Powered By Blogger

26 Ocak 2018 Cuma

GÜLLER VE DİKENLER (1970)

Yönetmen : Nejat Saydam
Senaryo Nejat Saydam, Bülent Oran
(Kerime Nadir’in aynı isimli romanından)
Fotoğraf Direktörü: Melih Sertesen
Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu

Montaj: Özdemir Arıtan, Sesleri Alanlar: Tuncer Aydınopğlu, Bican Afşar, İsmail Karakaş, Müzikleri İdare eden: Metin Bükey, Şarkılar: Belkıs Özener, Eyüp Uyanıkoğlu, Işık Şefi: Cengiz Arlı, Reji Ast: Namık Karakılılan, İsmail Varol, Dekor: Bilal Uysal, Mustafa Akar, Prodüksiyon Amiri: Sedat Demir, Kamera: Tangör Toydemir, (Acar Film Renkli Laboratuarında hazırlanmıştır)

Oyuncular : Kartal Tibet, Hülya Koçyiğit, Salih Güney, Nuri Altınok, Reha Yurdakul, Avni Dilligil, Ali Şen, Süha Doğan, Sevgi Can, Aynur Aydan, Muammer Gözalan, Müşerref Çapın, Mehmet Büyükgüngör, Reşit Çııldam, Benan Öz, Necabettin Yal, Dilek Ayazoğlu, Ali Demir,

KONU: Filmde, zorla evlendiği erkeğin zifaf odasından kaçan genç bir kızla daha sonra tanışıp aşık olduğu gencin öyküsü anlatılıyor. “Verda genç, güzel ve hassas bir kızdır. Babası onun rızasını almadan Verda'yı zengin bir işadamıyla evlendirir. Evlendiği gece babasının ölümüyle yıkılan Verda bunalıma girer. Verda’nın fırsatçı kocası Haşim kendisine ortak olmak isteyen Selim beyi dolandırır ve iflas etmesine neden olur. Buna dayanamayan Selim Bey intihar eder. Selim Beyin doktor oğlu Eşber babasının intikamını almaya yemin eder.”



“Sen gülünçle acıyı karıştırıyorsun Haşim, hileyle ticareti karıştırdığın gibi.” Verda, odasına almadığı kocasına bunları söylüyor... ‘Şarkılar Belkıs Özener-Eyüp Uyanıkoğlu’ denmiş. Genellikle Selma Ersöz ile dinlemeye alıştığımız Eyüp Uyanıkoğlu’nun sesi filmde yok. Belki ‘Ne Sensiz Olurum Ne Senden Uzak’ adlı bestesinin sözlerini biraz değiştirerek kullandıkları için gönlünü almak istediler.… Verda, düğünlerindeki dansta yorulunca Haşim dinlenmesine karşı çıkar. Nedeni dans bitmeden otururlarsa rezil olurlarmış’ (niyeyse). Bestekâr Nuri Hoca, Verda’yı güle Haşim’i dikene benzetiyor. (Aynı şeyi Eşber de söyleyecek.) Armağan ettiği çiçeklerde çok sayıda diken var. Sonraki yıllarda güller dikensiz olarak verilir oldu. Genç kızın babası Ahmet’in nezaketi bir alem. ‘Çalgıcılar’ dediği orkestradan ‘doğru dürüst bir oyun havası çalmalarını’ ister… Filmde, romanda olmayan, ‘zifaf gecesi faciası’ var. Haşim, ilk gecelerinde Verda’ya çok kötü davranır. Ne o gece nede sonra genç kıza yaklaşabiliyor. Bu belki, seyircinin beklentisine uygun olarak Verda’nın Eşper’le ‘el deymemiş olarak’ evlenmesi içindir. Romandaki Haşim’in ise ‘çocuğu olmuyor’… Dr. Osman’a göre Verda ‘asabi kalp hastalığı’ sırasında ‘koklandığında solmaya mahkûm bir çiçek gibiymiş’. Haşim’e genç kıza sokulmayı yasaklamıştı. Eşper’den ise ‘aralarında hissi bir bağ varsa insaniyet namına kesip atmasını’ rica eder… Ahmet Bey’in evindeki iç çekimler ‘Aşka Tövbe’den (1968) anımsadığımız Sokollu Köşkünde yapılmış. Ayhanların evini ‘Yumurcak Köprüaltı Çocuğu’ (1970) filminde görmüştük… Bir akşam yemeğinde (biraz sonra evdeki cam taşla kırılacak) Verda, Belkıs Özener’in sesiyle ‘Gitmek mi Zor Kalmak mı Zor’ (1969) (Yusuf Nalkesen) şarkısını okuyor. Ama “Sormamışsın hiç kimseden” şeklindeki ilk dizeyi biraz değiştiriyor; “Sormamışım hiç kimseden.”… Haşim, Eşper’in evlerine gizlice girdiği sahnede Dursun Ağa’yı çağırmak istediğinde şaşırıp ‘Davut Ağa’ diyor… Dursun’un Eşper’i vurarak bayılttığında Elmer Bernstein’ın ‘The Magnificent Seven’ (1960) için yaptığı ‘Council’ / ‘Calvera’s Return’ ; Eşper polisten kaçarken ‘Thunderball’ (1965) filmindeki ‘Street Chase’ (John Barry) melodileri var… Erkek kahramanın adı Eşper ama çoğunlukla Eşber olarak söyleniyor (romandaki soyadı ‘Erzen’)… Verda’yı Jeyan Mahfi Ayral ; Eşper’i Abdurrahman Palay ; Selim’i Avni Dilligil; Ahmet’i Rıza Tüzün ; Recep’i Zafer Önen ; Mehtap’ı Suna Pekuysal; Nesteren’i Tijen Par; Gülsüm Kalfa’yı Alev Koral seslendirmiş… Ayhan’ın annesi rolündeki Dilek Ayazoğlu’nun rol aldığı başka bir film yok galiba… (Murat Çelenligil (editör) – sinematürk Internet veri tabanı) 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder