Powered By Blogger

3 Kasım 2022 Perşembe

 

KURT KANUNU (1991)

Senaryo ve Yönetmen: Ersin Pertan (Kemal Tahir’in Romanından), Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı, Yapım: Sanmal Film/İrfan Tözüm Reji Ast: Sema Büyüksungur, Makyaj: Oya Tolga, Makyaj Ast: Şükran Çalık, Müzik: Arif Erkin, Kuaför: Talat Tekcan, Prodüksiyon Amirleri: Mustafa Koç, Muhittin Ayan, Kurgu: Ayhan Ergürsel, Sanat Yönetmeni: Annie G. Pertan, Yardımcı Yönetmen: Aslı Altan, Teknik Yönetmen: Mehmet Beyazıt, Görüntü Yön. Yrd: Bülent Terzioğlu, Sanat Yön. Yrd: Türkan Tombul, Sanat Yön Stj: Özlem İkişık, Eğli Kefele, ilstrasyonlar: Nurol Birden, Jenerik: Özkan Sevinç, Video Çekim: Birhan Taşkıran, Set Ekibi: İsmail Kündem, Nazif Kündem, İbrahim Tekin, Işık Ekibi: Oğuz Yaralı, Ali Meyel, Erol Erten, Işık Teçhizatı: Gürsan Işık Servisi, Negatif: Kodak/Eastman, Laboratuar: Şafak Film Stüdyosu, Seslemdirme Yön: Mustafa Alabora, Film Banyo: Ekrem Şen, Arif Şengül, Renk Düzenleme: Türker Vatan, Şakir Yörük, Film Baskı: Veli Burç, Uğur Orbay, Negatif Montaj: Bülent Özayan, Temel Aşkıran, Ses Kayıt ve Miksaj: İdris Üstün, Burhan Şahin,

Oyuncular: Mehmet Akan, Aslı Altan, Hümeyra, Berhan Şimşek, Şahika Tekand, Yılmaz Zafer, Aydemir Akbaş, Erol Keskin, Nihat Akcan, Yalçın Akçay, Yasemin Aklaya, Cem Davran, Osman Görgen, Bennu Gerede, Hikmet Karagöz, Can Kolukısa, Eray Özbal, Rasim Öztekin, Ümit Yesin, Suna Selen, Karakter Rollerde: Metin Baydaş (Ziya Hurşit, Güner Kayar (Laz İsmail), Mehmet Beyazıt (Rum Garson), Ersin Pertan (Rum Katip), Nedim Doğan (Hatip Ağa), Annie G. Pertan (Nesibe Hanım), Türkan İstanbul (Kalfa), Berktun Alpleri (Derviş Kahya), Oktar Durukan (İsmail Canpolat), Mehmet Emin Yetim (Ali Fuat Paşa), Erol Şen (Cemal Paşa), Muzaffer Çetinkaya (Köse Katip), Mustafa Koç (Jandarma), Muhittin Aysan (Sivil Polis), 1. Gazeteci: Vrehbi Aslan, 2.Gazeteci: Beşir Halbuni

Konu: 1926 yılı, Türkiye. Çalkantılarla, belirsizliklerle yol alan zorlu ve katı bir süreç yaşamaktadır Anadolu. Yeni Türkiye`nin yeni altyapısını kuracak olan adımların kesin ve bilinçli direktiflerle atılması yanında, önlenemez bir tepki ve kapanmayan yaralara neden olan direnginlik örnekleri de sergilemektedir. Ve düzensiz de olsa kurulu bir saatin vurdumduymazlığıyla işleyen bu sürecin gözler önüne serdiği politik fon üstünde, tüm insansı nitelikleriyle bireysel öyküler akışını sürdürmekte, kişisel çatışmalar olumsuzluklarını sergilemeye devam etmektedir

Ödül:

 Ankara Uluslararası Film Festivali’ncde (1992)

►Yasemin Alkaya “en iyi yardımcı kadın oyuncu”



FİLMİ İZLE 





 

KRALLIĞIN BEDELİ (1991)


Senaryo ve Yönetmen: Nejat Gürsoy, Görüntü Yönetmeni: Hüseyin Ererez, Yapım: Özka Film/Yavuz Özkaya


Oyuncular: Filiz Özten, Teoman Ayık, Turgut Özatay, Fuat Özkaya, Ünsal Emre, Hasan Şimşek, Kadir Savun, Erdal Gümüş, Filiz Ersan, Adnan Mersinli, Sırrı Elitaş, Ali Güney, Mehmet Samsa, Menderes Samancılar


Konu: Hapisten çıkan bir kanadayının geçmişle hesaplaşması.

 

 

KADERSİZ DOĞMUŞUM (1991) [1]

Yönetmen: Oğuz Gözen, Senaryo: Nadire Zeybel, Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu, Yapım: As Film/Mehmet Aksu

Oyuncular: Ceylan (Ceylan Avcı), Nihat Bostancı, Aşltın Peri, Christina Tsener, Ragıp Erkol, Ahmet Koçoğlu, Fehmi Tırpan, Serkan Rüzgar, Nurhan, Lorraine Chew

Konu: Almanya’nın Dusseldorf kentinde yaşayan iki çocuklu bir işçi ailesinin öyküsü.



[1] Almanya’nın Dusseldorf kentinde Areabesk sanatçısı Ceylan ile çekilen “Kadersiz Doğmuşum” filminde kullanılan sahnelerin. Mekanın çokluğu ve kullanılan negatif filmin uzunluğu, nedeniyle elde iki filmlik malzeme hazır bulunmaktadır. Bu yüzden de “Kadersiz Doğmuşum” filmi ile ikinci bir film olan “Senin Yüzünden” (1991) ismiyle iki bölüm olarak piyasaya çıkar. Ayrı Ayrı seyrediklerinde müstakil, arda arda seyredildiklerinde birbirini tamamlıyan iki filmdir bunlar. (Oğuz Gözen, “Bir Yeşilçam Masal”)

 

 

İLK AŞK (1991)

Yönetmen: Tunca Yönder, Senaryo: Nuran Devres, Tunca Yönder, Mehmet Atak, Atilla Tokatlı, Görüntü Yönetmeni: Vecihi Ener, Müzik: Serdar Kalfaoğlu, Yapım: Proman/Gülen Oran Yönetmen Yardımcısı: Handan İpekçi, Yürütücü Yardımcı: Taner Aşkın,

Oyuncular: Nilüfer Açıkalın, Can Gürzap, Gülsen Tuncer, Tunca Yönder, Murat Turat, Gönen Bozbey, Süer İzat, utay Köktürk, Ömer Turat, Güzin Çorağan, Zerrin Doğan, Levent Kurumlu, Ali Uyandıran, Ayten Uncuoğlu, Taner Aşkın, Hami Çağdaş, Canan Sanan, Binnaz Gürse Ergin, A. Metin Yönder, Erenus Yönder

Konu: 1938'de İstanbul'da geçen ve sevdiği kızın babasıyla da ilişkisi olan bir gencin öyküsü…

 

 

HOŞGELDİN GÜLÜM (1991)


Yönetmen: Kaya Ererez, Senaryo: Erdoğan Tünaş Görüntü Yönetmeni: Kaya Ererez, Yapım: Rüzgar Film/Kaya Ererez  Sesleri Alan, Atilla Dankı, Renk Uzmanı: A. Tümay Rızai, Laboratuar: Şems Tokgöz, Aslan Tektaş, Mustafa Yıldız, Negatif Kurgu: Mustafa Kul, Telesine ve Jenerik Televizyon Stüdyoları, İ. Halil Öner, Telesine: Ahmet Demirdöğen, Set: Cengiz Ökten, Yaşar Davutoğlu, Işık: Bayram İlvur, Doğan Erdoğdu, Kaan Güner, Kamera Asistanbı: Hüseyin Ererez, Reji Asistanları: Nurettin İrişen, Sevgi İdil, Prodüksiyon Amiri: Ali Ateş, Kurgu: Sedat Karadeniz, Müzik: Cahit Berkay, Sineray Film Stüdyolarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir

 Oyuncular: Emrah, Ayla Özel, Nilgün Can, Günay Girik , Özalp Döndüren, Arzu Sezer, Didem Aktan, Süheyla Karataş, Yılmaz Cesur, Bahri Özdemir, Pelin Şener, Afet Apaydın,

Konu: bir gazeteci ile bir reklamcının nikahsız birlikteliklerin öyküsü.

 

 

GÜN BATIMI (1991) 


Senaryo ve Yönetmen: Avni Kütükoğlu, Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca, Yapım Burç Film/Fedai Öztürk


Oyuncular: Bahar Öztan, Levent İnanır, Sinan Eralp, Gonca Uz,


Konu: Mafya elamanı bir adamla evli avukat kadının aşk ilişkileri.

 ECELİN GÖLGESİNDE (1991) 

Yönetmen: Nejat Gürsoy, Senaryo: Gazanfer Dirik, Görüntü Yönetmeni: Halil Kırlangıç, Yapım: Yaşam Film/ Gazanfer Dirik

Oyuncular: Teoman Ayık, Süreyya Meroğlu, Kazım Kartal, Şehnaz Dilan, Songül Beyçe, Ünsal Emre, Nazlı Han, Kadir Savun

Konu: Balıkçı bir gençle mafyanın hesaplaşması

 

ÇİZME (1991)

Yönetmen: İsmail Güneş, Senaryo: Ömer Lütfi Mete Kamera Hüseyin Özşahin, Müzik: Özkan Turgay, Yapım: Feza Film/Mehmet Tanrısever

Oyuncular: Engin İnal, Macit Flordun, Kemal İskender, Ertaç Unsal, Lütfü Seyfullah, Giray Alpan, İsmail Güneş, Yusuf Cemal Keskin, Hasan Nail Canat

Konu: Olaylar 1950'li yıllarda geçer. Yörenin Nahiye Müdürü, Demokrat Parti iktidarı ezanın Türkçe okunmasını yasaklayınca karşı çıkar. Ezan, yeni çıkan yasayla Arapça okunacaktır. Bu yeni uygulamaya karşı çıkan Nahiye Müdürü, baskıcı tutumu nedeniyle de kasaba halkıyla çatışmaya girer. Bu arada müdürün adı, bir eşkıyanın öldürülme olayına karışmıştır.

Ödül: Türkiye Yazarlar Birliği'nin (1992) seçiminde en iyi film.


FİLMİ İZLE






 

CAN MI DAYANIR (1991)

Yönetmen: Cevat Okçugil, Senaryo: Gazanfer Dirlik, Görüntü Yönetmeni: Halil Kırlangıç, Yapım: Yaşam Film/Gazanfer Dirlik

Oyuncular: Teoman Ayık, Güler Yaman, Behçet Nacar, Irmak Kıraç, Meltem Berent, Kadir Savun, Kazım Kartal, Ünsal Emre, Cem Erman, Ali Ekdal, Ömür Kılıç

 

 

BİR UMUT UĞRUNA (1991)



Yönetmen: Gökhan Güney, Senaryo: İhsan Yüce, Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi, Yapım: EmRe Film . Işıklandırma: Aslan Yıldız, Set Elemanları: Sabri Ada, İsmail Demircan, Kamera Asistanı: Barış Dikişçi, Reji Asistanı: Semih Evin, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Renk uzmanı: A. Tümay Rızai, Laboratuar: Şems Tokgöz, Aslan Tektaş, Mustafa Yıldız, Negatif Montaj: Ömer Aksu, Fatma Yılmaz, Kurgu: İsmail Kalkan, Gökhan Güney Sineray Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir

Oyuncular: Gökhan Güney, Anna Marie Bubke, Selma Sonat, Oğuz Galeri, Filiz Çağlar, Oktay Gürel,

Konu: Karısını ve çocuklarını terkedip Almanya'ya işçi olarak giden bir gencin öyküsü. Genç adam yabancısı olduğu ülkede bir Alman kadınıyla evlenir. Ancak ne yeni karısıyla ne de umut bağladığı ülkeyle uyum sağlayamaz. Sonunda Türkiye'deki eşi ve çocuklarına döner.


FİLMİ İZLE 



 

BİR KADIN DÜŞMANI (1991)


Yönetmen: Hüseyin Karakaş, Senaryo: Ülkü Karaosmanoğlu (Reşat Nuri Güntekin'in aynı adlı romanından), Görüntü Yönetmeni: Abdullah Gürek Yapım: Yağmur Ajans/ Osman Yağmurdereli, Kurgu: Nevzat Dişiaçık, Müzik: Özkan Turgay, (Kültür Bakanlığı katkılarıyla)

Oyuncular: Tarık Akan, Meltem Doğanay, Şebnem Eren, Efgan Efekan, Kâmil Sönmez, Fatma Belgen, Pelin Körmükçü

Romanın konusu:

"İstanbul'dan bir batı Anadolu ilçesine giden Sârâ'nın. burada ilgisini çeken Ziya Bey'in Sara ile alay etmesi, Sara’nın öç alma arzusu ve Ziya'yı kendine aşık etmesi ve de tam Ziya'ya kalpsiz yaşamanın imkansızlığını kanıtlama aşamasında Ziya'nın motosiklet kazasında ölmesi" şeklinde veriyor. Homongolos (kadın düşmanı) olarak tanınan Ziya, kendini çirkin sandığı ve onurlu olduğu için Sara'yı sevmekten korkar ve kendi hazırladığı kazada yaşamını yitirir. Ölmüş arkadaşı Necdet'e yazdığı mektuplar gerçekte duygulu bir kalp taşıdığını kanıtlar. 1991 yapımı film ile 1927 de yazılmış roman detayda, zamansal farklılıklar gösterse de, nefretle kamufle edilmek istenilen bir aşkın iniş çıkışları anlatılmaktadır. (Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye”, syf;47

Konu: Bir işadamı, ortağı ve yakın arkadaşının ölümü üzerine, acılarını unutmak için Side'ye yerleşir. Bir kadın düşmanı olarak yaşayan işadamı, kapı komşusu üniversiteli genç kızın dikkatini çeker. Kapı komşusu bu nefretin sırrını çözmeye çalışırken Side'ye ölen işadamının karısı gelir. Side'deki işadamı, arkadaşının karısıyla geçmişte yaşadıkları duygusal ilişki nedeniyle psikolojik bir rahatsızlık içindedir. (Agah Özgüç)


FİLMİ İZLE 



 

BİR KADIN (1991)

Yönetmen: Ümit Efekan, Senaryo: Nevin İnanç, Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca, Müzik: Melih Kibar, Yapım: Gülşah Film/Selim Soydan Yardımcı Yönetmen: Mesut Taner, Yapım Sorumlusu: Enrah Şimşit, Prodüksiyon Görevlisi: Ahmet Çakarlı (Kültür Bakanlığı katkılarıyla.)

Oyuncular: Hülya Koçyiğit, Tarık Tarcan, Orçun Sonat, Meltem Savcı, Mesut Çakatlı, Özkan Yılmaz, Ferdi Akarnur, Ayşe Demirel, Yurdan Edgü, Canan Suavi, Sohban Koloğlu, İlhan Akkasaplar, Çocuk Oyuncular: Elvan Evliçoğlu, Görkem Başak, Sedat Çelenk,

Konu: Film, ilişkilerinde sorun yaşayan dul bir kadının öyküsünü konu alır. Füsun, bir gazetede köşe yazarlığı yapar. Bir yandan da üniversitede öğretim üyesi olarak çalışır. Yıllar önce kocasını kaybeden Füsun, iki çocuğuyla birlikte yaşar. Gazetedeki iş arkadaşlarından Tayfun, Füsun’la ilgilenir. İkili arasında duygusal yakınlaşma olur. Ancak ikilinin evlilikten beklentileri farklıdır. Füsun bu sırada doktor Serdar’la tanışır. Serdar genç ve yetenekli bir doktordur. Füsun, Serdar’dan etkilense de önlerine engeller çıkacaktır. (Hasan Sakın - TSA)


FİLMİ İZLE 



 

 

BİR GÜZEL BİR ADAM (1991)

Yönetmen: Avni Kütükoğlu, Senaryo: Sami Güçlü, Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca, Yapım: Burç Film/FedaiÖztürk

Oyuncular: Bülent Bilgiç, Özlem Selanik, Sinan Eralp, Gonca Uz

Konu: Yıllar sonra karşılaştığı apartman komşusu çapkın bir adamla, liseli genç kızın aşk hikayesi.

 

BENİM ZAFERİM (1991)


Yönetmen: Ünal Küpeli, Senaryo: Raşit Anaral, Kamera: Ümit Ardabak Yapım: Feza Film/Mehmet Tanrısever Yönetmen Asistanları: Cemal Kavrar, Orhan Karslıoğlu, Filiz Ekinci, Kurgu: İsmail Kalkan, Müzik: Ahmet Güven, Yardımcı Yönetmen: Raşit Anaral,

Oyuncular: Cemal Kamacı, Gülay Pınarbaşı, Orhan Ayhan, İlhan Baysal, Bahadır Tok, Yavuz Selekman, Serap Gedik, Yurdakul Güleren, Hans Wolff, Ayhan Özyılmaz, Hale Haykır, İsmail Şen, Necmi Öney, Mustafa Şimşek, Mehmet Akif Tunç, Orhan başaran, İsmet Değirmenci, Seyfettin Atakan, Çocuk Oyuncu: Müleyke Tanrısever

Konu: Filmde, Avrupa boks şampiyonu Cemal Kamacı’nın hayat hikâyesi anlatılır. Cemal Kamacı, dişli rakibi Roger Zami’yi yenerek Avrupa şampiyonu olur. Bu olay ülkede büyük bir sevinç yaratır. Cemal’in hayatında da büyük değişiklikler olur. Pek çok reklâm filminde oynayarak büyük paralar kazanır. Ancak zafer sarhoşluğuna kapılan Cemal, unvanını korumak için girdiği müsabakada mağlup olur. Dünya şampiyonu olma hayalleri suya düşen Cemal, şöhreti de çabuk kaybeder ve yalnız kalır. Yeniden Avrupa şampiyonu olmaya çalışan Cemal, bunun için Almanya’ya gidecektir. (Hasan Sakın)

Cemal Kamacı: 1943 yılında Trabzon'da doğdu. İlk öğrenimini Trabzon'da, orta öğrenimini ise İstanbul'da yaptı. Erken yaşlarda boksa ilgi duydu ve çeşitli dallarda amatör olarak Türkiye boks şampiyonluğunu kazandı.1967'de profesyonel oldu. 197680 yılları arasında 79 profesyonel maç yaptı. 27 kez milli formayı giydi. Dört kez Avrupa şampiyonu oldu. 1972 ile 1975 yıllarında yılın sporcusu seçildi. Asya, Avrupa ve Amerika'da Türkiye'yi temsil etti. Boksu bıraktıktan sonra siyasete girdi.


FİLMİ İZLE 



 

 ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991)

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Özkan, Görüntü Yönetmeni: Pierre Novion, Ertunç Şenkay YAPIM: Z. Film/Yavuz Özkan – K. Film/Fransa – Vulkan/Almanya Yönetmen Yardımcıları: Aycan Çetin, Mehmet Güleryüz, Veli Çelik, Sema Büyüksungur, Kamera Yardımcıları: Antoine Heberle, Mehmet Aksın, Ahmet Gürkonak, Işık Şefleri: Emmanuel Demorgan, Mustaf Koçyiğit, Akif Eski, Işık Teknisyenleri: İsmail Harputlu, Mustafa Avcı, Mehmet Ali Gündoğdu, Ali Koşum, Müzik: Vedat Biçkin, Tuğrul Karataş, Dekor: Gökhan Yücesal, Montaj: Mevlüt Koçak, Set Fotoğrafları: Guy Ferrandis, Dekor: Gökhan Yücesal, Set Teknisyenleri: Selahattin Geçgel, İsmail hakkı Şahin, Ahmet Kalay, Ahmet Çolakel, Sabit Keskin, Jenerik: Özkan Sevinç, Film Dizgi: Özgün/Donatım Ajans, Müzik: Oğuz Abadan, Laboratuar Sorumlusu: Yahya Öztürk, Renk Düzeltme: Adnan Şahin, Negatif Montaj: Eyüp Yıldız, Baskı: Zekeriya Şahin, SesKayıtMiksaj: Erkan Aktaş, Yapım Sorumlusu: Mehmet Beyazıt, Yardımcı Sorumlu: Mertcan Çetin, (Kültür Bakanlığı ve Eurimages'ın “Consell de Europe” katkılarıyla. (Fono Film Laboratuarında hazırlanmıştır).

Oyuncular: Hülya Aksular (Balerin), Kürşat Alnıaçık (Balet), Yılmaz Zafer (Yönetmen), Semiha Berksoy Korobaşı),

Koro: {Erdoğan Akduman, İlhan Kilimci, Akrep Nalan, Ertaç Özden, Burhan İlhan, Neslihan Yeldan, Fuat Onan, Hakan Sepetçi}, Danslar: {Aslı Kutluel, Kaan Yazgan, Aydın Özalpan, Mehmet Akdağ, Nilay Akdağ, Murat Ürügen, Rona Yayabakan, Ahmet Eroğlu, Ege Kalafat, Ünal Aster, İpek Esen, Ali Can, Funda Bilbaşar, Erdal Atik, Buket Işılay, Ercan Yüken, Yeşim Tezol, Hakan Üste, Alkış Peker, Tayfun Savlıoğlu,

Konu: Kurtuluş Savaşı’yla ilgili bir tiyatro oyunu hazırlayan ekip kendi arasında farklı estetik anlayışı, istikrar gibi sorunlar yaşar. Ekipte bulunan üç yıldır beraber olan çift ayrılır. Erkek kadının yönetmene aşık olduğunu düşünür. Kadın erkeğin bu düşüncesini yönetmene söyler. Yönetmen mutlu olur ve olumlu bir şekilde karşılık verir. Bunu gören erkek ekipte sorun yaratır, uyum problemi yaşar.

Oyun aksaklıklara rağmen sergilenir. Seyirciden olumlu tepki alır. Aslında seyircinin kriteri olmaksızın her şeyi beğendiği konuşulur ve seyirci nasıl olsa beğendiğinden bu tür oyunlara devam edilir.

Ödüller:

28. Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde (1991)
► "En iyi Film", "En iyi Yönetmen"
► "En Iyi Stüdyo"
►"En Iyi Kurgu"
► Ayrıca "Halk Jürisi Ödülü".

6. Adana Film Şenliği'nde (1991) "

►Çukurova Gazeteciler Cemiyeti Özel Ödülü".
►Kültür Bakanlığı "Sinema Başarı Ödülü" (1992).

4 Oldukça eksik ve yetersiz bir çalışma olan "Ateş Üstünde Yürümek", anlattığı (ya da anlatmaya çalıştığı) şeylerin altında eziliyor. Özellikle oyuncular, kollektif bir çalışma gerektiren filmde, neler olup bittiğini pek anlamadan ortalıkta gezinmişe benziyorlar. Bu tür bir yapıtın belki de üzerinde en çok çalışılması gereken öğesi olan müzik, bizi anlatmaktan ziyade, popüler çağrışımlara sahip bir seda olarak kulaklarda yer ediyor. (Durul Taylan, Antrakt, s:4, Ocak 1992)

& Yavuz Özkan'ın filmi, temelde o denli özgün bir film değil. Geniş ölçüde 3 yönetmenden ve filmlerinden esinlenmiş:

Ettora Scola (bizde gösterilmeyen) "BaloLe Bal", Theo Angelopoulos'un "Komedyenlerin Yolculuğu “O Thiassos" ve de Fernando Solanas'ın "Tangolar" ve "Güney" adlı filmlerinden…

Yavuz Özkan böylesine güç bir projeyi gerçekleştirmeye soyunduğu için cesaretli bir adım atmış. Ama ne var ki cesaret her zaman peşinde başarıyı sürükliyemiyor. Her şeyi, hem de tek bir filmde anlatmak, yalnızca özü değil, özel ilişkin ayrıntıları ve zeka pırıltısı taşıyan kimi sahne düzenlemelerini de bir noktadan sonra şematizmin, karikatürize edilmenin içine itiveriyor. Özkan, her dönemi ilk akla gelebilen bir basitlik içinde çözümleyivermiş. Herşey birbirinin aynı. İktidar da, ona sahip olmak isteyen güçler de basit, bildik, alıştık, sıradan bir oyun oynuyorlar dercesine. (Burçak Evren, "Biraz tarih, biraz müzik", Hürriyet g., 2 Ocak 1992) “Agah Özgüç, a.g.e.”

 Cumhuriyet Dönemi Parolası”

Ateş Üstünde Yürümek, Türk yakın tarihinin, diger bir deyişle Cumhuriyet döneminin bir panoramasını çizmeye çalışıyor. Üç temel öğeyi kullanarak: dans, pandomim ve drama. Bu üç alanın birbirine harman edilmesiyle, Kurtuluş Savaşı'ndan başlayarak toplumumuzun serüveni, kimi vurucu noktalarıyla, belli bir mekan (Feshane binası) içinde geçen, oldukça stilize bir anlatımla verilmeye çalışılıyor: Atatürk devrimleri, İsmet Paşa yılları, İkinci Dünya Savaşı, Demokrat Parti dönemi, Vatan Cephesi ve Tahkikat Komisyonu, 27 Mayıs İhtilali, 12 Mart, anarşi yılları, idamlar ve kıyımlar, 12 Eylül vs. vs...

Özkan'ın filmi, temelde o denli özgün bir fılm değil. Geniş ölçüde üç yönetmenden ve filmlerinden esinlenmiş: Ettore Scola'nın Balo  Le Bal, Theo Angelopoulos'un Komedyenlerin Yolculuğu  O Thiassosve de Fernando Solanas'ın Tangolar ve Güney adlı filmlerinden... Dolayısıyla, bir ülkenin en önemli olaylarını, tarihin dönüm ve dügüm noktalarını, aslında bu olaylara tümüyle yabancı olup müzikal bir sinemanın anlatım ögeleri arasında sayılan dans, müzilk, tiyatro, pandomim gibi araçlarla canlandırma düşüncesi o denli yeni değil.

Ancak böyle bir yaklaşım, kuşkusuz bizim sinemamız için oldukça yenilikçi. Bizde ancak tiyatroda denenmiş bir yöntem bu: Resimli Osmanlı Tarihi, ıttihat ve Terakki gibi oyunlarda yer yer veya kısmen benzer yöntemlere başvurulmuştu. Özkan, böyle bir uygulamayı, aslında bir "kitle sanatı" olan sinemaya getirmekle, kuşkusuz ilginç ve yürekli bir girişimde bulunuyor.

Ancak film, iddiaları ölçüsünde başarılı değil. Bir kez, her ne kadar "konuşmalar" pek az da, senaryo aşamasında, yakın tarihimize bu "görsel yaklaşım" denemesi yeterince işlenmemiş, zenginleştirilip ayrıntılandırılmamış gibi. Hemen akla, İnönü, Gürsel gibi kişilerden başkaları işin içine katılabilir, daha simgesel sahneler, daha anlamlı konuşmalar filme dahil edilebilirdi gibi bir düşünce geliyor.

Ayrıca filmin az sayıdaki konuşmalarının yakın planlarla desteklenmemesi yetersiz bir seslendirmeyle birleşince, yapıtın akıcılığı belli ölçüde zedeleniyor. İnsanlar, ettikleri lafları gerçekten etmiyor, söyledikleri şarkıları gerçekten söylemiyor gibiler. Tüm Cumhuriyet tarihini temsil ettiği düşüncesiyle filme konuk edilen Semiha Berksoy'un yeterince kullanılamaması da ayrı. Bunlara karşın Ateş Üstünde Yürümek, ilginç ve sinemamız için değişik bir film. Görsel açıdan oldukça başarılı, giderek yüksek düzeyde bir başarı söz konusu. İnanılarak, üzerinde çalışılarak, özenli çekilmiş bir film. Mesajını ve anlamını temelde ileten, farklılığı göze alan ve büyük ölçüde de başaran bir film. Her ne kadar zaman zaman düzeyli bir "müsamere" havasını alsa da, özellikle ikinci yarıda bu izlenimi silip atan ve kendini kabul ettiren bir film. Bu açıdan, yönetmeni açısından ilginç puanlar içeren ve Türk sinemasına ilgi duyanların izleyip değerlendirmeleri gereken bir Yapım Ateş Üstünde Yürümek... (Atilla Dorsay, Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları” syf, 3940) “Atilla Dorsay’ın bu yazısı; 3 Ocak 1992 tarihinde Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanmıştır)