Powered By Blogger

27 Şubat 2020 Perşembe

HAYDİ BASTIR (1979)




Senaryo ve Yönetmen: Naki Yurter 
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Önder Film/Çetin Dağdelen

Işık: Rıfat Yurtçu, Montaj: Recep Pala, Kamera: Erhan Canan, Kaya
Ören Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Kazım Kartal, Karaca Kaan, Turgut Özatay, Tevfik Şen, Derya Sonay, Yüksel Gözen, Meral Banu, Sami Tunç, Nilgün Ceylan, Oktar Durukan, Mümtaz Alpaslan, Funda Gürkan, Neval Gürkan, Aydın Haberdar

HAYAT HARCADI BENİ (1979)



Yönetmen: Remzi A. Jöntürk Senaryo: Mehmet Aydın Görüntü Yönetmeni Orhan Kapkı Yapım: Star Film/Mahmut Hekimoğlu  Seslendirme: Erkan Esenboğa, Prodüksiyon Amiri: Fikret Ertuğrul, Yönetmen Yardımcıları: Ali Kıvırcık, Duygu Ankara, Beste: A. İhsan Kısaç, (Yeni Film Stüdyosuında seslendirilmiş, İpek stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Hayri Şahin, Oya Aydoğan, Renan Fosforoğlu, Mahmut Hekimoğlu, Behiye Eraksoy, Eşref Kolçak, Esen Sen, Cenk Hekimoğlu, Ateş Osman, Oflaz Onur, Hüseyin Jaws, Oğuz Oğuzkan,

Konu: Gecekondu mahallesinde çalgı çalarak, sigara satarak, şarkı söyleyerek hayatlarını kazanan iki erkekle bir kızın öyküsü.



HANDAN (1979)




Yönetmen: Semih Servidal Senaryo: Hikmet Eldek Kamera: Erhan Canan Yapım: Dal Film/Semih Servidal  Renk Uzmanı: Kâmil Kutay, Montaj: Recep Pala, Işık: Mehmet Çakar, (Kaya Ören Stüdyolarında hazırlanmıştır)

Oyuncular: Müge Güler, Hadi Çaman, Tugay Toksöz, Ahmet Servidal, Perizat, Aylin Berkay, Ayşe Gül, Nur Ay,

Konu: Yetişme çağındaki bir genç kızın bunalımlar arasında gerçek kişiliğini arayışının öyküsü

GÜNAHKAR KADIN (1979)


 

Senaryo ve Yönetmen: Ülkü Erakalın Kamera: Salih Dikişçi Yapım: Güler Film/Mehmet Güler  Renk uzmanı: Kâmil Kutay, Montaj: Recep Pala, Işık: Enis Özaydın, (Kaya Ören Stüdyolarında hazırlanmıştır)

Oyuncular: Zerrin Egeliler, Kazım Kartal, Cesur Barut, Aysel Tanju, Turgut Özatay, Zeki Salih Özaltın, Ata Saka, Oktay Durukan, Mete Sezer, Tuğrul Meteer, Sami Tunç, Yüksel Gözen, Aliye Rona

Konu: Bir ev satın alabilmek için fahişelik yapan bir kadının öyküsü .


GÜNAH GÜNLERİ (1979)




Yönetmen: Naki Yurter Senaryo: Recep Filiz Kamera: Erhan Canan Yapım: Filiz Film/Naki Yurter

Oyuncular: Kazım Kartal, Zerrin Doğan, Dilber Ay, Baki Tamer, Recep Filiz, Ahmet Turgutlu

Konu: Dilber akıl sağlığı bozuk ve evli bir bayandır. sürekli olarak kocasının kendisini öldüreceğini sanmaktadır. Kocası dilber'in düzeleceğini umarak en yakın arkadaşlarından Zerrin'i eve getirip, arkadaşlık etmesini ister. Zamanla işin İçine cinsel dürtüler girmeye başlar.

GÜL HASAN (1979)


Yönetmen: Tuncel Kurtiz Senaryo: Nuri Sezer, Tuncel Kurtiz Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi Yapım: Sekur Film/Nuri Sezer (Türk-İsveç Ortak Yapımı) Ses ve Işık: Jan Pehrsson, Asistan Yönetmen: Sema Poyraz, Asistan Kameraman: Asıl Baiyıldız Prodüksiyon Görevlileri: Gönenç Ertem, Sevindik Kızılkaya, Seçkin Bozkaya, Dursun Gürler, Semih Başay, Müzik: Lars Wiberg, Tanbur: Ercüment Batanay, Prodüksiyon Müdürü: Gudrun Zachrisson, Prodüksiyon Müdürü Asistanı: Hasan Yalçın Hıtay,

Oyuncular: Tuncel Kurtiz, Müjdat Gezen, Hasan Gül, Özcan Özgür, Nuri Sezer, Savaş Dinçel, Erol Demiröz, Yaman Okay, Savaş Dinçer, Seçkin Bozkaya, Helena Maria Ein, Peter Lindgren, Cara Vigren, Gudrun Zachirsson, Hakan Bengston

Konu: İsveç'te aylak Türklerle İsveçlilerin kurduğu bir şebeke" sizi filmde oynata-cağız" diye bir grup Türk işçisini dolandırır. Topladıkları paralarla kaçacakları sırada işçiler durumu fark edip şebekeyi sıkıştırırlar. Dolandırıcı şebekesi sonunda işçilerin de zorlaması ile filmi çekmek zorunda kalırlar.

NOT: Film İsveç’te sesli olarak çekilmiştir.

Ödül:

► 18. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (25 Eylül – 4 Ekim 1981)
► Tuncel Kurtiz “En iyi senaryo” .

Jüri Üyeleri: Cihan Çiftçili, Zuhal Çevik, Mehmet Doğan, Osman Üntürk, Nuri Dağtekin, Ahmet Gönen, Burçak Evren, Turgay Ulusan, Nisa Serezli, Kami Suveren.

► Tuncel Kurtiz'e İsveç'te en iyi yönet-men ödülünü getiren "Gül Hasan" filmini 1980 Berlin Şenliği'nde ilk kez izledikten tam 2 yıl sonra Türkiye'de görmek mümkün oluyor. Bir Türk filminin Türk seyircisine sunulmaktaki bu hızına (!) şaşmamak kolay değil.

Kurliz, "Umut"tan başlayarak sinemamızın son 10 yıl içindeki gelişimine tanıklık etmiş, hele son yıllarda önemli filmlere senaryo ve oyun alanında katkılarda bulunmuş bir tiyatrocu. Özellikle "Otobüs", "Sürü", "Kanal", "Bereketli Topraklar Üzerinde" filmlerindeki oyunları unutulamaz. Ne yazık ki bu filmlerin yönetmenleriyle sonradan hep kötü kişi olmuş Kurtiz, hepsini ağır biçimde eleştirmiş.

Filme gelince, Kurtiz, uzun yıllardır dışarıda olmanın getirdiği deneyimle İsveç'te ve genelde dışarıda, kalkınmış Batı ülkelerinde yaşayan işçilerimizin, vatandaşlarımızın sorunlarına bir bakış getirmek istemiş. Bu yeni düzenle bir türlü kurula-mayan uyum, bunalımlara yol açan çelişkiler, birbirlerini sömürmekten, kandırmaktan, giderek soymaktan çekinmeyen Türkler. Yeni düzen içinde de sömürü olayının değişmediği inancı olaya ulusal değil sınıfsal açıdan bakıma gereğini yer yer vurgulayan "enternasyonalist" bir bakış, kolay kolay gerçekleşemeyeceği bilinen "memlekete dönüş" rüyaları. Bir film çekmek vaadiyle gariban İşçilerimizi kandıran bir çetenin marifetleri boyunca bu temalara değinmeye çalışıyor Kurtiz...
"Gül Hasan", özellikle ilk yarım saatinde, dışarıdaki Türkleri tüm lumpenlikleri içinde yakalamayı deniyen ve zor seyredilen grotesk. kaba bir güldürü biçiminde gelişiyor. Ama filmin son yarısında Kurtiz'in bu kaba güldürü görünüşü altın-da yakaladığı önemli şeyler, vermeyi denediği ilginç bildiriler olduğunu seziyorsunuz. Filmin güldürü bölümleri, şarkılar, monologlar, vs. ile gelişen serbest, sık sık epik bir yapısı var. Bu yapı, özellikle alışık olmayan bizim seyircimiz için şaşırtıcı, giderek İtici. Ama bu yapıyı kabul ettikten, ilk baştaki iticiliğini aştıktan sonra filmin getirdiği üstüne düşün-mek ve filmden tat almak kolaylaşıyor. "Gül Ha-san", sonuç olarak ilginç bir deneme, Özgürce, kalıplara bağlı kalmadan ger-çekleştirilmiş yenilikçi bir çalışma. Bize, sinemamızda şimdiye dek islenmemiş yeni yollar, biçimler haberliyor. “Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları , ve Sinemamız

► Tuncel Kurtiz'in uzun yıllara dayanan tiyatro-sinema oyunculuğunun ve yönettiği kısa filmlerin ardından ilk kez uzun metraj için arkasına geçtiği Gül Hasan, yurtdışında bulduğu yankıyı Türkiye'de tekrarlayamamış, görmezlikten gelinmiş, biraz da hemen  unutulması arzulanmış bir film. Kurtiz'in Otobüs'ten Bereketli Topraklar Üzerinde'ye Hudutların Kanunu'ndan Umut'a, Bitmeyen Yol'dan Sürü'ye kadar, sinemamızın çok önemli örnekleri arasına girmiş filmlerdeki yerinin ötesinde, sektördeki verili ilişkilerle çelişkisini, hatta kavgasını yansıtan bir çalışmadır karşımızdaki. Bir şebekenin lideri olarak çalışan üç kağıtçı yönetmenin, çekeceği filmde rol verme vaadiyle Avrupa'da çalışan vatandaşlarımızı dolandırmasını, sömürmesini doğal bir abartı eşliğinde traji-komik yapıyla aktaran film, Kurtiz'in daha önce birlikte çalıştığı kimi yönetmenlere yönelik öfkesini de somut biçimde yansıtmaktadır. İlginç bir sinema örneği sunmasının ötesinde, sorunlarına sınıfsal açıdan eğilen ayrıksı bir örnek de olan Türkiye-İsveç ortak yapımı Gül Hasan'daki oyunculuk performanslarının oldukça nitelikli olduğunu belirtelim ve filmin Kurtiz'e İsveç'te en iyi yönetmen ödülünü kazandırdığını ekleyelim. (Tunca Arslan)
“www.europeanfilmfestival.com





GURBET YASTIĞI (1979)




Yönetmen: Günay Kosova Senaryo: Recep Filiz Kamera: Mükremin Şumlu Yapım: Günay Film/Günay Kosova

Oyuncular: Dilber Ay, Özcan Özgür, Derya Sonay, Ata Saka, Çetin Başaran

Konu: Babası öldükten sonra kimsesiz kalıp, yanına sığındığı adamı baştan çıkaran bir kızın öyküsü.


GİZLİ İLİŞKİLER (1979)




Senaryo Ve Yönetmen: Engin Temizer Kamera: Erhan Canan Yapım: Barış Prodüksiyon/Vural Pakel

Oyuncular: Ünsal Emre, Zafir Saba, Necşla Fide, Hüseyin Kutman,

Konu: Milyoner bir kadınla yaşlı kocasını öldüren bir çiftin aşk hikayesi


GİZLİ İLİŞKİLER (1979)


 





Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç Kamera: Mükremin Şumlu

Oyuncular: Zerrin Egeliler, Bülent Kayabaş, Nilgün Ceylan

GELİNLİKSİZ GELİN (1979)




Yönetmen: Engin Temizer Senaryo: Vural Pekel Kamera: Sedat Ülker Yapım: Barış Prodüksiyon/Vural Pakel

Oyuncular: Ünsal Emre, Venessa Hidalgo, Meral Deniz, Nilgün Ceylan, Tarık Şimşek

Konu: Evlenme işlemlerini tamamlamak için köyüne gidip, bu ara tanıştığı başka bir kadınla evlenen bir adamın öyküsü

GELİN KAYASI (1979)



Senaryo ve Yönetmen: Yunus Yılmaz “Mehmet Birol’un aynı isimli ve Saklambaç Gazetesinde yayınlanan hikâyesinden uyarlama. ” Kamera: Muzaffer Turan Yapım: Rodop Film/Şükrü Rodop

Oyuncular: Güngör Bayrak, Erol Taş, Yılmaz Cesur, Ali Şen, Baki Tamer, Sümer Tilmaç, Şeref Çokşeker, Nazan Saatçı, Reşit Çıldam. Hasan Yılmaz, Mustafa Dik

Konu: Sömürücü bir ağaya karşı, köylülerle birlikte direnen idealist bir öğretmenin öyküsü. Ağa faizle verdiği borçlarını ödeyemeyen köylülerin topraklarını ellerinden almaktadır. Bir yandan köy okulunun ihalesinden milyonlar vuran ağa, bu kez de muhtar aracılığıyla çocukların okumaması için baskı yapar. Köye yeni tayin olan idealist bir öğret-men hanım, olayları gördükten sonra köylüleri bilinçlendirip, hep beraber ağaya karşı direnmelerini sağlar.

GECE YAŞAYAN KADIN /Bunalım (1979)



Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Özfigen Kameraman: Sedat Ülker Yapım: Barlık Film/Necdet Barlık Laboratuar: Hüseyin Kuğu, Kâmil Kutay, Sesleri Alan: Faruk Özar, Set: Ercan Tuman, Salim Burgulu, (Ören Film Stüdyosunda hazırlanmış ver renklendirilmiştir)

Oyuncular: Dilber Ay, Hakan Özer, Ata Saka, Güven Gül, Güner Özonuk

Konu: Sevgilisini öldürüp katil olan şehvete doymayan iki ruhlu bir kadının öyküsü.



GAZETECİ (1979)



Yönetmen: Yücel Uçanoğlu Senaryo: Fuat Özlüer Kamera: Hüseyin Özşahin Yapım: Sezer Film/Berker İnanoğlu

 Oyuncular: Kadir İnanır, Sevda Karaca, Kadir Savun, Nejat Gürçen, Hüseyin Peyda, Turgut Özatay, Baykal Kent, Süheyl Eğriboz, Gülten Ceylan, Aliye Rona

Konu: Bir kabadayı ile bir gazeteci kızın aşk ve macera öyküsü. Kabadayı genç (Kadir İnanır) mafyanın emrinde çalışmaktadır. Kabadayı görev sırasında tanıştığı bir gazeteci kıza aşık olur. Sonunda kabadayı genç, aşk uğruna amacından saptığı için mafia tarafından öldürülür.

Yücel Uçanoğlu rahat ama kişiliksiz bir sinema diliyle götürüyor filmi. Planların çoğunda Kadir İnanır’ı Yılmaz Güney esprisi içinde kullanması dikkat çekiyor. Özşahin’in görüntüleri ise biçim çalışması diye bir endişesi olmayan bir yönetmen için seviyeli sayılır. Ama filmi fon müzikleri, öylesine toplama, derme çatma şeyler ki, filme hiçbir katkı getirmiyor. İnanır’ın oyunu öykünün kendi mantığı içinde başarılı. Sevda Karaca ise bir manken gibi durup poz vermesi-nin ötesine geçememiş. “Nezih Coş, Aydınlık 22 Mart 1980 ”


GARSONYER (1979)



 Senaryo ve Yönetemen: Yavuz Figenli
Kamera: Sedat Ülker
Yapım: Barlık Film/Necdet Barlık

Oyuncular: Figen Han, Ergun Akerman, Harika Öncü, Turgut Özatay, Perihan Ateş

Konu: Aşka ve şehvete doymayan bir kadının (Figen Han) sonunda dost hayatı yaşadığı erkeğini (Ergun Akerman), sevdiği kızla (Harika Öncü) evlendirmesinin öyküsü.

GARiBiN ÇiLESi ÖLÜNCE BiTER (1979)


 
Yönetmen: Ümit Efekan
Senaryo: Orhan Elmas, Ümit Efekan
Kamera: Taner Öz
Yapım: Yaşam Film/Ümit Efekan

Oyuncular: Gökhan Güney, Ayşen Cansev, Aliye Rona, Güneş Işık, Baki Tamer, Zeki Allasya,

Konu: Kan davalı iki aile çocuklarının aşk öyküsü. Kan davalı iki ailenin gençleri birbirlerine sevdalanırlar. Bir gün kızın ağabeyi bir cinayet olayına karışır. Zengin baba, oğlunu kurtarmak için, bir kurban bulur. Köyün fakir gençlerinden biri olan bu genç, cinayeti üzerine aldığı takdirde, kızını ona verecektir. Fakir genç cinayet suçunu üzerine alıp hapse girer. Kız, sevdiği çocuğun hapisten çıkmasını beklerken ölüm haberi alır. Ailesi kızı bu kez de bir başkasıyla evlendirmek isterler. Oysa çocuk ölmemiştir, düğün günü köyüne döner