Powered By Blogger

24 Kasım 2022 Perşembe

 

SENİ KAYBEDERSEM (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen, Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır, Yapım: Metro Film/Zeki Kafalı

Oyuncular: Engin Çağlar, Meltem Berent, Abdurrahman Palay, Turgut Özatay, Hikmet Eldek, Hasan Yıldız, Merih Palabıyık, Çetin Başaran, Ali karakaş, Suat Geyik, Akın Özden, Turhan Gök, Yalçın Erkan

Konu: Hapisten çıktıktan sonra namuslu temiz bir hayat için uğraşan suçlunun çabası.

 


SEMER (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Hasan Karcı, Kamera: Kenan Kurt, Yapım: Venüs Film/Hasan Karcı

Oyuncular: Cemal Gencer, Yusuf Çetin, Neslihan Sezer, Kâzım Eryüksel, Pervin Tekgül, Ajlan Aktuğ, İ. Hakkı Şen, Celâl Çimen, Didem Ceylan,

Konu: Kan davası nedeniyle köylerinden kaçıp İstanbul’da hamallık yapan iki arkadaşın dramatik öyküsü.

 

RUMUZ SEV BENİ (1993) 


Yönetmen: Erdoğan Tokatlı, Senaryo: Erdoğan Tokatlı, Kemal Yıldırım, Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak, Kurgu: Veli Akbaşlı, Yapım: Tuğçen Film/İbrahim Mertoğlu Kurgu ve Eşleme: Veli Akbaşlı, Müzik: Bora Ayanoğlu

Oyuncular: Aykut Oray, Ayşen Gruda, Füsun Demirel, Arzu Atalay, Bora Ayanoğlu, Ece Uslu, Nurettin Şen, Cengiz Sezici, Nejat Özbek, Muhlis Aşan, İhsan Baysal, HYaşar Kutbay, Günyol Bakoğlu, Gülçin Hatıhan, Yardımcı Oyuncular: Mesut Akusta, Cumhur Şensözlu, Armağan Özpeçen,

Konu: Bir mafya babasının kızı ile eski kocasının güldürüsü.

 


 

ÖP BABANIN ELİNİ (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Yalınkılıç, Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi Yapım; Sun Film/Erol Şenbecerir

Oyuncular: Öztürk Serengil, Nadya Smolik, Coşkun Göğen, Osman Cavcı, Mümtaz Alpaslan

Konu: Bir politikacının güldürüsü

 

 

ÖLDÜREN MİRAS (1993)

Senaryo ve Yönetmen: Demirhan Er, Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu, Yapım: Metro Film/Zeki Kafalı

Oyuncular: Neslihan Acar, İsmet Özhan, Menderes Samancılar, Cemal Gencer

Konu: Kalan mirası paylaşmak isterken, başları derde giren inanların öyküsü.

OYUN İÇİNDE OYUN (1993) 

Yönetmen: Sırrı Gültekin, Senaryo: Nuri Kırgeç, Görüntü Yönetmeni: Ali Uğur, Yapım: Film San Vakfı/Ümit Utku

Oyuncular: Engin İnal, Meral Zeren, Halit Akçatepe, Pelin Budak, Hidayet Pelit

Konu: İki arkadaşın sosyete çevresindeki çapkınlıklarının öyküsü.


 

 ONU BEKLERKEN (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen, Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır, Yapım: Arkan Film/Halit Arkan

Oyuncular: Murat Soydan, Meltem Berent, Sami Hazinses, Fikret Çeşmeci, Gülderen Acar, Kemal Sağlam, Merih Palabıyık, Ekrem Akın, Derya Çakar

Konu: Bir hayat kadını ile onu bu hayattan kurtarmaya uğraşan adamın dramatik öyküsü.

 

OĞLUM VE BEN (1993) 

Yönetmen: Yavuz Figenli, Senaryo: Kâzım Eryüksel, Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt, Yapım: Aydın Film//Zeki Aydın

Oyuncular: Engin İnal, Şehnaz Dilan, Atalay Sezgin, Ahmet Açan

Konu: Babasız bir çocukla, beraber yaşadığı bir annenin öyküsü.

 

 

MANİSA TARZANI (1993) 


Yönetmen: Orhan Oğuz, Senaryo: Nuray Oğuz, Eser:, Mustafa Pala (gerçek bir yaşam öyküsünden), Görüntü Yönetmeni: Orhan Oğuz Yapım: Promete Film Ltd.Şti Cengiz Ergun Sanat Yönetmeni: Mustafa Ziya Ülkenciler, Kurgu: Nevzat Dişiaçık, Müzik Atilla Özdemiroğlu, Jenerik: Hilmi Güver, Yapım Sorumlusu: Canan Yüce, Proje Danışmanları: Mustafa Pala, Hakkı Avan, M. Ertuğrul Dayıoğlu, Pınar Avşar Bulut, Yapım Koordinatörü: Sadık Deveci, Yönetmen yardımcıları: Ertan Vecdi Küçükbaş, Çağan Irmak, Hakan Arslan, Sanat Yön. Yrd: Erol Taştan, Yaşar Kartoğlu, Selda Çiçek, Yapım Yönetmeni: Oktay Barkan, Yapım Ast: Canan Yüce, Set Amiri: Erdal Sümer, Set Ekibi¨Recai Sümer, İsmail Hakkı Dilaver, Tolga Sümer, Işık: Süleyman Çekiç, Işık Ekibi: Uğur Kerman, Erol Şenyüz, Kamera: Cenap Cevahir, Abdülkadir Candemir, Ses: Nihat Titiz, Boom Operatörü: Selçuk Kıray, Makyaj: Rengin Özaltun, Set Fotoğrafçısı: Yalçın Sayın, Ulaşım: Ekrem İsmail Saran, Fuat Çiftçi, Şerafettin Pekmez, Mehmet Cengiz, Basın ve Halkla İlişkler: Hakan Sonok, Görüntü Efektleri ve Jenerik: Hilmi Güver, Sait Dinek “Sineoptik LTD. Şti”, Laboratuar Kontrol: Yusuf Z. Özbek, Film Yıkama: Orhan Turgut, Kopya Baskı: Mustafa Koç, Negatif Kurgu: Selahattin Turgut, Ses Miksaj: Tuncer Aydınoğlu, Ses Efekt: Ayhan Arlı, Optik: İhsan Küçüktepe, “Sinefekt Laboratuarında hazırlanmış ve Yeni lale Film stüdyosunda seslendirilmiştir” T.C.Külltür Bakanlığı, Manisa Belediyesi Manisa İli Çevre Koruma Vakfı Manisa Birlik Yapı ve Kredi Bankası ve ATV’nin Katkılarıyla

Oyuncular: Talat Bulut (Ahmet Bedevi), Serap Sağlar (Hatice Öğretmen), Pınar Avşar Bulut (Deli Fadime), Ayton Sert (Topal Kadir), Nihat Nikerel (Cemal), Kutay Köktürk (Binbaşı), Ahmet Açan (Hasan Usta) Özlem Savaş (Hafifmeşrep Kadın), Gül Arda (Eşme), Ayhan Tanrıver (1.Vali), Muzaffer Çetinyılmaz (2.Vali), Nihat Nikerel, Mehmet  (Mustafa öğretmen), Ozan Ayhan (Parti Başkanı), Murat Ergür (Emin), Nurettin Özel (Belediye Reisi), Ali Rıza Özbilgiç (Nakırcı), Mehmet Duyar (Şekerci), Kadri Kocabaş (Doktor), İsmail karagöz (Tuhafiyeci), Erol Göçer (Ragıp), Erdoğan Akhan (Selahattin Hoca), Erdal Sümer (Mahkum), Alaattin Sakar (Belediye Muavini), Server Mutlu (Muavine gelen adam), Umut Değişmez (Küçük Emin), Çağan Irmak (Mühendis), Cenap Cevahir (Kahveci), Erdim Boray (Hapishane Müdürü), Ahmet Nuri Aydın (1.Gazeteci), Nazmi Soyutürk (2.Gazeteci), Zafer Kabadayı (İlkokul Müdürü), Muzaffer Gün (Çığırtkan), Abdülkadir Candemir (Kahveci Çırağı), Erol Şenyüz (Buldozer Şoförü), Perda Işıl (Arastak Kadın), Güner Göçer, Deniz Yılmaz, Ülker Aşkın (Kermesteki kadınlar), Suna Tanrıver (Şifa arayan kadın), Selda Çiçek (Binbaşının Çavuşu), Alim Yaman (Kitapçı), Uğur Kerman (Otobüs Muavini), Rengin Özaltun (Belediye sekreteri), Zeynep Dalçam (Parti sekreteri), partililer: Osman Çevik, Vedat Kuşçu, Emre Akın, Ali Kudret Çetin, Mustafa Tezeren, Erdal Dinçer, Çeşmedeki kadınlar: Nermin Metin, Ayşe Özkök, jandarmalar: Taner Gencer, İbrahim Olan, Emin’in arkadaşları: Sezer Soykök, Nihat Özkan, Erol Karakaş, Kadir Poslu, Sivil polisler: İsmail hakkı Dilaver, Yaşar Kartoğlu, Nesrin Okumuş (Cadı), Çocuklar: Serdar Telvanlar, Mevlüt Gündoğdu, Nurgül Ölmez, Serkan Canik, Muerat Er, İdris Apaydın, Ozan Doğan Pekmez

Konu: Yaşamını doğa ve insan sevgisine adayan çevre gönüllüsü, İstiklal Madalyası sahibi, eski asker Ahmet Bedevi'nin öyküsü. Kurtuluş Savaşı sonrası Manisa'ya çok uzaklardan ilginç bir konuk gelir. 16 yıl kahramanca cephelerde dövüşmüş, savaşın acılarını derinden yaşamış bir askerdir Ahmet Bedevi (Talat Bulut). Bu gizemli genç adam, yanmış yıkılmış ölü bir kenti yeşillendirmek uğruna bir onurlu savaş daha verecektir. Ölü doğayı yeşille yeniden canlandırmak için verdiği mücadeleye karşı çıkanlar, ona "deli" diyenler, onu "casus" olarak sorgulayanlar olsa bile yılmayacaktır. Çevresinde Manisa Tarzanı olarak ün yapan Ahmet Bedevi, halkın katılımıyla bu savaşın sonunda insan sevgisine dayalı yeşil bir dünya yaratmayı başaracaktır.


& Kulaklarımızda uzaktan uzağa yankılanan Manisa Tarzanı Ahmet Bedevi 1899'da doğmuş, İstiklal Savaşı'na katılıp gazi madalyasıyla memleketine, Manisa'ya dönmüş. Orada karşılaştığı, savaştan yeni çıkmış, yanmış yıkılmış bir ülkede, yeşile, ağaca, doğaya sırtını dönmüş, yapılaşmanın, betonlaşmanın çağdaşlaşmak olduğu inancındaki bir yönetim ve de toplum anlayışı.

Ahmet Bedevi, anlaşılan Türkiye'nin ve de dünyanın ilk çevrecilerinden ... Tam bir doğa ve yeşil tutkunu ... Çalışmaya başladığı belediye sarayının bahçesindeki betonu kırıp ağaç dikmeye, tazecik fiidanIarın tutması için çevredeki dağlardan toprak getirmeye, çeşme başında bekleşen köylü kadınların haline acıyıp dağ başında akıp giden suyu kente indirmeye sıvanan biri Bedevi ...

Çevreciliğin Ç'sinin bile bilinmediği bir dönemde, genelde yeşile ve ağaca pek dost olmayan bir toplumda, Ahmet Bedevi'nin işi kolay olmuyor doğal olarak. İftiralara uğruyor, suçlamalarla karşılaşıyor. Sonunda o da kenti terk edip kendisine yurt olarak doğayı seçiyor ve dağ başında Tarzan gibi yaşamaya başlıyor. Jane'i ve Çita'sı eksik bir Tarzan ... Bu eksantrik kişilik, anlaşılan yıllar boyu pek ciddiye alınmıyor. Bu tür garip ve gariban, hafif kaçık bir adam olarak basında kendisinden söz ettiriyor. Ama yaptıklarının gerçek anlamı pek meydana çıkmıyor.

Film ise sade, yalın, yer yer belgesel tadında kıvrak bir sinemayla anlatılmış bir Manisa Tarzanı destanı. Ahmet Bedevi 1963'te öldüğüne göre, bunca yıla yayılmış bir öyküyü anlatmak kolay değil. Film, yer yer alaylı biçimde verilmiş tek parti dönemi bürokrat tipleri, yerel halktan çizilen inandırıcı portreler, çok iyi kullanılmış çocuklar ve de çok partili hayata geçişimizin ve ilk gerçek anlamda seçimlerin biraz Amerikanvari sergilenmesi gibi ilginç özellikleri başarıyla kullanıyor.


Yine de eksiklikleri var: zamanın geçişi, özellikle doğa ve ağaçlarla, onların büyümesi ile illgili bağlamda çok iyi verilemiyor. Yerel Tarzanımızın kurduğu ve yaşamını adadığı o "fidanlık", özellikle uzun yıllar sonra, adı edildiği gibi, insanı büyüleyen bir "yeşil cennet" olmaktan, öyle gösterilmekten uzak..


 Finalde ise, o "kıyımı", bir cehenneme dönüşen ağaç kesimini gerçek bir cehennem gibi duyumsatmak gerekiyordu. Bu çok iyi başarılamamış. Manisa Tarzanı, sinemamız için çok yeni ve ilginç bir konuya değinen farklı bir Türk filmi. Tüm çevrecilerimizin kişi ve örgüt düzeyinde bu filme sahip çıkmalarını da içtenlikle öneriyorum. “Atilla Dorsay, “Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları” syf, 113”


FİLMİ İZLE 




 

KIZILIRMAK, KARAKOYUN (1993) 


Yönetmen: Şahin Gök, Senaryo: Tuncer Cücenoğlu,, Şahin Gök, Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi, Müzik: Ferhat Livaneli, Kurgu: Mevlut Koçak, Yapım: Dadaş Film/Cahit Gürpınar


Oyuncular: Meral Oğuz, Berhan Şimşek, Berna Laçin, Tuncer Necmioğlu, Kazım Kartal, Cemal Gencer, Mustafa Aslan


Konu: Çoban Selim ile sevdalısı Oba beyinin kızı Hatice arasına girip onları ayırmak isteyen analığının Dramatik öyküsü. Eşinin ölmesi üzerine 20 yaşarındaki Zehra'ya (Meral Oğuz) evlenen yürük obasının beyi Hüseyin Ağanın bir kızı vardır. Eski karısından olan Hatice'dir (Berna Laçin) bu. Hatice, sevdalısı Çoban Ali'yle (Berhan Şimşek) gizli gizli buluşurlar. Analığı Zehra'nın da Selim'de gözü vardır. Ancak Selim, sürekli Zehra'yı reddeder. Kara sevdaya tutulan iki genci birleştirmek için toplanan ihtiyarlar meclisi, Hatice'yi babasından isterler. Ne var ki iki sevdalının birbirlerine kavuşması için Hüseyin Ağa'nın bir şartı vardır. Eğer Selim, tuz yedirilecek sürüyü su içirmeden ırmaktan geçirilmesini sağlarsa, Hatice onun olacaktır. Ve ertesi gün, koyunlar su içmeden ırmağı geçmeyi başarırlar. Bu sırada Hatiice'de gözü olan ve İbrahim Ağa'nın bir borcu nedeniyle kızını vermeyi düşündüğü Memet, silahına davranır. Selim'le Hatiice'ye ateş eder. Oba halkı iki sevdalının önünde etten bir duvar oluşturup haklının yanında yerini alır.

Ödül:

8. Adana Altın Koza Film Festivalinde (1994)

►Mevlüt Koçak "En iyi Kurgu".



 

KIZ KULESİ AŞIKLARI (HERA İLE LEANDROS) (1993)

 

Yönetmen: İrfan Tözüm, Senaryo: Macit Koper, Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı Sanat Yönetmeni: Selçuk Gürışık Müzik: Münir Nurettin Beken Yapım: Muhteşem Film/İrfan Tözüm,

Görüntü Yönetmen Yardımcıları: Selahattin Sancaklı, Eyüp Boz, Burçin Ankara, Sanat Yön. Yrd: İsmet Değirmenci, Sualtı Çekimleri: Ümit Gülsoy, Kurgu: Ayhan Ergürsel, Yardımcısı; İsmet Değirmenci, Su Altı Ekibi: Abdullah Baykal, Volkan Korkmaz, Aktuel Ses Mehmet Kılıçel, Ümit Öktem, Aydınlatma Yönetmeni: Haydar Arslan, Aydınlatma Yön.Yrd.cıları: Mehmet Furat, Gazanfer Günsu, Barış Dikişçi, Yönetmen Yardımcıları: Murat Yazan, Rekala Kunyo, Ayşen Atasır, Makyöz: Simay Muratlıoğlu, Jale Boratap, Set Düzenlme: Enver Kündem, Hikmet Palabıyık, Murat Yağcı, Ses Kayıt ve Mix: Erkan Esenboğa, Renk Tashih: Türker Vatan, Uğur Orbay, Film Banyo: Ekrem Şen, Arif Şengül, Film Baskı: Veli Burç, Uğur Orbay, Negatif Kurgu: Tamer Eşkazan, Seslendirme Yönetmeni: Ersin Sanver, Ulaştırma: Talip Yıldız, Levent Abadan, Mehmet Kılıçel, Ümit Öktem, Jenerik; Özkan Sevinç, Semihan Sevinç, Grafik: Erkan Bektaş, Yapım Sorumlusu: Mustaf Koç, Yap. Sor. Yrd: Kadir Yeşiletepe Şafak Film Stüdyolarında hazırlanmıştır

OYUNCULAR : Nurseli İdiz (Nesibe), Beklan Algan (Adam) , Mehmet Ulusoy (Eski Fener Bekçisi), Aytaç Yörükaslan (Kayıkçı), Ayla Algan (Anne), Kutay Köktürk (Parktaki Adam), Selçuk Gürışık (İknci Kayıkçı), Muhteşem Tözüm (Taş Atan Çocuk), Övgü Gümüş (Nesibe’nin Çocukluğu)

Konu: Hayatının sonbaharını yaşayan bir şairin, düşle gerçek arasındaki tutkulu aşk öyküsü, 60 yaşlarında aydın bir kişi olan Adam (Beklan Algan), bir gün kız kulesine gelir, Girdiği odalarda, intihar eden eski fener bekçisinin eşyalarıyla karşılaşan Adam, bekçinin tuttuğu günlükte bir seyir defteri bulur, Günlükteki yazılanları okuyan şair, birden geçmişin karanlıklarına gömülen efsaneyi yaşar gibi olur ve düşle gerçek arasında bir yol izleyen, kulenin alt katında yaşayan kaadının Hera ile Leandros efsanesindeki Hera (Nurseli İdiz) olduğunu sanır. Onunnla sevişir.

Kuleden de, etkisi altında olduğu kadından da kopamaz. Oysa Hera sandığı kadın, eski fener bekçisinin kızı Nesibe'dir. Bunu anlayan adam, eski feener bekçisinin kendisini kullanarak isteklerini gerçekleştirdiğini farkeder. Yaşadıkları efsaneden kurtulmanın tek yolunun efsaneyi yaşamak olduğunu düşünen Nesibe ile adam, Hera ile Leondras kimliğine bürünerek bir yasak aşkı yaşamaya başlarlar. Tıpkı efsanede olduğu gibi adam, bir gece Salacak'tan denize atlayıp, Hera'nın meşale ile balkonunda oturduğu kız kulesine doğru yüzmeye başlayarak sonu ölümle biten bir serüvene atılır.

Tözüm'ün, Koper imzalı ve damgalı bol sallçalı, ensestlimensestli tipik 'burjuva' senaryolarla başı dertte. Benimsediği, sade yapılı bir öyküyle başarılı olabilen Tözüm için (Rumuz Goncagül, Fazilet, Devlerin Ölümü), Koper'in Bunue}, Visconti veya onların çağdaşlarının ancak baş edebileceği senaryolarını başarıya ulaştırma şansı yok gibi. ..

Cazibe Hanım Gündüz Düşleri bunun başlıca ve görkemli istisnasıydı. Ama, bilindiği gibi, istisnalar kaideyi bozmaz... Sonuç bu kez fiyasko boyutlarında ... Alabilldiğine ağır, hantal, yürümeyen bir film var karşımızda...

Bir masal filmin en çok gereksinmesi olan estetik duygusu ise perdeden geçmiyor bile... Oyuncular da ağır, hantal vücutlarıyla bu estetiğin kurulmasına en küçük bir katkıda bile bulunamıyorlar. Bu tümüyle antipatik filmi bir an önce unutmak herhalde en iyisi olacak …


FİLMİ İZLE 




 

KAVUŞMA (1993) 


Senaryo ve Yönetmen: Adem Ayral, Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt, Yapım: Gözde Film/Zikri Köksoy


Oyuncular: Cihat Tamer, Seval Ayral, Ali yalaz


Konu: Çocuk Esirgeme kurumunda çıkan bir yangın sonucu evrakları kaybolan bebeklerden kendi çocuğunu arama çabasına düşen bir babanın dramı.

 

 KIVILCIM (1993)

 Senaryo ve Yönetmen: Aykut Düz, Kamera Salih Dikişçi, Yapım: Tuğçen Film/İbrahim Mertoğlu

Oyuncular: Tarık Tarcan, Necla Nazır, Ece Uslu, Cemal Gencer, Nejat Özbek, Nilüfer Aydan, Gülsen Tuncer, Selçuk Uluergüven

 z<cv     Konu: Büyük şehre göçen ve buradaki ekonomik kriz nedeniyle yaşamları zora giren ve bu nedenle de bunalıma düşen bir ailenin dramı.

 

 

KIŞ DÜŞLERİ (1993) 


Yönetmen: Erbil Altanay, Senaryo: Selçuk Özer, Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır, Yapım: Metro Film/Zeki kafalı  

Oyuncular: Neslihan Acar, Selçuk Özer, Songül Beyçe, Zeynep Hotiç, Canan Suavi

Konu: Ruh hastası bir kızla, onu tedavi ettiren bir iş adamın öyküsü.

 

KIRMIZI GÜL (1993) 


Senaryo ve Yönetmen: Hasan Karcı, Görüntü Yönetmeni: Orhan Gök, Yapım: Burç Film/Fedai Öztürk


Oyuncular: Yusuf Sezgin, Cemal Gencer, Bilgen Gökçen, Sami Hazinses, Arzu Işık, Mustafa Erçel, Songül Beyçe, Fırat Paşayiğit, Yasemin Karcı, Sibel Altıngöl, Ceylan Özcan, Dilek Mert, Gülcan Oğuz


Konu: Karısını ve oğlunu bir trafik kazasında kaybeden bir adamla, tatil yöresinde tanıştığı insanlarla olan ilişkisi. Başından geçen bu olay nedeniyle içine kapalı yaşayan genç mühendis, yöreye gelen bir grubun yaşantısına girmesiyle, eski düzenine kavuşur.