Powered By Blogger

12 Ekim 2015 Pazartesi

YALNIZLAR İÇİN

Yönetmen: Orhan Elmas
Senaryo: Safa Önal
Eser: Vecdi Benderli
Operatör: Memduh Yükman
Müzik: Yesari Asım Arsoy
Yapım: Göksel Film / Gökse Arsoy


Reji Yardımcısı: Kemal İnci, Laboratuvar: Cemil Orhon, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Metin Miroğlu, Prodüksiyon Amiri: Vecdi Benderli, Prodüksiyon Asistanı: Aziz Sarıkaya (Lale Film Stüdyosunda hazırlanmıştır).


Oyuncular: Göksel Arsoy (Kenan Mete), Belgin Doruk (Nalan), Suna Pekuysal (Ayşe), Nilgün Esen (Oya), Hüseyin Baradan (li), Mehmet Ali Akpınar, Zeki Tüney, Nuri Genç (Asım), Faik Coşkun (Meyhaneci), İhsan Torun, Selahattin İçsel, (Behzat) Sadi Mutlu (Küçük Kenan), Hakkı Haktan, Dursune Şirin, Selahattin Yazgan, Lütfü Engin (Orhan), T. Fikret Uçak (Doktor), Asım Nipton (Bahçevan Salih), Özdemir Arıtan, Haydar Karaer,


Konu: Bestekâr Asım Bey’in oğlu Kenan konuşma zorluğu çektiğinden, babası tarafından bir sağlık kuruluşuna yatırılır. Aradan yıllar geçer ve Kenan'ın hastalığı geçer ve müziğe olan tutkusu nedeni ile hastaneden ayrıldıktan sonra ilk işi bir gitar almak olur. Gitar almak için gittiği dükkanda çocukluğundan beri tanıdığı Nalân ile karşılaşır ve Nalân'a aşık olur. Birbirlerini severler, Kenan zamanla besteleri tutulan bir sanatçı olurKenen ile Nalân'ın ilişkisi araya giren zengin kızı Oya yüzünden bozulur, geçirdiği bir kaza sonucu Nalân geçici bir süre sakat kalır, Kenan'ın arkadaşı Ali ve karısı Ayla araya girerek Kenan ile Nalân'ı tekrar bir araya getirirler

VER ELİNİ İSTANBUL (1962)

Yönetmen : Aydın Arakon
Senaryo: Atilla İlhan (Ali Kaptanoğlu adıyla)
Foto Direktörü : Şadan Kamil
Yapım : Acar Film / Murat Köseoğlu


Oyuncular : Leyla Sayar, Tanju Gürsu, Çol-pan İlhan, Mualla Kavur, Ahmet Tarık Tekçe, Öztürk Serengil, Ali Şen, Senih Orkan, Os-man Alyanak, Nubar Terziyan, Atıf Avcı, Nusret Özkaya, Osman Türkoğlu, Vahdi Ersin, Atilla Yelkenci


KONU: Anadolu'dan İstanbul'a gelen Ada-nalı bir gençle terk edilmiş bir kızın öyküsü.

VATAN UĞRUNA (1962)

Yönetmen: Nişan Hançer
Senaryo: Celâl Ertem
Foto Direktörü: Vedat Akdikmen


Oyuncular: Atilla Ergün, Sunay Uslu, Nevin Aypar


Konu: Bir kahramanlık öyküsü.

ÜMİTLER KIRILINCA (1962)

Yönetmen: Orhon Murat Arıburnu
Senaryo: Vedat Türkali
Kamera: Vedat Akdikmen
Müzik: Nihat Sevinç
Yapım: Kazankaya Film / Hasan Kazankaya


Oyuncular: Eşref Kolçak (Nejat), Türkan Şoray (Oya), Fatma Belgen, Hakkı Kıvanç (Dr. Hasan), Senih Orkan (Reşat), Sedat Demir, Faik Coşkun, Niyazi Vanlı, Asım Nipton, Hakkı Haktan, Yücel Hekimoğlu, Muammer Gözalan, Kadriye Tuna, Hale Ercan, Ahmet Mergen

Konu: Bacağı sakat bir zengin kadınla istemiyerek bir evlilik yapan idailist bir doktorun aşk öyküsü..

ÜÇ TEKERLEKLİ BİSİKLET (1962)

Yönetmen: Lütfi Ö. Akad, Meduh Ün (filmi Memduh Ün tamamlamıştır)
Senaryo: Vedat Türkali “Hüsamettin Gönenli” takma adıyla, (Orhan Kemal'in "Sokakların Çocuğu" isimli romanından)
Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop, Mustafa Yılmaz
Yapım : Be-Ya Film / Nusret İkbal


Prodüksiyon Amiri:
Abdullah Ataç, Vecdi Bendarlı, Set Amiri: Muzaffer Hepgüler, Nuri İnal, Reji Asistanı: Tunç Başaran, Zeki Heper, Operatör Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Yılmaz Akay, Işık: Erol Batıbeki, Fevzi Eryılmaz, Kurgu: Ali S. Berkan, Sesleri Alan : Tuncer Aydınoğlu, Negatif Montaj: Ali S. Berkan, Senkron: Arif Özalp, Taner Oğuz, Labaratuvar: Mihal Skarpedis, Recai Karataş, Erkan Taner, Dağıtım: Burç Film, (Acar Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve Seslendirilmiştir. )


Oyuncular: Ayhan Işık, Sezer Sezin, Senih Orkan, Sadettin Erbil, Reha Yurdakul, Kenan Pars, Osman Alyanak, Küçük Kenan, Ayla Kaya, Asım Nipton, Muazzez Arçay, Nuri Genç, Haydar Karaer, M. Ali Akpınar, Niyazi Vanlı,


KONU: Ali, hayatını cehenneme çeviren bir adamı ve ailesini öldürdüğü için kanundan ve adamın akrabalarından kaçmaktadır. Yaralı bir halde, kocası tarafından terk edilen Hacer ve oğlunun evine sığınır. Küçük çocuk, babasının bir gün geri geleceği umudu ile yaşamaktadır. Bir anda ortayaçıkan bu adamı babası zanneder. Hacer de ona karşı kayıtsız kalamaz ve yaşamlarının bir parçası olur. Oğlunun çok mutlu olduğunu gören ve Ali’den hoşlanmaya başlayan Hacer, sesini çıkarmaz ve yalanı devam ettirir. Ancak gerçek babanın geri döndüğü gün bütün gerçekler ortaya çıkacaktır .


ÖDÜL


 İzmir Film festivali’nde (1965)
► “En Başarılı Film”
► Sezer Sezin “En Başarılı Kadın Oyuncu”


(Jüri: Osman Kibar (Belediye Ve Jüri Başkanı), Ahmet Dönmez, Fahri Erol, Ed Barber, Calaudio Richet, Vasly Pakmomo, Münir Arısan, Ragıp Haykır, Enver Selay, Demirhan Altuğ, Ali Cemali, Nzif Duru, Nurhan Nur, Suavi Sualp, Agâh Özgüç)


► Üç Tekerlekli Bisiklet'te olay, filmin çekildiği tarihte, 60'ların başında, İstanbul'un gecekondu mahallelerinden birinde geçiyor. Çok yakından olmasa da, herkes birbirini tanıyor. Küçük bahçeli, briketten ve ahşaptan yapılmış derme çatma yapılarda oturuyor insanlar. Ama, yeni zenginlerin ya da devletin betonarme, yüksek yeni inşaat-ları görülüyor tek tük. İnşaat şirketleri uygunoğluyla gördükleri arsaları yok pahasına, hatta zorbalıkla alıp binalar dikerek satma telaşındalar. Kahvehaneler dolu, insanlar işsiz. "Almanya" yeni umut kapısı olmuş. İnsanlar gidip gitmemekte kararsız. Giderlerse, neyle karşılaşacaklar, durumları buradakinden daha iyi olacak mı? Bugünkü gibi önlerinde binlerce örnek yok ki Almanya'ya işçi olarak gitmiş olan. Karar vermesi zor.


Dış göç henüz başlıyor ama iç göç yeterince hızlanmış gibi. Filmin ilerleyen bölümlerinden öğrendiğimize göre, Hacer dört yıl önce eşiyle Diyarbakır'dan gelmiş buraya. Üç yılı aşkın bir süre önce de eşi İzmir'deki bir hemşerisinin yanına fabrikada çalışma-ya gitmiş, karısını bırakıp. İşte filmin ana dramatik karşılaşması da burada doğuyor: Üç tekerlekli bisikleti dengede tutan tekerlekler gibi, filmin üç kahramanı burada karılaşıyor: Kadın (Hacer) güzel, çekici. Kocası gittiğinden bu yana bir tek mektup dışında hiç bir haber göndermemiş.. Bir yandan, daha borcunu ödeyemediği evin alt katında, elinde yıkadığı çamaşırlarla oğlunu büyütmeye çalışırken, bir yandan da borçlu olduğu adamın cinsel tacizleriyle mücadele ediyor. Üç yıldır erkeksiz. Oğlan (Hasan), baba özlemi içinde. Annesinin çaresizliğini anlayamasa da hissediyor. Yorulmasına üzülüyor. Yine de, çocukça bencilliğiyle, üç tekerlekli bisiklet istiyor an-nesinden. Çünkü kiralık bisiklete binmeye diğer çocuklardan ona sıra gelemiyor bir türlü. Onu koruyacak olan babasıysa yıllardır uzakta, İzmir'de.


Erkek (Ali), yaralı ve yorgun. Üstelik yakışıklı da. Sığınacak, tedavi "olacak ve uyuyacak bir yere gereksinimi var. Haksızlığa isyanı onu katil yapmış, polisler ve zorba inşaatçı-lar peşinde. Bu kıstırılmışlıkta, onların, .ana oğulun evine sığınıyor.


Böylece üçgen tamamlanıyor, denge oluşuyor. Kadın isteseydi eğer, bu dengeyi başka yollarla da oluşturabilirdi. Örneğin, daha borcunu ödeyemediği ve kendisinde gözü olan evin sahibi varlıklı adamla evlenip kendisine de oğluna da varlıklı ve rahat bir yaşam sağlayabilirdi. Ya da, yıllar sonrada olsa, geri dönmüş imam nikahlı eşini, çocuğunun gerçek babasını eve kabul eder, üçgeni böyle tamamlayıp bir denge oluşturabilirdi.


Ama film, Yeşilçam'da o güne dek ele alınmadığı, 80’li yıllara kadar da ele alınamayacağı bir biçimde kadını ele alıyor. Buradaki kadın güçlü, ne istediğini biliyor. Hacer, tüm zorluklara rağmen, kimseye boyun eğmeden, kendi bileğinin gücüyle, çamaşır yıkayarak ayakta durabiliyor başı dik. Oğlunu ve kendini ezdirmiyor, bir erkeğin ardına sığınmayı düşünmüyor. Oğlunu töreniyle, eğlencesiyle, herkes gibi sünnet ettiriyor.


Evlerine sığınan, eli silahlı ve yaralı adamdan da korkmuyor. Tedirgin olsa da, çığlık çığlık kaçmıyor. Durumu anlayıp ona yardımcı oluyor, onun yarasını sarıyor. Ve bu yakışıklı erkekten cinsel olarak etkileniyor. Onun iyi bir insan olduğunu anladığında da, cinselliğini onunla paylaşıyor. İsteyerek, seçerek onunla birlikte oluyor. Üstelik, diğer Yeşilçam filmlerinin aksine, kötü yola da düşmüyor; cinselliğini içine gömüp yok saymıyor da. Gerçek yaşamda olduğunca, cinsel istekleri de olan, çocuğuna da bakan, komşuların ısrarlı bakışlarına aldırmadan, tutuklanmasına rağmen suçsuzluğuna inandığı erkeğinin ardı sıra yürümesini sürdüren gerçek bir kadın. (Şükran Kuyucak Esen)

ŞOFÖRÜN KARISI (1962)

Yönetmen: Süha Doğan
Senaryo: Sadık Şendil
Kamera: Mike Rafaelyan
Yapım: Başak Film / Süha Doğan


Oyuncular: Leyla Sayar, Özdemir Han, Nuray Uslu, Suha Doğan, Sırrı Gültekin, Suphi Kaner


Konu: Filmin kahramanlarından Leyla ile Handan iki arkadaştır. Bir ev tutup birlikte oturmaya karar verdiklerinde aralarında şöyle bir konuşma geçer: "Kazancımızı ortaya koyar, beraber harcarız.


" Bu cümlede ne var? Hiçbir şey ... Ama sansür üyeleri tedirgindir. Ve bu cümlenin derhal çıkarılması istenir. Sansürcülerin yorumuna göre bu sözler "bir çeşit komünizm düşüncesi telkin etmektedir

ŞOFÖRÜN AŞKI (1962)

Yönetmen: Ülkü Erakalın
Senaryo: Sadık Şendil
Kamera: Mengü Yeğin
Yapım: Cihan Film / Suzan Yakar


Oyuncular: Adnan Şahin, Serpil Gül, Atıf Kaptan, Diclehan Baban, Dursune Şirin, Zeki Alpan, Mustafa Dağhan, Mualla Sürer, Ersun Kazançel, Zühal Üstüntaş, M. Ali Akpınar


Konu: Bir şoförün aşk ve serüvenlerinin güldürüsü

ŞEYH AHMED’İN TORUNU (1962)

Yönetmen: Osman Nuri Ergün
Senaryo: Suavi Sualp
Operatör: Orhan Çağman
Yapım: Azim Film / Kadir Savun


Oyuncular: Suphi Kaner, Serpil Gül, Kadir Savun, Erol Taş, Ali Şen, Hüseyin Baradan, Suna Pekuysal, Altan Erbulak, Sevda Nur, Cevat Kurtuluş, Rengin Arda


Konu: Amcası Şeyh Ahmet’in gizli hazinesiye birlikte sevdiği kıza kavuşan torunun aşk öyküsü

ŞEYTAN BUNUN NERESİNDE (1962)

Yönetmen:  Sırrı Gültekin
Senaryo: Sadık Şendil
Operatör: Rafet Şiriner
Yapım: Birsel Film / Özdemir Birsel


Oyuncular: Yılmaz Duru, Semra Sar, Öztürk Serengil, Suha Doğan, Vahi Öz, Hüseyin Baradan, Suna Pekuysal, Altan Erbulak, Sevda Nur, Cevat Kurtuluş, Rengin Arda, Eşref Vural


Konu: İstanbul'a tahsil için gelen iki gençle babalarının öyküsü.

ŞEHİRDEKİ YABANCI (1962)

Yönetmen : Halit Refiğ
Film Hikayesi Halit Refiğ
Senaryo:  Vedat Türkali
Eser:Halit Refiğ
Kamera: Çetin Gürtop, Mengü Yegin
Yapım: Be-Ya Film / Nusret İkbal


Reji Asistanı: Orhan Çubukçu, Kamera Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Işıklar: Erol Batıbeki, Set Amiri: Danyal Topatan, Montaj, Senkron: Vehbi Argüden, Negatif Montaj: Ali Berkan, Laboratuvar: Mihal Skarpedis, Matipo: Recai Karataş, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Fon Müziği: Richard Wagner’in eserlerinden derlenmiştir. Prodüksiyon Amiri: Abdullah Ataç,


Oyuncular: Nilüfer Aydan (Gönül), Göksel Arsoy (Aydın), Talat Gözbak (Mustafa Bakır-cı), Reha Yurdakul (Selami Ağaçlıgil), Ali Şen (Şerafettin Toroman), Erol Taş, Hasan Ceylan (Recep), Orhan Çubukçu (Sabri),Talât Gözbak, Abdullah Ataç (Şevki), İclal Genç (Selami’nin annesi), Nusret Özkaya (Cafer), Ateş Tekin (Çetin)


Konu: Çocukluk sevdasın an doğup yeniden yeşeren bir yasak aşkın öyküsünü anlatır. Küçük yaşta yetim kalan Aydın'ın eğitimini babasının patronu Selami Bey üstlenir. Aydın, eğitimi için hem sevdiği Gönül'den hem de memleketinden uzun süre ayrılmak zorunda kalır. Zaman içinde babasını kaybeden Gönül, parasızIıktan dolayı kötü yola düşmemek için kendinden yaşlı olan Selami Beyle evlenir. Ne var ki, sevgiye dayalı bir birliktelik olmadığından sürekli çatışma ve iletişimsizlik yaşanır. Her ikisi de birbirlerine uzaktır. Gönül'ün yaşamı, orman mühendisi olan Aydın'ın kente gelişiyle değişir. Kentteki yolsuzluklara izin vermeyip halktan yana tavır alan Aydın'la Gönül arasında yıllar önce yaşanan aşkın gazeteye yansıması üzerine, işleri bozulan zengin-ler Aydın'ı yıpratmak için olayı büyütürler. Hem Selami hem de halk Gönül'e inanmaz: onu yalnızlığa iterler. Kaderleri yeniden birleşen gençler arasındaki aşk yeni-den alevlenir. Ancak Gönül'ün gebe olması sonucu sevgililer ayrılmaya karar verirler.


Selamı çocuğu kabul etmez ve Gönül üzerindeki baskılar artar. Bunun üzerine Gönül, Aydın'a sığınır. Olayı fırsat bilen Selami ve zenginler sevenleri linç etmek ister, ama Selami uçurumdan düşerek ölür. Böylelikle hem kent halkı rahatlamış hem de sevenler birleşmiştir.


Şehirdeki Yabancı'da da ekonomik zorluklar aşkın önünde engeldir. Gönül parasızlıktan dolayı Selami ile evlenmek zorunda kalmıştır. Gönül namusunu korumuş olsa da çıkan asılsız haberler üzerine "kötü kadın" olarak görülür. Özgürce sevmek ve sevilmek hakkı verilmeyen, ezilen, anlayış ve sevgiden yoksun bırakılan Gönül ile içten ve kararlı bir tutum sergileyen Aydın, ancak Selami'nin ölümüyle mutluluğa kavuşabilirler. Gönül ve Aydın'ın dışındaki karakterler ise mutluluğu engelleyen dolayısıyla kendileri de mutsuz olan insanlar olarak yansıtılır.


Ödül:

 Moskova Film Festivali’nde; 

►Nilüfer Aydan, “Şeref Diploması”
 Sinema Ekspres Dergisinin düzenlediği araştırmada (1964); 

►Yılın 5 filmi arasında yer aldı
 

ŞEHVET UÇURUMLARI (1962)

Yönetmen: Aydın Arakon
Senaryo: Kevkep Öklem
Kamera: Melih Seresen
Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu


Oyuncular: Tanju Gürsu (Haluk), Filiz Akın (Filiz), Suzan Avcı (Jale), Ulvi Uraz (Nejat), Enver Orhan, Ali Şen (Halil), Atilla Yelkenci (Salim), Süreyya Gürol (Macit), İsmail Varol (Ali), Enver Orhon (Savcı),


Konu: Filiz (Filiz Akın) ile Haluk (Tanju Gürsu) sahil kasabasında yaşayan ve birbirlerini seven nişanlı bir çifttir. Evlilik hazırlıkları içinde olan çifti şlarına bela olan Jale (Suzan Avcı) ile Macit rahatsız etmeye başlar. Mutlu çiftin mutluluğunu ortadan kaldırmak isteyen Jale, Macit'i kışkırtarak Filiz'in peşine takar.Macit'in tek amacı ise Filiz'e sahip olmaktır. Bu isteğini gerçekleştireceği bir sırada Haluk yetişir ve nişanlısını kurtarır. Kısa bir süre sonra Jale'nin evinde ölü bulunması genç nişanlıların yaşamını bir kez daha alt üst eder. Filiz ile Haluk içine istemeden düştükleri du-rumdan kurtulmak için ellerinden gelen tüm çabaları harcarlar.(Burçak Evren, "Filiz Akın", Dünya Kitle İletişimi Vakfı, 2010)

ŞARKICI KIZ (1962)

Yönetmen: Nejat Duru
Senaryo: İlhan Engin
Foto Direktörü: Fethi Mürenler
Yapım: Atlas Film 7 Nazif Duru


Oyuncular : Efkan Efekan, Muharrem Gürses, Ahmet Tarık Tekçe, Suphi Kaner, Ertuğrul Bilda, Cin Ali, Müzik ve şarkılar: Maha (Lübnanlı ses ve film yıldızı)


KONU: Trafik kazası sonucu gözlerini kaybet-tiği sevgilisini ameliyat ettirmek için şarkıcılık yapan Lübnanlı bir kızın aşk öyküsü.

ŞAKA YAPMA (1962)

Yönetmen: Şinasi Özonuk
Görüntü Yönetmeni: Memduh Yükman
Yapım: A.A.B.F / Hasan Taşdelenler


Oyuncular: Suphi Kaner, Aysel Tanju, Osman Alyanak, Ahmet Tarık Tekçe, 

Orhan Erçin, Mualla Sürer, Gazanfer Özcan, Sabina

SÜLEYMANİYELİ ALİ (1962)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Kamera: Necati İltaç
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden


Prod. Temsilcisi: Adnan İrkut; Prod. Amiri: Yüksel Tanık; Yön. Asist.: Zafer Davutoglu; Kamera Asist.: Ali Kan; Dekorlar: Saim N. Bilge; Set Amiri: Hasan Nurdan; Işıklar: İlhan Aslım,


Oyuncular: Fikret Hakan, Nuri Altınok, Suphi Kaner, Neriman Koksal, A. Tank Tekçe, Serpil Gül, Kadir Savun, Hulusi Kentmen, Mine Soley, Nubar Terziyan, Zeki Tüney, Hakkı Hak-tan, Selahattİn İçsei, Hüseyin Güler, Asim Nipton, Orhan Aykanat, Kaya Volkan, Savaş Tuğ, Faruk Panter, Talia Salti, Araksi Hebo

Sansür Tarihi: 03.07.1964; Sayı: 72


Not: Bu film, Kemal Film'in kayıplar listesindedir.

SOYTARI (1962)

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Yalınkılıç
Kamera: Dinçer Önal
Yapım: Hürriyet Film


Oyuncular: Cavidan Dora, Yavuz Yalınkılıç, Ali Ekdal, Senih Orkan, Asım Nipton, Necdet Tosun, Muallâ Sürer, Yurdanur Aypak, Nusret Özkaya


Konu: Kızını bulmak için, çeşitli olaylar yaşayan bir tiyatrocunun öyküsü.