili konusunda iddialı olmayan, ancak dürüst bir yerli komedinin, popüler bir sinemanın olumlu bir örneği... “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf 217 ”

KAYGISIZLAR (1975)


 “TAK FİŞİ BİTİR İŞİ”

Senaryo ve Yönetmen:Çetin İnanç
Kamera:İzzet Akay
Yapım:Gülgen Film/Melih Gülgen
Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Asistanı: Ender Teker,
Yeni Film Renkli stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Yalçın Gülhan, Ahmet Mekin, Romalı Perihan, Erol Taş, Gönül Yansel, Kazım Kartal, Reha Yurdakul, İhsan Baysal, Ayçin Tansel, Feridun Çölgeçen, Hüseyin Kaşif

Konu: Fidye nedeniyle kaçırılan bir kızla, onu kurtarmaya çalışan iki kafa-darın öyküsü.

KARA YEMİN (1975)


Yönetmen:Tarık Tibet:
Senaryo:Demet Düzgün
Kamera:Fehmi Eryılmaz
Yapım: Düzgün Film/ Sadettin Düzgün

Montaj, Senkron: Mevlut Koçak, Renk Uzmanı: Sümer Vatan, Ses Mühendisi: Necip Sarıcıoğlu, Laboratuar: Hasan Örnek, Selahattin kaya, Abdullah Akdeniz, İsmet Tomaçgil, İbrahim Güzel, Prodüksiyon Amiri: Ahsen Salkur, Reji Asistanı: Nurcan Düzgün, Kamera Asistanı: İsmail Karadoğan, Işıklar: Ergun Şimşek,
 (Yeni Stüdyoda renklendirilmiş ve hazırlanmıştır)

Oyuncular: Tarık Tibet (Tahir), Bircan Deniz (Gülsüm), Bilal İnci (Kara Ali), Serap Olguner (Çiğdem), Necip Tekçe (Sıddık), Muazzez Arçay, Gülten Ceylan, Ahmet Sert, Hasan Alka, Beyza Özen, Ahsen Salkur, Murat Akovalıgil, Ahmet Keskin, Ergun Şimşek, Zeki Güzel, Misafir Sanatçılar: Mümtaz Alpaslan (Nikah Memuru), Cemal Ertokuş, Sadettin Düzgün (Şahbaz Ağa), Minecik, Küçük Sa-natçılar: Tolga Tibet (Murat), Elif İnci

Konu: Birbirini Seven İki Gencin, Baba zoruyla kavuşamayışının öyküsü. Duygu-sal ve birazda dini içerikli bir film. Tarık Tibet'in başrolünü oynadığı. izlenebilir bir eser. Çocuk oyuncu olarak TarıkTtibetin oğlu, Tolga Tibet ve Bilal İnci’nin kızı Elif İnci de rol almıştır.

KARA ÇARŞAFLI GELiN (1975)


Yönetmen: Süreyya Duru
Senaryo:Vedat Türkali (Bekir Yıldız'ın üç öyküsünün karışımından uyarlama)
Foto Direktörü:Ali Uğur
Yapım :Murat Film / Süreyya Duru

Set Amiri. Sonay Kanat, Set: Şeref Yılmaz, Ekrem Çınaroğlu, Mehmet Bener, Prodüksiyon Amiri: Reşit Çıldam, Hamit Akçay, Yönetmen Asistanı: Erkan Işıklar, Emel Işık, Kamera Asistanı: Ahmet Demir, Işık: İsmet Yurtçu, Sesleri Alan: Cemal Noyan, Attila Van, Montaj: Özdemir Arıtan, Veli Akbaşlı, Senkron: Ömer Kırımlı, Müzik: Bedirhan Kırmızı, Sadık Gürbüz, Ses: Ayşe Şan, Şerif Akbağ, Efek ve Seslendirme idaresi: Sudi Yılmaz, Şiir: Ahmet Arif, (Acar Film Stüdyosunda renklendirilmiş, Lale Film Stüdyosunda seslendirilmiştir. )

Oyuncular: Hakan Balamir (Müslüm), Semra Özdamar (Güllüşan), Aytaç Arman (Vakkas), Aliye Rona (Zara), Hüseyin Peyda (Cemal), Zülfikar Divani (Ağa), İhsan Yüce (Kahya), Rengin Arda (Cemal’in Gelini), Menderes Samancılar (Haydar), Sabahat Işık (Zemzem), Reşit Çıldam (Cemal’in Adamı), Sırrı Elitaş (Zülküf), Zerrin Yüce (Sedef), Rengin Arda, Bekir Alan, Faysal Dunlayıcı, Mahmut Akbaba, Emel Işık (Güllüşan’ın annesi), Fahri Öztürk (Naim), Turgut Bora, Ahmet Uyanık (Gaffar), Nurettin Kaygısız (Harun), Esin Karakaya, Metin Karakaya,

KONU: Bekir Yıldız'm bu kez üç öyküsünden hareket edilir: "Kara Çarşaflı Gelin" - "Kaçakcı Şahan" - "Bcırutçu Maho" Vedat Türkali'nıin yazdığı senaryoda. İki aile arasında gelişen bir kan davası nedeni ile kan bedeli olarak ortaya sürülen Gülşah'ın öyküSü.

Kara Çarşaflı Gelin’in öykülerine gelince; Kara Çarşaflı Gelin’in Şara’nın kocası komşularından birini vurur cezaevine girer, ölenin kanı hala topraktadır, bunun için karşı taraftan kan alınması gerekmektedir ve Şaranın on üç yaşında ki kızı Genzum (Semra Özdamar) kan bedeli olarak karşı tarafa verile-cektir. Genzum kendisini kimin alacağı-nı sorar düğünsüz, derneksiz, çeyizsiz verilecek Genzum’u ya karşı ailenin oğullarından biri alacaktır ya da satıla-caktır. Genzum ertesi sabah nenesinin kara çarşafını giyerek, babasının kanlı-larının evine gelin gider. Sınır dışından köyüne dönen kaçakçı Şahan, çalışıp kazandığı paraları altına çevirmiştir.

Çocuklarının özlemiştir. Sınırda mayına basar, bir bacağı kopmuştur, kesesindeki altınları yutmak için ağzına alır, jandarmalar gelip, kurşunlarlar. Ertesi gün Şahanın ölüsü köy meydanına getirilir, köylü çevresine toplanır. fakat kimse tanımamaktadır. Ceset tek tek köylüye gösterilip sorulur, karısı tanımadığını söyleyerek evine kapanır, babası da', gece yarısından sonra hala köy meydanındaki cesedin yanına yakla-şarak, altınları almak için ağzını açar. Barutçu Maho, "Buyruk sahibi, kiraladığı adama, birini vurdurur, kiralık katil vur-duğu adamı niçin vurduğunu öğren-mek ister cevap alamaz. Cenazede ölenin amcası yeğeni ile bir gün önceki konuşmalarını anımsar, cenazeye kira-lık katil de katılır. Camiden sonra me-zarlığa gidilir, mezar kazılınca, öleninamcası Nalçacı Hüseyin, kiralık katilin (Tayyar) yanına gelip, dostça ölenle aynı boyda olduğunu mezarı ölçmek için girip yatmasını ister, Tayyar itirazın faydasızlığını bilip girer Hüseyin’i tabancasını çekip tetiği çektirenin kim olduğunu sorar. Can korkusu ile Tayyar, Barut-çu Maho'nun adını verir, Maho da ce-maatin arasındadır. “Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye” syf,211 ”

ÖDÜL:

14. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (2–9 Temmuz 1977)

► Hüseyin Peyda, “En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu”
► Vedat Türkali “En İyi Senaryo”
► Semra Özdamar “En İyi Kadın Oyuncu” ► “Kara Çarşaflı Gelin” En İyi Film

Jüri Üyeleri: Onat Kutlar, Oktay Akbal, Selim İleri, Osman Aydın, Önder Aydınlı, Kami Suveren, Tunca Yönder, Kamuran Yüce, Ahmet Gönen, Prof. Özdemir Nutku, M. Tali Öngören.

► 1978 Karlov Vary (Çekoslavakya) Film Şenliği’nde Sendikalar Birliği “Özel Ödülü”

* "Kara Çarşaflı Gelin"de Vedat Türkali, Bekir Yıldız'ın üç ayrı öyküsünü bir araya getirerek senaryolaştırmış. Öykülerin her biri, Bekir Yıldız'a özgü bir vuruculuk taşıyor. Birinde ana tema, babasının işlediği bir cinayetin "Kan bedeli" olarak öldürülen kişinin ailesine verilen çocuk yaşta bir kızın öyküsü... Diğerinde Doğu'da kaçakçılık yaparken vurulan bir genç adamın, yaşamıyla ödediği bu işin bedeli olan bir altını dişlerinin arasına saklaması ve kız kardeşinin, gece karanlığında, ölünün ağzını açıp altını almaya çalışması .. Diğeri ise Mahmut ağanın, çıkarlarına karşı düşen kişileri kiralık katillerine öldürtmesi ve öldürülen bir köy delikanlısının kardeşinin, katili, ağabeyinin mezarına sokarak gerçek suçluyu öğrenmesi... Bekir Yıldız'ın Doğu Anadolu'dan kendi yazar gözlemciliğiyle sapta-dığı gerçekler bunlar... Gerçekler mi? Yoksa yazar hayal gücünün abartmaları mı? Ne önemi var? Bekir Yıldız'ın anlattık-ları tekil birer olay olarak gerçek olmasa bile, belki bunlardan da daha açısının, daha insanlık dışının yurdumuzda her gün olageldiğini bilmiyor muyuz, öğrenmiyor muyuz, gazetelerde okumuyor muyuz?

Bekir Yıldız öykücülüğü, bağrında kuşkusuz yüklü bir insan dramı malzemesi taşıyor. Ne var ki bu öyküler, başka bir yazıda da belirttiğimiz gibi, sinema için gerekli yoğunluğu ve ayrıntı zenginliğini içermiyorlar; Bu açıdan Bekir Yıldız'dan yola çıkarak sinema yapmak isteyen senaryocu/ yönetmene büyük iş düşüyor. Vedat Türkali, "Kara Çarşaflı Gelin" senaryosunda bu işi geniş ölçüde çö-zümlemiş "Bedrana"da olduğu gibi... organik bir yapı içinde bağlamış, bir kez. Anadolu süregelen bahtsızlığının, sömü-rülmüşlüğün, acısının çağdaş Türkiye'de tüm keskinliğiyle süregelen tablolarıdır bunlar.. Filmin başkişilerinin her birinin dramı diğerine bağlıdır, bunların tümü ise tekilliklerini aşıp kapitalizm öncesi bu feodal düzen bozukluğunun, kokuşmuşluğunun karanlık görünümünü oluşturmaktadırlar.

Ve bu insan dramlarını baştan sona birbirine bağlayan, filmin kadın baş kişisinin Günüşan’ın öyküsüdür. Çocuk yaşta babasını yitiren, düşman evinde itilip kakılarak büyüyen Güllüşan, sonunda da sevdiği genci katil olmaktan kurtarmak için elini kana bulayacak, düzen bozukluğunun simgesi Mahmut ağayı vuracaktır.

Türkali'nin öyküleri organik biçimde birbi-rine bağlama yanında asıl başarısı, bu insan dramlarının nedenini ve temeldesüre giden sömürüyü de filme fon olarak yerleştirmeyi başarması olmuştur. Bu insanları bir ölçüde kurtaracak, sefaletlerini azaltacak olan, toprak reformudur. Cumhuriyet'in 53.yılında hala gerçekleştiremediğimiz toprak refomu. Mahmut ağa buna karşıdır. Ama Mahmut ağaları yüreklendiren, onlara destek olanlar kimdir? Türkali’nin senaryosu, fona bu sorunu yerleştirmekte, Mahmut ağanın Cemal ağadan, Cemal ağanın ise bakandan nasıl destek aldığını sergilemektedir. Tüm bir karanlık ilişkiler bütünü, tüm açıklığıyla gösterilmese de duyurulmakta, sömürünün sürmesinde çıkarları olanlar devleti ele geçirdiğinde hiçbir şeyin değişmeyeceğini vurgulamaktadır.

Süreyya Duru bunun bilincinde olarak filmini yalın ve düz bir sinema ile anlatmıştır. Oyuncular, biraz abartmalı bir oyun veren Aliye Rona'nın dışında sade bir oyunla bu sinemaya katılmakta, çevre ve insanları, bu geri kalmış ülke dramına gerekli fonu oluşturmaktadırlar. Özellikle Hakan Balamir ve Semra Özdamar'ın filmin akışıyla son denli kaynaşan oyunlarını övmek gerekir. Film, insan gerçeğine yaklaşan tüm sanat eseri gibi, gücünü ve değerini bu gerçeğin olabildiğince yalın biçimde yansıtılmasından almaktadır. Bu açıdan, Kara Çarşaflı Gelin", yalnızca dürüst ve namuslu bir sinema çabası örneği olmakla kalmaz, Türk sinemasının, giderek dünya sinemasının gerçekçi sanat alanındaki en ilginç başarılarından biri olarak anı1mağa hak kazanır.

Peki nedir egemen çevrelerin bu filmle alıp veremedikleri? Sansür kurulu neden bu filme böylesine takılmış, tam 3 kez reddetmiştir? Neden tosun koman-dolarımız işlerini güçlerini, giderek seks filmlerini bile bir yana bırakmış, bu filmin oynadığı sinemalara saldırılar tehditler yöneltmektedirler? Türkiye'de bu filminanlattığı, gösterdiği gerçeklerin var ol-madığını mı savunmaktadırlar? Aslında bu sorunun yanıtı son denli basittir. Bunun için 2 Kasım günkü Cumhuriyet'te çıkan şu haberi okumak yeter.

"1 kasım 1973 tarihinde Bakanlar Kurulu tarafından toprak reformu bölgesi olarak açıklanan Urfa'da 1757 sayılı Toprak ve Tarım Reformu Yasasının 18. maddesi uyarınca kamulaştırma süresi dün sona ermiştir. Yasa gereğince toprak mülkiyet devri üzerindeki her türlü yasak, dünden itibaren kalkmış ve Cephe Hükümeti, kamulaştırılması ve topraksız köylüye dağıtılması gereken 2 milyon 300 bin dönüm arazinin üçte ikisini kamulaştır-mayarak toprak sahiplerine bağışlamıştır."
Anlaşılıyor, değil mi, "Kara Çarşaflı Ge-lin"lerin ve benzerlerinin kimlerin kulağı-na karsuyu kaçırdığı ve kimlere uşaklık edenlerce yok edilmek istendiği...”Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 176 ”

* Süreyya Duru'nun 14. Antalya Film şenliği'nde En İyi Film ödülü'nü aldığı filmi "Kara çarşaflı Gelin" (1975), iki önemli edebiyatçımızın ortak çalışmasının ürünü olan güçlü bir eser. Vedat Türkali'nin senaryosu, Bekir Yıldız'ın üç farklı hikayesini bir araya getirirken, güçlü diyalogları ve itinayla kurulmuş karmaşık öykü yapısıyla filme sağlam bir temel oluşturuyor. "Kara çarşaflı Gelin"in neredeyse destansı sayılabilecek hikayesi, filmin kurduğu dünyanın temel çatışma noktalarının, beslendiği ahlaki ve toplumsal düzenin ve bu düzenin çepeçevre sardığı insanların iç dünyasının nüvesi sayılabilecek Çarpıcı bir prologla başlar. pusuya düşürerek öldürdüğü adam için köyün ağasından parasını alan köylü çekinerek şu soruyu sorar: "Ben o adamı niye öldürdüm, ağam?" Cevap olarak susması, fazla konuşmaması, merak etmemesi konusunda telkin eder ağa onu. Ağanın sözü kanundur. Tıpkı törenin kanun olması gibi. Katilin çocuk yaştaki kızı, bedel olarak ölü evine gidecektir.

Artık canı ölü evine aittir. Anası ve erkek kardeşi uzaktan kara çarşaflı Gülşan'ın kapıdan içeri girişini içleri parçalanarak derler. Proloğun ardından filmin yazıları akarken seyirci de en keskin haliyle bu dünyanın kurallarıyla tanışmış olur; güç-lülerle güçsüzlerin birbirinden kesin çizgi-lerle ayrıldığı, sınırların ihlal edilemediği, kaderin töreyle yazıldığı bir dünya ve çaresizlik.

Süreyya Duru, arka planın verdiği hikayeyi yıllar sonrasına taşıyarak, çatışmanın ve çaresizliğin hüküm sürdüğü farklı düzlemleri ve düzene meydan okuma ihtimalini film boyunca eksilmeyen bir özenle inceler. Gündelik hayatın her alanında iç içe geçen iktidar mekanizmaları birer birer görünür olur. Kocasını vuran adamın çocuk yaşta evine gelen kızı Gülşan'ı hor gören Zara Ana için kini haklı olduğu kadar hakkıdır. Gülşan'ın alınıp satılır bir mülk, evde durduğu sürece aileye bir yük olarak görür. Köylünün mutlak itaatini bekleyen ağa için köyde yaptırdığı kuyu bir lütuftur; kafası kızdığında kuyuyu yıkıpköylünün suya ulaşma yolunu güçleştirmeyi hakkı sayar. Mülkiyet, iktidarın birincil koşuludur. Mülk sahibi olanın olmayanı ezmeyi hak gördüğü bir düzende Zara'nın büyük oğlu Müslüm, iktidarın el değiştirebilme ihtimalini aklına getirebilen tek kişi olur. Müslüm'ün evde ve köyde attığı adımlar zamanla başkalarım da cesaretlendirmeye, ikna etmeye başlayacaktır. Müslüm, anasına karşı Gülşan'ı kollar; Gülşan'ın ağanın yanın-da çalışan kardeşi Haydar'la gizlice buluşmasına göz yumar. Zara'nın vatan hizmetinden döner dönmez evlendirmek istediği küçük oğlu Vakkas'ın Gülşan'a gönlünü kaptırmasına kötü gözle bakmaz; Gülşan'ın kanlıları olmadığını, babasının babasını vurmasında başka birilerinin payı olduğunu savunur. Müslüm'ün aile içindeki hakkaniyet arayışı, toprak konusunda da kendini gösterir. Ağalık iktidarını tehdit eden ve köylü-ye toprak hakkı vadeden reformdan yanadır. "Kara çarşaflı Gelin", cumhuriyetin başlıca meselelerinden toprak reformunun, 1970'lerde en yoğun biçi-miyle gündeme geldiği Ecevit döneminde bile, nasıl bir çıkar çatışmasına kurban gittiğini ortaya koyar. Müslüm'ün liderliğiyle köylü sesini yükseltmesine rağmen, küçük ağa, büyük ağa ve büyük ağanın nüfuzuna karşı koyamayan bürokratlar reform vaadinin boşa çık-masına sebep olurlar. Müslüm'ün çabaları Zara anayı da ikna ederek Vakkas'la Gülşan'ın düğününe kadar uzanan bir dizi değişikliğin önünü açsa da, bedeli ağır olur.





KARA MURAT; KARA ŞOVALYEYE KARŞI (1975)


Yönetmen:Natuk Baytan
Senaryo:Fuat Özlüer, Erdoğan Tünaş,
Rahmi Turan (Abdullah Turhan'ın çizgi
romanından)
Foto Direktörü:Çetin Gürtop
Sanat Yönetmeni :Sohban Koloğlu
Yapım :Erler Film/Türker İnanoğlu

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Burçin Doğu, Mualla Omay, Reha Yurdakul, Turgut Özatay, Atilla Ergün, Yavuz Selekman, İhsan Gedik, Yılmaz Türkoğlu, Aydın Ha-berdar, Süheyl Eğriboz, Kudret Karadağ, Yusuf Sezer, Osman Han, Mehmet Yağmur, Hüseyin Sayar, Günay Güner, Bora Ayanoğlu

Konu: Akıncı Ömer Bey, Osmanlı Ordusunun ön saflarında kahramanca savaşıp zaferler kazanmış biridir. Bir savaş sırasında tek kolunu kestiği prens Carlos'u (Turgut Özatay) aman dilediği için sağ bırakır Carlos intikam almak için adamlarıyla birlikte Ömer Bey'in köyünü basıp onu acımasızca oklatır. Ömer Bey'in iki çocuğundan biri olan Mehmet'i kaçırır hıristiyan şovalyesi gibi yetiştirir.
Ömer Bey'in ikinci olu Kara Murat (Cüneyt Arkın) ise annesi tarafından yetiştirilir, mükemmel bir savaşçı olur. Bir süre sonra Mark adını alan kardeş Mehmet Türk köylerine baskınlar düzenler, katliamlar yapar. Bu durum vezir Karaca Paşa'yı (Reha Yurdakul) kızdırınca vergileri iki katına çıkarır. Carlos, Fatih Sultan Mehmet'e (Bora Ayanoğlu) gönderdiği bir fermanla onu tehdit eder ve yapacağı bir saldırıda Karaca Paşa'yı öldüreceğini söyler. Bundan sonra kahramanımız Kara Murat devreye girecek, bol vurdulu, kırdılı, ölümlerle dolu olan maceralar başlayacaktır.