Senaryo Yönetmen: Cem Yılmaz, Görüntü Yönetmeni: Gökhan Atılmış, Yapım: CMYLM/Öner Işık, Cem Yılmaz, Muzaffer Yıldırım, Vural Turunç, Can Yılmaz, Görüntü Yönetmeni: Özkan Çimenli, Sanat Yönetmeni: Emil Gigov, Işık Şefi: Konstantin Vladimirov, Kadir Yazıcı, Ses: Levent İntepe, Ses Tasarı Müzik: Mustafa Durma, Erkan Altınok, Kurgu: Erhan Acar, İlker Özcan, Uygulayıcı Yapımcı: Vural Turunç, Silvestar Lolov, Nikolay Dimitrov, Öner Işık, Yapım Tasarımı: Kess Bonnet, Hakan Yarkın, Yapım koordinatörü: Levend Çağıl, Velaria Marinova, Beste Hasançelebi, Yapım Ekibi: Denitza Daverova, Mustafa Hazan, Engin Palabıyık, Ayşe Mesta, Özge Şenocak, Kamil Özkavcı, Suzan Bozoğlu, Aziz Çıkıkçı, Yapımcı Asistanı; İvaylo Genov, Denis Raddev, Spas Temelkov, İvan Bragnev, Dimitar Stareyshinski, Kaan Deringöl, Caner Azak, Kristian Georgiev, Velichko İvanov, Yardımcı Yönetmen: Murat Dündar,
Oyuncular: Cem Yılmaz (Şener/Boris),
Çetin Altay (İlber), Irina Ivkina (Veronika), Zafer Algöz, Fevzi Gökçe, Duygu
Bal,Maria Anastasiyeva, Fahradin Fahradinov, Bahtiyar Engin, Can Yılmaz, Yosi
Mizrahi, Ali Murat Altınmeşe, Ventsislav Yankov, Kalın Yavorov (İnterpol
Ajanı), Krasimir Kutsuparov (İnterpol Ajanı), Kristian Georgiev (Boris Kurye),
Stefan Shterev (Boris Kurye), Ovanes Torosian (Pepsici Kız), Merve Şişman
(Pepsici Çocuk), Deniz Cıvgın (Boris Av Arkadaşı), Danail Obretenov (Boris Av
Arkadaşı), Yavor Baharov (Boris Av Arkadaşı), Valeri Markov (Bulgar Mahkum),
İlia Yösev (Bulgar Mahkum), Yavor Gigov (Karakol Polis Şefi), Aleksandar Boynov
(Polis Memuru), Ilian Petrov (Wilidorff Kurye), İvan Penev (Boris Pilot),
Cvetomir Ganev (Helikopter Pilotu), Vasil Valkov (Helikopter Pilotu), Vasko
Barisov (Barmen), Elian Aroyo (Boris Ev Çalışanlar), Nikolay Chobanski (Boris
Ev Çalışanı), Tsvetenka Asenova (Boris Ev Çalışanı), Julia Prandjeva, (Hayriye
Hanım Teyze), Asuman Özdemir (Metro Ces), Kubilay Özerkan (Metro Yönetici),
Onur Gökşen (Metro Yönetici), Damla Benek Çığlın (Metro Yönetici), Fuat Yılmaz
(Bahriyeli Kantinci), Aydın Demirci (Klüp Bodyguard 1). İvo Kirov (Klüp
Bodyguard 2), Rumen Vangelov (Ambulans Doktor), İvan Kostov (Ambulans Hemşire),
Katia Todorova (Fuar Karı-Koca), Naiden Naidenov (Fuar Karı-Koca), Gergana
Stoilova (Onkel Atte), Özkan Çimenli (Labby Boy), Aziz Çıkıkçı (Klüp Genç),
Anton Uzunov (Swat Polis Şefi), Levent İntepe (Swat), Borislav Kristov, Dean
Kolev, Rumen İvanov, Bobi Planov, Radoslav Metobiev, Nikolai İliev, İvo Krastev, Ozan Güven (Kızılordu Tenoriar),
Murat Dündar, Halil Çalık, Gökhan Atılmış, Romen Petrov, Vasil Simeonov, Vasil
Yordanov, Stoian Stoyanov, Georgi Stanislavov, Atanas Panaiotov, Aleksander
Nikolov
Konu: Filmde, iş için yurt
dışına giden iki adamın başından geçenler konu edilir. Süs eşyası satan Şener
ve İlber, Sofya’ya fuara giderler. Fuarın ilk kazancı ile akşam bir mekânda
eğlenirler. Ancak hesabı ödeyemeyince nezarethaneye düşerler. İnterpol
tarafından sorguya çekilince mafyaya bulaştıkları anlaşılır. Şener ve İlber
mafyadan kurtulmaya çalışırken bir dizi olayla mücadele etmek zorunda
kalacaktır. (Meltem İşler Sevindi - TSA)
& Beklentinin sebebi tabi ki Cem Yılmaz isminin Türk komedisindeki
yeri. 1995'te sahneye adımını attığından beri ürettiği her işte bir öncekini
gölgede bırakan komedi ustası, son filmi "Ali Baba ve Yedi Cüceler"
ile de bunu başarmış gibi görünüyor.
İsimle başlayalım, Ali Baba ve Yedi Cüceler... İsmin batı ve doğu kültürlerinin iki meşhur
hikâyesinden devşirilmesi elbette filmin tamamındaki unsurlar gibi birçok anlam
taşıyor. Fakat en basit manada farklı bir "masal" izleyeceğimizi isme
bakarak anlayabiliriz.
Filmin başrolünde, tipiyle konuşma tarzıyla ses tonuyla bir Cem Yılmaz
klasiği olan "esnaf" tiplemesi Şenay var. Cem Yılmaz'ın müthiş gözlem yeteneği ile
yarattığı bu tiplemenin hammaddesi sokaktaki adam, yani bizleriz. Bu nedenle bu
kadar gülüyoruz, kendini bir büyük kimlikle tanımlamaktan kaçınmayan, kendi
insanını her seferinde eleştiren, yabancı hayranı olmasına karşın nerede
yabancı görse kazıklamaya çalışan, sevdiği kızın yanında gösterişten aslan
kesilen, yurtdışına çıktığı anda yüz metre öteden tanınan, yabancı dilde
yerlerde sürünen, ama kalbi son derece
temiz olan kısacası bizlere pardon bize değil "bir arkadaşımıza" ayna
tutan Şenay'a. Zayıflıklarımıza zaaflarımıza katlanmanın en kolay yönü bu işte;
başka birinde gördüğümüz kendi zayıflıklarımıza gülmek.
Şenay'ın kayınbiraderi İlber ise Çetin Altay'ın muhteşem
oyunculuğu sayesinde Şenay ile birlikte filmin anlamını sırtlanıyor. Modern bir
Karagöz Hacivat yorumlaması olan bu ikilinin Karagöz'ü İlber. Eniştesi Şenay'ın
peşinde başına gelmeyen kalmayan, ölüp ölüp dirilen! fakat ne olursa olsun
kendisini satmaya meyilli eniştesinin yanından bir an olsun ayrılmayan İlber de
biziz Şenay da. İlber olmaktan utandığımız için Şenaylaşıyoruz fakat İlber olmadan
hiçbir şeyi çözemiyoruz.
Filmde uzun uzun üstüne konuşulması gereken birçok konu ve
gönderme var ancak benim özellikle dikkatimi çeken, filmin komedi yönü ağır
basan diğer Cem Yılmaz filmlerine kıyasla siyasal gönderme ve kodlamalarının
bir hayli fazla olması. Bazı kesimler tarafından yapımlarında "suya sabuna
dokunmamakla" eleştirilen Cem Yılmaz bu filmde suya da sabuna da bir hayli
dokunuyor. Filmi, İsmail, Tayanç Pakça ve hatta Kenan Memedov ile Boris Mançov
karakterlerinin Türkiye'nin son dönem siyasi figürlerini İlber ve Şenay'ın da
halkı sembolize ettiği, bir alt metin
olarak okumak kesinlikle mümkün.
Filmin bir diğer önemli özelliği ise yine Cem Yılmaz'ın
canlandırdığı Boris Mançov karakteri üzerinden yapılan kapitalizm eleştirisi.
Ele geçirdiği "gamsızlık" iksirini ülkelere satarak servetine servet
katıyor Kızıl Ordu müzisyenliğinden baronluğa evrilen Boris Mançov.
Ali Baba ve Yedi Cüceler, oyuncu kadrosu ile de diğer Cem Yılmaz
filmlerinden farklılık gösteriyor. Uzun bir süre sonra ilk kez Ozan Güven ve
Özkan Uğur'un olmadığı bir Cem Yılmaz filmi izliyoruz. Usta oyuncu Zafer Algöz
ise kusursuz performansı ile Ali Baba ve Yedi Cüceler'de de Cem Yılmaz'a eşlik
ediyor. Filmin sürprizi ise Cem Yılmaz'ın stand up şovlarından! tanıdığımız
abisi Can Yılmaz. İlk kez kamera karşısına geçen Abi Yılmaz İsmail karakteriyle
son derece başarılı bir performans sergiliyor.
Filmin en başarılı kısımlarından biri müzikleri. Film boyunca
Barış Manço ve İzzet Altınmeşe'ye gönderilen selamlardan film sonundaki harika
Barış Manço Kızıl Ordu uyarlamasına kadar muhteşem bir performans sergileyen
Jungle Box büyük bir alkışı hak ediyor.
Filmin gereksizce uzun süresi ve sonlarına doğru temposunu kaybetmesi
bence göze çarpan en önemli eksisi. Bunun dışında hapishanede ve diğer
ortamlarda karşılaşılan diğer Türk karakterlerin hikâyeye herhangi bir anlam
katmaması, Veronica karakterinin yeterince işlenmemiş olması, filme sadece
görüntüsü ile katkıda bulunan Irina Ivkina'nın vasat oyunculuğu ve lüzumsuz
"yellenme" esprileri ise filmin diğer eksileri. Tabi ki bu eksilerin
biraz da Cem Yılmaz kalitesinin yüksekliğinden göze batıyor olması işin başka
kısmı. ( Emre Seven)