Yönetmen: Zeki
Ökten
Senaryo: Umur
Bugay
Görüntü Yönetmeni: Erdoğan
Engin
Yapım: Arzu
Film/Ertem Eğilmez, Nahit Ataman
Kamera Asistanı: Ertunç
Şenkay, Yönetmen Yardımcıları: Ahmet Sezerel, Erbil Altınay, Renk
Uzmanı: Hasan Örnek, Ses Mühendisi: Necip Sarıcıoğlu, Erkan
Esenboğa, Montaj-Senkron: İsmail Kalkan, Demirhan Ersunar, Negatif
Montaj: Mahmut Eskisi, Laboratuvar: Selahattin Kaya, İsmet Tomaçgil,
Hayrettin Çakmak, Kamil Kutay, Set: İnci Ersen, Aziz Kıskanç, Ercan
Akyıldırım, Yılmaz Şengörlü, Işık Şefi: Süleyman Çekiç, Işık
Yardımcıları: Teoman Sayın, Kadir Çil, Yapım Yönetmeni: Yılmaz
Kanat, (Yeni stüdya laboratuarında hazırlanmıştır)
Oyuncular: Kemal
Sunal, Şener Şen, Ayşen Gruda, İhsan Yüce, Türker Tekin, Erdal Özyağcılar,
Nejat Gürçen, İlyas Salman, İhsan Bilsev, Selim Naşit, Nermin Hoşses, Muadelet
Tibet, Necdet Doğan, Hikmet Gül, Zühal Üstüntaş, Ali İnce, Ertuğrul Bilda,
Özkan Bölge, Remzi Ek-mekçi, Salih Sarıkaya
Konu: Çöpçü Abdi, zabıta Naci temizlik-çi Hacer arasında geçen,
ilişkileri anlatır. İstanbul'un kenar mahallerinden birinin çöpçüsü Apdi,
temizlikçi kız Hacer'e aşıktır. Ancak Hacer'in düşüncesi bir çöpçü ile evlenmek
yerine evini temizlediği belediye zabıtası Naci ile evlenip temizlikçilikten
kurtulmaktır. "Sırtı devlete dayalı bir memurla" evlenerek evinin
hanımı olacaktır. Naci ile Hacer arasındaki tek engel bir hizmetçi gelin almak
istemeyen Naci'nin anasıdır. Zaman içinde Nati anasını ikna eder ve Hacer ile
nişanlanır. Bu arada Apdi, bir geceliğine şarkıcı olarak çıktığı gazinoda
sürekli çalışmaya' başlar. Apdi'nin çok para kazanacak olması üzerine Hacer ve
ailesi nişanı atarlar. Apdi ile Hacer nişanlanır. Ne var ki, kısa' sürede
şöhret olan Apdi, kısa sürede de gözden düşüp çöpçülüğe geri döner. Bu gelişme
nişanın da atılıp Naci ile yapılmasına neden olur. Sonuçta Naci ile Hacer
evlenir, ama Hacer hem kocasına hem de kaynanasına aşırı kaba ve saygısız/sevgisiz
davranır. Kendini Allah'ın sevgili kulu sayan Apdi de bir başka temizlikçi
kızın peşinden koşar.
Film orta haIli kesimlerin günlük yaşamlarına ve insan
tiplerine ilişkin gerçekçi bir bakış açısı taşımaktadır. Toplumda sık görülen
ilişkiler olaylar filmde mizahi bir dille anlatır. Hizmetçi olduğu için
kayna-nanın Hacer'i gelin olarak kabul etmemesi, Hacer'in ve ailesinin para
nerede ise oraya gitmeleri, Hacer'in evliliği temizlikçilikten kurtulmanın
aracı olarak görmesi, Apdi ile Naci'nin aynı kızı sevmelerinden dolayı
birbirlerine karşı düşmanca davranışları, Hacer'in evlendikten sonra hem
Naci'yi hem de kaynanasını bıktıran "hanımefendilik" . davranışarı,
toplumsal yapımızIa denklik gösteren, temelini ekonomik sıkıntıların,
eğitimsizliğin, bilinçsizliğin ve sevgisizliğin oluşturduğu olumsuzluklardır.
“Soner Derse, “Türk Sinemasındsa Aşk”
► "Kapıcılar Kralı"nın kazandığı sınırlı başarı üstüne
yönetmen Zeki Ökten senaryo yazarı Umur Bugay ikilisi bir "Çöpçüler
"Kralı" ortaya çıkarmışlardır. Belediye temizlik işlerinde görevli
Apti Şakrak'ın öyküsü bu... Apti'nin amiriyle aynı kızı sevme yüzünden
takışması, mahalle halkıyla kurduğu ilişkiler, sonunda bir gecelik gazinoda
türkücülük serüve-ni, vs ...
"Çöpçüler Kralı", Umut Bugay'ın işlek kaleminden çıkmış
akıcı, rahat bir senar-yoya yaslanıyor. Apti'yle amirinin çatış-ması, halk
adamıyla gereksiz ve sevimsiz. Otoritenin çelişkisi olarak, öykünün
belkemiğini, oluşturuyor. Bu, İstanbul orta halli kesimlerinin günlük
yaşantısından tipler, olaylar ve güncel bazı değinişlerle (tüpgaz kuyruğu,
anarşik olaylar, vb) zenginleştirilmiş. Ayrıca Apti'nin gazino serüveni,
içerdiği abartma ve aşırı fantezi öğesine karşılık, toplumumuzdaki bir olguya,
gazino sahnesine veya TV ekranına çıkan kişilere karşı gösterilen anormal
ilgiye ilişkin ilginç bir taşlama fırsatı gösteriyor.
Zeki Ökten, tüm bu öğeleri destekleyen rahat ve olgun bir
anlatımı tutturmuş, hızlı bir çalışmadan gelen bazı teknik kusurların yanısıra
(sokak sahneleri yeterince ışık alamıyor örneğin), duyarlı bir çalışma örneği
vermiş. Çekim ustalıkları göze çarpıyor yer yer; örneğin Apti ile kızın
parktaki salıncakta sallanmaları bölümü güzel bir çekim. Ökten, oyuncu
kadrosunu da çok iyi kullanmayı bilmiş, çok 'tiplenmiş' bir oyuncu olan
Sunal'dan da, perdedeki en önemli rolünü oynayan Şener Şen'den de aldığı sonuç
çok iyi. "Çöpçüler Kralı", bildiğim kadarıyla çok çabuk çekilip
hazırlanmasına karşın, Kapıcılar Kralı"ndan daha tutarlı seviyeli bir
çalışma... Bir güldürünün kaçınımaz belli kalıpları içinde bile, toplumsal
bazı gerçeklere yaklaşma fırsatını kaçırmayan dürüst bir film... Zeki Ökten
ise, kuşağının kendi içinde en tutarlı, en ödülsüz yönetmeni olduğunu bu filmle
kesin biçimde kanıtlıyor. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf , 219 ”