Yönetmen : Nejat
Saydam
Senaryo Nejat
Saydam, Bülent Oran
(Kerime Nadir’in
aynı isimli romanından)
Fotoğraf Direktörü:
Melih
Sertesen
Yapım: Acar
Film / Murat Köseoğlu
Montaj: Özdemir
Arıtan, Sesleri Alanlar: Tuncer Aydınopğlu, Bican Afşar, İsmail Karakaş,
Müzikleri İdare eden: Metin Bükey, Şarkılar: Belkıs Özener, Eyüp
Uyanıkoğlu, Işık Şefi: Cengiz Arlı, Reji Ast: Namık Karakılılan,
İsmail Varol, Dekor: Bilal Uysal, Mustafa Akar, Prodüksiyon Amiri: Sedat
Demir, Kamera: Tangör Toydemir, (Acar Film Renkli
Laboratuarında hazırlanmıştır)
Oyuncular : Kartal Tibet, Hülya Koçyiğit, Salih Güney, Nuri Altınok, Reha
Yurdakul, Avni Dilligil, Ali Şen, Süha Doğan, Sevgi Can, Aynur Aydan, Muammer
Gözalan, Müşerref Çapın, Mehmet Büyükgüngör, Reşit Çııldam, Benan Öz,
Necabettin Yal, Dilek Ayazoğlu, Ali Demir,
KONU: Filmde, zorla evlendiği erkeğin zifaf odasından kaçan genç bir
kızla daha sonra tanışıp aşık olduğu gencin öyküsü anlatılıyor. “Verda genç,
güzel ve hassas bir kızdır. Babası onun rızasını almadan Verda'yı zengin bir
işadamıyla evlendirir. Evlendiği gece babasının ölümüyle yıkılan Verda bunalıma
girer. Verda’nın fırsatçı kocası Haşim kendisine ortak olmak isteyen Selim beyi
dolandırır ve iflas etmesine neden olur. Buna dayanamayan Selim Bey intihar
eder. Selim Beyin doktor oğlu Eşber babasının intikamını almaya yemin eder.”
“Sen
gülünçle acıyı karıştırıyorsun Haşim, hileyle ticareti karıştırdığın gibi.”
Verda, odasına almadığı kocasına bunları söylüyor... ‘Şarkılar Belkıs
Özener-Eyüp Uyanıkoğlu’ denmiş. Genellikle Selma Ersöz ile dinlemeye
alıştığımız Eyüp Uyanıkoğlu’nun sesi filmde yok. Belki ‘Ne Sensiz Olurum Ne
Senden Uzak’ adlı bestesinin sözlerini biraz değiştirerek kullandıkları için
gönlünü almak istediler.… Verda, düğünlerindeki dansta yorulunca Haşim
dinlenmesine karşı çıkar. Nedeni dans bitmeden otururlarsa rezil olurlarmış’
(niyeyse). Bestekâr Nuri Hoca, Verda’yı güle Haşim’i dikene benzetiyor. (Aynı
şeyi Eşber de söyleyecek.) Armağan ettiği çiçeklerde çok sayıda diken var.
Sonraki yıllarda güller dikensiz olarak verilir oldu. Genç kızın babası
Ahmet’in nezaketi bir alem. ‘Çalgıcılar’ dediği orkestradan ‘doğru dürüst bir
oyun havası çalmalarını’ ister… Filmde, romanda olmayan, ‘zifaf gecesi faciası’
var. Haşim, ilk gecelerinde Verda’ya çok kötü davranır. Ne o gece nede sonra
genç kıza yaklaşabiliyor. Bu belki, seyircinin beklentisine uygun olarak
Verda’nın Eşper’le ‘el deymemiş olarak’ evlenmesi içindir. Romandaki Haşim’in
ise ‘çocuğu olmuyor’… Dr. Osman’a göre Verda ‘asabi kalp hastalığı’ sırasında
‘koklandığında solmaya mahkûm bir çiçek gibiymiş’. Haşim’e genç kıza sokulmayı
yasaklamıştı. Eşper’den ise ‘aralarında hissi bir bağ varsa insaniyet namına
kesip atmasını’ rica eder… Ahmet Bey’in evindeki iç çekimler ‘Aşka Tövbe’den
(1968) anımsadığımız Sokollu Köşkünde yapılmış. Ayhanların evini ‘Yumurcak
Köprüaltı Çocuğu’ (1970) filminde görmüştük… Bir akşam yemeğinde (biraz sonra
evdeki cam taşla kırılacak) Verda, Belkıs Özener’in sesiyle ‘Gitmek mi Zor
Kalmak mı Zor’ (1969) (Yusuf Nalkesen) şarkısını okuyor. Ama “Sormamışsın hiç
kimseden” şeklindeki ilk dizeyi biraz değiştiriyor; “Sormamışım hiç kimseden.”…
Haşim, Eşper’in evlerine gizlice girdiği sahnede Dursun Ağa’yı çağırmak
istediğinde şaşırıp ‘Davut Ağa’ diyor… Dursun’un Eşper’i vurarak bayılttığında
Elmer Bernstein’ın ‘The Magnificent Seven’ (1960) için yaptığı ‘Council’ /
‘Calvera’s Return’ ; Eşper polisten kaçarken ‘Thunderball’ (1965) filmindeki
‘Street Chase’ (John Barry) melodileri var… Erkek kahramanın adı Eşper ama
çoğunlukla Eşber olarak söyleniyor (romandaki soyadı ‘Erzen’)… Verda’yı Jeyan
Mahfi Ayral ; Eşper’i Abdurrahman Palay ; Selim’i Avni Dilligil; Ahmet’i Rıza
Tüzün ; Recep’i Zafer Önen ; Mehtap’ı Suna Pekuysal; Nesteren’i Tijen Par;
Gülsüm Kalfa’yı Alev Koral seslendirmiş… Ayhan’ın annesi rolündeki Dilek
Ayazoğlu’nun rol aldığı başka bir film yok galiba… (Murat Çelenligil (editör) –
sinematürk Internet veri tabanı)