Yönetmen:Atıf Yılmaz
Senaryo:Umur Bugay, Bülent Oran,Berrin Giz, Atıf Yılmaz
Görüntü Yönetmeni:Cahit Engin,
Yapım:Erman Film/Hürrem Erman
Müzikler: Cahit Berkay , Kamera Yardımcısı: Ali Güvenci, Yönetmen
Yardımcıları: Yaşar Seriner, Aydın Sayman, Çalanlar: Uğur Dikmen,
Oğuz Durukan, Engin Yörükoğlu, Uğur Dikmen, Oğuz Durukaya, Engin Yörükoğlu, Sanat
Yönetmeni: Arto Berberyan, Dekor: Erdil Demirbağ, Yılmaz Şekerbay, Ses
Direktörü:: Necip Sarıcıoğlu, Renk Uzmanı: Türker Vatan, Kurgu -
Eşleme: İsmail Kalkan, Kamera Asistanı, Ali Güvenci, Kavga
Sahnelerini düzenleyen: Cüneyt Arkın, Orhan Doğaner, Erman Doğaner, Aydınlatma
Yönetmeni: İbrahim Sabuncu, Akif Eski, Negatif Resim: Sezai
Elmaskaya, Işık Şefi: İbrahim Sabuncu, Set Amiri: Yılmaz
Sengelli, Set Yöneticisi: Hakan Akyol, Yar-dımcılar: Ercan
Akyıldırım, Hayrettin Akar, Yılmaz Sengelli, Turan Alok, Yapım Yönetmeni:
Stepan Melikyan, Yapım Koordinatörü: Bilal Gülcan, (Yeni Stüdyoda
hazırlanmıştır.)
Oyuncular: Cüneyt Arkın (Ali), Zerrin Arbaş (Melek), Kadir Savun (Deli
Yusuf), Erol Keskin (Abbas beyin adamı), Ali Şen (Abbas Bolulu), Madelet Tibet
(Raziye Bacı), Osman Alyanak (Tarık), Rukiye Göreç (Çamlıbelli), Mümtaz Ener
(Musa Çavuş), Tarık Şimşek, Kudret Karadağ (Ayı hasan), Tarık Şimşek (Abbas’ın
adamı), İhsan Gedik (Abbas’ın adamı), Tevfik Şen (Abbas’ın adamı), Osman
Aydınbaş (Abbas’în konuğu), Feridun Çölgeçen (Abbas’ın müdürü), Aydın Haberdar
(Abbas adamı), Hamit Has (Rıfat), Gülten Kaya (Nesrin), Ahmet Turgutlu
(Çamlıbelli), Fadıl Garan (Çamlıbelli), Sönmez Yıkılmaz, Ali Kara-göz, Günay
Güner, Kadir Kök, Orhan Aydınbaş, Ajlan Aktuğ, Engin İşsever, Işın İşsever,
Konu: Konu, ana çizgileriyle Köroğlu halk destanının günümüze bir
uyarlamasını oluşturuyor. Bir zamanların Bolu Beyi, günümüzün serbest
girişimcisi, "Holding"cisi ve arazi spekülatörü Bolu'lu Abbas beydir
..Üzerinde gecekondu kurmaları için fakir halka sattığı arazinin tapularını
vermeye yanaşmaz, değeri çok artan bu araziyi boşaltıp üzerinde fabrika kurmak
niyetindedir. Halk bilgesi usta Deli Yusuf’un yardımına da gereksi-nir ama,
ancak Yusuf’a ısmarladığı tank gibi güçlü ve marifetli araba sayesinde-dir ki
düşmanlarından korunacağına inanır. Yusuf'un oğlu yakışıklı ve güçlü Ali, yeteneklerini
halkın çıkarları yanına koymuştur. Deli Yusuf’un marifetli araba-sı ortaya
çıkar. Destandaki attır bu, Ali'nin ıslığıyla harekete geçer, kalkar gelir!...
Destandaki Bolu Beyinin kızı Ab-bas'ın modern havalı kızı olmuştur, yüreğini
Ali'ye kaptırır o da ... Çatışan çıkarlar dolayısıyla kavga başladığında
Ali'nin yanında yerini alır ...
ÖDÜL:
13. Antalya Altın Portakal
Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (18 – 26 Haziran 1976)
► “Deli
Yusuf” En İyi Film
► “Atıf Yılmaz” En İyi Yönetmen
Jüri Üyeleri: Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Atilla Dorsay, Kami Suveren, Ahmet
Gö-nen, Suna Kan, Nuri Dağtekin, Mehmet Küçükince, Özer Kabaş.
* Atıf Yılmaz, "Deli Yusuf'u gerek senaryo, gerekse çekim
olarak bir hayli uzun bir hazırlık döneminden sonra gerçekleştirdi. Bir ekip
çalışması olan senaryo, aslında yer yer bir hayli ilginç bölümler ve geçişler
içeriyor. Baştaki "ala Demirel" konuşma olsun, yer yer kullanılan
"eşkıyanın bu gece ne yapacağı belli olmaz" gibi deyişler olsun,
yakın geçmişin siyaset edebiyatıyla çağrışımlar yapıyor. Gecekondu
mahallesinin, kişileriyle ve seyyar yüznumara, tulumbadan çekilen su,
çarık-çürük yapılar gibi somut öğeleriyle dekor oluşturduğu kavga sahnesi gibi
ilginç bölümler, dev vinçlerin görüntüsünün vahşi hayvan sesleriyle eşleştirilmesi
gibi dayanılmaz ·buluşlar var. Filmin belli. bir tempoyu hiç düşürmeden sonuna
dek sürdürdüğü de söylenebilir.
Ne var ki, sonuç olarak tüm bu bileşim, tam yerine oturmamış
izlenimi bırakıyor. Film, hiçbir anında fanteziyi aşarak sağlam, ayakları yerde
bir yapıya kavuşamıyor. Konunun getirebileceği, getirdiği toplumsal eleştiri
gereği gibi işlenmiyor. Yalnızca yüzeysel ve biçimsel olan önemsenmiş özlemini
doğuyor ... Genel havası içinde bir resimli roman esprisi ve mantığını aşmayan
film, gerçi oyalama işlevini yerine getiriyor, ama hiçbir kalıcı etki ve soyut
bir "birleşme" tema'sının dışında, herhangi bir bildiri vermiyor ...
Sonuç olarak, "Deli Yusuf', sinemamıza alışılmamış bir konu ve değişik bir
film getirme çabalarının, ancak profesyonel planda ve biçimsel olarak
çözümlenebildiği, kalıcı olmayan bir film ... “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut
Yılları” syf, 134 ”