Powered By Blogger

26 Ağustos 2016 Cuma

ZALİMLER DE SEVER (1967)

Senaryo ve Yönetmen: İlhan Engin
Foto Direktörü: Memduh Yükman
Yapım: Melek Film / Şahan Haki,


Oyuncular: Hülya Koçyiğit (Deniz), İzzet Günay (Murat), Salih Güney (Ali), Sevinç Pekin (Aysel), Önder Somer (Tilki), Reha Yurdakul, Figen Han, Zafer Önen, Hayri Karakaş, Necip Telçe, Vahit Volkan, Haydar Karaer, Ercan İnangiray, Mustafa Yavuz, Mustafa Ayvaz


Konu: Pavyoncu kabadayı Topal Murat'la, bir gece klübünde şarkıcılık yapan Deniz'in aşk öyküsü


“Acımasızlığın geçerli yöntem olduğu Beyoğlu. Topal Murat her yeri haraca bağlamış. Bir yerden para mı alınacak, önce adamları Tilki Önder Somer, Zafer Önen, Hayri Necip Tekçe, Vahit Volkan, Mustafa Yavuz geliyor. Murat’ın ortaya çıkışı saniyeler sonra ve yürek hoplatan “Calvera’s Return” (1960) (Elmer Bernstein) melodisi ile. Tilki’nin Sami’ye söylediklerinden bir takıntısı olduğu anlaşılıyor; “Otur yerine. Patron kendisinden uzun adamlardan hoşlanmaz. Otur da kısa görün. Yoksa bizim çocuklar budayıverir seni ha.”


Gazinosunda, o dönem için çok yeni bir görüntüleme sistemi var. Odasından çıkmadan gazinoda olanları gözleyebiliyor.
Filmin başında Mustafa Yavuz, RasimHaydar Karaer’e ait gazinoda işlerin tıkırında olduğu bilgisini getirmiş. ‘Mekânına’ çağırdığı gazino sahibi istediği kadar ‘bu parayı’ verecek durumda olmadığını anlatmaya çalışsın ilk uyarı; ‘Bir ters bir düz tokat’. “İnanmazsanız bu gece teşrif edin, görün.” Rasim’in gazinosuna yine o bildik tantanalı gidiş. Fakat orada beklemediği bir şeyle karşılaşıyor.


Şarkısı yarıda kesilen Deniz işi bırakır. Bu kez Mustafa Yavuz’a ‘bir ters bir düz tokat’; “Bu bana verdiğin yanlış haber için değil, kızı işsiz bıraktığın için.”
Genç kız belli ki gazino dünyasında yeni. Herkesi tir tir titreten Murat’ı tanımadığı gibi 5 dakika içinde 4 kez ‘züppe’; 2 kez ‘münasebetsiz’; bir kez de ‘pis’ diye hitap ediyor.


‘Uzat Elini Artık’ı Birsen Armağan’ın sesiyle iki kez söylemiş. Filmde başka şarkısı yok. Bu eseri 1969’da Süheyl Denizci Orkestrası eşliğinde Gönül Turgut da yorumlayacaktır. Sami’nin tek amacı ‘son bir iş’ çevirip çocuklarına 3-5 kuruş bırakmak. Artık esrar mı silah mı ne kaçakçılığı yapacaksa.


Arkadaşı da çok güvenilirmiş hani. Mustafa’ya bundan kimseye söz etmemesini söylemişti. O da yememiş içmemiş daha o gece Murat’a durumu anlatmış. Sonrasında kaçakçılık sırasında yine beraberler. Yaşar Şener de onlarla.
Ali ‘kız istemeye’ gelmiş. Füsun’un babası Vedat Bey “Delikanlı seni tahkik ettirdim. Çalıştığın yeri, işini, aile hayatını, her şeyi öğrendim” diyor. Sonraki cümlesi; “Otur. Sigara içiyor musun?” Ali “Doğrusu içiyorum. Çok nadir de içki içerim” yanıtını verir. Aslında İlhan Engin-’in Ali’ye “Her şeyi öğrendiğinizi söylemiştiniz.


Deniz köşke gitmeye pek istekli değil. Murat’ın sözleri kişiliği gibi sert; “Birçok meselelerde ben kimsenin fikrini almam. Kafama koyduğumu yaparım.

Bugün de sizi dinleyecek durumda değilim. Ama babanızın acısı beni nazik olmaya zorluyor… Hatırınız için hayatımda ilk defa reye koyacağım bu meseleyi.” Orada papağandan başka hayvanların da olacağını öğrenen Metin’in oyu ile gidilmesi kararı çıkar. Köşke girişleri ‘Lawrence of Arabia’daki (1962) ‘Overture’ (Maurice Jarre) ile. Beş çalışan sıraya dizilir; Uşak, Aşçı Ali Demir, Bahçıvan Ahmet, Ayşe ve Vesile.

Ayrıca özel şoförü ve 5 adamı. Sorumluluklarını yüklendiği iki kardeş. Sonuç olarak Murat’ın hatırı sayılır bir geliri var. Ancak bu servet ‘haraç’tan geldiği için seyirciyi mutlu etmiyor.


Not: Filmin yapım yılı tüm kaynaklarda 1967. Ancak Deniz’in (yağmur altında uzun süre kaldığı için) zatürree olduğu sahnede duvardaki takvimde 1 Ekim Salı yazılıydı. 1967’de 1 Ekim Pazar gününe denk geliyor. 68’de ise Salı’ya. Ayrıca Murat’ın siyahî garson ile dertleştiği sahnedeki ‘Capsule in Space’in (John Barry) yer aldığı ‘You Only Live Twice’ (1-2 ülke dışında) 67’nin sonba-harında gösterime girmiş. Bunlar filmin 68’de çevrilmiş olabileceğini düşündürdü. ( Murat Çelenligil – Sinematürk veri tabanı)


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder