Powered By Blogger

18 Ocak 2018 Perşembe

ANKARA EKSPRESİ (1970)

Yönetmen: Muzaffer Arslan
Senaryo: Bülent Oran, Muzaffer Arslan
Eser: Esat Mahmut Karakurt
Foto Direktörü: Cengiz Tacer
Müzik: Bora Ayanoğlu
Yapım: Sine Film / Muzaffer Aslan

Kamera Asistanı: Ali Özügül, Işık Direktörü: Kenan Eryılmaz, Asistan Direktör: Kenan Davutoğlu, Teknik Ekip: Necati Bostan, Bedri Uğur, Mesut Metin, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, İsmail Karataş, Koreografi: Ömer Sezer, Teknik Elemanlar: Recai Karataş, Arif Özalp, Osman Bilen, Adnan Açıklaın, Nevzat Dişiaçık, Altan Sertesen, Sadettin Özmutlu, Bedirhan Koç, Prodüksiyon Amiri: Fethi Oğuz, Yardımcısı: Taner Erdem, (Acar Film Renkli Laboratuarı’nda hazırlanmış ve seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Filiz Akın (Hilda), Ediz Hun (Bnb. Seyfi Bey), Leyla Sayar (İrma), Kadir İnanır) Maximillan), Kayhan Yıldızoğlu (Alb. Klinger) Atlan Günbay, Aliye Rona (Büyükannae), Bora Ayanoğlu, Erdo Vatan, Zeki Sezer, Bülent Oran, Hüseyin Kutman (Bnb.Kolman), Atıf Kaptan, Süheyl Eğriboz, Sesi ile: Semiramis Pekkan, Ai Demir,

Konu: Yıl: 1942. ikinci Dünya Savaşı'nın en sıcak günleri. Alman orduları Türkiye sınırına kadar dayanır. Alman gizli teşkilatı "Ankara Ekspresi" adını verdiği bir operasyonla Türkiye'yi kansız bir şekilde işgal etmek ister. Bu arada ingilizler de bir binbaşıyı Türkiye'ye göndererek kendi saflarına çekmek için çalışmalar yapar. Ama kurye görevini yapan ingiliz Binbaşı trende karşılaştığı siyah saçlı bir kadın tarafından tuzağa düşürülür. Türk gizli teşkilatı hem Almanlar tarafından tuzağa düşürülen binbaşının bulunması, hem de Alman casuslarının karargahı haline gelen Alman Hastanesi'nin iç yüzünü öğrenmek için gizli teşkilattan binbaşı Seyfi 'yi (Ediz Hun) görevlendirir. Seyfi kendi kendisini yaralayarak Alman hastanesine hasta olarak girmeyi başarır. Burada kendisini sarışın ve çok güzelolan bir kadın doktor (Filiz Akın) ameliyat eder. Genç doktor aynı zamanda yoksul hastalara gelir temin etmek için geceleri gazinoda da şarkı söylemektedir. Aslında hem doktor, hem de şarkıcı olan bu sarışın doktor bir Alman casusudur ve Almanlar hesabına çalışır. Seyfi ile sarışın doktor kısa sürede arkadaş olup birbirlerinden hoşlanırlar. Bu arada Seyfii, annesi Almanlar tarafından öldürülen Macar Yahudi'si olan bir dansözle (Leyla Sayar) de işbirliği yapar alman casusu olan sarışın doktorun kendisi gibi casus olan erkek kardeşi (Kadir inanır) ablasının Seyfi ile doygusal bir ilişkiye girmesine karşı çıkar. Seyfi'nin kimliği açığa çıktığında ise sarışın doktor Almanlar tarafından sorgulanarak kendisini öldürmesini, yoksa bir başka kişi tarafından öldürüleceği söylenir. Genç kadın söyleneni yerine getireceği sırada treni durdurulup indirilir. Bindirildiği arabada ise kendini bir sürpriz beklemektedir.

 ÖDÜL:

7. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (25 Mayıs – 5 Haziran 1971)
► En İyi Film,
► Bülent Oran “En İyi senaryo”,
► Cengiz Tacer, “En İyi Kameraman”,
► Filiz Akın, “En İyi Oyuncu”

Jüri Üyeleri: Faruk Kenç, Orhan Elmas, Dr. Alyanak, Muharrem Ergin, Orhan Çağman, Refik Kemal Arduman, Refik Kemal Arduman, Melih Altınışık, Selahattin Alakavuk, Kaya Çakmakçı.





ANADOLU KİNİ (1970)

Yönetmen: Yavuz Figenli
Senaryo: Şevki Tosunoğlu
Kamera: Fevzi Eryılmaz
Yapım: Hayat Film / Şevki Tosunoğlu

Sesleri Alan: Rauf Tözüm, Montaj Senkron: İsmail Kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuar Şefi: Hilmi Başcan, A. Tümay Rızai, Armağan Köksdal, Müzik Direktörü: Arif Sağ, Set Elemanları: İsmail Ergül, Adil Özbek, Tahir Eviner, Ender Işık Servisi: Atacan Bora, Reji Asistanı: Yunus Yılmaz, Operatör Asistanı: Mustafa Eminoğlu, Prodüksiyon Amiri: Çetin Dağdelin, Süperfon Film seslendirme stüdyosu, (Ar Film stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Tanju Korel, Nazan Şoray, Hayati Hamzaoğlu, Gönül Bayhan, Yaşar Şener, Kudret Karadağ, Erdoğan Seren, Cafer Kaya, Mustafa Özkaya, Metin Türkay, Arap Celal, Necati Bayraktar, Atas Kaya, Niyazi Başak, Türküler: Selahattin Erorhan,

Konu: Bir namus davasının intikam öyküsü.




ANA GİBİ YAR OLMAZ (1970)

ÖLÜMDE BİRLEŞTİLER 

Senaryo ve Yönetmen: Ülkü Erakalın
Görüntü Yönetmeni: Erdoğan Engin
Yapım: Kıvanç Film / Gürdal Onur

Oyuncular: Nebahat Çehre, Demir Karahan, Orçun Sonat, Nedret Güvenç, Handan Adalı, Küçük Yıldızlar: Fatma Karanfil, Altan Bozkurt

Konu: Anadolu'dan İstanbul'a göç eden bir ana ile dört oğlunun öyküsü.


AMBER (1970)

 “KANLI BEŞİK” 

Yönetmen: Suat Yusuf
Senaryo: Ali Fuat Kalkan
Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu
Yapım: Anıt Film / Mehmet Karahafız

Oyuncular: Nazan Şoray, Tarık Tibet, Yılmaz Şerif, İrem Doğan, Nusret Özkaya, Yaşar Şener, Sami Hazinses, Filiz Doğan, Asım Nipton, Mahmure Handan, Kudret Karadağ, Sebahat Işık, Yaşar Şener, Dündar Aydınlı, Nusret Özkaya, Süha Doğan, Enver Dönmez


Konu: Düşmanlarından intikam alan bir aşık çiftin öyküsü. 

ALTIN TABANCALI AJAN (1970)

Senaryo ve Yönetmen: Çetin M. İnanç
Foto Direktörü: Rafet Şiriner
Yapım: Enver Özer

Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Asistanları: Bican Avşar, İsmail Karataş, Teknik Direktör: Taner Oğuz, Laboratuar Elemanlerı: Recai Karataş, Arif Özalp, Tanas Petridis, Osman Bileni Nevzat Dişiaçık, Hüseyin Demirkaya, Ali Çiçek, Cemal Dursun, Teknik Ditrektör: Taner Oğuz, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

 Oyuncular: Murat Soydan, Hülya Darcan, Atlan Günbay, Nevin Nuray, Ece Cansel, Sohban Kolıoğlu, Danyal Topatan, Bilal İnci, Behçet Nacar, Hüseyin Zan


Konu: Tesadüf eseri eline geçen elmasları, kötü adamlardan saklıyan bir kız ve onu koruyan bir casusun etrafında gelişen bir film. Bir nevi Çetin İnanç'tan yerli bir bond uyarlaması.. 

ALLI YEMENİ (1970)

Yönetmen: Sırrı Gültekin
Senaryo: Sadık Şendil
Foto Direktörü Dinçer Önal
Yapım: Süper Film / Halil Dilmen

Işıklar: Erol Batıbeki, Sesleri Alan: Rauf Tözüm,

Oyuncular: Tugay Toksöz (Osman), Mine Mutlu (Zeynep), Erol Taş (Hamza), Suna Pekuysal (Seher), Münir Özkul (Çulsuz Apti), Feridun Çölgeçen (Jandarma Komutanı), Niyazi Vanlı, Faik Coşkun, Zeki Sezer, Hakkı Kıvanç, Dündar Aydınlı, İlhan Koçer, Küçük Yıldız: Saba


Konu: Birbirlerini seven iki genç onları engellemeye çalışan bir kişi 

ALİ İLE VELİ (1970)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Görüntü Yönetmeni: Cengiz Batuhan
Yapım: Özleyiş Film / Nami Dilbaz

Oyuncular: Yılmaz Köksal, Feri Cansel, Aynur Akarsu, Ali Şen, Mürüvvet Sim, Gülseren Aydın, İrem Doğan, Hüseyin Zan, Atilla Ergün, Sırrı Elitaş, Şarkılar: Nermin Candan ve Suna Sunay


Konu: Ali İle Veli’nin güldürüsü

ALÇAKLAR AFFEDİLMEZ (1970)

Yönetmen: Ünsel Aybek
Senaryo: Ali Fuat Kalkan
Görüntü Yönetmeni: Dinçer Önal, Mustafa Yılmaz
Yapım: Sultan Film / Ünsal Aybek

Oyuncular: Demir Karahan, uhal Aktan, Nevin Nuray, Yalçın Gülhan, Hüseyin Çakmak, Sami Hazinses, Necdet Kökeş Niyazi Vanlı, Hakkı Haktan, Zeki Tüney,


AKREP TUZAĞI (1970)

Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Meç Film / Işık Toroman, Çetin İnanç, Enver Özer 
Teknik Direktör: Taner Oğuz, Prodüktör: Enver Özer,

Oyuncular: Demir Karahan, Ülkü Özen, Erol Taş, Süleyman Turan, Behçet Nacar, Birtane De Santo (Güngör), Serpil Şafak, Mümtaz Ener, Jasmine Olinka


Konu: Polis müdürü babalarını öldüren katillerden intikamını alan iki kardeşin öyküsü. 

AH MÜJGAN AH (1970)

Yönetmen: Mehmet Dinler
Senaryo: Safa Önal
Foto Direktörü: Nejat Okçugil
Yapım: Er Film / Berker İnanoğlu

Çekim Asistanı: Tuncay Ural, Montaj: Özdemir Arıtan, Senkron: Arif Özalp, Negatif Montaj: Osman Bilen, Laboratuar Şefi: Recai Karataş, Teknik Direktör: Samim Utku, Seslendiren: Tuncer Aydınoğlu, Dublajı Yöneten: Sacide Keskin, Işık: Ender Işık Servisi, Mehmet Çakmak (Şef), Prodüksiyon Amiri: Sadri Karan, (Acar Film Stüdyosu Renkli Laboratuarlarında hazırlanmıştır)

Oyuncular: Sadri Alışık, Esen Püsküllü, Salih Güney, Sami Hazinses, Nubar Terziyan, Güzin Özipek, Necip Tekçe, Reşit Çıldam, Mehmet Ali Güngör, Faik Coşkun, Mualla Sürer, Eşref Vural, Asım Nipton, Müşerref Çapın,


Konu: Nişanlısından ayrılıp evlendiği ve sonra çocuğuyla birlikte evden kovan bir adamın öyküsü. 



AĞLAYAN MELEK (1970)


Senaryo ve Yönetmen: Safa Önal 
Foto Direktörü: Necat Okçugil
Yapım: Er Film / Berker İnanoğlu

Oyuncular: Türkan Şoray (Sabahat), Tanju Gürsu (Şevket), Ekrem Bora (Vedat), Oya Peri (Tasula), Aynur Aydan (Şermin), Yılmaz Gruda, Hüseyin Baradan (Hasan), Mümtaz Ener (Sabahat’ın babası), Nubar Terziyan (Balıkçı) Renan Fosforoğlu (Adalı), Ali Ekdal, Faik Coşkun (Meyhaneci), Ekrem Dümer (Adalı), Asım Nipton (Adalı), Diclehan Baban (Mama), Necip Tekçe (Polis), Ali Demir )Polis)

Konu: Burgaz Adada oturan, çeşitli işlerden sonra içkiye alışmış Ali Rıza’nın (Kondos) Melek diye bir kızı ve sokakta bulup büyüttüğü Hikmet adlı bir oğlu vardır. Melek'i bir berberin yanına çırak veren Ali Rıza Hikmeti de Medar-ı Maişet Motoruna muavin verir. Melek sonradan kendi dükkanını açarken, Hikmet'te motorculuğa yükselir. Melek, adaya yazlığa gelen Fahri ile dostluk kurar. evlenmek üzeredirler. Fahrinin ani ölümü ve babasının dükkanındaki eşyalarını kırması üzerine Melek adayı terk ederek İstanbul'a gelip bir berberin yanına kalfa girer, Hikmet Melek'i sevmektedir, o gidince yaşama şevkini yitirir. Bir ara Beyoğlu'nda Melek'i bulursa da, bir şoförle nişanlandığını öğrenir ve yalnızlığı daha da artar, kendine üç ahbap bulur, adalarda yapılan bir takım soygunların faili olarak Hikmet ve arkadaşları yakalanır, cezaevine bir gün Ali Rıza getirilir, yine sağı solu dağıtmıştır. Ali Rızanın bulduğu esrarlı sigarayı içip hayaller kurarlar.

Romandan hareketle yapılan filmde Melek, Hikmet, Ali Rıza tipleri değişikliğe uğramış şekilde yer alırlar. Melek yine berberlik yapar, Hikmet Melek'i gizliden gizliye yine sever, fakat araya 'körlük' ve 'zengin adam'da girer: "Zengin bir iş adamıyla, gözlerini ameliyatla açtırdığı kör bir kızın öyküsü. Berber olarak çalışan Melek kaza geçirip kör olur, yolu adaya düşen bir zengin adam güzelliğine tutulduğu Melek'in kör olduğunu anlayınca ameliyat ettirir. ameliyat sonrası adaya dönen Melek kendisine aşık olmuş olan zengin adamı unutamaz. Bu hayli esnek uyarlamada da Sait Faik'ten yapılan diğer uygulamalarda da 'ustanın adına afişerde rastlanmaz. “Orhan Ünser Kelimelerden Görüntüye.”

FİLMİ İZLE 


 Edebiyatımızın öykü ustalarından Sait Faik, sinemamıza çok az kaynaklık etmiş daha doğrusu, “öykülerinin olağanlığı” sinemacılarımıza cazip gelmemiştir. Sait Faik’in “Medar-ı Maişet Motoru” isimli romandan Safa Önal tarafından senaryolaştırılmıştır. (Orhan Ünser “Kelimelerden Görüntüye”)

AFACAN (1970)

Senaryo ve Yönetmen: Safa Önal 
Görüntü Yönetmeni: Enver Burçkin
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku
Ören Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Sadri Alışık, Zeynep Aksu, Engin Çağlar, Hulusi Kentmen, Zeynep Tedü, Zeynep Aksu, Necip Tekçe, Necdet Çağlar, Atıf Kaptan, Sevgi Can, Mahmure Handan, Süheyl Eğriboz, İbrahim Kurt, Murat Soydan (Misafir Oyuncu), Çocuk Oyuncu: Menderes Utku (d: 1963)”Afacan”,

Konu: Doğduğu gün sadece bir kundakla parka bırakılan ve daha sonra büyüyünce ailesine kavuşan çocuğun öyküsü .




 Charles Chaplin’in 1921 yılında yazıp yönettiği “The Kid” isimli filminden uyarlama. Baş rolleri, Charles Chaplin (Tramp), Edna Purviace (Anne), Jackie Coogan (Kid) oynamıştır. (www.imdb.com)

ADSIZ CENGAVER (1970)

 “Sultan Gelin” 

Senaryo ve Yönetmen: Halit Refiğ
Kamera: İlhan Arakon
Yapım: Erman Film / Hürrem Erman 
Kurgu: Hilmi Güver, Sanat Yönetmeni: Annie G. Pertan,

Oyuncular: Cüneyt Arkın (Adsız), Nebahat Çehre (Altınay), Puri Benai (Gülnaz), Altan Günbay (Cabbar), Birsen Ayda, Humayun Tebrizyan (Köse), Milton Reid (Dev), Gülnaz Huri, Hümeyra Akbay, Behçet Nacar (Nurettin), Mehmet Ali Akpınar (Kör Asım), Semih Sezerli (Yumurtacı), Uğur Kıvılcım, Sinan Emre, Nubar Terziyan (Balıkçı), Nermin Özses (Büyücü Kamerül), Sabahat Işık (Balıkçının Karısı), Murat Tok (Emir), Arap Celal (Cabbar’ın Veziri), Nermin Hoşses

KONU: Adsız Cengaver Buhara’da geçmektedir. Kötü baş vezir Cabbar (Altan Günbay) Emir Mahmut’un kellesini uçurtur. Kızı Esma Sultan’a zorla sahip olur. Emir Mahmut’un bedeninden ayrılan kellesi bir kehanette bulunur; Caffar, oğlu tarafından öldürülecektir.

Zaman geçer, Esma Sultan hamile kalır, bir oğlan çocuk doğurur ve onu Caffar’dan korumak için bir sepet içinde nehire bırakır. Bebek bakıcısı aile tarafından bulunu fakat Esma sultan, Caffar tarafından suda boğularak öldürülür.

Yıllar sonra Caffar’ın oğlu Adsız (Cüneyt Arkın) kılıcını alıp, atına binerek Buhara’nın yolunu tutar. Yolda karşılaştığı ve Caffar’dan intikam almak üzere Buhara’ye gitmekte olan kadın savaşçı Altınay (Nebahat Çehre) ile karşılaşan Adsız; beraberce yola devam ederler.


Halit Refiit, masalcılık oynuyor... Binbir gece masallarının, kutsal kitapların ve Türk halk efsanelerinin birleştirilmesiyle meydana gelmiş senaryo... Refiiğ, oyunu sonuna dek, bütün kurallarıyla oynuyor, gülünç olur, saçmadır kaygılarına düşmeden, masalın tüm öitelerini, "Şişeden çıkan dev"den "sihirli yüzük"e dek, kullanıyor... Bu ilk "renkli sinemaskop" Türk filmi teknik açıdan başarılı... Türkiye'de ilk kez kullanılan bir sistemle yapılmış olan "süperpoze" sahnesi (dev'le çocuğun konuştuğu sahne), bu nedenle ilginç. Yıllar yılı Cecil B. De Mille'in erotik Tevrat uyarlamalarını, İtalyan "tarihi" (!) filmlerini veya Amerikan usulü binbir gece masallarını seyretmek zorunda kalmış Türk seyircisine, bu kez "Türk gözüyle Doğu masalları" sunulmasına kim karşı çıkabilir. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları, syf.65 ” 



ADIM KAN SOYADIM SİLAH (1970)

Yönetmen: Sırrı Gültekin
Senaryo: Sadık Şendil
Görüntü Yönetmeni: Yılmaz Ceylan,
Yapım: Alfan Ticaret / Hamit Gürsoy

Oyuncular: Tugay Toksöz, Serpil Örümcer, Feri Cansel, Hayati Hamzaoğlu, Sevda Nur, Aliye Rona, Kenan Pars, Hadi Çaman, Hüzeyin Zan, Ali Seyhan, Tarık Şimşek, Diler Saraç


Konu: Patronunun tecavüzüne uğrayan bir genç kızla ağabeyisinin intikam öyküsü. 

ADIM BELADIR (1970)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Görüntü Yönetmeni: Mehmet Ali Özdemir
Yapım: Şahin Film / Şahin Koçak

Oyuncular: Ahmet Mekin, Sezer Güvenirgil, Figen Han, Yusuf Sezer, Kaya Volkan, Leman Akçatepe, Talat Gözbak, Hakkı Kıvanç. Dündar Aydın


Konu: Mafyaya karşı gelen bir semt kabadayısının öyküsü.