Powered By Blogger

8 Ekim 2015 Perşembe

YEDİ GÜNLÜK AŞK (1961)

Senaryo ve Yönetmen Suphi Kaner
Foto Direktörü Mengü Yeğin
Yapım: Azim Film  / Suphi Kaner,Kadir Savun


Oyuncular: Ahmet Mekin, Neşe Yulaç, Muhterem Nur, Kadir Savun, Dilehan baban, Gazanfer Özcan, Suna Pekuysal, Faik Coşkun, Ali Şen, O. Nuri Ergün, Selâhattin İçsel, Suphi Kaner


Konu: Hapisten çıkan sevgilisi tarafından, metresi öldürülen adamın karısına dönmesi.

YAVRU KUŞ (1961)

Senaryo ve Yönetmen Hulki Saner
Foto Direktörü Kosta Psaros
Yapım Bronz Film / Hulki Saner


Oyuncular: Göksal Arsoy, Muhterem Nur, Hulki Saner, Handan Adalı, Suphi Kaner, dursune Şirin, Gül Peri, Gülsen Sezen


Konu: İstanbul'a gelen prens komşu kızı Oya'ya aşık olur. Oya üvey ana ve kızlarından zulüm görmektedir. Oya'nın gönlünü kazanmak için. Prens uşağıyla yer değiştirir ve olaylar gelişerek devm ederek film mutlu sonla biter.

YASAK AŞK (1961)

Senaryo ve Yönetmen Halit Refiğ (Kerime Nadir’in “Yasak Aşk” romanından aynı isimle sinemaya aktarılan
Kamera Şevket Kıymaz, Mustafa Yılmaz
Yönetmen Yardımcısı Ergün Sezgin
Yapım Uğur Film / Memduh Ün


Oyuncular: Nilüfer Aydan, Efgan Efekan, Cahit Irgat, Şükran Sabuncu, Tanju Eraslan, Suphi Kaner, Senih Orkan


Konu: Bir küçük kadınla, bir delikanlının toplum kurallarınca yasaklanan aşklarının öyküsü.


ÖDÜL

► Sinema dergisinin sinema yazarları arasında düzennlediği soruşturmada (1961)
► Nilüfer Aydan "En Başarılı Kadın Oyuncu"
► Daha bir çok mantık hataları sıralayabiliriz. Bütün bunlar gerçeğe dayanmayan bir filmin- en mükemmel tekniği ihtiva ettse bile - asla başarıın bir film olmadığını ortaya koymaktadır. Bu sene seyrettiğimiz yerli filmlerin birçoğunda olduğu gibi "Yasak Aşk"da da açık bir sadizm gözden kaçmıyor
Vecdi Benderli, Artist Dergisi, Sayı: 44, 24 Mayııs 1961) “Agâh Özgüç “Türk Filmleri Sözlüğü” 1. cilt”
► Halit Refiğ'in büyük sinema ustası Buunuel'in "Robinson Crusoe"sini hatırlatan rüya bölümleri ve George Stevens'i andııran sevişme sahneleri gerçekten başarılı çalış-malardı. Sinemanın bu iki sanatçısınndan yararlanmak Halit Refiğ'in değerinden bir şey kaybettirmiyor. (Çetin A. Özkırım, “Sinema” Tercüman) “Agâh Özgüç a.g.e. ”


NOT: bu film, Halit Refiğ’in ilk yönetmenliğidir. Başrol oyuncularından Nilüfer Aydan ve Efgan Efekan henüz parlamaya bile başlamamış bu filmle birlikte ikinci filmlerini çekecek iki genç oyunculardır

 

YAMAN GAZETECİ (1961)

Yönetmen Burhan Bolan
Senaryo Bülent Oran
Foto Direktörü Ali Uğur
Yapım Efe Film / Ertem Eğilmez


Oyuncular : Muhterem Nur, Münir Özkul, Altan Erbulak, Öztürk Serengil, Muzaffer Nebioğlu, Ahmet Tarık Tekçe, Bülent Oran, Aziz basmacı, Erol Günaydın, Mehmet Özekit, Necdet Tosun, Faik Coşkun, Hasan Ceylan, Mutafa Dağhan


Konu: Büyük gazeteci yaman bir soygun sırasında tesadüfen orada bulunduğu için olaya el koymuş, ve soyguncuların peşine düşer.

YABAN GÜLÜ (1961)

Yönetmen Ümit Utku
Senaryo Atıf Yılmaz, Yılmaz Güney (Güzide Sabri’nin bir eserinden “*”
Kamera Kâzım Koşkan
Yapım Kervan Film / Ümit Utku


Oyuncular: Göksel Arsoy, Leyla Sayar, Ne-bahat Çehre, Gönül Bayhan, Atıf Kaptan, Aysel Tanju, Samim Meriç, Aydın Demir, Mualla Sürer, Gül Çin, Sevim Çağatay


Konu: iki aşk arasında kalan genç kızın hikayesi... Leyla gökseli sevmesine rağmen, sakat samimle evlenecektir.


►“Kimsesizlerin derdi çoktur beyim.” Şaziye Moral’ın sesiyle bunları söyleyen Dadı Mahinur Kalfa, filmin en önemli ve ‘dertlere deva’ kişisi. Zor zamanlarda sığınılacak bir liman. Varlığı mutluluğu arttırıp sorunları azaltıyor… Bahçevan ve romandaki iki kişi (Leyla’nın babası Ahmet Çavuş ve Nefise Nine) dışında kimin neyle geçindiği, o şatafatlı yaşam için gerekli parayı nasıl kazandıkları belli değil. Ahmet Çavuş, dağdan kestiği odunu, Nefise Nine ise tarhana, yoğurt gibi şeyleri vilayetteki konaklara veriyorlar… Filmde olaylar çok hızlı başlıyor; Bahçıvanın Leyla’yı Rahmi Bey’e getirişi; Leyla’nın okulunu bitirmesi; Komşuları Celil ve annesi Rabia Hanımı tanımamız ; Dadı; Babasının genç kıza bir piyano hediye et-mesi Evlenmek istediğini söylemesi saniyeleriçinde oluyor. Hele armağan olarak verilen piyano, Leyla’nın bakışı ve teşekkürü ile anlaşılıyorKitaptaki Rahmi Bey, belli ki Bursa’ya da sürülmüş. Çünkü, padişahın izni ile Beyrut’tan (10 gün süren bir yolculuktan sonra) dönünce İstanbul’a yerleşiyorlar. O zamanın sürgünü bile bugünkü varsıllar gibi. Beyrut’a gidiş büyük bir posta vapuru ile ve birinci mevkide… 


Komşuları Celil, kemik veremli. Bu nedenle iki ayağı tutmuyor. Romandakinin adı ise Celâl. Mısır’ın ‘en kibar ve maruf ailesinden’. Kolu ve bacağı ‘feci bir kaza neticesinde’ kesilmiş. Güzide Sabri’nin erkek kahramanları hep ‘alaturka musiki’ meraklısı. Feridun, Hicaz ; ‘Ölmüş Bir Kadının Evrakı Metrukesi’ndeki (1937) Nejat ise Hüseyni makamını seviyor. Leyla ‘Ey Çerh-i Sitem(ger) Dîl-i Nâlâna Dokunma’ (Medeni Aziz Efendi/Aşık Ömer) şarkısını söyler. Filmin en önemli sahnesinde bir şey seyircinin dikkatini dağıtıyor. Feridun, Leyla ile ayrılmasına annesinin neden oldu-ğunu öğrenmiş. Hışımla hesap sormaya gelir. Bu sırada Süreyya Hanım, sigara du-manıyla o kadar güzel bir daire oluşturuyor ki, ona bakmaktan konuşmaya dikkat edemiyoruz…Feridun’u Hayri Esen; Leyla’yı Jeyan Mahfi Ayral; Rahmi’yi Abdurrahman Palay; Celil’i Fuat İşhan seslendirmiş…“(yazan: Murat Çelenligil “editör” sinematürk Internet veri tabanı)
________________________________
 
*” Güzide Sabri (Ayşe Aygün) (1883-1946), Türk romancısı. Özel Öğrenim görüp, Hanımlara Mahsus Gazete'de tefrika edilen Münevver adlı romanıyla edebiyata atılan Güzide Sabri peşpeşe yayınladığı ilaya dayalı, düş ürünü duygusal romanlarıyla popüler romanın en çok okunan yazarları arasına girmiştir. Basıca yapıtları arasında Ölmüş Bir Kadının Evrak-ı Metrukesi (1905), Yaban Gülü (1920), Nedret (1922), Necla (1941), Mazinin Sesi (1944), vb. sayılabilir

YA O YA BEN (1961)

“Ya Ben Ya O”

Senaryo ve Yönetmen Aydın Arakon
Fotoğraf Direktörü Şadan Kâmil
Yapım Acar Film / Murat Köseoğlu


Operatör Asistanı: Melih Sertesen, Reji Asistanı: Mesude Özkılıç, Dekorları Çizen: Aydın Arakon, Aksesuar: Nazım Akbulut, İsmail Varol, Sahne Müdürü: Melih Üstüngör, Işıklar: Bahattin Acıner, Fehmi Eryılmaz, Ahmet Ateş, Dekorları Yapan: Bilal Uysal, Laboratuvar: Mihal Iskarprtis, Recai Karataş, Mahmut Babacan, Montaj, Senkron: Mehmet Bozkuş, Negatif Montaj: Ali Berkan, Müzik Adaptasyonu: Rauf Tözüm, Dublaj Rejisörü: Hayri Esen, Sesleri Alan: Lâmi Kâmil,


Oyuncular: Ayhan Işık, Pervin Par, Yavuz Gençer, Avni Dilligil, Hayri Esen, Sevim Çağatay, Rıza Tüzün,

VATAN FEDAİLERİ (1961)

Senaryo ve Yönetmen Şinasi Özonuk
Kamera Kenan Kurt
Yapım Onuk Film / Şinasi Özonuk


Oyuncular: Ahmet Mekin, Serpil Gül, Sami Ayanoğlu, Suphi Kaner, Birsen Menekşeler, Atıf Avcı, Eşref Vural, Turhan Göker, Natuk Baytan, Nubar Terziyan, Sevim Yılmaz, Cihat Özsu, Yavuz Karakaş, Hüseyin Küçüksavaş, Errtuğrul Bilda, Asım Nipton ve Hüseyin Baradan


Konu: Birinci Dünya savaşı sırasındaki kahramanlık öyküleri.

VAHŞİ KEDİ (1961)

Senaryo ve Yönetmen “*” Muzaffer Tema
Foto Direktörü Enver Burçkin
Yapım Tema Film / Muzaffer Tema


Oyuncular: Muzaffer Tema, Leyla Sayar, Asım Bayrı, Kenan Pars, Avni Dilligil, Leman Akçatepe, Ahmet Turgutlu, Sevim Çağatay, Danyal Topatan


Konu: Biri aklı başında avukat, diğeri şımarık bir genç olan iki kardeşin yaşamlarını değiştiren şuh bir kadının öyküsü

_______________________________
“*” Niven Busch’un (1903-1991) romanında Oliver H.P. Garret’in (1894-1952) uyarladığı ve 1946 yılında King Vidor’un (1894-1982) yönetmenliğini yaptğı “Duel in The Sun” (Güneşte Düello) isimli filmden uyarlama. Filmin başlıca oyuncuları: Jennifer Jones (1919), Gregory Peck, (1916-2003) Joseph Cotten (1905-1994)

ÜZÜMCÜ KIZIN KADERİ (1961)

Yönetmen Kemal Kan
Senaryo Hümaşah Hiçan
Kamera Cezmi Ar
Yapım Pan Film / Nuri Akıncı


Oyuncular: Hümaşah Hiçan, Kemal kan, Tufan Göker, Toygar Belevi, Şaziye Moral, Leyla Ar


Konu: Bir ağanın kızı ile Kâhyanın oğlu yetim Ali’nin aşkı.

ÜMİTSİZ KAPI (1961)

Yönetmen Hicri Akbaşlı
Senaryo Hicri Akbaşlı, Yücel Hekimoğlu
Foto Direktörü Mustafa Yılmaz
Yapım Sadık Film / Hicri Akbaşlı


Oyuncular: Abdurrahman Palay, Semra Ece, Salih Tozan, Muazzez Arçay, Ahmet Tarık Tekçe


Konu: Fakir bir gencin kötü yola sapışının öyküsü

ÜMİTSİZ BEKLEYİŞ (1961)

Yönetmen: Ülkü Erakalın
Senaryo Sadi Mete
Foto Direktörü Çetin Gürtop
Yapım:  Cihan Film / Suzan yakar


Oyuncular: Adnan Şenses, Evrim Fer, Neşe Yulaç, Suphi kaner, Mümtaz Ener, Mualla Sürer, Yavuz Caner


Konu: Babası ölen Adnan baba arkadaşı Mümtaz'ın köşkünde bahçıvan Suphi'nin evine yerleşir.Yavuz'la nişanlı Mümtaz'ın kızı Evrim Adnan'a aşık olur lakin Adnan kaçar gider şöhret basamaklarını da tırmanmaya başlar. İlk konserine çağırdığı Evrim kaza geçirir gelemez,ameliyat geçirir.Neşe'de Adnan'a aşıktır ama havasını alır ve iki sevgili birbirlerine kavuşurlar

UTANMAZ ADAM (1961)

Senaryo ve Yönetmen Abdurrahman Palay
Kamera Hayrettin Işık
Yapım Pesen Film  / Nevzat Pesen


Reji Asistanları: Ertem Göreç, Hayri Arlı, Kamera Asistanı: Nedim Akanlar, Prodüksiyon Amiri: Dari Karan, Mehmet Davran, Işıklar: Fehmi Eryılmaz, Dekorlar: Sohban Koloğlu, Sesleri Alan: Lâmi Kâmil, Laboratuvar: Mihal Skarpetis, Montaj: Zafer Davutoğlu, Negatif Montaj: Ali Berkan, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)


Oyuncular: Türkan Şoray (Sevim), Abdurrahman Palay (Kemal/Ahmet Salim) Sadri Alışık (Cengiz Han), Lale Oraloğlu  (Ayşe), Gazanfer Özcan (Dilenci Adem baba), Semih Sezerli (şoför), Reşit Baran (Resepsiyonist), İbrahim Delideniz (Mehmet Ali), Leman Akçatepe, Muammer Gözalan, Selahattin Yazgan, Faik Coşkun, Turhan Göker, İsmet Ay (Garson), Cumhur Kersin, İpek Ölçen


Not: Arjantin’li yazar Joracy Camargo’nun 3 perdelik ‘Dios Se Lo Pague’ isimli tiyatro oyunundan (1948) siyah beyaz Yeşilçam uyarlaması.


Konu: Yıllar öncesine karısı ve çocuklarından ayrı kalan ve sonrasında milyoner olan bir dilencinin aile dramı.

UNUTAMADIĞIM KADIN (1961)

Yönetmen Ülkü Erakalın
Senaryo Erdoğan Tünaş
Foto Direktörü Kosta Psaros
Yapım Melek Film / Şahan Hakı


Oyuncular: Göksel Arsoy, Muhterem Nur, Evrim Fer, Ahmet Tarık Tekçe, Mümzat Ener, Salih Tozan, Suna Pekuysal, Handan Adalı, Mualla Sürer, NUBAR Terziyan, Esin Nur


KONU: Zengin aile çocuğu üniversiteli bir gençle fakir bir kızı birbirlerinden ayıran kötü ruhlu bir babanın öyküsü.


 ► Klasik bir melodram olan bu filmi, Memduh Ün, Dr. Alyanak ve Hulki Saner’in asistanı olan Ülkü Erakalın, ruhsuz bir anlatımla beyazperdeye aktarmış. (Leon Sason, Artist Dergisi, S. 70, 21 kasım 1961)

TOTO ALİ MİLYONER (1961)

Yönetmen Semih Evin
Senaryo Orhan Sabuncu
Kamera Cezmi Ar
Yapım :Ümit Ticaret


Oyuncular: Kenan Büke, Serpil Gül, Ahmet Tarık Tekçe, Vahi Öz, Hüseyin Baradan, Salih Tozan, Renan Fosforoğlu, Mehmet Özekit, Necdet Tosun, Diclehan Baban, Mürüvvet Sim, Mustafa Dağhan

Konu: Teslim aldığı beş milyonu bir trafik kazası sonucu bankaya yatıramayıp ve bu nedenle de iflas halindeki müessese tarafından mükâfatlandırılan bir memurun öyküsü.

TOROS CANAVARI (1961)

Senaryo ve Yönetmen Burhan Bolan (Aziz Nesin’in aynı isimli romanından
Yönetmen Yardımcısı Kemal İnci
Kamera Ali Uğur
Yapım Be-Ya Film / Nusret İkbal


Oyuncular: Ahmet Tarık Tekçe, Efgan Efekan, Cavidan Dora, Tomris Ergüder, Atıf Kaptan, Osman Alyanak, Asım Nipton, Aliye Çakır, Mehmet Ali Akpınar, Ersun Kazançel, Afacan Boran, Kemal İnci


KONU: Dağda dehşet saçan bir yaratık, civar köylerde yaşayan halkı tedirgin etmektedir. İstanbul’dan yola çıkan bilim adamlarından oluşan bir ekip araştırma yapmak üzere köye gelir. Ekip Canavar Tepe denilen gizemli bölgede araştırmalara başlar. Dr. Şerif kızı, asistanı ve usta avcılar canavarı bulmak için tehlikeyi göze alırlar. Ancak o güne kadar tepeye giden hiç kimse geri dönmemiştir. Canavarı gören ve yenilgiye uğratan biri de çıkmamıştır. Arkeolog Dr. Şerif ve ekibi dağdaki bir mağarada saklanan ve tarihi değeri çok yüksek antika paraları bulmaya kararlıdır. Ve yanlarına bölgenin en ünlü avcısı Dursun Ağa’yı da alarak tehlikelerle dolu bir dağ yolculuğuna çıkarlar.