Yönetmen: Kartal
Tibet
Senaryo: Yavuz
Turgul
Görüntü Yönetmeni: Kriton
İliadis
Yapım: Arzu
Film/Nahit Ataman
Kamera Asistanı: Güngör
Özsoy, Yönetmen Yardımcısı: Sami Güçlü, Sesleri Alan: Necip
Sarıcaoğlu, Yardımcısı: Erkan Esenboğa, Sistem: Flet Elektronik, Işık
Şefi: Ekrem Köksalan, Yardımcıları: Veli Özşahin, Yüksel Güzel, Kurgu
Senkron: İsmail kalkan, Mevlût Koçak, Sabit Özergil, Negatif Kurgu: Mahmut
Eskici, Kâzım Çakırman, Laboratuvar: Hasan Örnek, Abdullah Akden, İsmet
Karslı, Renk Uzmanı: Türker Vatan, Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat,
Ar Direktör: Hasan Nurdan, Set Ekibi: Necati Bostancı, İbrahim Kul,
Ömer Babu, Taci Ersan, (Yeni Stüdyoda seslendirilmiş ve renklendirilmiştir).
Oyuncular: Kemal Sunal, Adile Naşit, Müjde Ar, Şener Şen, Ayşen Gruda, Bilge
Zobu, Günfer Feray, Ergin Orbey, İhsan Bilsev, Zihni Göktay, Tuncay Gürel, Oya
Aydonat, Filiz Toprak, Mete Sezer, Oktar Durukan, Akil Öztuna, Sıtkı Akçatepe,
Nevin Güler, Ayten Erman, Hikmet Gül, Cevdet Arıkan, Ata Saka, Tevfik Şen, Akif
Kilman,
Konu: Geçen yüzyıl sonlarında İskenderiye'de geçen bir film, oldukça
kala-balık bir kadrosu var. Birbirlerine her alanda rakip olan iki büyük
ailenin çekişmeleri anlatılıyor. Bir yandan" Yeşil Vadi" denen
verimli bir bölge üstündeki mülkiyet savaşı sürüp giderken, diğer taraftan iki
aile de İskenderiye valisinin kızına talip oluyorlar. Bunlardan biri, valiyi
etkilemek için evin uşağını Kahire'den teftişe gelen ünlü büyük Tosun Paşa
diye yutturmaya kalkıyor... Ve birbirini izleyen komik unsurlar ardı ardına
gelip devam ediyor.
► Tosun Paşa, Arzu Filmin kalabalık kadrolu filmlerinden bir
yenisi... Geçen yüzyıl sonlarında İskenderiye'de geçiyor film. Birbirlerine her
alanda rakip olan iki büyük ailenin çekişmeleri anlatılıyor. Bir yandan
"Yeşil Vadi" denen verimli bir bölge üstündeki mülkiyet savı sürüp
giderken, diğer yandan iki aile de İskenderiye valisin kızına talip oluyorlar.
Bunlardan biri, valiyi etkilemek için evin uşağını Kahire'den teftişe ge-len
ünü büyük Tosun Paşa diye yutturmaya kalkıyor, vs ...
Öykü, görüldüğü üzere, iki klasikleşmiş temanın iki aile
arasındaki rekabetle, yanlışlıkla müfettiş sanılan kendi halinde insan
temasının bir karışımı... Öykünün geçen yüzyılın Mısır'ına yerleştirilmesi ise,
bazı sansür zorunluluklarından... Arzu Filmin artık iyice bilinen kadrosu,
bilinen mimiklerini, oyunlarını bir kez daha yineliyorlar kamera karşısında ...
Hiçbirinin tiplemesinde, esprilerinde en küçük bir yenilik yok. Sözgelimi Şener
Şen'le Kemal Sunal arasındaki ilişkiler, çok değişik bir ortamda da olsa, tıpkı
tıpkısına, iki oyuncunun Hababam Sınıfı serilerindeki jimnastik öğretmeni inek
Şaban ilişkilerinin aynısı... Sinemada binlerce kez işlenmiş durumlar,
espriler, bir kez daha yineleniyor. Tutulmuş reçeteler, bir kez daha ısıtılıp
seyirci önüne sürülüyor. Bakalım, seyirci aynı yemekleri yemekten ne zaman
bıkacak?
"Tosun Paşa", Cüneyt Arkın, Fikret Hakan, Ayhan Işık'tan
sonra yönetmenliğe ge-çen bir diğer ünlü oyuncunun, Kartal Tibet'in ilk
filmi... Bu olumlu adımı kutla-mak, daha iyi bir şeyler söylemek, yazmak
istiyor insan. Ama "Tosun Paşa" üstüne ne yazabilirsiniz? Tibet de,
bu koşullar içinde, tipik bir Arzu Film komedisini kurtarmaktan başka bir şey
yapa-mamış. "Genç sinemacının sinemamızda yapabilecekleri şu ortamda
öylesine sınırlı ki.. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 199 ”