Powered By Blogger

13 Mart 2020 Cuma

NİKAH (1983)


Yönetmen: A. Remzi Jöntürk
Senaryo: Metin Tabak
Kamera: Sertaç Karan
Yapım: Çağatay Film/Yavuz Işıklar

Oyuncular: Hakan Balamir, Meral Orhonsay, Yusuf Sezgin, Ünsal Emre, Salih Kırmızı, Necla Fide, Metin Tabak, Birol Işın

KonuFilm, namus davası yüzünden çatışma yaşayan iki gencin başından geçenleri konu edinir. Fidan karlarla kaplı dağ başındaki bir kulübede yaşamaktadır. Yalçın adında bir adam bir gece yarısı yaralı hâlde kulübeye sığınır. Arabası kara saplanan Yalçın zengin biridir. Kendini toparlayana kadar kulübede kalan Yalçın bir yandan da Fidan’ı elde etmeye çalışır. Sonunda evlilik vaadiyle amacına ulaşarak Fidan’ı iğfal eder ve kaçar. Ancak Fidan, Yalçın’ın peşini bırakmaya niyetli değildir. Fidan kar içinde donmak üzereyken, Rüstem Kaptan tarafından kurtarılır. Rüstem nakliye kamyonuyla Hatay’a gitmektedir. Fidan da aradığı adamı Hatay’da bulacağını öğrenince Rüstem’e katılır. Ancak Hatay’da Rüstem’in yardım teklifini geri çevirince, başına gelmedik kalmayacaktır. (Hasan Sakın)

METRES (1983)


Yönetmen: Orhan Elmas
Senaryo: Safa Önal (Vizonlu Venüs filminden)
Foto Direktörü: Salih Dikişçi
Yapım: Emek Film/Nazmi Özer

Set Ekibi: Erdal Sümer, Ercan Tuman, Selahattin Süer, Kamera Yardımcısı: Erdal Kahraman Prodüksiyon Yardımcısı: Günay Güner, Yönetmen Yardımcıları: Şahin Gök, Nursan Esenboğa, Prodüksiyon Müdürü: Mustafa Doğan, Montaj, Senkron: İsmail Kalkan, Negatif Montaj: Gültekin Çavuş, Suat İşlek, Seslendirme Yönetmeni: Esen Günay, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Laboratuvar: Selahattin Kaya, Ziya Uçak, Mustafa Yıldız, Şarkılar Söz ve Müzik: Selami Şahin, Renk Uzmanı: Sabahattin Hoşsöz,
Lale Film Stüdyosunda hazırlanmış ve Yeni Stüdyoda seslendirilmiştir

Oyuncular: Türkan Şoray (Feride), Can Gürzap (Orhan), Neriman Köksal (Nurten), Metin Serezli (Kenan), Nevra Serezli (Müzeyyen), Hüseyin Kutman (Kapıcı İsmail), İhsan Devrim (Necip), Sami Özaltın (Doktor), Ahmet Açan (Doktor), Hakkı Kıvanç (Kaptan), Turgut Savaş (Turgut) Salih Öz, Saadet Cırkanlı,Küçük Yıldız: Cem Ermiş (Kerem),

Konu: Film, evli bir iş adamıyla bir hayat kadını arasındaki aşkı konu edinir. Büyük bir şirketin sahibi olan Orhan’ın başarılı bir iş hayatı vardır. Ancak iş hayatında elde ettiği başarıyı evliliğinde yakalayamamıştır. Bu nedenle evliliğinde bulamadığı mutluluğu tek gecelik ilişkilerde arar. Bununla birlikte tek gecelik ilişkilerini ilerletmez. Orhan’ın bu prensibi günün birinde tanıştığı Feride yüzünden bozulur. Karısının durumdan şüphelenmesi nedeniyle sözünü bozarak Feride’yle birkaç kez görüşmek zorunda kalır. Bu görüşmeler ikili arasında bir aşkın doğmasına neden olacaktır. (Hasan Sakın)



* Türkan Şoray sinemamızda artık doruklara çıkmış bir oyuncudur. Bir 'yıldız', katıksız bir stardır..... Şoray, aynı zamanda, yüksek düzeyde bir oyuncudur. En zor rollerin altından bile ustaca kalkan.,. Cihan Ünal'la olan evliliği ise toplumumuzda görülmemiş bir ilgiyle izlenmiş, son ayların 'magazin alanındaki en büyük olayı olmuştur. Ve "Metres", tam bu olayların üstüne gösterime çıkarak, sinemamıza şimdiye dek gördüğü en büyük hasılatı getirmiş, çeşitli çevrelerden (özellikle 'sosyetemizden) birçok kişi ise, alışkanlıklarının tersine izledikleri bu yerli filmimizi çok 'güzel' bulmuşlardır. Ve unutmadan söylemeli, Türkan Saray, bir 'telefonlu fahişe'yi oynadığı bu filmde her sahnede giysi değiştirmekle, Bu arada 'namus' konularında hepsini de kendine pek yakıştırdığı kıyafetlerin birini çıkarıp Öbürünü giymektedir pek duyarlı olan toplumumuz, Şoray'ı bu filmdeki rolüyle bile bağrına basmak-tan, sonunda yaptığı 'fedakârlık' için Şoray'la birlikte gözyaşı akıtmaktan geri durmamıştır...

Ama ünlü öyküdeki gibi, birinin çıkarda 'krala çıplak olduğunu' söylemesi gerekiyor. Biz bunu yapalım ve "Metres"in son derece kötü bir film olduğunu söyleyelim. Yapımcıları, istedikleri güncelliğe cuk oturmasına borçlu olduğu iş başarısıyla övüne dursunlar. "Metres yüzeysel konusuyla Şoray dahil herkesin müsamere düzeyini aşmayan iğreti oyunuyla, sinemamızda şimdiye dek sayısız kez kullanılan tüm klişe söz, durum ve davranışları utanmazcasına birer kez daha yağmalamasıyla seyri zor, ilkel, boyutsuz bir filmdir. Selami Şahin'İn güzel sarkışını dinleyip Şoray'ın açılmış saçılmış halini ve birbirinden güzel giysilerini İzlemeyi 'sinema' sananlara bir sözümüz yok zaten... Ama sinema, bizim gönül verdiğimiz, savunduğumuz insan gerçeğine yönelik onurlu sinema bu değil... En büyük iş başarıları bile, bu gerçeği sinema tarihinden saklamayı sanırım ki başaramayacak...(Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”)

KÜÇÜK ELLER (1983)


Senaryo ve Yönetmen: Oksal Pekmezoğlu
Görüntü Yönetmeni: Abdullah Gürek
Yapım: Hayat Film/Şevki Tosunoğlu

Set: Ekrem Çınaroğlu, Bülent Eren, Kameraman Asistanı: Galip Kızılova, Işıklar: Ergun Şimşek, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, (Acar Film Renkli laboratuarlarında seslendirilip basılmıştır.)

Oyuncular: Tanju Korel, Murat Soydan, Yıldırım Murat, Filiz Ökten, Erol Taş, Aynur Melekli, Ali Ekdal, Baki Tamer, Attila Er-gün, Sevim Tosunoğlu, Mine Sun, Murat Göktaş,, Songül Gündüz, Sami Eren, Ali İkiz, Yadigart Ejder, Abdi Ferah,

Konu: Film, çalıştıkları işyerini soyan iki arkadaşın yaşadıklarını konu alır. Orhan küçük bir şehirde bulunan benzincide çalışır. Kazancıyla zaten zar zor geçinen Orhan bir yandan da sevgilisi Leyla’nın evlilik için yaptığı baskıyla boğuşmaktadır. Evlilik masrafları için gereken parayı patronu Kamuran’dan isteyen Orhan, geri çevrilir. Bununla birlikte Orhan’ın vazgeçmeye niyeti yoktur. Aynı işyerinde çalışan Kasım’ın teklifiyle benzincinin kasasını soyar. Soygunu yaptıkları gece bir aksilik olur. Orhan yaralanır; Kasım ise paralarla birlikte olay yerinden kaçar. Soygundan sonra Orhan kısa sürede yakalanacak, Kasım ise bir konaklama tesisine sığınacaktır. (Hasan Sakın)


KURBAN (1983)


Yönetmen: Melih Gülgen
Senaryo: Erdoğan Tünaş
Kameraman: Orhan Kapkı
Yapım: Er Film/Berker İnanoğlu

Reji Asistanı: Ali Kıvırcık, Kamera Asistanı: Süha Kapkı, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Montaj: Mevlut Koçak, Negatif Montaj: Gültekin Çavuş, Işıklar: Ali Salim Yaşar, Recep Biçer, Nezir Yücel (Sezer Film Işık Servisi), Set Ekibi: Sonay Kanat, İbrahim Sarılale, Nejat Kuruoğlu, Laboratuar: Sabahattin Hoşsöz, Selahattin Kaya, Yılmaz Erman, Prodüksiyon Ekibi: Adnan İrkut, Fehmi Tengiz, Ahmet Akdoğan, Teknik Yönetmen: Zafer Par, (Yeni, Lale film stüdyosunda hazırlanmış ve Yeni Stüdyoda seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Kadir İnanır, Ahu Tuğba, Yalçın Gülhan, Turgut Özatay, Osman Alyanak, İhsan Gedik, Zafer Par, Hüseyin Peyda, Necip Tekçe, Erol Taş, Süleyman Turan, Şükriye Atav, Coşkun Göğen, Seyfi karadayı, Mehmet Bahadır, Oya Filiz, Hakkı Kıvanç, İbrahim Kurt, Cevdet Balıkçı, Muhteşem Durukan, Niyazi Gökdere, Çetin Başaran, Mustafa Yavuz, Ali Demir, Nuri Tuğ, Yaşar Şener, Küçük Yıldızlar: Nihat Berrak, Veysel Fidan,

Konu: Film, kabadayı bir ağabey ile polis memuru kardeşinin öyküsünü konu alır. Şahin, babasının ölümünden sonra ailesini geçindirebilmek için okulu bırakarak farklı işlerde çalışmaya başlar. Ancak bütün çabalarına rağmen ailesini bir türlü darboğazdan kurtaramaz. Bu sırada aldığı bir teklif Şahin için büyük bir fırsat olur. Ünlü mafya babası Beşir işlediği cinayeti üstlenmesi karşılığında Şahin’i himayesine alacaktır. Teklifi kabul eden Şahin yıllarca cezaevinde kalır. Şahin cezaevinde kaldığı sürede büyük bir kabadayı olarak ünlenirken, kardeşi Bekir ise polis teşkilatına girmiştir. İki kardeş kısa süre sonra çatışmak zorunda kalacaklardır. (Hasan Sakın)




KOBRA (1983)


Senaryo ve Yönetmen: Yılmaz Atadeniz
Kamera: Rafet Şiriner
Yapım: Bilim Film/Behçet Nacar

Oyuncular: Zerrin Doğan, Behçet Nacar, Ahmet Ündağ, Kazım Kartal, Nur Ay, Şelale Demir, Reha Yurdakul, Saadettin Durak, Arap Celal, Süheyl Eğriboz, Fatoş, Oktar Durukan, Kemal Bozbağ, Baykal Kent

Konu: Konu: Filmde, devlet başkanını korumakla yükümlü olan bir ajanın yaşadıkları anlatılır. Elinde hükümete ait gizli belgeler bulunan başkan Velasquez, askeri yönetimden kaçarak yurtdışına çıkmaya çalışır. Velasquez'i koruma görevi ajan Kobra'ya verilir. Kobra ve yanındakiler sınırı geçmek için yardım alacakları Delgado'nun yanına gider. Bu sırada askerlerin elinden kurtulan bir grup mahkûm da sınırdan geçmek için Delgado'nun yanına gelir. Bunun üzerine iki grup arasında çatışma çıkar. Ancak askerlerin gelmesi sonucu iki grup da ortak çıkarları için beraber hareket etmek zorunda kalacaktır. (Koray Sevindi)

KILIBIK (1983)


Yönetmen: Muzaffer Hiçdurmaz
Senaryo: Osman F.Seden
Kamera: Orhan Oğuz
Yapım: Uğur Film/Memduh Ün

Yardımcı Yönetmen: Ahmet Sezerel, Kamera Asst.: Cem Molvan, Yapım Yönetmeni: Ahmet Sezerel, Müzik: Cahit Berkay, Kurgu: İsmail Kalkan, Negatif Kurgu: Gültekin Çavuş, Laboratuvar Şefi: Selahattin Kaya, Mustafa Yıldız, Renk Düzenleme: Sabahattin Hoşsöz, Işık Şefi: Ömer Ekmekçi, Işık Asst.: Erdinç Koç, Teoman Sayın, Ses Kayıt: Erkan Esenboğa, Set Amiri: Taci Erşan, Set Ekibi: İbrahim Önen,

Oyuncular: Kemal Sunal (Kamil), Nevra Serezli (Mihrimah), Ali Şen (Müslim), Sümer Tilmaç (Niyazi), Hüseyin Kutman (Kamil’in patronu), Sırrı Elitaş (Kara bela), Günay Girik (Erol), yadigar Ejder (Niyazi’nin adamı), Reha Yurdakul (Komiser), Gökhan Mete (Bakkal Halil), Kudret Karadağ, İbrahim Kurt (Niyazi’nin adamı), Giray Alpan (Niyazi’nin adamı), Muzaffer Civan (Kasap), Teoman Aksoy (Antrönör), İhsan Gedik, Cevdet Arıkan,

Konu:   Film, ünlü bir kanun kaçağı olduğu sanılan bir işçinin başından geçenleri konu alır. Kamil bir yandan oğlunun okulu, diğer yandan karısının müsrifliği yüzünden bir türlü belini doğrultamaz. Üstelik ev sahibi Müslüm Efendi, Kamil’i evden atmak için türlü numaralar yapmaktadır. Ancak ev sahibinin zorlamalarına karşı Kamil karakola gitmeye yanaşmaz. Karakola ne zaman işi düşse, haksız konuma düşen Kamil bu nedenle korkmaktadır. Sonunda korkusunu yenerek karakola gitmeye karar verir. Ancak uğursuzluk bu defa da Kamil’in yakasını bırakmaz. Polis, Kamil’i ünlü kanun kaçağı Karabela olduğu gerekçesiyle tutuklar. (Hasan Sakın)

KARDEŞİM BENİM (1983)


Yönetmen : Nesli Çölgeçen
Senaryo : Nuri Sezer, Nesli Çölgeçen
Görüntü Yönetmeni: Selçuk Taylaner
Yapım: Sene Film/Nuri Sezer , Nevzat Şenol

Işık Teknisyenleri: Hayrettin Kara, Metin Devrim, Set Teknisyeni: Coşkun Tanyeri, Ses ve Efekt: Okan Pelit, Ses Stüdyosu: Türküola, Seslendirme Yönetmeni: Valâ Önengüt, Mix: Ulf Park, Filmvox, Pozitif Montaj: Barış Altıngöz, Negatif Montaj: Karin Sundström, Laboratuvar: AB Film Teknik, Yönetmen Yardımcısı: Cihan Somer, Kamera Yardımcıları: Süha Kapkı, Müzik: Metin Dağaltı, Yapım Yönetmeni: Nevzat Şenol, Işık: Selçuk Taylaner

Oyuncular: Özcan Özgür, Nazan Ayas, Baykal Kent, Sevinç Pekin, Orhan Çağman, Muhteşem Durukan , Cengiz Tünay, Kamer Baba, Ali Özügül, Erol Şen, Zübeyde Erden, Figen Uras, Gülnur Akay, Sabahat Işık, Ali Nas, Adnan Yurdakul, Zeyno: Dayday, Şevki Özcan, Orhan Sarpkaya, Gürsel Arkuç, Recep Bülbülses, Murat Muhtar, Doğan Somer, Okan Pelit, Coşkun Tanyeri,

Konu: Eski bir sinema aktörü, ününü yitirdiği için bunalıma girer. Bir bar kadınına aşık olur. Ancak hayal kırıklığına uğrar.

ÖDÜL:
 21. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (22 – 29 Eylül 1983)
►“En İyi ikinci Film”
► Selçuk Taylaner “En iyi görüntü yönet-meni”

Jüri Üyeleri: Lütfi Ö. Akad, Sadri Alışık, Umur Bugay, Yıldız Kenter, Rekin Teksoy, Cihat Çiftçili, Emin Gerçeker, Necati Onursal, Sema Ece.

► 1983 Sedat Simavi Vakfı Sinema Dalı Ödülü

*  İki yıldır beklenen, 1983 Sedat Simavi ödülü galibi ve 1984 Antalya Şenliği ikincisi "Kardeşim Benim" üstüne hayli yazıldı, söylendi. Bunları yinelemeden, bu filmin temel özelliklerini kısaca anımsatmak isterim. Belgesellerde başarı gösteren Nesli Çölgeçen'in ilk konulu filmi olan "Kardeşim Benim", öncelikle sinemamızda birçok kalıpları kırma çabasındaki yürekli yenilikçi çıkışıyla dikkati çekiyor. 'Bohem' bir sanatçının yaşamından dilimler diye özetlenebilecek olan konusu, sinemamızda seyircinin ilgisini çekebilecek,

Dolayısıyla Ancak bu çabanın tam bir başarıya dönüştüğünü söylemek de zor..- Bir tür 'sinema-gerçek' yapma çabası, belli sahnelere ve de filmin tümüne belli bir sıcaklık, içtenlik katsa bile bu tür bir sinemanın gerektirdiği inandırıcılığa genelde ulaşamıyor. Birbirinden kopuk skeçler, kendi yaşamlarına çok yakın yaşamları (belki de kendi yaşamlarını) canlandırdıkları halde gerçekçilik duygusu yaratamayan (özellikle erkek) oyuncular, yer yer beliren bir 'amatörlük' duygusu, "Kardeşim Benim"in tam başarısını engelliyor. Buna karşın bir dizi koflaşmış 'tür' kaygısını, bilmen öykü şemalarını, iyiden iyiye yıpranmış entrika kalıplarını bir çırpıda iten bu filmi hem bu çabası, hem Selçuk Taylaner'in nefis görüntü çalışması, hem de Nazan Ayaş ve özellikle Sevinç Pekin'in çok ilginç oyunları nedeniyle izlemek gerektiğini avunuyorum. “Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”

KALBİMDEKİ ACI (1983)






Senaryo ve Yönetmen: Natuk Baytan
Kamera: Rafet Şiriner
Yapım: Cem Film/Yahya Kılıç

Oyuncular: Ferdi Tayfur, Oya Aydoğan, Hikmet Taşdemir, Turgut Özatay, Nubar Terziyan, Cem Molvan, Süheyl Eğriboz, Çetin Başaran, Şeref Çokşeker, Zeki Alpan, Selahattin Fırat,

Konu: Çocuğunu görmemesi için kör edilen bir kadınla onu seven gencim dramatik öyküsü

KAHREDEN KURŞUN (1983)


Yönetmen: Hüsnü Çetiner,
Senaryo: Mehmet Aydın
Foto Direktörü Hüseyin Özşahin
Yapım: Gökçen Film/Hüsnü Çetiner

Renk uzmanı: Türker Vatan, Şakir Yörük, Negatif Montaj: Ömer Sevinç, Laboratuvar: Ekrem Şen, Veli Burç, Ünal Keleş, Ahmet Taşoluk, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Set Düzenleme: İsmail Kündem, Ömer Bubu, Enver Kündem, Işıklar: Oğuz Yaralı, Varol Vatansever, Vasfi Döndür, Prodüksiyon: Abdullah Ataç, Seslendirme Yönetmeni: Esen Günay, Müzik Direktörü: Selahattin Cesur, Yardımcı Yönetmen: Nurettin İrişen, Özgün Hikaye: Hüsnü Çetner, Kameraman: Uğur Döndür, Şafak Film renkli laboratuvaında ha-zırlanmıştır

Oyuncular: Bulut Aras (Cemil), Nazan Saatçi (Ceren), Yusuf Sezgin (Murat), Yılmaz Köksal (fırıldak Hasan), Hayati Hamzaoğlu (Ceren’in babası), Nilgün Ceylan, Talat Gözbak (Kâmil), Ali Şen (Halil), Kazım Kartal, (Halit Ağa), Yadigar Ejder, Kadir Kök, Nilgün Ceylan, Sönmez Yıkılmaz, Yılmaz Kurt, Mehmet Uğur, Ersin Aydın (nemci), Bahri Ateş (Dursun Dayı), Ersin Aydın,

Konu: Film, cinayet zanlısı olarak aranan eski bir mahkûmun gerçekleri açığa çıkarma çabasını konu edinir. Cemil, babasının yıllarca üzerine titrediği araziye göz diken müteahhit Kamil’i yaralayarak hapse girmiştir. Hapisten çıktığında babası ölmüş, kardeşi Murat ise evlenmiştir. Cemil kendisini bu yeni çevrede yabancı hisseder. Öte yandan Kamil Bey çevreyi bayındır hâle getirerek halkın gözünde önemli bir yere gelmiştir. Üstelik kardeşi Murat da bir jandarma komutanıdır ve ağabeyinin yeni bir huzursuzluk çıkarmasından endişelenmektedir. Bu sırada Cemil’in tahliye haberini duyan Kamil onunla anlaşarak eski defterleri kapatmaya karar verir. Ancak ikilinin görüştüğü yerde Kamil’in ölü bedeni bulunur. Herkes katilin Cemil olduğu konusunda hem fikirdir, ancak gerçek göründüğü gibi değildir.  (Hasan Sakın)

KAHIR (1983)

Yönetmen: Osman F. Seden
Senaryo: Suphi Tekniker
Görüntü Yönetmeni: Hüseyin Özşahin
Yapım: Ömür Film/Mahmut Hekimoğlu

Oyuncular: Orhan Gencebay, Hülya Avşar, Eşref Kolçak, Kadir Savun, Salih Kırmızı, Yusuf Sezgin, Hayati Hamzaoğlu, Berrin Tunçel, Osman Alyanak, Günay Güner, Hakkı Kıvanç, Sırrı Elitaş, Tahsin Koray

Konu: Orhan babasının ölümünden sora kendisini yetiştiren Hayri Ağa tarafından yurt dışına staja gönderilmiştir. Dönüşünde kendi işini kurmak ister ancak Hayri Ağa ona yeğeniyle evlenmediği takdirde para vermeyeceğini söyleyince onun yanından ayrılır. Kadir Usta ile birlikte iş kurup çalışmaya başlar ve onun evine taşınır. Ve Hülya ile tanışır. Genç kızın abisi Erdoğan haksız yere cinayetle suçlanmış ancak her şeye şahit olan mahalle halkı olayı tezgahlayan Hayri Ağa’ya karşı Erdoğan’ı savunamamıştır. Orhan ve Hülya kısa sürede birbiriyle yakınlaşırlar. Ancak Hayri Ağa’nın iki gencin hayatındaki rolü bitmemiştir. Ağanın bir baltaya sap olamamış oğlu Metin marazi bir tutkuyla Hülya’ya aşıktır ve onun Orhan’la ilgilenmesine katlanamadığı için iki gencin kabusu olacaktır

İNTİKAM BENİM (1983)


Yönetmen: Çetin İnanç
Senaryo: Cüneyt Arkın, Çetin İnanç
Görüntü Yönetmeni: Sedat Ülker
Yapım: 1. Ticaretim /Cüneyt Arkın

Set Teknisyenleri: Mehmet Uğur, Enver Kündem, Mahmut Demir, Prodüksiyon: Ahmet Gürkonak,

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Emel Tümer, Hüseyin Peyda, Arzu Aytun, Oktar Durukan, Feryal Feray, Nejat Gürçen, Tevhit Bilge, Emre Alişarlı, Osman Betin ve Arkadaşları, Nihat Yiğit, Emre Alişarlı,

Konu: Film, kardeşinin katillerinden intikam almaya çalışan bir polisin hikâyesini konu alır. Kartal Murat polis teşkilatının başarılı komiserlerinden biridir. Ancak kardeşinin ölümünden sonra kendisini toparlayamamış ve alkolün pençesine düşmüştür. Bir süre sonra ortadan kaybolan Murat yıllar sonra eski amiri tarafından bulunur. Bu süreçte ölmek üzere olan eski bir dostu Murat’a kardeşinin ölmediğini söyler. Bu haber Murat’ı yeniden hayata bağlar. Ancak Murat’ın kardeşiyle bağlantılı olan herkes teker teker öldürülmektedir. (Hasan Sakın)

İLİŞKİ (1983)


Yönetmen: Temel Gürsu
Senaryo: Erdoğan Tünaş
Kamera: Sertaç Karan
Yapım: Temel Film/Temel Gürsu

Negatif Montaj: Gültekin Kaya, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Prodüksiyon Amiri: Reha Yurdakul, Yönetmen Yardımcısı: Engin Temizer, Müzik: Ümit Besen,
Yeni Lâle Stüdyolarında hazırlanmıştır

Oyuncular: Banu Alkan, Faruk Peker, Engin Çağlar, Neriman Köksal, Münir Özkul, Suzan Avcı, Deniz Yılmazer, Suzan Avcı, Reha Yurdakul, Sinan Kılıç, Münir Özkul

Konu: Film, farklı hayat tarzlarıyla yetişmiş iki gencin aşkını konu edinir. Ünlü fotomodel İpek deniz kıyısında küçük bir beldede tatil yapmaktadır. İnsanların özendiği bir hayat yaşayan İpek gerçekte sevgiden mahrum büyümüştür. İpek ailesinden göremediği sevgiyi yeni tanıştığı kaptan Murat’tan görür. Ancak İpek’in eski sevgilisi Aydın’ın kadınlar konusunda takıntıları vardır. Bu nedenle İpek’in kendisinden ayrılmasını hazmedememiştir. Öte yandan Murat’ın ailesi ahlâki kaygıları nedeniyle İpek’i yadırgar. Bu engeller İpek’i tehlikeli bir oyun oynamaya itecektir. (Hasan Sakın)

İLLET (1983)



Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: İpat Film ([1])

Oyuncular: Ahmet Hoşsöyler, Zahide, Mustafa Dik, İsmail Hakkı Şen, Turgut Özatay, Yılmaz Kurt, Süheyl Eğriboz, Arzu Aytun

Konu: Uyuşturucu üzerine kurulan bu senaryoda, araba tamirciliği yaparak yaşamını devam ettiren bir gençle, çatır tiyatrosunda tanıyıp aşık olduğu morfinman kızın öyküsü.



[1]  İpat Film şirketi merkezi Kadıköy’de olan ve beyaz eşya satan bir firmanın sahipleri tarafından kurulmuştur. Filmde rol alan Mustafa Dik’de bu firmanın ortakları arasındadır. Firma sahiplerinin birbirilerine düşmesi karşısında, film vizyona girememiş piyasaya çıkamamıştır. Bugün bile firma sahibinin kim olduğu ve filmin akıbetinin ne olduğu bilinememektedir. (Oğuz Gözen)



İKİMİZ DE SEVDİK (1983)


Senaryo ve Yönetmen: A. Remzi Jöntürk
Kamera: Orhan Kapkı
Yapım: Önder Film/Sungur Esendağ

Oyuncular: Mahmut Tuncer, Bahar Öztan, Yıldırım Gencer, Eşref Kolçak, Hayati Hamzaoğlu, İnci Saner, Lale Alkan, Kazım Kartal, Hikmet Taşdemir

Konu: Film, töre yüzünden birbirine kavuşamayan iki âşığın öyküsünü konu edinir. Seyithan ve Hıdır toprak ağası bir beyin iki oğludur. İki kardeş öteden beri miras davası yüzünden kanlı bıçaklıdır. Yaşanan sürtüşme sonucunda Hıdır yengesi Şehnaz’ın ölümüne yol açar. Bu olay iki kardeşi hesaplaşmaya sürükler. Sonuçta Hıdır hapse girer, Seyithan ise yaralı olarak kurtulur. Yaşananlar sırasında Hıdır kardeşinin oğlu Mahmut’u himayesine almıştır. Seyithan ise oğlunun öldüğünü düşünmektedir. Ancak yıllar sonra Hıdır’ın hapisten çıkmasına az bir süre kala Mahmut nehre düşerek kaybolur. Herkes umudunu kesmişken, Mahmut’un ortaya çıktığı haberi verilir. Ancak bu haber Seyithan’a komplo kurmak için kullanılır. (Hasan Sakın)


İHTİRAS FIRTINASI (1983)


Yönetmen: Halit Refiğ
Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop
Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu

Yönetmen Yardımcısı: Seçkin Yasar, Kamera Asistanı: Ali Utku, Senaryo: Nezihe Araz, Özgün Müzik: Hurşit Yenigün, Işık Şefi: Ali Salim Yaşar, Işık asistanı: Şevket Bilgili, Ar Direktör: Sohban Koloğlu, Yardımcısı: Mümin Şerifoğlu, Muzaffer Karataş, Ömer Aksu, Kostümler: Avni Pertan, Niya-zi Er, Kostüm Asistanı: Gülin Tokat, Laboratuvar: Mustafa Oruç, İsmail Aksu, Metin Çeşmebaşı, Teknik Yönetmen: Mehmet Bozkuş, Prodüksiyon Direktörü: Fehmi Tengiz, Prodüksiyon Temsilcisi: Adnan İrkut, Prodüksiyon Yardımcısı: Necati Şimşek, Yürütücü Prodüktör: Berker İnanoğlu, (Fono Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Cihan Ünal, Gülşen Bubikoğlu, Zuhal Olcay, Raik Alnıaçık, Haluk Kurtoğlu, Diler Saraç, Renan Fosforoğlu, Mary March, Damla İra, Muhteşem Durukan, Eren Erenci, Necip Tekçe, Zeki Alpan, İhsan Gedik, Cev-det Balıkçı,

Konu: Osmanlı paşası Recai Bey (Haluk Kurtoğlu), kızı Şeref’i (Gülşen Bubikoğlu) bir erkek evlat gibi yetiştirmiştir. Şeref, padişahı devirmek isteyen vatan severlerce düzenlenen toplantılara katılmak-tadır. Gazeteci ve müzisyen Feyyaz Bey (Cihan Ünal) de bu vatan severlerden biridir. Recai Bey Feyyaz’dan kızı Şeref ve yeğeni Müjgan’a (Zuhal Olcay) müzik dersi vermesini rica eder. Feyyaz Şeref’e aşık olur ve evlenme teklif eder. Şeref içten içe onu sevdiği halde ilkeleri nedeniyle bu teklifi geri çevirir. Diğer yandan Müjgan da Feyyaz’a aşıktır. Abdülhamid’e karşı başarısız bir suikast düzenlenir yakalananlar arasında Feyyaz da vardır. işlemediği suç yüzünden ölüme mahkum edilir. Şeref, Feyyaz’ı kurtarmak için Haşim Bey’le evlenir. Babası Şeref’i reddeder. Feyyaz da Müjgan’la evlenir. Şeref mutlu değildir. Kocası Haşim (Raik Alnıaçık) onu sürekli aldatmaktadır. Feyyaz ve Müjgan şeref’i ziyaret ederler. Bir süre sonra Haşim Bey, Feyyaz’la Şeref’in arasında bir şeylerin varlığından şüphelenip Feyyaz’ı sürgüne gönderir. Şeref evi terk eder ve bir süre sonra sürgünden dönen Feyyaz’la hami-le eşi Müjgan’ın yanına gider. Feyyaz’la Şeref’in yakınlığına tanık olan Müjgan sesini çıkarmaz, birlikte yaşamaya devam ederler. Şeref gazeteci Feyyaz’a suikast düzenleneceğini öğrenir, üzerine Feyyaz’ın yağmurluğunu giyip dışarı çıkar. Haşim Bey ve adamları bahçededir. Haşim Feyyaz sandığı Şeref’e ateş eder, Şeref de ölmeden önce Haşim Bey’i vurur. Müjgan’ın bir oğlu olmuştur adını Şeref koyarlar bu, onların da Şerefi olacaktır Yakın tarihimize eğilen filmler, tarihsel veya dönemsel kurdelalar yapılmasını son derece olumlu karşılandığımızı öncelikle belirteyim. Elin oğlu kendi tarihinin, üstelik güdük tarihinin her olayını filmiyle, TV dizisiyle ezberletircesine kafamıza sokarken, bizim aynı iletişim araçlarım kullanarak yakın (ve de uzak) tarihimize eğilmememiz, büyük bir eksikliktir. Yakın tarih, üstelik günümüzde de sürüp giden bas toplumsal, siyasal, ekonomik tartışmalara ışık getirecektir kuşkusuz. Bu açıdan "Üç İstanbul" gibi bir dizinin önemi su götürmez.

"İhtiras Fırtınası", bu dönem üstüne ne yazık ki açıklayıcı, çözümleyici hiçbir şey getirmiyor, Abdülhamid dönemi dekorda, giyside, ayrıntılarda kalıyor yalnızca... Çelik Gülersoy'un restore ettiği köşklerde yapılan çekimler belli ölçüde göz doyuruyor. Ama suikast, düğün gibi bölümler, filmin çağrıştırdığı üstün yapım koşullarını içermiyor, tersine yoksulluklarıyla, şematik kalmalarıyla göz tırmalıyorlar. Dönemin politik tartışmaları, entrikaları anca konuşmayla geçiştiriliyor, kişilerin yaşamındaki gerçek etkileri duyurulmuyor. Bu bakımdan ciddi yönetim hataları da var: söz gelimi Meşrutiyet’in İlanı gibi bir haberin, politikayla yakından ilgili, örgüt çalışmalarında erkek kılığına girerek bizzat rol almış. Şeref gibi biri üstünde yaptığı sıfıra yakın etki, önemli bir yanlış.

Geriye kalmıyor bir 'üçlü aşk' hikâyesi. Bunda Refiğ bir kadın yazarla, Nezihe Araz'la olan işbirliğinden "O Kadın" dan daha iyi düzeyde sonuç alıyor. "Sevilen erkeğin paylaşılması" teması, filmin tarih-sel yüzeyini aşıp, ana tema olarak gelişiyor. Araz/ Refiğ, bu konuda ilginç bazı gözlemler, yeni bazı yaklaşımlar getirmeyi başarıyorlar, öncü bir 'feminist' tavır içindeki Şerefin dönemin, çağın, toplumun, dinin bazı gerçekleri ve kurallarıyla çatışmasını gösteri-yorlar. "İhtiras Fırtınası" sonuç olarak sözünü tutmayan, vaat ettiklerini (Son Osmanlı’ların öyküsünü) vermeyen, ama belli düzeyde bir melodram olarak, özellikle kadın seyirciye sunulmuş bir film gibi gözüküyor. “Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”

ÖDÜL:
 21. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (22 – 29 Eylül 1984)
► Zuhal Olcay “ En iyi yardımcı kadın oyuncu”

Jüri Üyeleri: Lütfi Ö. Akad, Sadri Alışık, Umur Bugay, Yıldız Kenter, Rekin Teksoy, Cihat Çiftçili, Emin Gerçeker, Necati Onursal, Sema Ece.