Powered By Blogger

25 Kasım 2022 Cuma

 

ŞÜPHECİ (1993) 

Yönetmen: Adem Kayral, Senaryo: Ali Fuat Kalkan, Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt, Yapım: Gözde Film/Zikri Köksoy

Oyuncular: Selahattin Taşdöğen, Aslı Janet, İ. Hakkı Şen, Çiğdem Burcu

Konu: Kendi gibi kan davalılarından kaçtığını zannedip, tüm müşterilerinden şüphelenen bir motel işleticisinin öyküsü.

 

ŞOFÖR (1993)


Yönetmen: Nejat Gürsoy, Senaryo: Ali Ekdal, Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt, Yapım: Umut Film Abdurrahman Keskiner


Oyuncular: Neslihan Sezer, Salih Kırmızı, Cemal Gencer, Kadir Savun, Mervin İnal, Zafer Atlı, Nazlı Hara 

Konu: Arabasına aldığı bir Kadın yüzünden başı mafya ile derde giren bir şoförün öyküsü.

 

ŞİMDİKİ ZAMANIN İÇİNDE (1993) 


Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Açar, Görüntü Yönetmeni: Aşkın Sağıroğlu, Müzik: Kaan Yazıcıoğlu, Yapım: Kaan Yazıcıoğlu


Oyuncular: Cüneyt Yalaz, Emre Baykal, Metin Göksel, Alp Giritli, Gamze Ahıskalı, Aygen Tezcan


Not Bu Film Mehmet Açar’ın ilk ve son film denemesi olup gösterime giremeyen filmler arasında yer almaktadır. Bu film hakkında Mehmet Açar ile yaptığım yazışmayı aşağıda bilgilerinize sunuyorum:


Sayın Açar

"Şimdiki Zamanın İçinde" isimli 1993 yılında yapılan bir filmde yönetmen olarak isminizin geçtiğini gördüm, Doğru mu, yoksa isim benzerliği mi var. Beni aydınlatırsanız memnun olurum. Saygılarımla, Yalçın Özgül”

 

Merhaba!

“1989 yılında Boğaziçi Üniversitesi'nden arkadaşlarımla 16mm formatında borç harç bulduğum bir parayla çektim o filmi. Parasızlık nedeniyle post prodüksiyonu adım adım yürütebildim. Galiba 1991 yılında 78 dakikalık bir iş kopyası çıkartmayı başardım. Macaristan'daki bir laboratuvarla 10 bin dolar gibi bir rakama anlaştık, her şeyi bitirmek ve festivallere gönderecek 35 mm. bir kopya basmak için. Bu para için Kültür Bakanlığı’na başvurduk, ciddiye alınmadık. Seslendirme, kurgu vs her şeyini 1992 yılında tamamladım Ama türlü aksilikler nedeniyle gösterim kopyasını basamadım. Geriye dönük borçlarımı ödeyip bitirdim ve Sonra hiç kimseye göstermemeye ve ortaya çıkartmamaya karar verdim çünkü artık filmi beğenmiyordum. Çalışıp borçlarımı ödedim ve filmi de çöpe attım. Elimdeki tek VHS kopya artık miadını doldurdu ve bu an kimsenin filmi seyretme imkanı kalmadı. İş kopyasının 16 mm. kurgusu ve ses perforelerinin nerede olduğu ise belirsiz. Büyük ihtimalle ya bir laboratuvarın arşivinde ya da çöpte. Negatif yıkaması yapılmış bütün çekimler ise STM'nin arşivinde kayıtlı ve belgeli olarak duruyor. Durum budur... Mehmet Açar

 

ŞAHMARAN (1993) 



Yönetmen:
Zülfü Livaneli, Senaryo: Zeynep Avcı, Zülfü Livaneli, Görüntü Yönetmeni: Ümit Gülsoy, Kurgu: Mevlüt Koçak, Müzik: Zülfü Livaneli, Yapım: Inter Flm/Zülfü Livaneli

Oyuncular: Türkan Şoray, Mehmet Balkız, Faruk Peker, Dilaver Uyanık, Rana Cabbar, Suna Selen, Atacan Arseven, İlker Uyanık, Mehmet Can, İlker Alışkan

KONU: Eski definecilerden olan ve dedesiyle yaşayan küçük Yusuf (Mehmet Balkız) bir taraftan tutkunu olduğu, masalını dedesinden defalarca dinlediği Yılanlar Kraliçesi Şahmaran'ın resmini çiziyor, öte taraftan arkadaşları Ahmet ve Erkan'la birlikte Anemas zindanlarında Konstantinopolis'ten kalma bir defineyi arıyor. Zindanlarda yolunu kaybedip, aşağı bölümlere düşen Yusuf, hazine yerine eski eser kaçakçısı, hazine avcısı (Faruk Peker) vururlar ve Sultan ile Yusuf'u kaçırırlar.

Sultan kocası tarafından bıçaklanarak öldürülür, dedesinin yanına dönen Yusuf ise bir gün, Haliç'in sularında yükselen eski bir kalyonun güvertesinde, beyaz giysileri içinde Sultan'ı görecektir.

& Bir çocuk fantezisinden yola çıkan "Şahmaran", ilk sahnelerde baş gösteren anlatım sorunlarını giderek aşan, mekânların seçimindeki isabetle de başarılı bir atmosfer oluşturan, "bir şeyler eksik" duygusunu unutturmamakla birlikte, izleyiciyi tempodan koparmayan bir çalışma. En azından, "onca işi arasında" Livaneli sinemasının gerilemediğini gösteriyor. Ancak, bitime doğru pek çok olayın üst üste bindirilmesinin ve suların içinden çıkan kalyonla, tipik bir "göz boyama" örneği olan final sahnesinin "Şahmaran"ın sırtına yük bindirildiğini, tadını kaçırdığını da vurgulayalım. (Tunca Arslan, Aydınlık g., 15 Şubat 1994) “Agâh Özgüç,” Türk Filmleri Sözlüğü”

& Amerikan sinemasının en teknik kalitesi yüksek filmlerinden birini izlediğinizi sanabilirsiniz. Kurgu harika... Şahmaran Masalı ile gerçek arasındaki geçişleri harika... Ama film, zor .. Hem de çok zor... Onun için de boş, sinema... Bir halk sanatçısı, halkın masalını, halktan niye bu kadar koparır ki? Şahmaran, sanki sadece enteller, sanki eleştirmenler, sanki ödül jürileri için yapılmış gibi duruyor. Öyle olunca da halka uzak duruyor!.. (Hıncal Uluç, "Bir Tavsiye “Benim Şahmaran Masalım", Sabah g., 21 Şubat 1994) “Agâh Özgüç,” Türk Filmleri Sözlüğü”

& Zülfü Livaneli, bir sinemacı geçmişi olmamasına karşın, daha ilk filmiyle birlikte, ortaya özenle oluşturulmuş, estetik ve plastik değerlerle donatılmış bir dünya koymuştu. Yıllanmış sinemacılardan birçok açıdan pek eksiği yoktu bu sinemanın... Bu izlenim, sonraki filmlerde de pekişti. Üçüncü filmi olan Şahmaran yine belli bir dünyayı ustaca kuruyor, sinemasal öğeleri son derece yerli yerinde olarak kullanıyor.

Küçük bir çocuğun eski Bizans surlarında bulduğu bir delikten içine girdiği dünya, yeraltında yaşayan ve hepsi de çeşitli düşlere yönelik bir avuç insanın oluşturduğu bir "masal sömürgesi"dir sanki... Bu mitik dünyanın ortasında da, eski masaldaki Şahmaran'ın önce başkalarını, sonra da kendisini yok edici güzelliğine sahip bir "antika kaçakçısı" kadın, Sultan oturmaktadır ...


Şahmaran bir masal film... Efsane ile günümüz gerçeklerini bağdaştırmaya çalışan, aynı zamanda eski, kayıp ve gizemli İstanbul' da bir selam gönderen ... Bu açıdan, Livaneli'nin olağanüstü bir mekan kullanımını başardığı, kişilerini de bir masala uygun biçimde son derece grotesk ve kaba çizgili bir oyuna (doğru olarak) yönettiği söylenebilir.

Ne var ki Livaneli, "şeklen", biçim ve estetik olarak kurduğu bu dünyayı sinema dili olarak yeterince kuramıyor. Bir masalfilm için gerekli şiir de, teknikteknolojik düzey de ortalarda pek gözükmüyor. Olağanüstü bir açılış ve yine olağanüstü bir final (Haliç sularından çıkıp yükselen gizemli gemi bölümü) arasında, film ilk baştaki sürprizleri yineleyip duran bir ağırlığa ve hantallığa kayıyor.

Sinemamızın özel efekt alanındaki yetersizliği, bu kayışı kolaylaştırıyor. Yine de hakkını yemeyelim: Şahmaran, yerli ve bizden motiflere dayalı, farklı ve özgün bir film. Sinemamızda pek az ve pek kötü yapıla gelmiş masalfilm türünün ilginç bir örneği. Zülfü Livaneli'nin müziği ve bunu filme yerleştirmesi ise her türlü övgünün üzerinde. Onu artık uluslararası düzeyde ve çapta bir film müziği bestecisi olarak rahatça selamlayabiliriz...“Atilla Dorsay, “Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları” syf, 139”


FİLMİ İZLE 



 

SU TAŞI (1993)


Yönetmen: Adem Ayral, Senaryo: Ali Fuat Kalkan, Kâzım Eryüksel, Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt, Yapım: Gözde Film/ Zikri Göksoy

Oyuncular: Ümit Belen, Aslı Jenet, Çiğdem Vurcu, Atilla Ergün, Fehmi Tengiz, Celâl Çimen

Konu: Balıkçı kasabasında yaşayan baba kızın, bir aşk hikâyesi ile içi içe gelişen öyküsü.

 

 

SÖNEN OCAK (1993) 





Yönetmen:
Oğuz Gözen, Senaryo: Nadire Zeybel, Görüntü Yönetmeni: Cabbar Yıldız, Yapım: Metro Film/Zeki Kafalı

Oyuncular: Mesut Engin, Sibel Özcan, Ensar Kılıç, Turgut Özatay, Cenk Gedik, Şükran Akpınar, Mehmet Kurt, Sönmez Yıkılmaz, Füsun Boduçcuoğlu, Cengiz Yenigün, Merve Balin


Konu: Çalıştığı fabrikanın parasını zimmetine geçiren üvey oğlu ile zor durumda kalan babanın hikayesi.


FİLMİ İZLE 



 

 

SEVGİNİN BÖYLESİ (1993)

Yönetmen: Avni Kütükoğlu, Senaryo: Erdoğan Akduman, Görüntü Yönetmeni: Sedat Ülker Yapım: Burç Film/ Fedai Öztürk

Oyuncular: Bülent Bilgiç, Perim Amaç, Savaş Taner

Konu: Adaya tatilini geçirmek üzere sevgilisiyle gelen bir genç kızla, Amerika’ya gitmeye hazırlanan bir bilim adamının aşk öyküsü.

24 Kasım 2022 Perşembe

 

SEVGİLİ ORTAK (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Erdoğan Tokatlı, Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak, Yapım: Tuğçen Film/İbrahim Mertoğlu

Oyuncular: Aykut Oray, Suna Yıldızoğlu, Bora Ayanoğlu, Bülent Polat, Efgan Efekan, Ece Uslu, Atalay Sezgin, Gürsu Baloğlu, Cengiz Ekinci, Arzu Atalay, Günyol Bakoğlu, Tahsin Koray, Nejat Özbek

Konu: Almanya’dan kesin dönüş yapan bir kadınla, tüm paralarını yatırıp ortaklık yaptığı alkolik bir tavernacı adam ile olan ilişkiler.

 

SENİ KAYBEDERSEM (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen, Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır, Yapım: Metro Film/Zeki Kafalı

Oyuncular: Engin Çağlar, Meltem Berent, Abdurrahman Palay, Turgut Özatay, Hikmet Eldek, Hasan Yıldız, Merih Palabıyık, Çetin Başaran, Ali karakaş, Suat Geyik, Akın Özden, Turhan Gök, Yalçın Erkan

Konu: Hapisten çıktıktan sonra namuslu temiz bir hayat için uğraşan suçlunun çabası.

 


SEMER (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Hasan Karcı, Kamera: Kenan Kurt, Yapım: Venüs Film/Hasan Karcı

Oyuncular: Cemal Gencer, Yusuf Çetin, Neslihan Sezer, Kâzım Eryüksel, Pervin Tekgül, Ajlan Aktuğ, İ. Hakkı Şen, Celâl Çimen, Didem Ceylan,

Konu: Kan davası nedeniyle köylerinden kaçıp İstanbul’da hamallık yapan iki arkadaşın dramatik öyküsü.

 

RUMUZ SEV BENİ (1993) 


Yönetmen: Erdoğan Tokatlı, Senaryo: Erdoğan Tokatlı, Kemal Yıldırım, Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak, Kurgu: Veli Akbaşlı, Yapım: Tuğçen Film/İbrahim Mertoğlu Kurgu ve Eşleme: Veli Akbaşlı, Müzik: Bora Ayanoğlu

Oyuncular: Aykut Oray, Ayşen Gruda, Füsun Demirel, Arzu Atalay, Bora Ayanoğlu, Ece Uslu, Nurettin Şen, Cengiz Sezici, Nejat Özbek, Muhlis Aşan, İhsan Baysal, HYaşar Kutbay, Günyol Bakoğlu, Gülçin Hatıhan, Yardımcı Oyuncular: Mesut Akusta, Cumhur Şensözlu, Armağan Özpeçen,

Konu: Bir mafya babasının kızı ile eski kocasının güldürüsü.

 


 

ÖP BABANIN ELİNİ (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Yalınkılıç, Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi Yapım; Sun Film/Erol Şenbecerir

Oyuncular: Öztürk Serengil, Nadya Smolik, Coşkun Göğen, Osman Cavcı, Mümtaz Alpaslan

Konu: Bir politikacının güldürüsü

 

 

ÖLDÜREN MİRAS (1993)

Senaryo ve Yönetmen: Demirhan Er, Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu, Yapım: Metro Film/Zeki Kafalı

Oyuncular: Neslihan Acar, İsmet Özhan, Menderes Samancılar, Cemal Gencer

Konu: Kalan mirası paylaşmak isterken, başları derde giren inanların öyküsü.

OYUN İÇİNDE OYUN (1993) 

Yönetmen: Sırrı Gültekin, Senaryo: Nuri Kırgeç, Görüntü Yönetmeni: Ali Uğur, Yapım: Film San Vakfı/Ümit Utku

Oyuncular: Engin İnal, Meral Zeren, Halit Akçatepe, Pelin Budak, Hidayet Pelit

Konu: İki arkadaşın sosyete çevresindeki çapkınlıklarının öyküsü.


 

 ONU BEKLERKEN (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen, Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır, Yapım: Arkan Film/Halit Arkan

Oyuncular: Murat Soydan, Meltem Berent, Sami Hazinses, Fikret Çeşmeci, Gülderen Acar, Kemal Sağlam, Merih Palabıyık, Ekrem Akın, Derya Çakar

Konu: Bir hayat kadını ile onu bu hayattan kurtarmaya uğraşan adamın dramatik öyküsü.