Powered By Blogger

30 Ekim 2022 Pazar

 

1990 YILINDA GÖSTERİME GİREN FİLMLER





 

 ZULÜM TRENİ (1989)


 Yönetmen: Oğuz Gözen, Senaryo: Nadire Zeybel, Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu, zik: Tülay Arıcı, Yapım: As Film/Mehmet Aksu

 Oyuncular: Perihan Sözen, Murat Soydan, Cemil Kılıç, Sami Hazinses, Gülderen Acar, Yüksel Yılmaz, Serpil Özyurt, Emin Saygılı, Leman Alp, Cemal Orman, Kadir Akın

 Konu: Film, Bulgaristan’dan zorla göç ettirilen Türklerin yaşadıklarını konu alır. Bulgaristan’da yaşayan Türkler devlet tarafından göçe zorlanmaktadır. Türkiye’ye doğru trenlerle göç eden insanlar pek çok zorlukla karşılaşmaktadır. Yolda ölenlerin yanı sıra devlet tarafından gönderilmeyen insanlar da vardır. Bu nedenle pek çok aile parçalanmaktadır. Ailesi parçalananlardan biri de Mehmet’tir. Karısı ve çocukları geride kalan Mehmet, ailesine kavuşmanın çaresini arar. Bu süreçte kendisine ünlü bir futbolcu olan arkadaşı Cemil yardım edecektir. (Hasan Sakın)

 

 ZİRVENİN BEDELİ 



Yönetmen: Sami Güçlü, Senaryo: Murat Somer, Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca, Yapım: Burç Film/Fedai Öztürk 

Oyuncular: Selin Dilmen, Cem Özer, Efgan Efekan, Süleyman Soyer

 Konu: Selin küçük yaştan beri bir ailenin yanındadır ama artık büyümüştür evde bir yaşlı kadına hizmet etmektedir. Kadının arkasından konuşmalarını çekemez ve evden kaçar artist olmaya karar verir ve Cem’in yanına gelir Cem’in de yanında bir erkek arkadaşı kalmaktadır. Selin sinemada zirveye çıkmak istediğini söyler Cem Selin’e zirveye çıkmanın yolunu zengin ekeklerle birlikte olmaktan geçtiğini söyler. Selin erkeklerle birlikte olmaya başlar şöhret basamaklarını tırmanır. Selin tanınmış bir iş adamıyla evlenmek istediğini söyler Cem kabul etmez çünkü Selin ona durmadan para vermektedir aralarında bir tartışma çıkar Selin Cem’i makası karnına saplayarak öldürür.

9 Ekim 2022 Pazar

 

ZEHİR HAFİYE (1989) 


Yönetmen: Orhan Aksoy Senaryo: Orhan Aksoy, Osman F. Seden Görüntü Yönetmeni: Abdullah Gürek Yapım: Uğur Film/Memduh Ün

Kurgu: Sedat Karadeniz, Sanat Yönetmeni: Sedat Kırmacı, Yönetmen Yardımcısı: Uğur Ün, Kamera Asistanı: Mesut Çağdaş, Negatif Kurgu: Ömer Aksu, Laboratuar Şefi: A. Tümay Rızai, Renk Düzenleme: Hayati Akbulut, Işık Şefi: Ergün Şimşek, Işık Asistanı: Selâhattin İnan, Ses Kayıt: Gültekin Çavuş, Set Amiri: Bedri Uğur

Oyuncu: Kemal Sunal (Cemal), Nur Gürkan (Zeynep), Şemsi İnkaya (Nrcati), Leman Çıdamlı (Zeynep’in halası), Hakkı Kıvanç (Rıfat), Tuncay Akça (Kapıcı), Ekrem Dümer (banka müdürü), Bahadır Tok (Cem), Zafer Atlı (Hakan), Cevdet Özalaş (Şehmuz’un adamı)

Konu: Okuduğu polisiye romanlarının tesiri altında kalarak kendisini hafiye zanneden salak bir adamla, mafya babasının kızı arasındaki aşk.


 FİLM İZLE

 

 

YÜZÜNÜ ŞEYTAN GÖRSÜN (1989) 



Yönetmen: Oğuz Gözen Senaryo: Nadire Zeybel Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu Yapım: As Film/Mehmet Aksu

Oyuncular: Küçük Cüneyt, Tufan Bahadır, Aysel Üzer, Mehmet Ezici, Aliye Rona, Turgut Özatay, Rahmi Pala, Nevin Ekin, İbrahim Kurt, Cemal Orman, Özge Güler

Konu: Çocuk şarkıcılar furyasından nasibini alan bir sanatçı Küçük Cüneyt. O sıralarda kasetleri bol satan bir şarkıcı. Filmde “Birbiri ardına gelen felaketler nedeniyle parçalanan bir ailenin dramatik öyküsü ele alınıyor.


FİLMİ İZLE 

 

YILIN KADINI (1989) 



Senaryo ve Yönetmen: Ülkü Erakalın Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt Yapım: Kulis Film/Halil Can

Oyuncular: Arzu Aydın, Tuğrul Meteer, Lale Belkıs, Ülkü Ülker, Fatma Murat, Meral Sayın, Ömer Faruk, Yusuf Sezgin

Konu: Arzu ile Yusuf evlidir. Yusuf sık sık dışarıya iş seyahatleri için çıkmakta ve karısını ihmal etmektedir. Arzu kocasız kalışını randevu evine gitmekte bulur kılık değiştirerek gündüzleri randevu evinde çalışmaya başlar. Fakat Arzu kısa süre sonra randevu evindeki işi bırakır evine döner fakat daha önce dostluk kurduğu Tuğrul onun peşini bırakmaz. Gazetedeki resmini görüp evine gider Tuğrul ona evinde tecavüze kalkışır. Arzu’da Tuğrul u öldürür.

 

YARIN BAŞKA GÜNDÜR (1989) 

Senaryo ve Yönetmen: Avni Kütükoğlu Kamera: Erkan Kaya Yapım: Burç Film/Fedai Öztürk

Oyuncular: Bahar Öztan, Ümit Belen, Atilla Ergün, Serdar Akgün, İlknur Aşan, Necati Aslan,

Konu: Filmde kocasının içki hastalığı yüzünden bir kadının yaşadıkları ve hapishaneye kadar düşen serüveni

 

YAĞMUR BAŞLADI (1989) 



Yönetmen:
Eser Zorlu Senaryo: Yasemen Zorlu Görüntü Yönetmeni: Hakan Gürtop Müzik: Oğuz Abadan Yapım: Senar Film/Senar Turgut

Oyuncular: Melike Zobu, Tuncer Sevi, Sema Peker, Osman Gidişoğlu, Sinan Tarım, Yaman Tüzcet

Konu: Film, kocası uğruna özgürlüğünden vazgeçmiş bir kadının yaşadığı hayal kırıklıklarını konu alır. Melike, kendisini kocasına adamış orta yaşlı bir kadındır. Para ve makam hırsıyla yanıp tutuşan kocası ise Melike’yi önemsemez. Kocasının tek derdi o sırada peşine düştüğü bir holdingin reklâm işlerini alabilmektir. Bu amaçla holdingin düzenlediği bir akşam yemeğinde yönetim kurulu üyelerini kendi tarafına çekmeye çalışır. Ancak plânın başarılı olması için Melike’yi kullanmaya karar verir. (Hasan Sakın)

 

YAĞMUR ALTINDAKİ KEDİ (1989) 

Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu Görüntü Yönetmeni: Muzaffer Turan Yapım: Umut Film / Abdurrahman Keskiner

Oyuncular: Ahu Tuğba, Atilla Saral, Sümer Tilmaç,

Konu: Filmde, bir kadının hayatına giren bir hırsıza âşık olması konu edilir. Zengin bir iş adamının eşi olan Duygu’nun evliliği mutsuz gitmektedir. Kocası sık sık iş seyahatine çıktığı için çoğu zaman yalnız kalır. Eşinin seyahatte olduğu bir dönemde kasabaya banka soyan birkaç hırsız gelir. Yalnız olan Duygu, hırsızlardan biriyle aşk yaşayacaktır. (Meltem İşler Sevindi)

 

VAHŞİ VE GÜZEL (1989) 



Yönetmen:
Şahin Gök Senaryo: Safa Önal Görüntü Yönetmeni: Sedat Ülker Yapım: Emek Film/Nazmi Özer Sesleri Alan: Gültekin Çavuş, Asistanı: Göksenil Güngör, Renk Uzmanı: Selahattin Kaya, Negatif Montaj: Yavuz Aldırmaz, Laboratuar: Fehmi Acar, Ahmet Yıldız, Montaj, Senkron: Turgut İnangiray, Yönetmen Yardımcısı: Muharrem Özabat, Prodüksiyon Amiri: Selahattin Koca, Yapım Koordinatörü: Can Özer, Yeni Lale Stüdyolarında hazırlanmış ve Yeni Stüdyoda seslendirilmiştir

Oyuncular: Banu Alkan, Atilla Saral, Murat Soydan, Filiz Aker, Turgut Özatay, Cengiz Sezici, İhsan Baysal, Rauf Ozangil, Yılmaz Cesur, Selçuk Yalçıntan, Arap Crelal,

Konu: Film, manken bir genç kızla uyuşturucu işine bulaşan sevgilisinin öyküsünü konu alır. Ünlü manken Yasemin, sevgilisi Cengiz’in uyuşturucu işine bulaştığını öğrenir. Korkuya kapılan Yasemin, Cengiz’den ayrılmanın yollarını arar. Cengiz ise bu sırada bir soygun plânı yapar. Ancak soygun gecesi Yasemin gizlice Cengiz’i takip eder. Cengiz, bir cinayet işleyerek olay yerinden kaçsa da kısa sürede yakalanır. Yasemin ise tesadüfen olay yerinde bulunan Turgut’un yardımıyla kurtulur. Turgut’la Yasemin zamanla yakınlaşırlar. Ancak Cengiz, cezaevinden çıktıktan sonra Yasemin’in peşine düşecektir. (Hasan Sakın - TSA)



 

UÇURTMAYI VURMASINLAR (1989) 


Yönetmen:
Tunç Başaran Senaryo: Feride Çiçekoğlu (Çiçekoğlu'nun aynı adlı kitabından) Görüntü Yönetmeni: Erdal Kahraman Müzik: Özkan Turgay Yapım: Magnum Film/Tunç Başaran, Jale Başaran Yönetmen Yardımcısı: Cemal Şan, Yardımcı Yönetmen: Jale Başaran, Kamera Asistanı: Ahmet Selvidal, Sanat Danışmanı: Feride Çiçekoğlu, Genel Sanat Yönetmeni: Jale Başaran, Seslendirme Yönetmeni: Erhan Yazıcıoğlu, Yapım Yönetmeni: Ahmet Altunterim, Senkron: Müslim Ertuhi, Negatif Montaj: Cem Gürbüzer, Kurgu: Tunç Başaran, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, İhsan Küçüktepe, İsa Yücel, Işık Şefi: Remzi Biçer, Işık yardımcıları: Şevki Gezer, Deniz Özenç, Set Ekibi: Sonay Kanat, Kemal Kunda Turgut Karasu, Fotoğraflar: Sinan Koçaslan, Renk Uzmanı: Adnan Şahin, Laboratuar: Yıldırım Kumral, Hikmet Laçin, Polat Aktaş, Ahmet Keskin, (Acar film stüdyosunda hazırlanmıştır).

Oyuncular: Nur Sürer, Ozan Bilen, Füsun Demirel, Güzin Özyağcılar, Rozet Hubeş, Yasemin Alkaya, Meral Çetinkaya, Hale Akınlı, Ayben Erman, Özlem Savaş, Güzin Özipek, Ayla Aslancan, Emel Çeviren, Tanju Tuncer, Sabiş kara, Sevim Metin, Gülizar Tunç, Selma Tarcan, Özlem Üztüner, Sevgi Sakarya, Barış Celiloğlu, Gönül Demirkol, Sevim Çalışgir (Gardiyan), Ömer Çolakoğlu (jandarma), Nurettin Şen (baba), Niyazi Altın (kısa boylu adam),

KONU: Beş yaşındaki bir çocuğun gözüyle kadınlar hapishanesinin ve sevginin öyküsüdür filmde anlatılan. Küçük Barış'ın (Ozan Bilen) bu dört duvar arasında geçmektedir yaşamı. Aslında annesidir tutuklanıp cezaevine giren Barış henüz bir anlam veremediği bu garip dünyanın içinde, hapishane avlusunda gökyüzünde özgürce uçuşan uçurtmaları izlemektedir. Yurt içinde ve dışında çeşitli ödüller alan film, bugüne kadar yapılanlar içinde çocuk dünyasını en iyi ve dürüstçe çizebiliyor.

ÖDÜLLER:

Eczacıbaşı Vakfı Yılın En İyi Türk Filmi Ödülü (1989)
(Jüri Üyeleri: Ömer Kavur (başkan), İbrahim Altnsay, Can Gürzap, Gülsüm Karamustafa, Yalçın Tura

26. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (2 – 8 Ekim 1989)
       ► "En iyi film"
       ► Nur Sürer "en iyi kadın oyuncu",
       ► Feride Çiçekoğlu "en iyi senaryo"
       ►Erdal Kahraman "en iyi görüntü yönetmeni" Y Ozan Bilen "Jüri özel ödülü
       ► Avni Tolunay Halk Ödülü”

Jüri Üyeleri: Hürrem Erman, Türker Atakan, Sabahattin Atmaca, Yavuz Bülent Bakiler, Rafet Bintez, Atilla Dorsay, İzzet Günay, Nuri Çetin, Doç. Dr. Faruk Kalkan, Yavuz Turgul, Kadri Yurdatap.


 Valencia 10. Akdeniz Film Festiva1i'nde (1989)

► "en iyi 2. film" Gümüş Palmiye ile "Don Kişot” ödülüı

 İsviçre'de Ragazzı Bellinzona Film Festivali'nde (1990)

► "en iyi film".

 İran'da “Golden Butterfly” büyük ödülü.

 Sinema yazarlarının mevsimin en iyi yerli filmleri soruşturmasında

►"3. film"

4. Ankara Film Festivali nedeniyle festival komitesi'nin düzenlediği "bütün zamanların en iyi Türk filmi soruşturması"nda "10 film arasına" girdi.

 9. Lyon Çocuk Filmleri Şenliği'nde (1991 Fransa) büyük ödülü

&  "Uçurtmayı Vurmasınlar", son yıllarda kullandığımız anlamda bir "kadın filmi" değil. Ama farklı ve belki daha ilgine biçimde bir "kadınlar filmi" bu. Yazar Feride Çiçekoğlu da bir süre 'düşünce suçundan" içerde kalmış. Filmin/öykünün baş kişisi İnci, Feride Çiçekoğlu’nun kendisi mi? Biraz öyle, biraz değil belki, ama ne önemi var bunun? Önemli olan, "Uçurtmayı Vurmasınlar'ın oldukça "yaşanmışlık" kokan ve bir tür "iyimser gerçekçilik" diye adlandırılabilecek olan tonunun, Türk sineması içinde oldukça özgün, yeni bir ton, farklı bir yaklaşım olduğu. Dahası, konusunun dramatik zenginliklerine bu film kadar dikkatle, özenle, deyiş yerindeyse utangaçlıkla yaklaşan bir filmin yapılabilmesi, herhalde "dünün Yeşilçam"ı içinde tam bir hayal olurdu. Uçurtmayı Vurmasınlar bizlere bir kadınlar tutukevini anlatıyor. Çeşitli nedenlerden içeriye düşmüş bir avuç kadın. Ve birinin küçük oğlu, 45 yaşlarındaki küçük Barış. Tüm kadınlar için küçük Barış, belki sahip olamadıkları birçok şeyi temsil ettiği için gerçek bir sevgi, umut, mutluluk kaynağıdır, ama onunla en iyi iletişim kuran İnci'dir. İnci'nin çıkışı yaklaştıkça, giderek gelip çatınca Barış’ın dünyası da kararır. Hele mahkumlara birçok şeyi, bu arada gökyüzündeki uçurtmaları da yasaklayan, uçurtmayı "vurma emri" veren bir yönetim iş başındaysa! Ama uçurtmalar yerinde duramayan kuşlar gibidir. En zalim avcıların bile onları vurması kolay değildir.

Öykünün amaçladığı, Amerikan sinemasına özgü biçimde bir çarpıcı Öyküler/portreler geçidi sunmak, Dramatize edilmiş, abartılmış kadın öyküleri vermek değil. Tam tersine, bu kadınların kim olduklarını, geçmişlerini, niye oraya düştüklerini bilmiyoruz bile. Film, bu kapalı mekânda bir araya gelmiş kadınların birlikte olma serüveniyle ilgileniyor yalnızca. Yardımlaşmanın, iletişimin, dostluğun önemini vurguluyor. Onlarsız hiçbir şeyin var olmayacağını, onlarla ise en uzak yollara dek gidilebileceğini savunuyor. Bu açıdan film "tutukevi gerçekçiliği" denebilecek şeye bilinçle sırtını dönmüş; umutlu, İyimser, ışıklı bir bildiri sunmayı seçmiş. Bunu yaparken de odak noktası olarak küçük Barış'ı almış. Barış, içerde çocukluğunu yaşamakla yaşayamamak ikilemi arasında gidip gelirken, hiç bilmediği kimi sözcüklerin de anlamlarım öğreniyor; İftira komünist, sünnet ve yaşamın ta kendisi. Film, aslında içerdeki günlerini anımsayan artık dışarıdaki İnci'nin belleğinden süzülerek anlatılmış. Ama olayları, dünyayı, yaşamı kavrayış biçimi sanki küçük Barış'ın gözlerinden verilmiş gibi. Öylesine saf, temiz, berrak! Bu açıdan film, paylaşılması kolay olmayan, ama hoş olan bir iyimserliği aşılıyor, en kötü kofullarda bile hayatı yaşanası kılan bir umudu iletiyor. Film, bu açılardan oyuncularından büyük destek alıyor. Çok başarılı bir kadronun içinden özellikle Nur Sürer’e, Füsun Demirel’e, genç oyuncu Rozet Habeş’e özel bir bravo... Ve daha da Özel bir bravoyu küçük Ozan Bİlen'e armağan edelim. Küçük Ozan bu filmi tam 4 yaşındayken çevirdi. Böylece küçük Ozan olağanüstü "büyük" oyunuyla, dünya sinemasında 4 yaşında film çeviren ve başarılı olan çok az sayıdaki cocuk oyunculara, Jackie Coogan, Shirley Temple, Margaret O'Brien'lere katılıyor. "Uçurtmayı Vurmasınlar", kuşkusuz kusursuz bir film değil. Filmin içerdiği iyimserliğin kaçınılmaz biçimde getirdiği bir tür Hanaiflik" duygusunu hep benimsemek kolay değil Bu naif yaklaşım, özellikle alabildiğine uzatılmış, altı çizilmiş finalde doruğuna çıkıyor ve filmi bizce biraz zedeliyor. Filmin oldukça "repetif (tekrara dayanan) fon müziği de, yine özellikle bu final bölümünde biraz sabırlarla oynuyor.

Ama bu küçük kusurları, filmin ne pahasına olursa olsun bildirisinin özünü, yani iyimserliği ve umudu seyircisine aşılama, iletme çabasına yoralım ve hoş görelim. "Uçurtmayı Vurmasınlar", sinemamız için oldukça yeni, taze bir film, hayale ve onun içerdiği dramlara çok farklı bir yaklaşım. (“Atilla Dorsay “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”)


FİLMİ İZLE





 

TECELLİ (1989) 

Yönetmen: T. Fikret Uçak Senaryo: Fuat Özkaya Görüntü Yönetmeni: Soner Saygılı Yapım: Özben Film/Fuat Özkaya

Oyuncular: Yıldıray Çınar, Rahmi Koçak, Süreyya Mertoğlu, Hülya Volkan, Bilal İnci, Turgut Özatay, Yadigâr Ejder, Erhan Gökhan, Kudret Karadağ

Konu: Köyden kente geldikten sonra mafya babası olan bir köylünün macerası.

 

 

TALİH KUŞU (1989) 


Yönetmen: Kartal Tibet Senaryo: Erdoğan Tünaş Foto Direktörü: Çetin Gürtop Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu Kameraman: Hakan Gürtop, Yönetmen Yardımcıları: Ümit Hiçdurmaz, Ferdi Eğilmez, Özgün Müzik: Melih Kibar, Set Elemanları: Cengiz Öktem, Kenan Özkaplan, Cahit Balıkçılar, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Montaj: Mehmet Bozkuş, Laboratuar: Şemsi Toksöz, Fehmi Acar, Armağan Köksal, Ar Direktör: Sohban Koloğlu, Negatif Montaj: Ömer Aksu, Sultan Yıldırım, Işık Asistanları: Adnan Işık, Aslan kara, Prodüksiyon Amiri: Necati Şimşek, Prodüksiyon Temsilcisi: Adnan İrkut, (Sineray film stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Kemal Sunal, Yasemin Yalçın, Bülent Kayabaş, Nevzat Okçugil, Şemsi İnkaya, Kuzey Vargın, Reha Yurdakul, Nevzat Açıkgöz, Kaya Durul, Turgut Özatay, Faruk Savun, Hale Haykır, Ekrem Dümer, Renan Fosforoğlu, Mesut Sürmeli, Hakkı Kıvanç, Ahmet Açan, Mehmet Özekit,

KONU: Osman bir hamaldı.. Bir gün bir piyango bileti aldı sonra nereye koyduğunu unuttu.. Kendisine piyangodan ikramiye çıktığına inanan mahalleliler, ailesi ve Patronu ona farklı davranmaya başladılar. Osman kendisine gösterilen yakın ilgi ve özenden çok mutluydu..

Çevresine bileti bulamadığını söylese de ona kimse inanmadı. Kendisine borç verenler, paralarını isteyip Osman da bileti bulamayınca işte kıyamet o zaman koptu!!


FİLMİ İZLE

 

 

TAHRİK (1989) 




Yönetmen:
Samim Utku Noyan Senaryo: Faruk Peker Görüntü Yönetmeni: Cem Molvan Yapım: Birlik Film/Müfit İlkiz

Oyuncular: Faruk Peker, ihsan baysal, Selin Dilmen,  Akın Akıntunç

Konu: Ruh hastası bir kadının bir adamın sürekli peşinde olduğunu ve birilerin onu öldüreceği zannındadır. Aslında amacı kocasını öldürtmektir bunun için karşı komşusu Faruk’u kullanmaya başlar ve Faruk’a kocasının kendisini öldürtmek istediğini söyler bir kerede kendine adam tutup Faruk inansın diye tecavüz ettirir Faruk adamı öldürmeye karar verir

 

ŞÖHRET TUTKUSU (1989) 




Yönetmen:
Murat Somer Senaryo: Samim Güçlü Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca, Mahmut Yumuşak Yapım: Burç Film/Fedai Öztürk

Oyuncular: Serpil Çakmaklı, Zafer Atlı, Efgan Efekan, Erdinç Akbaş, Reha Yurdakul, Gökhan Mete, Ümit Demirdelen, Cemal Ustaoğlu

Konu: Şöhret olmak uğruna evini, sevgilisini terk eden genç kadının hikayesi.