Senaryo ve Yönetmen: Bilge Olgaç (Osman Şahin'in eserinden)
Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi
Müzik: Serdar Yalçın
Yapım: Pınar Film /Altan Şenol
Kurgu: Bige Olgaç
Oyuncular: Berhan Şimşek, Erdal Özyağcılar, Şehnaz Dilan, Savaş Yurttaş, Erol
Demiröz, Füsun Demirel, Nurettin Şen, Erdinç Bora, Yaşar Güner, Yaman Tarcan,
Çetin Öner, Hikmet Taşdemir, Gökhan Koray, Kemal Yıldırım,Mert Egemen,
Aytekin Özen, Ali İnce,
,
Konu : Arva’da.
hazine toprağının ekilmesi yüzünden ağa ile köylüler arasında çıkan olaylarda
maraba Mustafa ağayı vurur. Bu olay diğer ağalar arasında endişe yaratır.
Bunlardan biri de Pulan ağası Behram'dır. Behram Ağa marabaların kendi
aralarında konuşmalarından kuşkulanır, konuşanların içinde Eno da vardır. Ağa
günlerce düşünür sonunda marabaya bir ziyafet yemeği verir. ve o yemekte
gördüğü rüyadan ve rüyasında ki şıh Kavstan söz eder ve sözünü marabalardan
Eno'yu evlat edinmek istediğini açıklayarak bitirir. Giydiği ağalık gömleğinin
içine Enonun da girmesini ister: gömleği birlikte giyerler sonra ağa çekilir,
gömlek Eno' nun üzerinde kalır. Herkes olaya şaşırır ve bir anlam veremez. Eno
ise bu değişim karşısında zamanla eski sertliğini, ağaya karşı direncini,
tutumunu yitirir, boyun eğer. . Aradan bir zaman geçip, Eno'nun bu halini
beğenmeyen Mürsel Dayı ve Azap Safo, bir kenara çekerek 'gömlek giyilmekle ağa
olunamayacağını' Eno'ya anlatırlar. Bir süre daha geçer. Bir gece Mürsel
Dayı’nın kapısı çalınır. Açınca karşısında Eno'yu gömlek giymiş olarak görür,
Eno, hiç konuşmadan kapı kapı bütün köyü dolaşır. En sonunda Behram Ağa’nın
kapısına dayanır. Behram ağanın yüzüne çıkardığı gömleği atarak yarı çıplak
marabanın narasına karışır. “Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye” syf, 205”
1990 yıöında 3. Ankara Film Festivali’nde AFSAD özel ödülü.
MARABA: Tek dal cigara ve bir kap yemeğe köle gibi çalışan insan. Güneydoğudaki
toprak ağalığının getirisidir. maraba toprağa bağlı insanlardır. Toprakla
birlikte satılıp, alınır.
* köy sahibi Şemo Ağa, "maraba”nın
gitgide başkaldırdığım ve eski usullerle buna karşı duramayacağını seziyor. Ama
"ağalıkta çare tükenmez"i başkaldırının önderi gözüken yoksul Eno'yu
"evladı" ilan ediyor çoluk çocuksuz ağamız. Ve ona "ağalık
gömleği"ni giydiriyor. Eno, artık bir "ağa veliahtı'dır, ağalığın
nimetlerinden köşe bucağından da olsa yararlanmaya başlamıştır. Böylece ağaya
karsı başkaldırı da öndersiz kalmış olacaktır.
"Gömlek", geçmişte "Kaşık Düşmanı",
"İpekçe" gibi filmlerin yaratıcısı Bilge Olgaç'ın yine ilginç bir
filmi. Film, bir yandan "ağalık" kurumunun varlığını sorguluyor ve bu
kuruma karşL, özellikle ilk yanda "militan" bir başkaldırıyı
öngörüyor. Ancak film, özellikle ikinci yarıda tavrını bir güldürüye dönüştürmeyi
seçiyor.
"Gömlek", Olgaç'ın örneğin "İpekçe"deki
biçimci anlatımı da sıkça kullandığı, yer yer çok özgün bir güldürü dozuna da
ulaşan ilginç bir film. Eno'nun gömleği giymesi gibi birkaç sahne ise
sinemamızdaki güldürü sahnelerinden bir seçmeceye rahatça girebilir. Berhan
Şimşek ve Erdal Özyağcılar'ın karşılıklı olarak gerçekten de döktürdükleri ve
dayanılmaz birer oyun sergiledikleri filmde, Serdar Yalçın da işlevsel
müziğiyle dikkati çekiyor. "Gömlek", kuşkusuz yılın en ilginç yerli
filmlerinden biri. Bir kadın yönetmenin böylesine bir "erkek
komisu"na el atması ve aldığı sonuç, ayrıca övgüye değer. “Atilla Dorsay,
"12 Eylül Yılları ve Sinemamız”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder