Yönetmen : Memduh Ün,
Senaryo: Duygu Sağıroğlu “Çocuklar İçin”
isimli bir Hint filminden
Görüntü Yönetmeni Cahit Engin,
Yapım : Uğur
Film Memduh Ün
Ar Direktör: Duygu Sağıroğlu,
Türküler: Seha Okuş, Müzik: Yalçın Tura,
Oyuncular : Fatma Girik, Tamer Yiğit, Talat
Gözbak, Suphi Tekniker, Yavuz Selekman, Zerrin Arbaş, Emel Özden, Talât Gözbak,
Muazzez Kurtoğlu, Sema Tüzün, Hikmet Taşdemir, Gülten Ceylan, Çoxuk Oyuncular:
Cenk Erdier, İbrahim Peker, Koray Yazgan, Apo Dilber
Konu: Sevdiği adamla evlenen ve mutlu bir
yuvası olan bir kadının yaşamı, kocası köy ağası tarafından öldürülünce tam bir
trajediye döner. İki oğlu ile yapayalnız ve çaresiz ortada kalan kadın,
çocukları için hayatını feda eder. Çocukları büyür, mert birer delikanlı
olurlar. Artık evlenme çağları gelmiştir. Toprak Ana, oğlu Ali’yi
evlendirebilmek için Kazım Ağa'ya borçlanır. Ama ağa onu kandırır. Ali'yle
annesinin elde ettiği mahsulün neredeyse dörtte üçünü alır. Ali bundan kendini
sorumlu tutar, eşiyle birlikte çalışmaya başlar. Kazım Efendi’nin kızı Kezban,
boş durmayarak Murat’a inat bilezikleri gösterip büyük kavgaların çıkmasına
sebep olur. Murat uzun bir süre köyden uzaklaşır. Kin dolu yüreğiyle Kazım
Efendi’ yi öldürmek üzere geri döner. Zeliha yine Murat’ın peşine düşer.
Kavgalar, tatsız olaylar peşi sıra devam eder durur... Evlatlarının başı belaya
girmesin diye Toprak Ana canını ortaya koyar.
* Memduh Ün, "Toprak Ana’nın 20 yıllık acılı yaşamını
veriyor filminde ... Genç bir kız iken evlenmesi, kocasının, zalim ağanın
yüzünden sakat kalışı ve yitişi, dört çocuğunu sefalet içinde büyütürken
ikisini yitirmesi, yıllar sonra birer delikanlı olan oğullarından birini, serseriliği
ve köyün namusu yüzünden kendi eliyle vurup öldürmesi... Filmin öykü çizgisinde
tutarsızlıklar, çelişkiler, özellikle melodramı belirleyen abartmalar var …
Memduh Ün
Anlatıyor:
İzmir işletmecim Mustafa
Özgen bana hasılat rekorları kıran bir Hint filminden söz etmişti. Kopyası da
bulunuyordu kendisinde, gönderdi, izledim. Çocuklarım için adını taşıyordu
film. Ben de beğendim konuyu;' ticari şansı olabileceğini düşündüm. Duygu
Sağıroğlu da oturdu bundan yeni bir senaryo üretti.
Filmin çekimi için çok yer
aradık Duygu Sağıroğlu Antakya'ya kadar gitti, ama uygun bir yer bulamadan
döndü. Sonra ben de kendisine katıldım. Ege bölgesinde birçok yeri birlikte
dolaştık Ama bir türlü düşündüğümüz mekanı bulamadık En sonunda, yolumuz
Eskişehir'e uzandı. Orada tam benim düşündüğüm, tam senaryonun anlattığı gibi
bir köy bulduk.
Filmi,
Eskişehir'de, 35 gün gibi uzunca bir sürede çektim. Filmi seviyorum, ama
senaryodan gelen birçok eksiklik görüyorum yeniden izlediğimde. Ayrıca
fazlalıklar ve abartılar da var. Hep senaryo ... hep senaryo filmin temeli
senaryo. Filmin ticari başarısı, ocuklarım için kadar olmadı. 7,5 civarında iş
yaptı. Seyirciyi bunaltıcak bir film çekmişiz diye düşünüyorum bugün. Nedenine
gelince; Filmde biraz nefes alacak bir pay bırakmamışız. Özellikle başlarda
facialar ardı ardına geliyor. Seyirci filmin daha yarısına vardığında, tanık
olduğu acıklı olaylarla doygunluk noktasına ulaşıyor. Bu nedenle ikinci yandaki
dramatik olaylardan etkilenemiyor. Oysa nefes payları Hint filminde vardı. Bir
de Fatma'nın Tamer Yiğit'i sopayla dövdüğü sahneyi Hintliler çok güzel, üstelik
de gülmece duygusu katarak çekmişlerdi. Bense biraz sadistçe çekmişim. Ayrıca
filmde 'köyün namusu' sözünün lafta kaldığım düşünüyorum. Bu nedenle Fatma'nın
filmin sonunda Oğlunu öldürdüğü sahneyi seyirci muhakkak yadırgıyor olmalı.
Duygu da, ben de köyün namus kavramını seyirciyi inandıracak Eksik kalmış. Yani
seyirci Fatma oğlunu öldürdüğü zaman, evet, bu kadın başka bir şey yapamazdı,
öldürmekten başka çaresi yoktu demeliydi. Bütün bunlara rağmen filmi seviyorum,
kahramanlar çok sahici çünkü; özenle de çekmişim, işçiliği çok iyi. “Memduh
Ün Filmlerini Anlatıyor” Kabalcı yayınları Ağustos 2009- İstanbul”
FİLMİ İZLE