(İNEK ŞABAN)
Yönetmen:Ertem Eğilmez
Senaryo:Sadık Şendil
Eser:Rıfat Ilgaz
Görüntü Yönetmeni:Kriton İlyadis
Müzik:Melih Kibar
Kurgu:İsmail Kalkan
Yapım:Arzu Film/Ertem Eğilmez
Sanat Yönetmeni: Hasan Nurdan, Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat, Yapım
Sorumlusu: Nezih Tunar, 1. Yönetmen Yardımcısı: Kartal Tibet, 2.
Yön. Yrd.: Sami Güçlü, 3. Yön. Yrd.: Orhan Topçuoğlu, 4.
Yön.Yrd.: Ergun Sözen, Kamera Asistanı: Güngör Özsoy, Fatih Baykul, Negatif
Kurgu: Mahmut Eskici, Kâzım Çakırmanoğlu, Laboratuar Şefi: Ha-san
Örnek, Laboratuar: Abdullah Akdeniz, Selâhattin kaya, İsmet Kars-lı, Renk
Düzenleme: Türker Vatan, Işık Şefi: Yusuf Tümen, Işık Asistanı:
Süleyman Çelik, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Mevlût
Koçak, Prodüksiyon Amiri: Naci Duru, Set Amiri: Halil Dede, Taci
Erşan, Rauf Öztürk, Aziz Kıskanç, Selendirme Yönetmeni: Abdurrahman
Palay
Oyuncular: Kemal Sunal (İnek şaban), Adile Naşit (Hafize Ana), Şener Şen
(Body Ekrem), Münir Özkul (Kel Mahmut), Tarık Akan (damat Ferit), Semra Özdamar
(Semra hoca), Ayşen Gruda (Ayşe), Sevda Aktolga (Sevda), Avni yalçın (Avni),
Halit Akçatepe (Güdük nemci), Feridun Şavlı (Domdom), Ahmet Arıman (Hayta
İsmail), Muharrem Gürses (Müdür), Teoman Ayık (Öğrenci), Filiz Bozkurt (Filiz),
Sevtap Erdemli (Sevtap), Ergin Orbey (Hüseyin Şevki Topuz), Cem Gürtap (Tulum
Hayri), Ertuğrul Bilda (Kül Yutmaz), Talat Dumanlı (Sıtkı Hoca), Hayri karabey
(Rıza Hoca), Cengiz Nezir (Öğrenci), Bülent İğdiroğlu (kalem Şakir), Hakkı
Karadayı (Veysel Efendi), Tayfun Akalın, Sıtkı Akçatepe (Paşa Nuri), Tay-fun
Akalın, Kemal Ergüvenç (Kemal Hoca), Orhan Aydınbaş (Bakan), Selim Naşit, Ekrem
Dümer, Tuncay Akça, Halil Dede, Aziz Kıskanç, Taci Erşan, Rauf Öztürk,
Konu: Sahte diplomalarla Mahmut Hoca'yı
kandıran "Hababam Sınıfı" yine sınıfta kalmıştır. Yaşları baya
ilerleyen öğrencilerin arasındaki 25 yaşındaki Ferit, baba olmuş ve mecburen
bebeği okula getirmiştir. Peki bu bebek bir lisede nasıl kalabilecektir?
* Ertem Eğilmez'in Rıfat Ilgaz'dan uyarladığı "Rababam
Sınıfı’nın inanılmaz gişe başarısından sonra filmin bir devamının geleceği
besbelliydi. Eğilmez, uzunca bir hazırlık döneminden sonra yeni "Hababam’ı
ekranlara getiriyor~
Eğilmez, yeni filminde olayları, eski filmin bittiği yerden
başlatıyor. Yaz geçmiş, yeni bir okul dönemi başlamıştır. Mahmut öğretmen
(Münir Özkul) iyileşip hastaneden çıkar, okula döner ... Ancak hepsi de sınıfta
kalmış olan tüm hababam kadrosu yine okuldadır ... Olaylar, Mahmut öğretmenin
ilk filmindeki temel davranışları ile hababamcılar arasındaki çelişki ve yeni
bazı öğelerin (genç ve güzel edebiyat öğretmeni, 'kasıntı' beden eğitimi hocası
vs.) de katılmasıyla ilk filmdeki hava içinde sürüp gider.
Yeni "Hababam" için ilk film üstüne söylediklerimizden
değişik bir şey söylemek zor ... O filmin kusurları da, erdem-leri de var,
ikincisinde ... Bir seri "skeç"i birbirine bağlayarak
sinemalaştırmakta Eğilmez yine belli bir ustalık gösteriyor. Tiplemesi son
denli canlı ve başarılı. Ağırlığını yıldız oyuncularla, bir bölümü sinemamız
için yeni değerler olabile-cek gençler arasında ustaca bölmesi, yenilerin özgün
fiziğinden ve taze oyun güçlerinden yararlanmayı bilmesi, "durum
komedisi" ile "tip kamedisi’ni bağdaştırması, filme zaman zaman (ve
bu filmde ilkinden de daha güçlü bi-çimde) eğitim sistemimizi, özellikle
pa-ralı özel okullar sorununu eleştiren bir toplumsal eleştiri boyutu
katabilmiş olması, Eğilmez'in başarılı yanları ... Ayrıca filmin, sempatik ve
sıcak boyutlara eriştiğini, içtenlikle güldürebilenbölümler taşıdığını
ekleyelim ...
İlk "hababam"ın sinemamıza hemen ilk kez okulu, okul
sorunlarını bir taşlama, bir güldürü görünümü altında bellli bir eleştiri dozu
da taşıyarak getirmek özelliği, bu filmde de pekiştirilerek sürdürülüyor. Ama,
Eğilmez'in filmi, diğer yandan da, yine sorunsuz ve sorumsuz, günümüzden ve
çağımızdan kopuk, gelecek için umutlar vermeyen bir gençliği perdeye getirmeyi
de sürdürüyor. Okul sıralarında gününü gün etmek, hocaları işletmek, dalga
geçmekten başka hiçbir kaygısı yoka benzeyen bir gençlik... Ve onların
karşısında yine soyut idealist, yine sağlam ve temelli bir eğitim ve düşünce
sistemine hiç de bağlı gözükmeyen "iyilik timsali" Mahmut öğretmen...
Sonunda suçu öğrencilerin ana-babalarına yükleyen, çocuklarının içinde
bulunduğu durumdan ötürü onları suçlayan, ayrıca okulun da, kendisinin de
yetersiz olabileceğini itiraf eden, böylece Türk eğitiminin çilekeş hocasını
simgeleme boyutlarına ulaşan bir Mahmut hoca... Kuşkusuz, iyimser sonuna
karşın, film bir sonu-ca bağlanmıyor... Ve Hababam sınıfları ve onların
karşısında çaresiz Mahmut öğretmenlerle dolu bir eğitim düzeni içinde, Eğilmez,
soruna gerçek ve sağlam bir sergileme ve çözüm getirmemiş olsa da Rıfat
Ilgaz'ın acı ve karamsar mizahına bir ölçüde yaklaşıyor.
İlk filmden çok daha ölçülü ve başarılı bir oyun veren Münir
Özkul'u kutlarken, sinemamıza bir seri ilginç genç yüz ka-zandıran Eğilmez'e de
bravo... Özellikle ünlü üç Ahbap Çavuşlar (Marx kardeşler) dan dilsiz Harpo'ya
şaşılacak denli benzeyen genç oyuncu, gelecek için büyük bir yetenek sanırım.
“Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 194 ”
Ödül
13. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (18 –
26 Haziran 1976)
► Melih Kibar, “En başarılı Müzik”
Jüri Üyeleri: Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Atilla Dorsay, Kami Suveren, Ahmet
Gönen, Suna Kan, Nuri Dağtekin, Mehmet Küçükince, Özer Kabaş.