Powered By Blogger

12 Mart 2020 Perşembe

CEHENNEM ELÇİLERİ (1983)




Senaryo ve Yönetmen: T. Fikret Uçak ,
Görüntü Yönetmeni: Abdullah Gürek
Yapım: Alemdar Film/Mehmet Alemdar

Oyuncular: Aytekin Akaya, Berhan Şimşek, İnci Saner, Nur Azak, Fatoş Çelik, Baykal Kent, Ayfer Özcan, Mehmet Samsa, Mehmet Uğur, Recep Filiz

Konu: Osmanlı İmparatorluğunun gerileme devrinde anavatana dönmek için çaba sarf edip, eşkıyalarla savaşan 5 Türk atlısının öyküsü.

ÇARIKLI MİLYONER (1983)


Yönetmen: Kartal Tibet
Senaryo: İhsan Yüce, Kartal Tibet,
Memduh Ün, Kemal Sunal
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Cem Film/Yahya Kılıç,

Yönetmen Asistanı: Muzaffer Hiçdurmaz, Ahmet Sezerel, Makinist: Alaattin Durmaz, Sesleri Alan: Erekan Esenboğa, Montaj: Turgut İnangiray, Negatif Montaj: Gültekin Çavuş, Suat İşler, Renk uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Işık: İsmet Yurtçu, Aydın Uçar, Laboratuar: Selahattin Kaya, Ziya Uçak, Set Ekibi: Cengiz Öktem, Selçuk Öktem, Mehmet Şenkal, Hüseyin Turan, Prodüksiyon Amiri: Ekrem Gökkaya, (Yeni Lâle Film Stüdyosunda hazırlanıp, Yeni Stüdyoda seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Kemal Sunal, Necla Nazır, Ali Şen, Reha Yurdakul, Nermin Denizci, Hüseyin Kutman, Selim Naşit, Belkıs Dilligil, Jale Efecik, Memduh Ün, Zühal Üstüntaş, Necdet Yakın, Ekrem Gökkaya,

Konu: Köy ve kasaba düğünlerinde davul çalarak geçimini sağlayan Bayram'a hiç tanımadığı babası İstanbul'lu milyarder Hilmi Bey'in bütün serveti miras kalır. Bayram yasal işlemleri yapmak üzere İstanbul'a gelir. Basın miras haberiyle çok ilgilenir ama aile avukatlarının tuttuğu korumalar yüzünden muhabirler Bayram'a yanaşamazlar. İşinden kovulma tehlikesi ile karşı karşıya kalan bayan muhabir Suna (Necla Nazır) bayılma numarası yaparak, Bayram'la arkadaş olur.




[1]  Mr. Deeds Goes to Town” 1936 yılı yapımı Amerikan filminden uyarlama. Romantik bir komedi olan bu filmin Yönetmeni Frank Copra (1897-1991), Clrence Budington’un (1881-1964) bir hikayesinden ise Robert Riskin (1897-1955) senaryolaştırmış. Gary Cooper (1901-1961), Jean Arthur (1900-1991) başrolü paylaşmışlar.


CAN KURBAN (1983)


Yönetmen: Remzi A. Jöntürk
Senaryo: Vural Pakel
Yönetmeni: Erhan Canan
Yapım: Barış Film/Vural Pakel

Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Set: İbrahim Önen, Ömer Bubu, Kemal Kundak, Prodüksiyon: Şerif Ablak, Kamera Ferhat Bakır, Müzik Direktörü: Mahmut Tuncer, Beste: Cengiz Tekin, Hikaye: Zeki Alan, Yardımcı Yönetmen: Nurettin İrişen,
Acar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Mahmut Tuncer, Neşe Aksoy, Hayati Hamzaoğlu, Aslı Öncü, Hüse-yin Peyda, Levent Çakır, Suna Selen, Suna Pekuysal, Sami Hazinses, Aslı Öncü, Nuray Deveci, Nejat Gürçen, Mustafa Yavuz, Oflaz Onur, Ali Caylan, Şadan Yrenişafak, Abdullah Ataç, Turan Emil, Çocuklar: Umut Tuncer, Filiz Fidan, Mesut Fidan, Sinan Fidan,

KonuFilmde, kabadayılık yapan arkadaşından kendisine borç kalan bir adamın yaşadıkları anlatılır. Eski kabadayılardan İlyas, polis tarafından ele geçirilmek üzeredir. Teslim olmadan önce eski dostu Tarık’la görüşür. İlyas bir oğlu olduğunu söyleyerek Tarık’tan ona sahip çıkmasını ister ve intihar eder. Ancak İlyas’ın ölümüyle birlikte borçları da Tarık’a kalır. Tarık, İlyas’ın mafyaya olan borçlarından kurtulabilmek için bir plân yapar. Önce İlyas’ın oğlu Murat’ı öldürecek, sonra da İlyas’ın karısından para koparmaya çalışacaktır. Ancak işler Tarık’ın plânladığı gibi gitmez. (Hasan Sakın)


BİR ZAMANLAR KARDEŞTİLER (1983)


Yönetmen: Hüsnü Çetiner, Oğuz Çetiner
Özgün Hikaye: Mehmet Aydın, Tolgay Ziyal
Foto Direktörüi: Hüseyin Özşahin
Yapım Gökçen Film

Kameraman: Uğur Döndür, Yardımcı Yönetmen: Nurettin İrişen, Renk Uzmanı: Türker Vatan, Şakir Yörük, Negatif Montaj: Ömer Sevinç, Laboratuvar: Ekrem Şen, Ünal Keleş, Veli Burç, Ahmet Taşoluk, Montaj-Senkron: Turgut İnangiray, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Seslendirme Yönetmeni: Esen Günay, Set Düzenleme: İsmail Kündem, Ömer Bubu, Enver Kündem, Işıklar: Oğuz Yaralı, Varol Vatansever, Vasfi Döndür, Prodüksiyon: Abdullah Ataç, Gökçen , (Şafak Film Renkli laboratuvarla
rında hazırlanmış, Yeni Film stüdyolarında seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Bulut Aras, Nazan Saatçi, Yusuf Sezgin, Yıldırım Gencer, Kadir Savun, Figen Han, Sami Hazinses, Neriman Koksal, Kazım Kartal, Yılmaz Köksal, Figen Han, Ersin Aydın, Yılmaz Kurt, Kadir Kök, Sönmez Yıkılmaz, Mehmet Uğur, Çocuk Yıldız: Özlem Büyükburç

Konu: Fren Ali, Yusuf ve Kafa Kemal üç kardeştirler. Fren Ali,araç kullanmaktaki mahareti yüzünden bu lakabı almıştır,dolmuş şoförüdür.Yusuf narkotikte komiserdir. Kafa Kemal’se kabadayıdır. Fren Ali,babalarının ölümünden sonra ailenin bakımını üstlenmiş  sorumluluğunu da helal yoldan kazanç elde ederek yerine getirmiştir. Ancak, Kafa Kemal’in tuttuğu yol haramdan geçmektedir ve bu durumu Ali onaylamaz,bu yüzden kardeşine küstür. Fren Ali kendi hatası yüzünden kızı Özlem’i sakat bırakmıştır. Anneleri her daim üç kardeşi bir araya getirme gayretindedir. Özlem’in dünyalar güzeli bir öğretmeni vardır. Kafa Kemal Çiçek öğretmene tutulur. Yürümeyi başaramayan Özlem evde babası ve amcası Kemal’in kavga etmesi üzerine şoka girerek tekrar yürümeye başlar. Kemal önceleri özendiği namlı kabadayı, Çakırın Ramazan’ın adamlarını döver. Her zaman hamama gittiğinde Çakırın Ramazan’ın yerine yatarak orada kese yaptırır ve hamamcı (Kadir savun) ona delikanlılık hakkında öğütler verir, Ramazan’ı emsal gösterir. Ramazan hapisten çıkınca Kemal’in kendisinin yerine göz dikmiş birisi olduğu söylenmiştir. Bu yüzden o da Kemal hakkında bir şeyler dinlemiştir.Kemal,kendi adamlarını dövdüğünde,onda kendi gençliğini gördüğünü söyleyerek onun canını bağışlayarak kovmuştur.

Çiçek Öğretmen Kemal’in aşkına karşılık vermek için yaşam biçimini değiştirmesi gerektiğini söyler ve Kemal silahı bırakır. Çakırın Ramazan uyuşturucu kaçakçısıdır ve Yusuf’un namı yüzünden başlarına bela olabilecek bir komiseri ortadan kaldırmak istemişlerdir. Bu durumu pavyon şarkıcısı ve konsomatrist olarak çalışan ama Kemal’e tutulmuş olan Figen haber verir ve Kemal bir bayram sabahı kardeşini korumak için siper olur. Annesine gitmiş ve annelerinin her zaman istediği gibi bir arada olmak için kardeşini koru-mak için yerlerini sormuştur. Bayram namazına gittiklerini öğrendiğinde hızla koşar ve Yusuf’a saldırdıklarında siper eder kendini. Hayatını kaybeder. Aynı yaşam koşullarının içinden çıkan üç kardeş, ancak kötücül bir günde bir araya gelebilmiştir.



BİR ŞARKILIK MUTLULUK (1983)






Senaryo ve Yönetmen: Hüsnü Çetiner, Oğuz Gözen
Kamera: Mükremin Şumlu
Işık: Mehmet Çakar
Yapım: Soner Film/Muzaffer Sönmez

Oyuncular: Arif Meşhur, Yurdaer Doğulu, Zahide, Dursun Salkım, Yüksel Alpdoğan, Çocuk Oyuncu: Kenan Doğulu

Konu: Çeşitli işlerde çalışan dört kafadarla, fidye almak için kaçırdıkları ünlü bir şarkıcının öyküsü.

Not: Filmde beş şarkıcının rol alması, filmin ticari başarısına olumlu bir etki yapmaz. Film biter bitmez, yapımcısı Soner Film tarafından Mete Filme satılır.

BİN KERE ÖLMEK (1983)


Senaryo ve Yönetmen: Jalal Mehraban
Görüntü Yönetmeni: Orhan Oğuz
Yapım: Ferhat Film/Eda Sabahi

Set Teknisyenleri: Mustafa Boğan, Taci Ersan, İbrahim Öner, Prodüksiyon Asistanları: Kazım Şadan, Faruk Gece, Işık Şefi: Ömer Ekmekçi, Prodüksiyon Amiri: Fikret Ertuğrul, Laboratuvar Mustafa Oruç, İsmail Aksu, Seslendirme: Erkan Aktaş, Baskı: Adnan Şahin, Senkron: Nevzat Dişiaçık, Negatif Montaj: Muzaffer Karataş, Montaj: İsmail kalkan, Kamera Asistanı: Cem Molvan, Yönetmen Yardımcısı: Şahin Gök, Işık: Jalal Mehraban, Müzik Direktörü: Cahit Berkay, (Fono Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Mahmut Hekimoğlu, Melike Zobu, Ahmet Sabahi, Yavuz Selekman, Jale Efecik, Coşkun Göğen, Yusuf Çetin, Sırrı Elitaş, Ferhat Ünal, Mehran Fedayi, Tahsin Koray, Ahmet Karaca, Ferhat Ünal, Nubar Terziyan, Mürvet İçsever, Küçük Oyuncular: Mesut Çakarlı, Murat Kılıç,

Konu: Polisler tarafından vurulan ve diğeri de idam edilen iki fakir gencin dramatik öyküsü.


BEYAZ ÖLÜM (1983)


Yönetmen: Halit Refiğ
Yönetmen Yardımcısı: Seçkin Yaşar
Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop
Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu

Kamera Asistanı: Mahmut Yumuşak, Senaryo: Erdoğan Tünaş, Müzik : İzzet Öz, Işık Şefi: Ali Salim Yaşar, Işık Asistanı: Şevket Bilgili, Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Teknik Yönetmen: Zafer Par, Sesleri Alan: Erkan Aktaş, Film Hazırlık Std.; Fono Film, Montaj: Mehmet Bozkuş, Negatif Montaj; Muzaffer Karakaş, Laboratuvar: Mustafa Oruç, Prodüksiyon Amiri: Adnan İrkut, Fehmi Tengiz, Prodüksiyon Ekibi: Necati Şimşek,

Oyuncular: Ahu Tuğba (Meral), Tarık Akan (Yılmaz), Yaprak Özdemiroğlu, Ünsal Emre, Hüseyin Peyda, Sümer Tilmaç, Raik Alnıaçık, Nubar Terziyan, Neslihan Acar, Coşkun Göğen, Mehtap Ar, Atilla Ergün, İhsan Gedik, Renan Fosforoğlu, Nuray Deveci, Kudret Karadağ, Serdar Bora, Şemsi İnkaya, Necip Tekçe, Şule Öner

Konu: Meral ünlü bir şov kızıdır; genç, güzel, zengin ama uyuşturucu bağımlısı. Yılmaz çıkarları için gençleri zehirlemekten kaçınmayan kirli düzene ve uyuşturucu trafiğine karşı savaşan genç, gözü pek ve yakışıklı bir polis. bu, şov işinin renkli dünyasında bir tutku fırtınasının, uyuşturucu bağımlılığının doğurduğu ıstırap ve onursuzluğun işlendiği, trajik sonuçları yaşamın içinden alınmış, ibret dolu bir öyküdür... Aysel adlı genç bir kızın aşırı dozdan ölmesi polisi harekete geçirir. Yılmaz, Aysel’in Meral’in yanında çalıştığını öğrenince genç kızı sorgular. uyuşturucu çetesinin başı hacı, Meral’den Yılmaz’la ilişki kurup muhbirlik yapmasını ister. Yılmaz ipucu için esrarkeş Corci’yi konuşturmak ister, Meral haber verir ve hacı’nın adamları Corci’yi öldürür. Yılmaz’ın şüpheleri meral’e odaklanır. Pişman olan genç kız Yılmaz’a, Hacı’nın onu öldüreceğini haber verir. ama Yılmaz’ın arkadaşının ölmesini engelleyemez. Hacı’nın Yılmaz’ı pusuya düşürmesi isteğini Meral kabul etmeyince dışlanır. Meral, içten içe aşık olduğu genç komiserle işbirliği yapar. Hacı’nın teklifini kabul etmiş görünür ve onun evine gider. Onu izleyen Yılmaz ve ekibi eve baskın düzenler. çıkan çatışmada hacı ve adamları yaralanır. Bu kargaşada vurulan ve yaşamını yitiren talihsiz Meral’in yüzünde, içinde kopan tüm fırtı-naların dindiği, hüzünlü ama mutlu bir gülümseme vardır…

Yasak Konuya Ciddi Yaklaşım”
Uyuşturucu maddeler sorunu kısa bir sıra öncesine dek gerek dünya, gerek Türk Sinemasında tabu idi. Sanki bir konuyu ele almazsanız o sorun ortadan kalkacakmış gibi... 50’lerden başlayarak Amerikan sinemasında işlenen bu konuda sinemamız şimdiye dek, eroini polisiye filmlerin sıradan bir gerilim öğesi olarak kullanmanın dışında ciddi bir çaba göstermemişti. "Beyaz Ölüm" bu alanda ilk kayda değer film sayılabilir...

"Beyaz Ölüm"ün ilginç yanı, genelde iki kahramana ve "aşık bir çifte dayalı sinemamızda bu kez çok kişili, çok kahramanlı bir öykü anlatması, Senaryo, çok yönlü bir gelişimle toplumumuzda bu alışkanlığa kapılmış değişik çevrelerden -en yoksulundan en zenginine- kesitler veriyor. Ama fıImin gelişimi, özellikle "Bağdat caddesi gençleri"nin üstünde yoğunlaşmış. Elbette Erler Film'in ve Erdoğan Tünaş'ın tüm filmlerinde olduğu gibi, kalıplar, klişeler ön planda: 'Gençlik eğlenceleri', gazinocu artist ilişkileri, 'eşcinsel' tipi vs. Ancak tüm bu kalıplara karşın, filmde gözden kaçmayan bir canlılık var: Belki de Tarık Akan'ın rahat oyununu çevreleyen geniş bir genç oyuncu kadrosunun varlığından kaynaklanan... Öyle ki, Ahu Tuğba bile rolüne oturmuş. “Atilla Dorsay, “12Eyül Yılları ve Sinemamız”, syf, 94 “



BEKLEYİŞ (1983)


Yönetmen: Hasan Karcı
Senaryo: Yasemin Karcı
Kamera: Hüseyin Ererez
Yapım: Şimal Film

Oyuncular: Yeşim Yükselen, Semra Poyraz, Tanju Korel, Ajlan Aktuğ, Hakkı Kıvanç
Taş ocaklarında çalışan dört işçinin yaşam mücadelesi.

BEDEL (1983)


Yönetmen: Melih Gülgen
Senaryo: Mehmet Aydın, Melih Gülgen , Kadir İnanır
Görüntü Yönetmeni: Ertunç Şenkay, Çetin Tunca
Yapım: Gülgen Film/Melih Gülgen

Eser: Mehmet Aydın, Renk uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Laboratuar: Selahattin Kaya, Ziya Uçak, Işıklar: Gülşah Film Işık Ekibi, Şef: Mustafa Koçyiğit, Set Ekibi: Bedri Uğur, , Prodüksiyon: Fikret Ertuğrul, Ah-met Selvidal, Kamera Asistanı: Cem Molvan, Reji Asistanı: Nursan Esenboğa, Yardımcı Yönetmen: Şahin Gök, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Negatif Montaj: Mahmut Eskici, Montaj: İsmail kalkan, Müzik: Cahit Berkay, (Yeni Lâle Film stüdyosunda hazırlanmış, Yeni Stüdyoda seslendirilmiştir)

Oyuncular: Kadir İnanır (Av. Kemal), Cristina Haydar (Kristin), Bahar Öztan (Sevgi), Ekrem Bora (Ali Fuat), Sevda Ferdağ (Oya), Yalçın Gülhan (Banıker Can), Nilgün Saraylı (Ayşe)Hüseyin Kaşif, Hüseyin Peyda (Seyh Raşit), Neriman Köksal (Selime), Şükriye Atav (Kemal’in Annesi), Yıldırım Gencer, Burak Gülgen, Yüksel Gözen, Osman Alyanak, İhsan Gedik,Günay Güner, İbrahim Kurt, Çetin başaran, Yılmaz Kurt, Cemal Ersüer, Alpay Ziyal, Küçük Yıldız: Fırat Gülgen (Evren),

Zengin bir iş adamı tarafından sömürülen bir avukatın öyküsü.

► Melih Gülgen, 70'lerde Cüneyt Arkın'lı 'sosyal içerikli filmler' yapıyordu. Bu filmlerin fonunu, gangster, 'baba', 'Mafya' öyküleri oluşturuyordu. Gülgen, 80'lerde bu tür filmlere yeniden dönüş yapmak istediğinde, bu kez daha 'güncel' şeylere bel bağlamış: Toplumca 'ekonomikleşmedik mi, ekonomik sorunlar mahalle kahvelerine dek tartışılmıyor mu? Bu kez gangster çatışmalarının yerine 'holding' çekişmeleri, Mafya öykülerinin yerine ise kredi ve bankerlik sorunları geçmiş.

'Halk çocuğu', avukat Kemal, hukuk bilgisini, üçkağıtçı bir bankere paralarını kaptırmış mahalle halkının mı, yoksa aynı bankerle işbirliği yapan ve ondan kredi alan, emrinde çalıştığı işadamının mı hizmetine verecek? Aslında Kemal, o iş adamının emrine girdiği gün seçimini yapmış olmalıydı, ama kuşkusuz filme malzeme gerektiği için o kadarını pek kurcalamayın!..

"Bedel", aslında ilginç ve güncel çağrışımları olabilecek bir konuyu gündeme getiriyor. Akıllı uslu biçimde anlatılsa, ilginç bir film olabilirdi. Bazı sahnelerin, bazı konuşmaların, bir semt halkının başarıyla kullanıldığı bazı çekimlerin verdiği umut ise, özellikle Kadir İnanır'la Kristin Haydar'ın bitmek tükenmek bilmeyen sevişme sahnelerini, hele hele yine Haydar'ın 'Arap şeyhi' (!) için yaptığı 'göbek dansını gördükten sonra tümüyle sönüyor. (Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız)



BATAKLIKTA BİR GÜL (1983)


Senaryo ve Yönetmen: Orhan Aksoy
Kamera: Orhan Oğuz
Yapım: Ömür Film/Mahmut Hekimoğlu
Ergun Hekimoğlu

Set Ekibi: İbrahim Kul, İsmail Kündem, Ahmet Topal, Işık Ekibi: Şevket Yılmaz, Metin Devrim, Ergun Sımsıkı, Kamera Asistanı: Cem Molvan, Yönetmen Yardımcısı: Turgay Aksoy, Nezih Tunar, Sesleri Alan: Erkan Aktaş, Laboratuvar: Adnan Şahin, Mustafa Oruç, Kurgu: Cevat Sezer, Negatif Montaj: Muzaffer Karataş, Fono Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve seslendirilmiştir

Oyuncular: Banu Aklan, Faruk Peker, Mahmut Hekimoğlu, Hülya Tuğlu, Haluk Kurtoğlu, Süleyman Turan, Turgut Özatay, Mehtap Ar, Hülya Şamil, Ali karagöz, Asuman Arsan, Tuncer Sevi, Gül Vergon, Diler Saraç, Oktar Durukan,

Konu: Yeşilçam sinemasında sıkça karşılaşılan fakİr kız zengin erkeğin aşklarını konu alan bir aşk filmi.


BADİ (1983)


Yönetmen: Zafer Par
Senaryo: Barş Pirhasan 
Kamera: Orhan Oğuz
Müzik: Yeni Türkü Topluluğu
Yapım: Anadolu Film/Şerif Gören

Oyuncular: Orhan Çağman, Tuncer Sevi, Ani İpekaya, Yüksel Gözen; Erol Özkök, Barış Pirhasan, Çocuk Yıldızlar: Cengiz Sayhan, Tolga Sönmez, Serdar Sayhan, Neslihan Kuru, Gülbin Yenertürk

kONU: Filmde, uçan dairesiyle yanlışlıkla İstanbul Ihlamurdere’ye iniş yapan bir uzaylının mahalledeki çocuklarla oluşan dostluğu anlatılır. Ali, hayvanlarla konuşan garip bir çocuktur. Arkadaşıyla birlikte çeşitli deneyler yapar. Bir gece mahallede büyük bir patlama olur. Uzaydan bir uçan daire gelmiştir. Uçan daireden çıkan uzaylıyı ilk Ali görür ve evine götürür. Uzaylıyı çok seven Ali, ona Badi ismini verir. Badi, dünyaya yanlışlıkla gelmiştir ve evine geri dönmek istemektedir. Bir yandan Profesör Naci ve asistanları, öbür yandan polisler Badi’nin peşindedir. Fakat Ali ve arkadaşları Badi’yi korumakta ve ona yardım etmekte kararlıdır. (İbrahim Veli Sözer)


[1]  Melissa Mathison’un (1950) senaryosu ve Steven Spielberg’in (1946) rejisiyle 1982 yılında beyaz perdeye aktarılan “E.T” (The Extra-Terrestrial) isimli filmden uyarlama



AŞK SALINCAĞI (1983)


Yönetmen Fikret Tınaz
Senaryo: Recep Filiz
Görüntü Yönetmeni: M. Ali Özdemir
Yapım: Tunaz Film/Fikret Tınaz

Oyuncular: Ahmet Hoşsöyler, Ünsal Emre, İnci Bayram, Arzu Aytun, Nur Azak, Feryal Feray, Mustafa Karaca, Sırrı Elitaş, Recep Filiz, Yılmaz Kurt, Necmettin Metiner, Alpay Ziyal, Sırrı Elitaş, Necla Fide, Özcan Özgür

Konu: Kıymetli elması ele geçirmeye çalışan çetelerin savaşı

AŞK ADASI (1983)


Senaryo ve Yönetmen: Remzi Jöntürk
Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca
Yapım: Ödül Film/Erol Şenbecerir

Oyuncular: Gökhan Güney, Seda Sayan, Yılmaz Köksal, Salih Kırmızı, Sümer Tilmaç, Gönül Ser, Nesli Özsoy, Kazım Kartal, Nejat Gürçen, Yılmaz Kurt, Nesli Özsoy, Ali Güney, Turgut Köse, Misafir Oyuncu: Ahmet Sabahi,

KoınuıFilm, bir Rum kızı ile bir Türk genci arasındaki aşkı konu edinir. Ahmet, Ege’de küçük bir adada yaşamaktadır. Dedesi yıllar önce Rum meyhaneci Niko tarafından öldürülen Ahmet kan davası gütmektedir. Niko cinayeti işledikten sonra bir adaya kaçar. Yıllar sonra Niko’nun torunu Figenya’nın geleceği haberi yayılınca Ahmet kızın peşine düşer. Figenya’yı öldürmek isterken ona âşık olan Ahmet, sonrasında kendini alkole verir. Figenya ise Anfor Adası’na kaçar. Ahmet, Figenya’yı geri getirmek için arkadaşı Gökhan’dan yardım ister. Gökhan ve arkadaşı Nuri kılık değiştirerek adaya çıkarlar. Ancak adada umulmadık işler olur. (Hasan Sakın) 

ASYA EJDERİ (1983)


Senaryo ve Yönetmen: Hikmet Eldek
Görüntü Yönetmeni: Soner Saygılı
Yapım: Eldek Film/Hikmet Eldek

Oyuncular: Aziz Kop, Fatoş Çelik, Tülay Kayacık, Tugay Toksöz, Kazım Kartal, Tevhit Bilge, Turgut Özatay

Konu: Beyaz zehir kaçakçılığı yapan bir şebekeyle, İstanbul’a gelen bir veliahtın öyküsü.

APTAL KAHRAMAN (1983)


Yönetmen: Ümit Efekan
Senaryo: Haşmet Zeybek
Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca
Yapım: Burç Film/Fedai Öztürk

Oyuncular: İlyas Salman (Şahan), Bahar Öztan (Hacer), Bülent Kayabaş (yanardöner Ayhan), Sümer Tilmaç Madalyon Mahir), Diler Saraç, Erdinç Akbaş (Altan), Selma Sonat, Yaşar Güner (seyyar satıcı), Emel Tümer, Barış Altay (gazete dağıtan çocuk), Kudret Karadağ (Mahir’in adamı), Baykal Kent (mahir’in adamı), Hidayet Erdinç (Mahir’in adamı), Haydar Karaer, Cihan Ünal (seslendirme), Nuri Tuğ, Alev Oraloğlu, Esin Aslan, Enis Fosforoğlu, Küçük Yıldız: Barış Altay

Konu: Yanlış yere cinayet suçuyla mahkum olan Şahan, yıllar sonra tahliye edilip geri dönmektedir. Bu arada, oturduları evlerden yeni mal sahibi tarafından çıkarılmak istenen mahalle sakinleri, bir kurtarıcı olarak gördükleri Şahan'ı beklemektedirler.

" Her filmiyle "iddialı" olarak ortaya çıkan, ama ne yazık ki henüz kendini kanıtlayamamış olan Ümit Efekan, bu kez bir güldürü denemesi yapmış. Haldun Taner'in ünlü oyunu "Keşanlı Ali Destanı"nın bir uyarlaması... Değerli tiyatro adamı Haşmet Zeybek, böyle bir uyarlamayı niye yapmış, oyuna hiçbir yeni yorum getirmeyen böyle bir 'senaryo'nun altına niye imza atmış, anlamak mümkün değil. Çevrilişi de çok aceleye geldiği anlaşılan filmde, sinemamızda bu türde yapıla gelmiş sayısız güldürüden ayrılan, yeni ve özgün olan hiçbir şey yok. Belki bir şey var: Film, her türlü iddiası bir yana, ne yazık ki hiç güldürmüyor. Bir güldürü için bundan büyük eksiklik olur mu?

İlyas Salman dikkat etmeli, böyle birkaç tane daha güldürmeyen güldürü yaptı mı, piyasadan silinir gider, yazık olur... Bu başarısız filmden tek akla gelen, umut vaat eden, yetenekli bir sanatçı olan Bahar Öztan'ın alçak gönüllü, ama sağ-lam kompozisyonu... (Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”, syf, 364)