Senaryo ve Yönetmen: Halit Refiğ
Kamera: İlhan Arakon
Yapım: Erman Film / Hürrem Erman
Kurgu:
Hilmi Güver, Sanat Yönetmeni: Annie G. Pertan,
Oyuncular: Cüneyt Arkın (Adsız), Nebahat Çehre (Altınay), Puri Benai
(Gülnaz), Altan Günbay (Cabbar), Birsen Ayda, Humayun Tebrizyan (Köse), Milton
Reid (Dev), Gülnaz Huri, Hümeyra Akbay, Behçet Nacar (Nurettin), Mehmet Ali
Akpınar (Kör Asım), Semih Sezerli (Yumurtacı), Uğur Kıvılcım, Sinan Emre, Nubar
Terziyan (Balıkçı), Nermin Özses (Büyücü Kamerül), Sabahat Işık (Balıkçının
Karısı), Murat Tok (Emir), Arap Celal (Cabbar’ın Veziri), Nermin Hoşses
KONU: Adsız Cengaver Buhara’da geçmektedir. Kötü baş vezir Cabbar (Altan
Günbay) Emir Mahmut’un kellesini uçurtur. Kızı Esma Sultan’a zorla sahip olur.
Emir Mahmut’un bedeninden ayrılan kellesi bir kehanette bulunur; Caffar, oğlu
tarafından öldürülecektir.
Zaman geçer, Esma Sultan hamile kalır, bir oğlan çocuk doğurur ve
onu Caffar’dan korumak için bir sepet içinde nehire bırakır. Bebek bakıcısı
aile tarafından bulunu fakat Esma sultan, Caffar tarafından suda boğularak
öldürülür.
Yıllar sonra Caffar’ın oğlu Adsız (Cüneyt Arkın) kılıcını alıp,
atına binerek Buhara’nın yolunu tutar. Yolda karşılaştığı ve Caffar’dan intikam
almak üzere Buhara’ye gitmekte olan kadın savaşçı Altınay (Nebahat Çehre) ile
karşılaşan Adsız; beraberce yola devam ederler.
Halit
Refiit, masalcılık oynuyor... Binbir gece masallarının, kutsal kitapların ve
Türk halk efsanelerinin birleştirilmesiyle meydana gelmiş senaryo... Refiiğ,
oyunu sonuna dek, bütün kurallarıyla oynuyor, gülünç olur, saçmadır kaygılarına
düşmeden, masalın tüm öitelerini, "Şişeden çıkan dev"den
"sihirli yüzük"e dek, kullanıyor... Bu ilk "renkli
sinemaskop" Türk filmi teknik açıdan başarılı... Türkiye'de ilk kez
kullanılan bir sistemle yapılmış olan "süperpoze" sahnesi (dev'le
çocuğun konuştuğu sahne), bu nedenle ilginç. Yıllar yılı Cecil B. De Mille'in
erotik Tevrat uyarlamalarını, İtalyan "tarihi" (!) filmlerini veya
Amerikan usulü binbir gece masallarını seyretmek zorunda kalmış Türk
seyircisine, bu kez "Türk gözüyle Doğu masalları" sunulmasına kim
karşı çıkabilir. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları, syf.65 ”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder