Powered By Blogger

4 Kasım 2022 Cuma

 

AY VAKTİ (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Mahinur Ergun, Görüntü Yönetmeni: Uğur İçbak, Müzik: Can Hakgüder, Yapım: Mine Film/Kadri Yurdatap Yönetmen Yardımcısı: Serdar Akar, Asistan: Serap Kaçan ,1. Kamera Asistanı: Kemal Şanlı, 2. kamera Asistanı: Nadir Özgören, Set Fotoğrafçısı: Sencer Aydın, Doğal Efekt ve sesler: Senem Duruel, Ses, Kayıt ve Miksaj: Erkan Esenboğa, Ses Asistanı: Metin Çeşmebaşı, Efektör: Özkan Sevinç, Semihan Sevinç, Seslendirme Yön. Yrd: Aziz Acar, Sanat Yönetmeni: Yavuz Fazlıoğlu, Yardımcısı: Asuman Şanverdi, Seslendirme Yönetmeni: Kahraman Acehan, Makyöz: Simay Muratoğlu, Işık Şefi: Hakkı yazıcı, Işık Yardımcısı: Sezgin Okur, Abdullah Yazıcı, Metin Balekoğlu, Montaj: Nevzat Dişiaçık, Yapım Sorumlusu: Şerif Ablak, Yapım Yardımcısı: Mahmut Ablak, Yapım Sekreteri: Esma Okumuş, Set Amiri: Basri Büyükçam, Set Teknisyeni: Mustafa Albayrak, Bayram Kayık, Ethem Çalışkan: (Hat Danışmanı), Mehmet Kaynar (Yerel Danışman), Motorsiklet Operatörü: Hüseyin Kardeş Laboratuar: Sinefekt Film, Laboratuar Kontrol: Yusuf Z. Özbek, Film Baskı: Mustafa Koç, Orhan Turgut, Film Yıkama: Ufuk Kayar, Selim Sınmaz, Ulaşım: Ali Şimşek, Abdullah Hızlı, Erdoğan Aslan, Şiirler: Adnan Özer “Zaman Haritası”, (Kültür Bakanlığı ve ATV katkılarıyla) “Şafak Film Stüdyolarında seslendirilmiştir.

Oyuncular: Müşfik Kenter (Agah), Zuhal Olcay (Yıldız), Füsun Demirel (Malde), Mehmet Kartal (Memo), Tuncer Necmioğlu (Baba), Sera Yılmaz Neriman), Nurettin Şen (Kerim), Belgin Sunal (Seval), Sevinç Aktansel, Senem Duruel (Şerife), Ali Taygun (Hoca), Çocuk Oyuncu: Ece Sevgen (Ay), Şerif Ablak (Kahya), Mehmet Kaynar (Muhasebeci), Asuman Şanverdi (Latife), Sevinç Akansel (Afitap), Cengiz Usta (Şöfor Mecit), SerdarAkar (Doktor), Ayşe Gülenay (Kahyanın Kızı), Özlem Boyatlı (Kahyanın Torunu), Özge Boyatlı (Kahyanın Torunu), Alpay Vural (Benzincideki çocuk, Haluk Bilginer (Benzincideki Müşteri), Ali Şimşek (Benzincideki Müşteri), Simay Muratlıoğlu (Benzincideki Müşteri), Bayram Kayık (Lokantadaki Adam), Tekin Çaycı (Lokantadaki Adam), Rainer Kammayer (Lokantadaki Adam), Mehmet Dülgeroğlu (Çocuk Kerim), Erdem Kaynar (Çocuk Agah), Evren Özer (Çocuk Selim), M. Kemal Sabancı (Çocuk Osman), Cansu Kutlu (Çocuk Neriman), Merih Sualp (Agah’ın Annesi), Şerife Doğan (Emektar), Osman Yılmaz (Agah’ın Dedesi), Sihirbaz baki (Hokkabaz), Fatih özer (Büyük Selim), Hatice Özer (Selim’in Babası), Sefer Gök (Büyük Osman), Fatma Gök (Osman’ın Karısı)

Konu: İstanbul’daki hızlı yaşamdan sıkılan ve bunu Yıldız ile arasına bir engel olarak gören Agah Yıldız ve kızı ile baba toprağına yerleşir, bu yolla evliliğinin düzelebileceğini düşünür. Agah’ın karısı boşanmayı kabul etmediğinden Agah ile Yıldız evlenemez. Agah’ın karısı Macide’de bu küçük güney kasabasında yaşar. Yıldız bu küçük kasabaya uyum sağlayamaz, insanlarına alışamaz. Macide ile Agah akrabadır. Macide bu nedenle Agah’ın babasının bakımını üstlenmiştir. Agah babasını görmek için Macide’nin evine gider. Macide artık boşanmayı kabul ettiğini söyler. Yıldız bu küçük güney kasabasından sıkılır, insanlarına aykırı tepkilerde bulunur.

Agah yeniden işleri kontrol eder, kardeşleri ise yatırımdan ziyade arazilerin satılmasını ister. Yıldız bir türlü kasabaya alışamaz, aykırı kişiliğinin depresif ruh halinden kurtulamaz. Günlerini içmekle ve gezmekle geçirir, kızı Ay’a vakit ayıramaz. Macide Ay’la ilgilenerek Yıldız’ın boşluğunu doldurmaya çalışır. Ay Agah’ın gerçek kızı değildir.

Agah hat sanatıyla uğraşır ve sürekli hocasını sesini duyar. Güneye gelmekteki bir amacı da çalışmaktır. Agah sessizlikten istifade yazmaya çalışır. Yıldız günlerce eve dönmez. Macide durumdan istifade ederek Ay’la ilgilenir, eve girer çıkar. Agah’ın babasını yeniden Agah’ın evine taşırlar. Yıldız Agah’ın sahibi olduğu çardaklada kalır. Agah Yıldız’ı arar ama bulamaz. Yıldız’ın çardaklarda kaldığını öğrenir. Agah bu durumu önemsemez. Ay’la ilgilenmeye ve yaşamaya devam eder.

Ödül:

Kültür Bakanlığı (1994)

►“Sinema Başar Ödülü”

6. Uluslar arası Ankara Film Festivali’nde (1994)

►Füsun Demirel “En iyi Yardımcı Oyuncu”


FİLMİ İZLE 



 

AŞK VE AŞK (1993)


Yönetmen: Nejat Gürsoy, Senaryo: Esat Şekeroğlu, Görüntü Yönetmeni: Erhan Canan, Yapım: ÖzKa Film/Fuat Özkaya

Kameraman: Ahmet Gürkonak, Yardımcı Yönetmen: Refik Güley, Set: Suat Kaya, Kenan Çaça, Işık: Adnan Gürkonak, Fahri Maraşlı, Prodüksiyon Amiri: Yusuf Boz, Mehmet Şahin, Montaj: Cevat Sezer, Mustafa Kul, Negatif Montaj: Hasan Sevgi, Prodüktör: Gazanfer Dirlik, (Dirlik Film laboratuarlarında hazırlanmış ve Bidav Stüdyosunda seslendirilmiştir).

Oyuncular: Fuat Özkaya. Ahu Tuğba, Levent İnanır, Cemal Gencer, Aynur Aydan, Nilgün Ersoy, Fuat Özkaya, Şükrü Yılmaz, Kamuran İnseler, Yaşar Kutbay, Aynur Baykal, Mehmet Şahin, Yusuf Boz, Nilay Ayşin, Kemal Ertürk, Fulya Gürsoy, Halil Derya

Konu: Evli ve çapkın bir köşe yazarıyla grafiker bir kızın aşk öyküsü.

 

AMERİKALI (1993)


Yönetmen: Şerif Gören, Senaryo: Ümit Ünal, Görüntü Yönetmeni: Erdoğan Engin, Yapım: Anadolu Film, Filma Cass Ortak Yapımı: Şerif Gören, Mine Vargı 1.Yönetmen Asistanı: Sibel Voskay, 2. Yönetmen Asistanı: Pelin Aktan, Makyaj: Hakan Kültür, Kostüm: Canan Göknil, Sanat Yönetmeni: Zeki Utkan, Prodüksiyon Amiriİ: Selahattin Koca, Prodüksiyon Koordinatörü: Can Özbatur, Bahadır Arlıel, Prodüksiyon Asistanı: Uğursay Yeğin, Meltem Tuna, Kamera Operatörü: Sinan Güngör, Işık: Erol Batıbeki, Müzik: Volkan Gücer, Ses Kayıt: Tuncer Aydınoğlu, Şarkı Sözü: Aysel Gürel, Fokus Puller: Hakan Akol, 1. kamera Asistanı: Eyüp Boz, Film Baskı: Ufuk Kayar, Selim Sınmaz, Negatif Baskı: Selahattin Turgut, (Sinefekt Film laboratuarında hazırlanmış ve Yeni lale Stüdyosunda seslendirilmiştir. )

Oyuncular: Şener Şen (Şeref the Turk), Lale Mansur (Melek), Taner Barlas (Hamit), Eray Özbal (gazeteci), İhsan Bilsev (polis şefi), İlteray İlter (polis dedektifi), Gabriella, Sırrı Elitaş, Ayton Sert, Yüksel Arıcı, Esin Karakaya (TV muhabiri), Hasan Yıldız (Koruma), Mustafa Oğuz, Ayşem Saraçoğlu, Enver Dönmez, Tarkan Kaynaş, Melih Çardak, Selahattin Fırat, Halil Dede, Ertan Sımsıkı, Arda Can Buze, Mehmet Samsa, Ali Karataş, Fahri Ergenekon, Dündar Aydınlı, Burhan Akdeniz, Ali Ateş, Bülent Özkaya,

KONU: Her şey Şeref’in (Şener Şen) Amerika’dan dönmesiyle başlar. Şeref 20 yıldır Amerika’dadır. Artık yurduna dönerek sessizliği, cana yakınlığı, içtenliği yani kendisini yaşamak istiyor. Ama unuttuğu bir şey vardır... Değişen sadece kendisi değildi. (Çünkü Amerika’ya giderken hiçbir şeyi yoktu. Geri gelirken, özel uçağı olacak kadar zengindi. Geçen 29 yılla birlikte Türkiye’de çok şey değişmiş, Amerika’dan pek farkı kalmamıştı. Değişen dilimizin, zevklerimizin, alışkanlıklarımızın ve bakış açılarımızın, 20 yıl sonra yurduna dönen Şeref tarafından nasıl algılandığını anlatan bir film.

ÖDÜL:

30. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (17 –20 Ekim 1993 )

► Avni Tolunay Halk Jürisi Ödülü

Jüri Üyeleri: Tunç Başaran, Orhan Aksoy, Hülya Koçyiğit, İbrahim Karamemet, Engin Cezzar, Müfit Kayacan, Atilla Dorsay, Nedim Otyam, Naci Güçhan.


4 Özel korsan televizyonların, 900'lü medya ve teknoloji çağın dört koldan istila ettiği 1990'ların Türkiye’sinde (günümüzde tüm dünyada olduğu gibi) yaşanan yoğun Amerikan etkisine ilişkin, yönetmen Şerif Gören senarist Ümit Ünal işbirliğiyle tezgahlanmış, hareketli, neşeli, becerili, hem fiyakalı hem de delikanlı bir parodi. Amerikan filmlerinde ıcığı cıcığı çıkarılmış şiddet öğesi ve son dönemde hayli ses getirmiş, Boxoffice şampiyonu olmuş kimi gösterişli Hollywood Yapımlarıyla dalgasını geçiyor. "Özel Bir Kadın", "Robin Hood", "Temel İçgüdü", "Evde Tek Başına" vb. gibi namlı ve cilalı bazı filmlere dokundurma göndermelerde bulunan "Amerikalı", ilk yanda jakuzi gibi, hoş gülme gülümsetme masajları yaptıktan sonra ikinci yarısında gittikçe uzatılmış gırgır bir karikatür albümünün tek düzeliğine düşüyor. (Sungu Çapan, "Görmeyeli, Amerikalı olmuşuz hani...", Cumhuriyet g., 15 Ekim 1993). (Agah Özgüç “Türk Filmleri Sözlüğü 3. cilt”


FİLMİ   İZLE 





 

ALDANIŞ (1993) 


Yönetmen: Samim Utku, Görüntü Yönetmeni: Ali Engin, Yapım: Metro Film/Zeki Kafadar Kurgu: Şevket Ünsal, Kostüm: Canan Göknil, Set Teknisyeni: Ertan Sımsıkı, Sanat Yönetmeni: Zeki Utkan, Söz yazarı: Aysel Gürel, ((Kültür Bakanlığı ve Kanal 6 katkılarıyla)


Oyuncular: Şehnaz Dilan, Zümrüt Cansel, Reha Yeprem, Tuncer Sevi, Yavuz Karakaş


Konu: Kocası öldürülen zengin bir kadınla, cinayeti araştıran avukatın aşk öyküsü.

 

 

AĞRI’YA DÖNÜŞ (1993)

Yönetmen: Tunca Yönder, Senaryo: Tunca Yönder, Aykut Tankuter Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi Yapım: Yeni Yapımlar Ltd./ Meltem Yönder Eser: Haluk Şahin, Sanat Yönetmeni: Cana Dölay, San. Yönetmen. Yrd: Emine Sabahat Abacı, Erol Potur, Set Fotoğrafları: Ragıp Toklucu, Altan Tunk, Set Ekibi: Şeref Yılmaz, Ahmet Mersinli, ,Mahşer Özer, Kadir Arıoğlu, Aydın Cantürk, Kamera Asistanı: Tuncay Kapusuz, Makyöz: Leda Seriz, Neslihan Atabaş, Kuaför: Davut Başkaya, Prodüksiyon Amiri: Mahmut Dağıstanlı, Prodüksiyon Asistanı: Engin Yalçın, Seslendirme Yönetmeni: Aziz Acar, Kurgu: Ayhan Ergürsel, Müzik: Serdar Kalafatoğlu, Yönetmen Yardımcıları: Serpil Güler, Nermin Eroğlu, Laboratuar: Şafak Film, Ses Kayıt: Burhan Şahin, Işık Aydın Türkeri, Yapım Koordinatörü: Handan Yalvaç,


Oyuncular
: Can Gürzap, Haluk Kurtoğlu, Ayşegül Aldinç, Bennu Yıldırımlar, Murat Coşkuner, Tunca Yönder, Tuncel Kurtiz “Sayın Bay” Aydın Tolan, Suat Ülhan, İbrahim Karamehmet, Behruz Fizuzment, Mehmet Ulay, Taner Aşkın, Recep Yener, Arif Pişkin, Hasan Şahintürk, Hazma Zeytinoğlu, Haluk Bozgeyikli, Kerem Köktürk, Suna Öktem, Belgin Sunal, Şaibe Tekbay, Erdoğan Kapısız,

Konu: Oğlu ve geliniyle birlikte yaşayan emekli bir albayın geçmişe dönüşünün öyküsü...1940'lı yıllarda Doğu Beyazıt'ın köylerinden birinde üsteğmen olarak görev yapan Mehmet Şahin, Ağrı Dağı eteklerinde ailece gezinti yaptıkları sırada trajik bir olayla karşılaşır. Aynı köyde öğretmenlik yapan eşi Muhsine sisli ve karlı havada kaybolur. Tüm aramalara karşılık Muhsine bulunamaz. Yıllardır karısının acısıyla yaşayan emekli albay, doğum yapmak üzere olan gelini ve bir gazetede yöneticilik yapan oğluyla Doğu Beyazıt'a gitmeye karar verir. Gidecekleri yer oğlunun doğduğu ve karısını kaybolduğu Sürbahan köyüdür. Muhsine'nin ölümünden buyana Doğu Beyazıt'a hiç gitmemiş olan gönlü yaralı albay, oğluyla gelininin yolculuğuna acılı günleri anımsayarak katılır (Agah Özgüç, “Türk Filmleri Sözlüğü Cilt 3” )

6. Uluslar arası Ankara Film Festivali’nxde (1994)

►Bennu Yıldırımlar “Umut veren kadın oyuncu”

 8. Adana Altın Koza Film Festivali’nde (1994)

►Tuncel Kurtiz “en iyi erkek oyuncu.


FİLMİ İZLE 




 

AĞLAMA SEVGİLİM (1993)

Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen, Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu, Yapım: As Film/ Mehmet Aksu

Oyuncular: Engin Çağlar, Bahar Mete, Samim Meriç, Mustafa Erçel, Turgut Özatay, Kazım Kartal, Yalçın Erkan

Konu: Çevresindeki katı kurallarıyla ün yapan bir kabadayı ile intihar girişimi sonucu hayatını kurtardığı kimsesiz bir genç kızın dramatik aşk öyküsü.

Not: Film 1982 yılında Oğuz Gözen tarafından çekilen “Dünyamı Yıkmasaydın” filminin bir kopyası .

 



1993 YILINDA GÖSTERİME

 GİREN FİLMLER




 

ZOR GÖREV (1992)


Senaryo ve Yönetmen: Hasan Karcı, Görüntü Yönetmeni: Mahmut Yumuşak, yapım: Venüs Film//Hasan Karcı

Oyuncular: Murat Soydan, Ethem Çakır, Yusuf Çetin, Pervin Tekgül, Süreyya Mertoğlu

Konu: Manken ajanıs çalıştırdığı model kızları zengin müşterilerine seks için pazarlar. Gazeteci bir kız olayları takip için polisle iŞbirliği yaparak ajansa Manken olarak girer. Ve böylece olaylar gelişerek devam eder

ZIKKIMIN KÖKÜ (1992)


Yönetmen: Memduh Ün, Senaryo: Memduh Ün, Macit Koper, (Muzaffer İxgü’nün bir eserinden) Eser: Muzaffer İzgü, Görüntü Yönetmeni: Orhan Oğuz, Müzik: Cahit Berkay, Yapım: Mine Film/Kadri Yurdatap Kurgu: Nevzat Dişiaçık, Çevre Düzeni: Esra Avcı Tuncer, Ali Yenel, Yönetmen Yardımcısı: Şebnem Ceyhan, Uğur Ün, Süreyya Kilimci, Fotoğraf: Yalçın Sayın, Yapım Ekibi: Günay Girik, Perihan İnici. Aynur Gültekin, Hayri Tunar, Kamera Asistanı: Cenap Cevahir, Negatif Kurgu: Eyüp Yıldız, Laboratuar: Yahya Öztürk, Mustafa Oruç, Renk Düzenleme: Adnan Şahin, Işık Şefi: Süleyman Çekiç, Işık yardımcısı: Halil İbrahim Çekiç, Muammer Doğan, Set Ekibi: Hüseyin Ünlü, Alaaddin İzgü, Turgut Karasu, Cem Erden, Jenerik: Özkan Sevinç (Prodart), Dizgi: Fürüzan Canayaz, Refik Birsöz, Ses Kayıt: Ercan Okan, Efekt ve Mix: Ercan Aktaş, Negatif Montaj: Eyüp Yıldız, Ayla Şahin, Seslendirme Yönetmeni: Ersin Sanver, (Fono Film stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Menderes Samancılar (Ahmet, Muzo’nun babası), Günay Girik (Büyük Muzo), Meriç Başaran (Havva), Elif İnci (Raziye), Sırrı Elitaş (Bedri), Kemal İnci (Cumali), Eray Demirkol, Erdal Cindoruk, Hüseyin Akşen, Asuman Arsan (Münevver), Süreyya Kilimci (öğretmen), Hayri Tunar (Müdür), Nuri Özaydın Müfettiş), Emin Esen (besleme), Bünyamin Satanoğlu (Muhtar), (İsmail Ökke, Necdet Yakın (Zihni), Yusuf Çağatay (1. üye), Sait Özkılıç (2. üye), Cem Erden (Kıvırcık), Hakan Hançerli (Sefa), Eray Demirkol (Seyyit), İbrahim Severoğlu (Dilenci), İsmail Ökke (Yaşlı adam), Perihan İniici (Fethiye), Sevgi Genç (bir kadın), Hüseyin Ünlü, Mahmut Hazım Kısakürek, Aynur Gültekin (Müjgan), Emre Akyıldız (Küçük Muzo)

KONU; Küçük Muzo, yoksul bir ailenin çocuğudur. Adana'da bir gecekonduda, annesi, trahomlu ağabeyi ve işsiz babasıyla yaşamaktadır. Muzo, mahallede darı satarak, ev kirasını bile veremeyecek kadar büyük bir sıkıntıya düşen yoksul ailesine katkıda bulunmaya çalışır. Balonları çok seven, ama parasızlıktan onlara sahip olamayıp balon satıcılarının peşine takılarak düşler kurak Muzo'nun çocuk yüreğinde asıl tutkusu sinemadır. Eski film parçalarını birbirine ekleyerek, tahtadan yapılmış bir oyuncak göstericiyle, mahalle arkadaşlarına sinemacılık yapar. Aradan 10 yıl geçmiştir. Sevimli bir delikanlı olan Muzo, yeni komşularının kızı ile ilk aşkını yaşar. Bu sevdanın sonunda evlilik gündeme gelirse de Muzo, okumayı seçecektir.


ÖDÜLLER:

Asturias (İspanya) Sinema Festivali'nde (1993)

►Memduh Ün "En İyi Yönetmen",

7. Adana Altın Koza Film Festivali'nde (1993)

 "En İyi Film",

► "En İyi Yönetmen",

► "En İyi Senaryo",
    ► Menderes Samancılar "En İyi Erkek Oyuncu"
    ► Elif İnci "En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu",
    Çasod (Çağdaş Sinema Oyuncuları Derneği)'nin (1993) seçiiminde

►Emre Akyıldız "Jüri Özel Ödüıü".

Kültür Bakanlığı (1993) "Sinema Başarı Ödülü",

 SİYAD (Sinema Yazarları Derneği'nin seçiminde (1994)

► "En İyi 2. Film"

► "Menderes Samancdar "En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu"

8. Uluslararası Udaipur (Hindistan) Çocuk ve Gençlik Filmleri Festivali'nde (1995)

"En İyi Film",

4. Uluslararası CineJunior (Fransa) Çocuk Filmleri Festivali'nde (1994)

►"En İyi Film".

& Zıkkımın Kökü'nü, final bölümü dışında izlemiştim. Ancak Memduh Ün, filmini yeniden kurgulamış. Öyle ki film tanınmayacak kadar değişmiş. Bu yeni kurgu da sanırım ki lehte olmuş.

Muzaffer İzgü'nün öz yaşamsal romanından yola çıkan Ün, bizlere 1940'ların Adana'sından, yaşanmış ve zor koşullarda geçen bir çocukluğu anlatıyor. Ne varki "Muzo"nun çocukluğu, tüm yoksulluğa ve ağır yaşam koşullarına karşın, mutsuz ve üzücü bir çocukluk değiL. Klasik melodramların tersine (ve gerçek yaşama daha uygun biçimde), neşe ve umut, üzüntü ve karamsarlıkla hep iç içe var oluyor. Ve en karanlık durumlarda bile, insanlar küçük dokunuşlar ve _ayrıntılarla yaşamı (ve filmin seyircilerini) aydınlatmayı başarıyorlar.

Zıkkımın Kökü, "küçük" bir film: Sadece 80 dakika sürüyor ve çok büyük şeyler amaçlamıyor. Ancak iyi çizilmiş sınırları ve alçakgönüllü yaklaşımı içinde, hoş ve sevimli bir fılm bu… Buram buram yaşama sevinci ve çağdaşlaştırılmış bir hümanizma içeren ... Memduh Ün, çevreyi, mekanı ve oyuncuları çok iyi değerlendirmesini bilen olgun sinemasıyla, çok şeyi tam yerinde ve dozunda çözümlemiş. Böylece fılm yüreğe dokunan bir içtenliğe ulaşıyor ve dünya üzerindeki bir çok şenlikten aldığı övgü ve ödülleri hak ettiğini doğruluyor. Menderes Samancılar, Meriç Başaran ve küçük Emre Akyıldız'ın bu başarıdaki payları da az değil... “Atilla Dorsay, “Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları

& Zıkkımın Kökü" gerçekçi bir film. Çünkü hakiki bir hayat hikayesi üzerine, Muzaffer İzgü'nün çocukluğu üzerine kurulu. Hakiki bir mekanda, Adana'nın yoksul mahallelerinde geçiyor. Küçük insanların küçük sevinçlerini, küçük kederlerini severek işleyen Memduh Usta'nın elinde de erbabına düşmüş. Bütün bir çocukluk döneminden seçilip alınmış episodlar belki biraz kopuk ama, Muzo'nun varlığı onları birbirine bağlıyor. Üstelik hem komik (çünkü İzgü yazmış), hem de küçük duyarlılıklar taşıyan (çünkü Ün çekmiş) episodlar bunlar. (Sevin Okyay, Arkitekt d., Ocak 1994)

 

Memduh Ün Anlatıyor:

Zıkkımın Kökü'nü Kanal 6'nın parasal desteği, video satışından gelen paralar Kültür Bakanlığı desteği, kendi sermayem ve Kadri Yurdatap ortaklığıyla çektim. Adana Belediyesi'nin sponsorluğunu da unutmayayım. Bütün otel, yemek, araç giderlerini Adana Belediyesi karşılamıştı. Özel Kalem Müdürleri Hayri Bey bütün çekimler boyunca yanımızda olmuş mekanların bulunmasında, alınmasında her türlü yardımcı olmuştu. Ayrıca filmde okul müdürünü de oynadı.

Filmin bir de televizyon macerası olmuştu. Dönemin güçlü kuruluşu Kanal 6 Ahmet Özal tarafından yönetiliyordu. Beş usta yönetmeni davet ettiler: Atıf Yılmaz, Ömer Kavur, Ali Özgentürk, lrfan Tözüm ve beni. Her birimizden 45'er dakikalık üç diziden oluşacak filmler istediler. Karşılığında 500 er bin lira para verdiler.

Ben Zıkkımın Kökü filmini 45 er dakikalık üç filmlik dizi olarak tasarladım. Oldukça uzun bir film çekmiştim. Ama kurguya oturduğumuzda, bu kez tek film olarak yayınlayacaklarını söylediler. Bu nedenle çektiğim birçok sahneyi atmak zorunda kaldım. Gene de film 3000 metre civarında olmuştu. Ayrıca Ahmet Özal'ın bir başka kazığı da, filmin gösterim haklarıyla ilgili yaptığımız anlaşmaya göre ödenmesi gereken ek tutarın ödenmemesiydi. Ahmet Özal ihtarnameleri yanıtsız bırakmış, sonra da kanaldan ayrılmıştı. Bu para hiçbir zaman ödenmedi.

Olaylı başlanmıştı çekimlere. Ben ekipten ayrı bir otelde kalıyordum. Film ekibi kente geldiğinde, bir üniversitenin kampüsüne yerleştirildi Adana Belediyesi tarafından. Fakat kampüs şehirden çok uzaktı ve ekibin de ihtiyaçlarını karşılamıyordu. Orada bir gece kalındı. Ertesi gün sete çıktık. Emre Akyıldız'ın mısır sattığı bir sahneyi çekecektik. Ekip çok şikayetçiydi. Bunun üzerine, ben de filmi bıraktığımı ve lstanbul'a döneceğimizi söyledim. Çünkü bir ekip bu kadar rahatsızsa, filmi düzgün bir şekilde çekme olanağımız yoktu. Bu noktada Özel  Kalem Müdürü Hayri Bey devreye girdi, sorunu çözeceğini söyledi. Belediyeye gitti. Biz öğleye kadar paydos etmiştik. Hayri Bey döndüğünde, ekibin şehir içindeki Koza otele alındığını söyledi. Öğle sonrası motor dedik, ama moral bozukluğuyla çalıştığım için pek başarılı olamamıştım. Üstelik de Emre iştahla yemesi gereken tavuktan iğreniyordu. Kurguda attım bu sahneyi, kullanmadım. (Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor, Kabalcı yayınları,2009 İstanbul)


FİLMİ İZLE 



 

YAŞAMAK İNSAN GİBİ (1992) 


Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Ezici, Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu, Yapım: Doruk sanat Merkezi: Aygün Kara


Oyuncular: Özlem Onursal, Yalçın Gülhan, Mehmet Ezici

Konu: Çakmaklara gaz doldurarak geçimini sağlayan bir genç konduğu mirasla zengin olur. Bir pavyon kadınına bu arada aşık olur ve tüm parasını kadına harcar, sonunda sevdiği kadını öldürür.

Not: 2 Eylül 1983 günü nişanlısı tarafından öldürülen Feri Cansel’in yaşamından bir kesit.

 

YAĞMUR BEKLERKEN (1992) 



Yönetmen: Tunca Yonder, Eser ve Senaryo: Tank Buğra Görüntü Yönetmeni: Tevfik ŞenoI, Yapım: Yeni Yapımlar Ltd./ Bahattin Ozan Sanat Yönetmeni: Cem Köroğlu, Müzik: Serdar KaIafatogIu

Oyuncular: Cevdet Arıcılar, Seray GözIer, Nilüfer AçıkaIın, Mehmet KeskinoğIu, KemaI Bekir, Haluk KurtoğIu, Eşref KoIçak, Mehmet Özekit, Tuncer Necmioğlu, Çetin KoroğIu, Mutlu Güney, Yeşim Alıç, Süer İzat, Ferda Tancay, Ejjder Akışık, ZeIiha Güney, Alp GiritIi, Cem KurtoğIu

Konu: 1930'Iu Yillarda çok partiIi siyasaI yaşama geçiş dönemi üzerine kurulu bir öykü.

Not: Altı bölümlük bir TV dizisi olarak çekilen bu film daha sonra sinema filmine dönüştürülmüş ve vizyona sokulmuştur.

ÖDÜL:

Çasod (Çağdaş Sinema Oyuncuları Derneği) Seçiminde (1993)

►Cevdet Arıcı “En iyi erkek oyuncu

 

VAGON (1992) 


Yönetmen Semir Aslanyürek, Senaryo: Ivan Juk, Semir Arslanyürek, Görüntü Yönetmeni: Hayk Kirakosyan, Kurgu: Nadya Pribilovskaya, Yapım: Hiltaş Ltd./ İbrahim Karamehmet

Oyuncular: Hans Odd, Yuri Çernov, Aleksandr Martinov, Edward Martseviç, Julia Tarkhova, Irina Priymak

Konu: SSCB'inde sosyalist iktidarın sona ermesiyle, çeşitli sosyalist örgütlerden burs alan çoğu öğrenci gibi, filmin kahramanı da sınır dışı edilir. Genç "yabancı" bu işlemler sırasında havaalanından kaçarak tekrar şehre döner ve terkedilmiş bir binada, kaçak bir yaşam sürmeye başlar. Bu arada, eski düzene muhalif bir sürü insaanın aynı binada kaçak olarak yaşadıklarını görür ve onlarla beraber varlığını sürdürür. Gizlendikleri eski binanın restorasyonuna başlanacağı gün "yabancı", arkadaşlarıyla birlikte terkedilmiş bir vagona sığınır. Ne var ki lokomotifsiz vagon birden hareket eder ve onları "bilinmeyene" doğru götürür. Aslında bütün film, film kahramanlarından birinin yazdığı bir romanın olaylarından ibarettir.

Not: Semir Arslanyürek'in ilk uzun metrajlı sinema filmi. Film tümüyle Moskova'da çekildi.

 

 

TANIK (1992)


Senaryo ve Yönetmen: Samim Utku, Görüntü Yönetmeni: Ali Engin, Yapım: Metro Film/Zeki Kafadar


Oyuncular: Gönül Yazar, Reha Yeprem, Enver Demirkan, Ertekin


Konu: Şarkıcılık yapan bir kadın resim galerisinde bir cinayete tanık olur. Katil bu tanığı ortadan kaldırmak istemektedir. Konu polise intikal eder ve katil ile polis arasında bir kovalamaca başlar.

 

 

SÜRGÜN (1992)


Yönetmen: Mehmet Tanrısever, Senaryo: Mehmet Tanrısever, Mehmet Uyar, Görüntü Yönetmeni: Hüseyin Özşahin Yapım: Feza Film/ Mehmet Tanrısever Hikaye: Hüseyin Karatay, Söz Yazarı: Mehmet Uyar, Yardımcı Yönetmen: Metin Çamurcu, Sanat Yönetmeni: Türkan Kafadar, Kurgu; İsmail kalkan, Müzik: Esin Engin, Yardımcı Yönetmen: Metin Çamurcu, Yapım Sorumlusu: Hüseyin Akçalı, Yardımcısı: Mehmet Aytekin, Prodüksiyon Amiri: Hasan Kubilay, Prodüksiyon Yardımcıları: Yılmaz Terzioğlu, Ünal Akgün, Işık Şefi: Zafer Kutlu, Işık Yardımcıları: Ethem Kaygusuz, Ahmet Boldaş, Set Amiri: Giray Alpan, Makyaj: Hakan Kültür, Kostüm: Talip Okçul, Kamera Asistanları: Hüseyin Devrim, Yaşasr Ünlü, Set Teknisyenleri: Ercan Tuman, Ercan Akyıldırım, Aslan Gül, Yaşar Davutoğlu, Mehmet Sezer, Reji Asistanları: Gültekin Alihocagil, Ufuk Maden, Video Kamera: Refik Caferoğlu, Bülent Tezioğlu, Ulaştırma: Haşim Eroğlu, Haydar Kazak, Alaaddin Melezoğlu, Ses Kayıt ve Miksaj: Erkan Esenboğa, Ses Kayıt Asistanı: Burhan Şahin, Renk Düzeltmre: Türker Vatan, Uğur Orbay, Laboratuar: Ekrem Şen, Arif Şengül, Film Baskı: Veli Burç, Uğur Orbay, Negatif Montaj: Bülent Özayan, Tamer Eşkazan, Efekt: Ayhan Arli, Seslendirme Yönetmeni: Erkan Esenboğa,

Oyuncular: Bulut Aras (öğretmen), Gamze Tunar (Hacer), Orçun Sonat (Ali Osman), Lütfü Seyfullah (Muhtar), Macit Flordun (Molla), Erol Taş (Çavuş), Fatma Belgen (Hatice), Halit Akçatepe (Hurşit), Tarık Tanrısever (Durmuş), Nezihe Becerikli (Fadime), Hasan Nail Canat (Katıırcı), Engin İnal (İlkokul Müdürü), İsmail Kalkan (İmam), Bülent Polat (lokaldeki öğretmen), Giray Alpan (İlköğretim Müdürü), Hakkı Kıvanç (Başçavuş), Kemal İskender (Orman Şefi), Kamil Sesli (Tapu Memuru), Fatma Günüşen (Muhtarın Karısı), Mehmet Akça (dede), Ercan Tuman (köylü), Müleyke Tanrısever, İsmail Aküzüm (Recep), Coşkun Albayrak (Kazım), Ahmet Demir (görevli)

Konu: Büyük şehirden uzak bir köye sürgün gönderilen ve orada muhtarın batıl inançlardan ötürü. Yalan yanlış bilgilerle tutuklanan bir öğretmenin mücadelesi ve köy halkına bıraktığı yardımlaşma, düzenleme ve aydınlık gibi kavramları bırakmasıyla şekillenen etkileyici bir film. "Bulut Aras" bir köye öğretmen olarak atanır ve birçok şeyi değiştirir. Değirmen yapar, köyün yolunu açar, okul'un tadilatını halleder. Bu yaptıklarına kıskanan eli kolu uzun köy muhtarı "Lütfü Seyfullah"tır. Köyde birçok şeyi değiştiren öğretmen en sonunda yine sürgün gönderilir.


ÖDÜL 45. uluslararası Salerne Film Festivali'nde (1992)

►"En İyi 2. Film",

11. Taşkent Film Festivali"nde (1992)

►"En İyİ 2. Film"

► "İlk Fİlmİnİ Çeken Yönetmen".

4 Mehmet Tanrısever filmine büyük bir özen göstermiş, çok detaylı çalışmış ve büyük bir emek sarfetmiş. Daha ilk sahnelerden film insanı kuşatıyor, duygularla bütünleştiriyor... Yakın tarihimizin yanlış uygulamalarına sessiz ve sössüz bir başkaldırı diyebiliriz, ya da bir hesaplaşmanın filmi. (İsmail Fatih Ceylan, Yörünge d., s: 26,2 Ağustos 1992)

4 Tanrısever, inançları doğrultusunda kurduğu bu basit öyküyü sade bir şekilde anlatmış. Ortada propaganda, sömürü, slogan yok. (Yani Kemalistler açısından korkulacak birşey yok!) Yasaklanan o meşhur sahneye gelince: Etrafına çocukları toplamış kur'an okuyan köy imamının evi basılıp kitapları yakılıyor. O kadar. Yani, yakın tarihimizin bir bölümünde büyük olasılıkla gerçekleşmiş bir olay, hiçbir şekilde abartılmadan gösterilmiş. (Durul Taylan, "Sürgün: Abartısız, sade", Sinema g., s: 90,2329 Ocak 1993)


FİLMİ İZLE 



 

SEVDALARIN ÖLÜMÜ (1992) 

Senaryo ve Yönetmen: Mesut Uçakan, Görüntü Yönetmeni: Ergun Özdemir, Müzik: Ahmet Güvenç, Yapım: Yeni Atlas İletişim/ Durmuş Korkmaz

Oyuncular: Perihan Savaş, Yalçın Gülhan, Başak Zebil, Ünsal Emre, Baki Tamer, Nevin Aypar, Hasan Ulusoy

Konu: Hırsları ve kompleksleri yüzünden eşinden ayrılmış Sevda adlı genç kadının yıllar sonra çocuğu Şebnem'e kavuşmak isteyişini ve eski kocası Kerim ile çatışması.