BANA BELA
DERLER (1990)
Yönetmen: Cevat Okçugil, Senaryo: Ali Ekdal, Kamera: Hüseyin Ererez,, Yapım: Özkaya Film/Fuat Özkaya
Araştıran ve Derleyen: Yalçın ÖZGÜL 2024 Şubat ayı sonuna kadar Blog'a aktarılan film sayısı 7642 adet olmuştur. Film aktarımı devam ediyor.
BANA BELA
DERLER (1990)
Yönetmen: Cevat Okçugil, Senaryo: Ali Ekdal, Kamera: Hüseyin Ererez,, Yapım: Özkaya Film/Fuat Özkaya
BAHARDA
HÜZÜN (1990)
Oyuncular: Faruk Tınaz, Sinem Dinçay, Asuman Çiğiltepe, Nilgün Can
AŞKIN
KESİŞME NOKTASI (1990)
Senaryo ve Yönetmen: Bilge Olgaç, Görüntü Yönetmeni: Hüseyin Özşahin, Öykü: Osman Şahin, Müzik: Ahmet Güvenç, Yapım: Belge Film/ Sabahattin Çetin, (Kültür Bakanlığının katkılarıyla)
Oyuncular: Berhan Şimşek, Serpil Çakmaklı, Yaman Tarcan, Zühal Üstüntaş,
Savaş Yurttaş, Akıllı Köpek Mücver
Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu, Görüntü Yönetmeni: Muzaffer Turan, Müzik: Oğuz Abadan, Yapım: Ferkan Film/Feridun Kete, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Kurgu: Sedat Karadeniz, Set: Sonay Kanat, Turgut Karasu, Bülent Buget, Cemal Çolak, Işık: Bülent Eryılmaz, Osman Özüyaman, Adnan Özüyaman, Yapım Yönetmeni: Ertan Güntan, Kamera Asistanı: Selin Özyılmaz, Yönetmen Yardımcısı: Ali Kıvırcık, Seslendirme Yönetmeni: Erkan Esenboğa, Renk Uzmanı: A. Tümay Rızai, Laboratuar: Şems Tokgöz, Aslan Tektaş, Mustafa Yıldız, Negatif Montaj: Ömer Aksu, Fatoş Yıldırım, Senkron: Metin Çeşmrebaşı, Soner Şenbecerir, (Sineray Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)
AŞK FİLMLERİNİN UNUTULMAZ YÖNETMENİ (1990)
Sabuncu, Başar Sabuncu, İlker İnanoğlu, Sermin Şen, Naki Turan Tekinsan,
Can Kolukısa (Latif), Nedim Doğan, Arif Akkaya (Tolga), Murat Güler (Set
işçisi), Naki Turan Tekinsav, Serpil Tamur (Betül), Nisan Turgul, Kaya Gürel
(Abdülkadir), Reyhan karaçam, Bedii Özerginli, Konuk Oyuncular: Müjde Ar, Şevket
Altuğ, Sevil Sabuncu, İlker İnanoğlu, Sermin Hürmeriç,
* Bir medya, bir sanat dalı, bir iletişim alanı, kendi kendine
bakmayı öğrendiği zaman olgunlaşmış demektir. Bu açıdan, uzun yıllar kendi
kendisini konu olarak almaktan, aynaya bakmaktan korkan sinemamızın, kimi ilk
adımlardan sonra bu mevsim içinde iki filmle, Film Bitti ve Aşk Filmlerinin
Unutulmaz Yönetmeni'yle kendisine bakmasını çok olumlu karşılıyoruz. Yavuz Turgul, bu filmle Muhsin Bey’de
"alaturka musikimiz" ve de göçüp giden "İstanbul
efendiliği" için yaptığını, "bir zamanların Yeşilçam'ı" için
yapmayı deniyor. Sonuç, çeşitli nedenlerden Muhsin Bey kadar başarılı değilse
de yeterince saygın ve ilginç Turgul'un kahramanı Haşmet Asilkan, Yeşilçam'a ve
onun kendine özgü "aşk filmleri"ne onca emek vermiş, yüzden fazla
film çevirmiş bir yönetmen. Ama bu filmleri, seyirciye ulaşmışsa da belli bir
"klik" tarafından hep horlanmış, hep dışlanmış, "haklarında bir
satır bile yazı yazılmamış", hiç ödül filan da almamış. Oysa Haşmet
Asilkan, her sanatçı gibi övgüye, takdire, yaptıklarının yankısını duymaya
"muhtaç". Bunun için, zamana uyup "tür değiştirmeye", bir
"siyasal film" yapmaya karar veriyor. Bunun için de zar zor bir
Yapımcıyı kandırıp para buluyor. Ama çekim başlayınca aksilikler çorap söküğü
gibi gelecek, "zengin babakız ile üç teröristin ilişkisini perdede
anlatmak, hiç de kolay olmayacaktır.
►
Atilla Özdemiroğlu, “En İyi Özgün Müzik”
FİLMİ İZLE
ALMANYA MACERASI (1990)
Oyuncular: Murat Soydan, Süreyya Mertoğlu, Altın Peri, İsmail Varan, Ali
Çınar, Orhan Dilekli, İsmet Mertoğlu, Bahattin Ünalmışer, Şükrü Ulçay, Cemil
Arayan, Sevda Nilüfer
ALMAN AVRATIN BACISI (1990)
Senaryo ve Yönetmen: Ali Avaz,Görüntü Yönetmeni: Erhan Canan, Yapım: Kamera Film/Ayhan Turgut
Oyuncular:
Ali Avaz, Monika Trınshcek, Zafer Atlı,
Şişko Nuri, Celal Gonca, Hale Haykır, Kemal Çapraz, Mustafa Özkaya, Zuhal
Üstüntaş
ALEV GİBİ
BİR KIZ (1990)
Yönetmen: Hasan Kazankaya, Senaryo: Safa Önal, Görüntü Yönetmeni: Mahmut Yumuşak, Yapım: Kazankaya Film/Hasan Kazankaya, Renk Uzmanı: Selahattin Kaya, Laboratuar: Fehmi Acar, Ahmet Yıldız, Montaj: Yusuf Aldırmaz, Negatif Montaj: Mustafa Kul, Senkron: Cevat Sezer, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Atilla Van, Efekt; Hikmet Eldek, Jenerik: İlhan Demirel, Özkan Sevinç, (Grafart Ltd), Set Ekibi: Murat Doktor, Temel Oğuz, Işık Ekibi: Gürcan Küçüker, Prodüksiyon Amiri: Altan Altıntaş, Yönetmen yardımcısı: Fikret Uçak, Yeni Lale Film Stüdyosunda hazırlanmıştır
Oyuncular: Hakan Ural, Seren Serengil, Yusuf Sezgin, Zafer Atlı, Hayati
Hamzaoğlu, Fatma Belgen, Mehmet Aydoğdu, Necdet Kökeş, Mehtap Aydoğdu, Gmksenin
Uçarer, Nazan Arslan,
Konu: Çingene kızı Papatya (Seren Serengil) bütün obanın hayran olduğu güzelliktedir. Kendisini izleyen zengin bir genç olan Ahmet (Hakan Ural) onu elde etmek için çabalar. Kız gerçek Çingene olmadığını aslında onu bulduklarını anlatır. Ahmet kızı kendine aşık eder. Ahmet’in babası onun haylazlığından ve çalışmamasından yakınmaktadır. Obada Mahmut isimli bir Çingene Ahmet’in babasını arar ve oğlunun bir çingeneye tutulduğunu söyler. Baba bu duruma çok öfkelenir. Ahmet kıza evlenme teklifinde bulunur. Obada bu durumun öğrenilmesinden rahatsız olacağından kız durumunu gizli tutar. Bir gece vakti dua ederken çeri başı gizlice kızı gözetler. Çeri başı bu davranışı yüzünden kıskanç eşi tarafından sırtından bıçaklanır. Ahmet’in babası bir kıza sahte nikah yaparak Ahmet’in kızı kirleteceğini öğrenir ve nikahı bozar. İlkin kızı Çingene olduğu için aşağılar Ahmet’in annesi ancak gene de Ahmet’in bu davranışını onaylamaz. Babası Ahmet’e öfkelenirken Ahmet başlarda rol yaptıysa da sonradan gerçekten aşık olduğunu söyler ve obaya Papatya’yı istemeye giderler. Ahmet’in anne ve babası önemli olanın sosyal durum değil aşk olduğunu söyleyerek oğullarını yüreklendirirler. Papatya evlenmeyi kabul eder, Ahmet’i affeder ve mutlu bir birlikteliğe adım atarlar..
AKDENİZ GÜNEŞİ (1990)
Yönetmen: Yücel Uçanoğlu, Senaryo: Mehmet Tekirdağ, Yücel Uçanoğlu, Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak, Müzik Ali Kocatepe ,Yapım: Ferkan Film/Feridun Kete
Oyuncular: Ahu Tuğba, Tarık Tarcan, Yusuf Sezgin, Gülşah Karaalp, Faruk
Zaloğlu, Yasemin Şen, Ayhan Şen, Mustafa Aslan
Konu: Filmde, bir kadının tarihi eser kaçakçılığına engel olmaya çalışması konu edilir. Antalya’da yaşayan Elif, kocasından boşandıktan sonra turist rehberliği yapmaya başlar. Aynı zamanda tarihi eserler üzerine bir araştırma yapar. Turistik bir gezi esnasında üniversite yıllarında beraber olduğu sevgilisi Burak ile karşılaşır. Kısa süreliğine Antalya’ya gelen Burak ile aralarında tekrar bir aşk başlar. Ne var ki bu ilişki Burak’ın işlediği suç yüzünden uzun sürmeyecektir. (Meltem İşler Sevindi)
AHU GÖZLÜM (1990)
Yönetmen: Temel Gürsu, Senaryo: Temel Gürsu, Aynur Başkök, Foto Direktörü Sertaç Karan, Yapım: Temel Film/Temel Gürsu, Reji Asistanı: Aynur Başgök, Kamera Asistanı: Engin Saygılı, Işık Şefi: Osman Tanış, Set Teknisyenleri: Ahmet Yüce, Ahmet Kalay, İzzet Yılmaz, Montaj, Senkron: Sedat Karadeniz, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Negatif Montaj: Ömer Aksu, Laboratuar: Tümay Rızai, Şems Tokgöz, Prodüksiyon Amiri: Günay Güner, Sineray Film Stüdyosunda hazırlanmıştır
AFACAN ATEŞ PARÇASI (1990)
Yönetmen Yılmaz Atadeniz, Senaryo Ergun Köknar, Müzik Cahit Berkay, Görüntü Yönetmeni Rafet Şiriner, Yapım Bizim Film / Behçet Nacar
Oyuncular: İsmet Özhan, Filiz Taçbaş, Murat Soydan, , Behçet Nacar, Neriman
Köksal, Ergun Köknar, Ertuğrul İlgin, Süheyl Eğriboz, Çocuk Oyuncular: Şahin Nacar,
Aybik Nacar
ACIMASIZLAR (1990)
Senaryo ve Yönetmen Yusuf Taşar, Görüntü Yönetmeni Mükrimin Şumlu, Yapım Güneş Film/Sevgi Nurdan,
Oyuncular: Arzu Aydın, Muhammet Taflan, Attila Ergün, Süheyl Eğriboz
ACILAR İÇİNDE (1990)
ACI KADER (1990)
ABUK SABUK BİR FİLM (1990)
Yönetmen: Şerif Gören, Senaryo: İbrahim Gündüz, Görüntü Yönetmeni: Erdal Kahr
aman, Müzik: Erkin Koray, Yapım: Penta Film/Şerif Gören, Turgay Aksoy
Oyuncular: Kemal Sunal (Ademoğlu Ali), Bülent Kayabaş (Koruma), Tayfun
Çorağan (Deli Bekir), Gamze Gözalan (Muhtar Kızı), Şıva Gerede (Bingül), Perin
Karaali (Burcu), Murat İlker (Murat), Perin Aytaç (Burcu), Kutay Köktürk
(Danışman), Dilek Damlacık, Sami Hazinses (Samand Reis), İdris Emektar (İdris)
Konu: Hayatı boyunca hiç gülmemiş olan bir adam`ı güldürebilmek için insanlar yarışa girerler. Bu yarışın karşılığında yüklü bir ödül alacaklardır. Çevresine doluşan insanlar, akıla hayale gelmeyecek şeyler yaparak adamı güldürmeye çalışmaktadırlar. Ancak nafile, adam tebessüm bile etmemektedir. Sonunda o bu yapaylıklardan kaçar gider. Sokakta yürürken bir çocuğa rastlar. Çocuk, elinde bir film şeridini çevire çevire yürümektedir. Çocuğa ne yaptığını sorar. Çocuk, film çeviriyorum abi diye cevap verir. Ve kaçınılmaz son.
Ödüller :1990 Cumhuriyet Gazetesi Yunus Nadi Ödülleri , ”En İyi İkinci Film”
* Sinemamızın belli bir kuşağının önde gelen yönetmenleri, nedense 1990’ların başlarında “Kemal Sunal filmleri” yapıyorlar Sunal’ın sinemamızdaki yadsınamaz kişiliği ve popülerliği, böyle bir sınıflamayı kaçınılmaz olarak getiriyor. Ama bu,onca farklı konuya “zor” projelere soyunmuş bir Zeki Ökten’in bir Şerif Gören’in son filmlerinin hep “Kemal Sunal filmleri” olmasına açıklık getirmiyor.
Abuk Sabuk Bir Film, klasik bir "köy filmi" dekorunda açılıyor: Yoksul ve dul köylü Ademoğlu'nu, onun delişmen kızını, kızı becerme planlarını bir türlü gerçekleştiremeyen "hızlı" köy delikanlılarını filan tanıyoruz. Sonra yine bizim filmlerimizde pek rastlanan bir "mucize" oluyor: Bir Alman milyoner, vaktiyle Türkiye'yi ziyaretinde kendisini (tarhana çorbası ikram ederek!) kurtarmış olan Ademoğlu'na tüm mirasını bırakıyor.
Olay gazetelere yansıyor. Tan gazetesi bundan yararlanmak istiyor ve öte yandan "hiçbir şeye gülmeyen adam" ününe sahip olan Ademoğlu'nu "güldürebilecek" okuyucusuna 17 milyar vermek vaadiyle bir kampanya açıyor..
Abuk Sabuk Bir Film, gerçekten de "abuk sabuk" bir film mi? Doğrusu ilk ağızda öyle gözüküyor. Film, sanki birkaç film gibi, birkaç farklı konunun, entrikanın iç içe girmiş hali gibi: Ana temanın, Ademoğlu'nun kişiliğinde kırsal kesim/kent insanı çelişkisi mi, "gülmeyen adam" ve onu güldürmeye çalışanlar mı, yoksa "paranın yozlaştırıcı gücü" mü (veya başka bir şey mi) olduğu anlaşılmıyor. Finaldeki "paraların savrulması" bölümü ise gerçi ustalıkla çekilmiş, ama sinemada öylesine görülmüş bir sahne kil...
Ama filme, sanırım başka bir gözlükle ve belli bir hoşgörüyle bakmak daha doğru. İbrahim Gündüz'ün su, aslında "serbest vezin" bir Sinemamızın çeşitli kalıpları, klişeleri, kişilik veya durum saplantıları alınarak, bunlar, tam bir "parodi" olmayan, ama ona yakın bir anlayışla kullanılmış.
Şerif Gören, biraz parodi, biraz "absürd", biraz 'toplumsal eleştiri', biraz Yeşilçam karikatürü, hepsini birden belli ölçülerde deneyen değişik bir film ortaya koymuş. Filmin esprisini en iyi veren şeylerden biri, sondaki "gag" (öyle ki, insan neredeyse tüm filmin bu 'gag' için çevrildiğini düşünüyor) bir de Erkin Koray'ın filme çok uymuş müziği. Abuk Sabuk Bir Film önemli bir film değil, ama kimi seyirci için bir süre sonra bir "kült filmine dönüşürse şaşmamak gerekir. “Atilla Dorsay “Sinemamızda çöküş ve Rönesans Yılları”