Powered By Blogger

15 Mart 2018 Perşembe

TOPRAK ANA (1973)


Yönetmen : Memduh Ün,
Senaryo: Duygu Sağıroğlu “Çocuklar İçin” isimli bir Hint filminden
Görüntü Yönetmeni Cahit Engin,
Yapım : Uğur Film Memduh Ün

 Ar Direktör: Duygu Sağıroğlu, Türküler: Seha Okuş, Müzik: Yalçın Tura,

Oyuncular : Fatma Girik, Tamer Yiğit, Talat Gözbak, Suphi Tekniker, Yavuz Selekman, Zerrin Arbaş, Emel Özden, Talât Gözbak, Muazzez Kurtoğlu, Sema Tüzün, Hikmet Taşdemir, Gülten Ceylan, Çoxuk Oyuncular: Cenk Erdier, İbrahim Peker, Koray Yazgan, Apo Dilber

Konu: Sevdiği adamla evlenen ve mutlu bir yuvası olan bir kadının yaşamı, kocası köy ağası tarafından öldürülünce tam bir trajediye döner. İki oğlu ile yapayalnız ve çaresiz ortada kalan kadın, çocukları için hayatını feda eder. Çocukları büyür, mert birer delikanlı olurlar. Artık evlenme çağları gelmiştir. Toprak Ana, oğlu Ali’yi evlendirebilmek için Kazım Ağa'ya borçlanır. Ama ağa onu kandırır. Ali'yle annesinin elde ettiği mahsulün neredeyse dörtte üçünü alır. Ali bundan kendini sorumlu tutar, eşiyle birlikte çalışmaya başlar. Kazım Efendi’nin kızı Kezban, boş durmayarak Murat’a inat bilezikleri gösterip büyük kavgaların çıkmasına sebep olur. Murat uzun bir süre köyden uzaklaşır. Kin dolu yüreğiyle Kazım Efendi’ yi öldürmek üzere geri döner. Zeliha yine Murat’ın peşine düşer. Kavgalar, tatsız olaylar peşi sıra devam eder durur... Evlatlarının başı belaya girmesin diye Toprak Ana canını ortaya koyar.

*  Memduh Ün, "Toprak Ana’nın 20 yıllık acılı yaşamını veriyor filminde ... Genç bir kız iken evlenmesi, kocasının, zalim ağanın yüzünden sakat kalışı ve yitişi, dört çocuğunu sefalet içinde büyütürken ikisini yitirmesi, yıllar sonra birer delikanlı olan oğullarından birini, serseriliği ve köyün namusu yüzünden kendi eliyle vurup öldürmesi... Filmin öykü çizgisinde tutarsızlıklar, çelişkiler, özellikle melodramı belirleyen abartmalar var …

Memduh Ün Anlatıyor:
İzmir işletmecim Mustafa Özgen bana hasılat rekorları kıran bir Hint filminden söz etmişti. Kopyası da bulunuyordu kendisinde, gönderdi, izledim. Çocuklarım için adını taşıyordu film. Ben de beğendim konuyu;' ticari şansı olabileceğini düşündüm. Duygu Sağıroğlu da oturdu bundan yeni bir senaryo üretti.

Filmin çekimi için çok yer aradık Duygu Sağıroğlu Antakya'ya kadar gitti, ama uygun bir yer bulamadan döndü. Sonra ben de kendisine katıldım. Ege bölgesinde birçok yeri birlikte dolaştık Ama bir türlü düşündüğümüz mekanı bulamadık En sonunda, yolumuz Eskişehir'e uzandı. Orada tam benim düşündüğüm, tam senaryonun anlattığı gibi bir köy bulduk.

Filmi, Eskişehir'de, 35 gün gibi uzunca bir sürede çektim. Filmi seviyorum, ama senaryodan gelen birçok eksiklik görüyorum yeniden izlediğimde. Ayrıca fazlalıklar ve abartılar da var. Hep senaryo ... hep senaryo filmin temeli senaryo. Filmin ticari başarısı, ocuklarım için kadar olmadı. 7,5 civarında iş yaptı. Seyirciyi bunaltıcak bir film çekmişiz diye düşünüyorum bugün. Nedenine gelince; Filmde biraz nefes alacak bir pay bırakmamışız. Özellikle başlarda facialar ardı ardına geliyor. Seyirci filmin daha yarısına vardığında, tanık olduğu acıklı olaylarla doygunluk noktasına ulaşıyor. Bu nedenle ikinci yandaki dramatik olaylardan etkilenemiyor. Oysa nefes payları Hint filminde vardı. Bir de Fatma'nın Tamer Yiğit'i sopayla dövdüğü sahneyi Hintliler çok güzel, üstelik de gülmece duygusu katarak çekmişlerdi. Bense biraz sadistçe çekmişim. Ayrıca filmde 'köyün namusu' sözünün lafta kaldığım düşünüyorum. Bu nedenle Fatma'nın filmin sonunda Oğlunu öldürdüğü sahneyi seyirci muhakkak yadırgıyor olmalı. Duygu da, ben de köyün namus kavramını seyirciyi inandıracak Eksik kalmış. Yani seyirci Fatma oğlunu öldürdüğü zaman, evet, bu kadın başka bir şey yapamazdı, öldürmekten başka çaresi yoktu demeliydi. Bütün bunlara rağmen filmi seviyorum, kahramanlar çok sahici çünkü; özenle de çekmişim, işçiliği çok iyi. Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor” Kabalcı yayınları Ağustos 2009- İstanbul”



FİLMİ İZLE 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder