Powered By Blogger

22 Ekim 2024 Salı

OLUR İNŞALLAH (2015)

 

*Yönetmen: Tolga Baş, Senaryo:  Ayhan Rüzgar, Görüntü Yönetmeni: Ahmet Gençünal, Ender Özyer (Kurgu), Kadir Saklı (Focus Puller), Hakan Yücel (Bestboy), Selvi Sakayan (Makyaj),  Yapım:  Burçin Baş


Oyuncular: Çetin Altay (Anten Osman), Müfit Kayacan (Muhtar), Ayhan Rüzgar (Kıllı Mustafa), Arzu Yanardağ, (Zeynep), Sümer Tilmaç (Mehmet Amca), Mehtap Bayrı (Şerife), Petek Kırboğa (Banka Memuresi), Mesut Yar (Belediye Bşk.),Ender Gülçiçek (Şefik) Zeynep Turpç (Gülizar),  Ümit Dilmen (Sansar Tevfik), Volkan Özler (Taksici) Müge Gırgıç Palalar (Aysel Hanim), Yaşar Küçükali (Tansiyoncu), Yaşar Özcan (Dişsiz Adam), Kadirhan Sakın



Konu: Yerel bir televizyon projesi için belediye başkanı ve yanındaki heyet Antalya’nın Göbelek Köyü’ne gider. Projesiyle ilgili köy muhtarı ve köylülerin isteksizliğini gören başkan yerel televizyon kanalı kurmak için başka bir köy bulmaya karar verir. Şansızlık odur ki belediye başkanı köyü terk ederken cimriliğiyle nam salan Kıllı Mustafa’nın traktörü makam aracına çarpar. Kıllı Mustafa ve Anten Osman kazanın şokuyla kim olduklarını bilmeden belediye başkanına ve heyete saldırır. Kavgayı ayırma görevi ise köylülere kalır. Belediye başkanı yaşanan olaylara öylesine öfkelenir ki işlerim tüm sorumluluğunu Göbelek Köyü’ne yıkar. Köylülerden makam aracının masraflarını ve hayalindeki projenin gerçekleşmesi için gereken parayı üç ay içinde bulmalarını ister. Köyün muhtarı ve Anten Osman başkanın istediği parayı nasıl bulacağını kara kara düşünürken, Kıllı Mustafa ise traktörünü nasıl tamir ettireceğinin derdine düşer. Gerekli parayı bulmak isterken çeşitli işler deneyen kahramanlarımız televizyonu kurmak için çocukluğunu bu köyde geçiren Zeynep’ten de yardım isteyecek.

NİYAZİ GÜL DÖRTNALA (2015)

 

 Yönetmen: Hakan Algül, Senaryo:  Vedat Özdemiroğlu, Ata Demirer, Öğünç Ersöz, Cihan Ceylan, Görüntü Yönetmeni: Gökhan Atılmış, Yapım:  BKM/ Necati Akpınar


Oyuncular: Ata Demirer (Niyazi Gül), Demet Akbağ (Sultan Şahmerdan), Levent Ülgen (Rıza), Şebnem Bozoklu (Hediye), Ferit Kaya (Mahmut), Ayşe Nil Şamlıoğlu (Naciye), Merve Atılmış (Gazeteci kız), Kevork Malikyan (Süleyman), Tolga Coşkun (Bakkal), Kıvanç Baran Arslan (Metin), Erol Aksoy (Niyazi'nin Dedesi), Server Mutlu, (Kaymakam)


Konu: Veteriner Hekim Profesör Niyazi Gül, kendince sakin bir hayat sürmektedir. Bir yandan üniversitede veterinerlik dersleri verirken, bir yandan da yardımcısı Hediye’nin desteğiyle dededen kalma mucizevi formülün eksik maddesini arar. Belalı aşıklar Sultan ve Rıza atlarını yarıştırmaya karar verip bir de Niyazi'nin hayvanlara güç veren formülünü duyunca işler karışır. Bir anda heyecan dolu olayların ortasına düşen Niyazi, formülün eksik maddesini ararken sürpriz maceralarla karşılaşacaktır


& Bilenler hatırlar. Niyazi Gül karakteri Ata Demirer’in yıllar önce hazırladığı Korsan TV isimli programda izleyiciye sunduğu, kendi çocukluğunda tanıştığı esnaf Sakin Amca’dan esinlenerek yarattığı bir karakter. Filmin isminden de anlaşıldığı üzere bir karakter komedisi filmi izleyeceğiz. Bıçak sırtı bir iş. Söz konusu  Ata Demirer de olsa, beklentiyi yüksek tutmamakta fayda var diye düşünüyorum. Yine de bir umudum var.


Film Niyazi Gül karakterinin çocukluğu ile başlıyor. Çeşit çeşit hayvanlarla dolu gayet samimi ve komik görüntüler geliyor ekrana. Hayvanlarla arası oldukça iyi olan küçük Niyazi’nin bu ilgisini görenler onun çok yaman bir baytar olacağını söylüyorlar. Sonra film Niyazi Gül’ün üniversitede verdiği ders sahnesine geçiyor. O komik üslubuyla kürsüde ders verirken öğrencilerin sorduğu muzip sorulara yine kendi üslubuyla komik cevaplar. Buraya kadar her şey güzel. Fakat buradan sonrası ne yazık ki felaket.


“Karakter komedisine düşkün, Recep İvedik gibi brutal bir karakterin bile ortalama bir sunumla bir fenomen hale geldiği Türk sinema dünyasında, böylesine sevimli, dillere pelesenk olabilecek sözleri olan bu denli özgün bir karakter, duygusal tutarlılığı ve senaryoya herhangi bir katkısı bulunmayan gereksiz yan karakterler, kalitesiz espriler, klişeler ve toparlamaya çalışsa da kötü bir finalden ibaret son derece başarısız bir senaryo ile nasıl ziyan edilir” konulu deneysel bir çalışma izliyorum sanki.


“Doğallık” ana temasının hayvanlar üzerinden, ince dokundurmalarla oldukça güzel işlenebileceği insan & doğa mücadelesini Demet Akbağ ve Levent Ülgen gibi oyuncular ile anlatabilecek bir hamur varken filmde üzerine konuşulacak akılda kalacak neredeyse hiçbir konunun olmaması oldukça üzücü.


Oyunculuklar kasti abartı da olsa, Niyazi Gül’ün doğallığı ve Ata Demirer’in başarılı oyunculuğu karşısında oldukça eğreti duran bu karakterlerin eksikliğinden ötürü seyir zevki vermiyor. Demet Akbağ ismi bile Şahmerdan karakterini kurtarmaya yetmiyor. Yine de kendisinin ve Şebnem Bozoklu’nun oyunculuk hakkını ise teslim etmek gerek.  Levent Ülgen ise kendi tarzını koruyor diyebiliriz.

Filmin görsel yapı ve ses konusunda da hayvanlar aleminin muhteşem doğallığına rağmen maalesef vasat kaldığını da belirtmeliyim.



Velhasıl kelam, eski hayranları için büyük umutlarla beklenen Niyazi Gül Dört Nala filmi , televizyonda rastlanınca sırf Niyazi Gül için beş-on dakika göz atılacak bir filmden öteye geçemiyor.

(Emre Seven)

 

NETEKİM KARAKOLU (2015)

 

*Yönetmen: Yasin Korkmaz, Senaryo:  Zeynel Korkmaz, Görüntü Yönetmeni: Kadir Baziki, Müzik: Kıvanç Sarıkuş, Engin Behlül (Kurgu), Hasan Topuz (Sanat Yönetmeni), Gürhan Ötün (Uygulayıcı Yapımcı), Hasan Topuz (Yardımcı Yönetmen), Yapım:  Yasin Korkmaz


Oyuncular: Deniz Sandalcı (Yüzbaşı Durmuş), Sinan Uğuz, Caner Öztaş, İbrahim Özcan, Birol Ünel (Alman Turist), Şamil Mehmet Korkmaz, Selma Köse, Zuhal Poyraz, Orhan Kurt, Hasan Alkanat, İrem Gökçen Cerit, Hasan Topuz, Seher Çuhadar, Ferit Sağlam


Konu: 1970 yılında Toroslar’ın eteklerinde yaşayan bir grup genç, amatör olarak sinema filmi çekmeye kalkışır ancak film yarıda kalır. 12 Eylül 1980 askeri darbesinde gençlerden birinin evinde çektikleri filme ait fotoğraflar, senaryo ve 16mm film makaraları bulunur. Gençler aksiyon filmi çekmek istemiştir ama o dönemin askeri yönetimi başka şeyler peşindedir. Film çekmeye çalışan gençler ve filmde oynayan köylüler silâhlı suç örgütü kurmaktan günlerce karakolda kalır ve sorgulanırlar.

 

NEDEN TARKOVSKİ OLAMIYORUM (2015)

  

Yönetmen: Murat Düzgünoğlu, Senaryo:  Murat Düzgünoğlu, Şebnem Vitrinel, Görüntü Yönetmeni: Serdar Güz, Osman Özcan (Sanat Yönetmeni), Derya Gökgöl (Yardımcı Yönetmen), Görkem Canbolat (Sanat Yönetmeni yrd.), Görkem Canbolat (Sanat Ekibi), Arzu Gamze Kılınç (Cast Direktörü), Naim Kanat (Fragman Kurgu), Ercan Küçük (Renk Düzenleme Asistanı), Ali Aga (Kurgu), Yapım:  Osman Özcan, Murat Düzgünoğlu


Oyuncular: Tansu Biçer (Bahadır), Esra Kızıldoğan (Yonca), Hakan Karsak (Sedat), Kadim Yaşar (Seyit), Serkan Genç (Bayram), Tolga Tekin (Alp), Arzu Oruç (Billur), Beyti Engin (Ağabey), Recep Yener (Bahadırın Babası), Tülay Bursa (Yazarın Karısı) ,Menderes Samancılar (Yazar), Sacide Taşaner (Bahadırın Annesi), Hüseyin Baylan (Dayı), Vuslat Saraçoğlu (Ceyda), Ömer Bulut Özdemir (Atakan)


Konu: Bu, büyük hayalleri olan ve hayatını televizyona ucuz türkü filmleri çekerek sürdüren 35 yaşındaki bir yönetmenin, Bahadır’ın traji-komik hikâyesi. Görünüşe göre her şey; Bahadır’la, hayranı olduğu Tarkovski gibi filmler çekme arzusunun arasında duruyor gibi. Bir yandan bu görkemli filmi çekebilmek için imkânlar arıyor, yapımcılarla, diğer yönetmenlerle konuşuyor, öte yandan yetersizlik ve özensizlik dolu ortamlarda çalışmayı sürdürmek zorunda.

NADİDE HAYAT (2015)

 

    Yönetmen: Çağan Irmak, Senaryo:  Çağan Irmak, Ali Demirel, Emre Özdür, Volkan Sümbül, Görüntü Yönetmeni: Barış Özbiçer, Murat Güney (Sanat Yönetmeni, Ebru Hamamcıoğlu (Uygulayıcı Yapımcı), Ahmet Efe Elbaş (Yapım Ekibi), Ero l Azgın (Yapım Asistanı), Fikret Kadıoğlu (Yardımcı Yönetmen), Aslı Visal İmge Gürbüz (Reji Koordinasyon), Sercan Sert (Focus Puller), Haydar Ay (Kamera Ekibi Stajyer), Anıl Onur Demir (Flycam Operatörü), Mesut Aram (Boom Operatörü), Can Erol (Ses Tasarım), Oğuz Çelik (Kurgu), Ömer Cebeci (Fragman Kurgu), Hüseyin Kurt (Post-Prodüksiyon Sorumlusu), Kubilay Birkan Çapur (Post-Prodüksiyon Asistanı), Çağlar Özlek (Renk Düzenleme), Buket Sezgin Demiratar (Sanat Yönetmeni yrd.), Funda Büyüktunalıoğlu (Kostüm Sorumlusu), Hasan Hüseyin Yıldız (Sanat Asistanı), Kerem Uçar (Compositing), Erkan Köksoy, Compositing), Mustafa Uğur Şen (Cast Sorumlusu), Yapım:  Timur Savcı, Ebru Hamamcıoğlu, Cemal Okan


Oyuncular: Demet Akbağ (Nadide), Yetkin Dikinciler (Kaptan Yusuf), Sevil Akı, Irmak Örnek (Aylin), Efecan Şenolsun (Cem), Ümit Erlim (Kerim) , Gizem Erdem, Sadi Celil Cengiz, Burak Can , Batuhan Begimgil (Bora), Çisem Çancı (Ceren), Suzan Kardeş (Nadidenin Arkadaşı),  Şevket Çemç (Tayfa), Özgür Taşbaş, Ali Karagöz (Nadidenin Ölen Kocası), Tarık Tarcan (Yarışma Sunucusu)


Konu: Eşini kaybettikten sonra gençlik hatalarını telafi etmek için kolları sıvayan nadide, gazetede gördüğü bir haberle kendisini önce okul sıralarında ardındanda mavi sularda bulur.

MÜNAFIK (2015)

 

Senaryo ve yönetmen: Özkan Aksular, Görüntü Yönetmeni: Varol Şahin, Fatih Güldü (Steadicam Operatörü), Yapım:  Özkan Aksular


Oyuncular: Levent Sülün, Zeynep Okan, Balım Gaye Bayrak (Selen), Karina Malsagova, Ahmet Fuat Onan, Güliz Şirinyan, Murat Bülent Atacan, Erdoğan Sıcak, Nalan Olcayalp, Özer Arslan, Hakan Salınmış, Güliz Şirinyan


Konu: Valeria 1984 yılında Sovyetler'de bulunan, parapsikolojik olaylar üzerine inceleme yapan bir labaratuvarda çalışmaktadır. Eski sevgilisi Nazım, Valeria'yı bir vakayı araştırması için Türkiye'ye davet eder. Valeria, "Cinli Nazife" olarak bilinen Nazife Hanım'ı araştırmak için Azdavay'ın Nalbant Köyü'ne gider ve araştırmalarına başlar. Ancak bir anda sırra kadem basar. Bu esnada Nazife Hanım felç geçirmiş, Nazım ise delirmiştir. Aradan otuz yıl geçer. Hamile bir kadın olan Ceyda, eşi ve çocuğuyla babaannesinin o dönem terk ettiği bu köye gelir. Doğum sancıları başladığında geçmişin sırları  da aydınlanmaya başlayacaktır. Filmin senarist ve yöneten koltuğunda Özkan Aksular bulunuyor.

 

MUSTANG (2015)

 

Yönetmen: Deniz Gamze Ergüven, Senaryo:  Deniz Gamze Ergüven, Alice Winocour,  Görüntü Yönetmeni: David Chizallet, Ersin Gök Serdar Yemişçi (Sanat Yönetmeni), Selin Sözen (Kostüm Tasarım),  İbrahim Gök (Ses Kayıt), Neşet Ufuk Özdemir, (Boom Operatörü), Harika Uygur (Cast Direktörü), Yapım:  Charles Gillibert,


Oyuncular: Erol Afşin (Osman), Elit İşcan (Ece), Doğa Zeynep Doğuşlu (Nur), Güneş Şensoy (Lale), Tuğba Sunguroğlu (Selma), İlayda Akdoğan (Sonay), Ayberk Pekcan (Erol), Atakan Akgün (Bülent), Burak Yiğit (Yasin), Nihal G. Koldaş (Anneanne) Bahar Kerimoğlu (Dilek), Suzanne Marrot (Hanife),

  

Konu: Bir Karadeniz kasabasında büyükanneleriyle yaşayan, büyüme çağındaki 5 yetim kız kardeşin maruz kaldıkları toplum baskısına karşı kendi yöntemleriyle direnişlerini ve özgürlük arayışlarını masalsı bir tonla anlatan filmin başrollerinde Güneş Nezihe Şensoy, Doğa Zeynep Doğuşlu, Elit İşcan, Tuğba Sunguroğlu, İlayda Akdoğan, Nihal Koldaş ve Ayberk Pekcan yer alıyor. 

 

MUCİZE (2015)

 

Senaryo ve yönetmen: Mahsun Kırmızıgül, Görüntü Yönetmeni: Soykut Turan, Yapım:  Boyut Film / Murat Tokat

Oyuncular: Talat Bulut (Muallim), Mert Turak (Aziz), Mahsun Kırmızıgül (Bozat), Erdem Yener (Celal), Erol Demiröz  (Muhtar), Ali Sürmeli  (Haydar), Meral Çetinkaya  (Hazar), Büşra Pekin  (Gülten),  Metin Yıldız  (Nevzat)

Konu: Film, ıssız bir köye atanan bir öğretmenin yaşadıklarını konu edinir. Mahir, Ege’de yaşayan bir öğretmendir. 1960 İhtilali’nden sonra Doğu’da bir köye sürgün edilir. Mahir uzun bir yolculuktan sonra köye varır. Ancak köyde okul yoktur. Köylüler iyi kalplidir ama eğitimsizdirler. Mahir köy olmadığı için geri dönmek zorundadır. Ancak köylüler gitmesini istemez. Bunun üzerine Mahir köylülerle birlik olup bir okul inşa eder. Öğretmen, köylülerin kızlarını okula göndermesini sağlar. Bu sırada köyde Aziz isimli genç bir adam yaşamaktadır. Aziz engellidir. Sürekli okula gitmek ister ve Mahir’i takip eder. Çocuklar ise onu uzaklaştırır. Mahir, Aziz’le arkadaşlık kurar ve ona okuma yazma öğretmeye karar verir. (Celil Civan - TSA)

MİHREZ: CİN PADİŞAHI (2015)

 

Mndirme), Funda Ersin (Seslendirme), Ayşe Kurtel (Seslendirme), Aziz Acar (Seslendirme), Atilla Çelik (Sanat Yönetmeni), Fatih Okur (Işık Şefi), Uğur Okur (Işık Teknisyeni), Oktay Demir (Işık Teknisyeni), Sezai Aydın (Jeneratör), Murat Karabina (Kameraman), Erşen Ersoy (Focus Puller), Yunus Yunusoğlu (Yapım Sorumlusu), Bahar Aycibin (Yardımcı Yönetmen), Baybars Azizoğlu (Reji Koordinasyon), Vedat Ergin (Kurgu) Yapım:  Metin Anter, Nedim Anter, Nurullah Yenihan, Kerem Tülün


Oyuncular: Melisa Toros (Betül), Tarık Ündüz (Onur), Doğa Konakoğlu (Şafak), Gizem İlhan (Sibel), Leyla Yüngül (Derin), Haldun Boysan (İlyas), Müge Esmeray (Nihan), Suna Sancaktar (Füsun/Sakaleyn) ,Yiğit Uçar (Fatih), Nami Esatgil (Oktay), Gülşah Gülebenzer (Gönül),


Konu: İlk kez bir filme konu olan cin padişahların yıllar önce gerçekleşmiş bir olaydan yola çıkarak senaryolaştırıldı. Bir grup gencin daveti üzerine aralarına katılan cinler, hayatlarında yok saydıkları bir olayın bedelini ödetmek için peşlerini bırakmaz. Şeytânî ve azgın cinler bugençlere halisunasyon göstererek akıllarını çelme gücüne sahiptir ve bu durum hayatlarını altüst edecektir.

MANDA YUVASI (2015)

 

   Yönetmen: İlyas İlbey, Gülbin Aydın, Senaryo:  Atilla Atalay, Can Barslan, Görüntü Yönetmeni: Ercan Özkan, Müzik: Mazlum Çimen, Mustafa Demirhan (Genel Koordinatör Yardımcısı), Hüseyin Biçe (Kurgu),  Uğur Ateş (Düzenleme), Elif Akarsu (2. Yönetmen), Gülbin Aydın (2. Yönetmen), Bülent Doğan (Yardımcı Yönetmen) Murat Yoğun (2. Yönetmen Yardımcısı), Sinan Ruşen (Yapım Koordinatörü), Oğuzhan Akkoç (Renk Düzenleme Asistanı), Pelin Elgin (Kostüm Uygulama), Emel Erden (Dekor Uygulama), Akın Çakır (Steadicam Operatörü),  Orhan Bıyıklı (Oyuncu Koçu) , Okan Selçuk (Ses Kayıt), Yapım:  Yasemin Yalçın


Oyuncular: Eylem Şenkal (Seniha), Atilla Atalay (Remzi), Can Barslan, Hidayet Erdinç (Raşit), Sefa Tantoğlu (Efe), Mazlum Çimen (İş Adamı) ,Cahit Berkay (İş Adamı), İlyas İlbey (Aşur), Yasemin Yalçın (Deli Akile Teyze), Seray Sever (Sevda), Kemal Kuruçay  (Kudret), Orhan Bıyıklı, Kemal Kocatürk, (Vedat), Kadir Çöpdemir (İsmet Usta), Ferdi Akarnur (Maden Müdürü), Mehmet Şahin (Haydar), Esra Ergintuğ


Konu: Manda Yuvası, Kastamonu ve çevresinin doğal güzellikleri içerisinde, yerel halkın da katılımıyla gerçekleştirilen filmimiz; modern çağ insanının giderek artan gereksinimleriyle doğa arasındaki hassas dengeye, çevreci bir bakışla keyifli, aşırı komik bir hikaye eşliğinde sinema diliyle dikkat çekiyor…

MADIMAK: CARİNA’NIN GÜNLÜĞÜ (2015)

 

Senaryo ve yönetmen: Ulaş Bahadır, Görüntü Yönetmeni: Barış Aygen, Mustafa Kuşçu, Lukas Gnaiger, Koray Ecer (Kurgu),  Emrah Becermen (Uygulayıcı Yapımcı), Emrah Becermen (Yardımcı Yönetmen), Cenk Erol (Renk Düzenleme),  Burak Topalakçı (Ses Tasarım), Bülent Güneri (Görsel Efekt Süpervizörü), Salih Aztekin (Cast Direktörü), İbrahim İldem (Sanat Yönetmeni), Yapım:  Şafak Birben, Hüseyin Kurşun


Oyuncular:   Denise Ankel,   Füsun Demirel,   Rıza Akın,   Altan Erkekli,   Mustafa Alabora,   Erdal Tosun,   Nelleke Zitma,  Bahar Selvi,   Jörgen Scholtens,  Jeske Van de Staak,   Selin Yiğit,   Muhlis, Asan,   Serkan Genç,   Ulaş Bahadır,   Barış Ordu,   Koray Tarhan,  Özge Ertem,   Zeynep Özyurt Tarhan,   Umut Kurt,   Meray Ülgen,  Cihan Özdeniz, 

 

Konu: Yıllardan 1993 tür ve kadının toplumdaki yerini araştırmak için genç bir araştırmacı olan Carina Cuanna Türkiye ye gelir. Temmuz ayında Sivas ta düzenlenen Pir Sultan Abdal Şenliklerine katılmak için aralarında Aziz Nesin in de olduğu geniş bir yazar, müzisyen, gazeteci ve şairler topluluğu ile yola çıkar. Fakat gerici güçlerin provokasyonu sonucu konakladıkları Madımak oteli önünde tansiyon artar. Çıkartılan yangın sonrası yaşanan katliamında Carina da yaşamını kaybeder. Fakat son nefesine kadar her anını günlüğüne kaydetmeyi başarır

 

LİMONATA (2015)

 

Yönetmen: Ali Atay, Senaryo:  Ali Atay, Ertan Saban, Görüntü Yönetmeni: Ahmet Sesigürgil, MÜZİK: Okan Kaya, Ahmet Kenan Bilgiç, Taner Yücel, Gevende, Hilal Sezer (Kostüm Tasarım), Hakan Yurdakul (Yapım Asistanı), Ömer Lekesiz Hande Yılmaz (Yapım Sorumlusu), Zeliha Orman (Yardımcı Yönetmen), Ferize Çetin (Yönetmen Yardımcısı), Berkay Akbudak (Yönetmen Yardımcısı), İlay Aktaş Serap Mekikçi, (Koordinasyon), Muratcan Yozgatlı, (Bestboy), Sertaç Ermin (Işık Şef Yardımcısı), Gökhan Özgül (Işık Şefi), Rana Kulein (Makyaj), Yapım:  Adal Yapım


Oyuncular: Ertan Saban (Sakip), Serkan Keskin (Selim), Zekir Sipahi (Suat), Bedia Begovska (Anne), Funda Eryiğit (Nihal), L ran Ahmeti (Fuat), Selahattin Bilal (Ali Rıza), Ciguli (Lastikçi), Ömer Lekesiz (Antrenör Yardımcısı),


Konu: Suat, Makedonya’da yaşayan eski bir tır şoförüdür, hasta yatağında ölmeyi beklemektedir. Ölmeden önce oğlu Sakip’ten son bir isteği vardır; yıllar önce İstanbul’da imam nikahıyla evlendiği bir hanımdan olan oğlunu bulup, yanına getirmesidir. Bebekken terk ettiği oğlunu son bir kez görüp, hellallik alarak ruhunu teslim etmek istemektedir. Sakip, bir kardeşi olduğunu öğrendiğinde, onu bulmak için, Makedonya’dan İstanbul’a doğru babasının emektar arabasıyla yola çıkar. Elindeki bilgiler sadece, kardeşinin adının Selim olduğu ve babasının eline tutuşturduğu eski bir adrestir. 

KÜ'FA: CİN KAPANI (2015)

     


 Yönetmen: Aykut Karagöl, Senaryo:   Alper Kıvılcım, Görüntü Yönetmeni: Burak Tarım, Yaşar Tuncer (Uygulayıcı Yapımcı), Aykut Karagöl (Ortak Yapımcı), Selçuk Musa Ertürk (Yapım Amiri), Alper Kıvılcım (Proje Tasarım), Çağrı Ece (Kurgu), Ufuk Bildibay (Sanat Yönetmeni), Yapım:  Akın Arslan, Aykut Karagöl


Oyuncular: Zerrin Eren (Ceyda), Cem Ağırgez (Semih), Ezgi Yanık,  Onur Elaldı, Belma Topçakar, Adnan Zaman, Belma Mamati, Belma Şuben,


Konu: Serhat, sevgilisi Burçak ile olan ilişkisinde sorunlar yaşar ve bunları onarmak için küçük bir tatil planı yapar. Buna göre Burçak ve okul arkadaşları Semih ve Ceyda'yı da alarak, annesine miras kalan köy evine gideceklerdir. Evi ilk gördüklerinde evin bulunduğu bölgeyi ve alışık olmadıkları yaşam şartlarını garip bulsalar da kısa süre içerisinde uyum sağlarlar. Tek sorunları fal bakmaya meraklı, içine kapanık biri olan Ceyda'nın huzursuzluk yaratan tavırları olur. Bir gece köyün muhtarı eve gelip bu ev ve eski sahipleri hakkında konuşmaya başlar. Ayrıca Serhat hakkında, Serhat'ın hiç bilmediği bir hikaye anlatır. Muhtarın anlattıkları daha önce yaşamış oldukları huzursuzluklarla birleşince bir şeylerden şüphelenmeye başlayan gençler tatili bitirme kararı alırlar, ancak bu bekledikleri kadar kolay olmayacaktır.

21 Ekim 2024 Pazartesi

KOCAN KADAR KONUŞ (2015)

 

*Yönetmen: Kıvanç Baruönü, Senaryo:  Şebnem Burcuoğlu, Görüntü Yönetmeni: Jean Paul Seresin, Çağrı Türkkan (Kurgu),  Kostüm Tasarım, Gülümser Gürtunca (Kostüm Tasarım), Silva Delioğlu (Yönetmen Yardımcısı), İlker Yıldırım (Reji Ekibi), Murat Erşahin (Focus Puller), Evren Özfırat (Bestboy), Dilek Zengin (Makyaj Tasarım), Ayşegül Şahin (Makyaj Asistanı),  Fatih Diren (Boom Operatörü), Canan Odacıl (Cast Direktörü), İlker Yıldırım (Cast Asistanı), Yapım:  Pelin Kaya, Necati Akpınar


Oyuncular: Ezgi Mola (Efsun), Murat Yıldırım (Sinan), Nevra Serezli (Peyker), Ebru Cündübeyoğlu (Nur), Gülenay Kalkan (Gönül), Eda Ece (Ceren), Gül Arıcı (Tuğçe), Begüm Öner (Merve), İsmail İncekara (Oktay), Emine Gülsüm Gözümer (Üresin), Ayten Mısırlıoğlu (Türesin), Muhammet Uzuner (Yazar), Romina Özipekçi (Ferda), Şebnem Sönmez (Aysel), Bora Akkaş (Mehmet Şükrü), Enis Arıkan (Bankacı), Burak Topaloğlu (Kuaför), Cem Kılıç (Timur), Serdar Ortaç (Konuk Oyuncu), Cem Korkmaz, (Diskodaki Adam), Efecan Şenolsun (Murat), Ülkü Hilal Çiftçi, Enes Ok



Konu: Şebnem Burcuoğlu’nun çok satan Kocan Kadar Konuş romanından uyarlanan film bu toprağın kadınlarının daha çocukken nasıl koca bulmaya programlandıklarını anlatıyor. Bu kadınların arasında 30 yaşındaki Efsun (Ezgi Mola) gerçek aşkı, sevgiyi, dürüstlüğü arar ama diğer kızlar gibi numara yapmayı, trip atmayı, erkeği parmağının ucunda oynatmayı bilmez. Bu yüzden bu yaşına kadar düzgün bir ilişkisi olmamıştır. Efsun’un kadınlığın kitabını yazmış İzmirli ailesi ise ona kadınlığı öğretmeye kararlıdır. Efsun da nihayet kendini Türk kızlarına emanet eder. Ailesi tepeden tırnağa yeniledikleri Efsun’u takdim etmeye hazırlanırken Efsun’un karşısına hiç unutamadığı, üstüne yenisini koyamadığı lise aşkı Sinan (Murat Yıldırım) çıkar. 

KIRIMLI (2015)

 

Yönetmen:  Burak Cem Arlıel, Senaryo:  Atilla Ünsal, Nil Ünsal, Görüntü Yönetmeni: Feza Çaldıran, Yapım:  Avni Özgürel

Oyuncular: Sadık Turan, Murat Yıldırım, Maria Koseckhi, Selma Ergeç, Baki Davrak, Bülent Alkış, Ali Barkın, Burç Kümbetlioğlu, Joshy Peters


Konu: Film, İkinci Dünya Savaşı’nda Kırım Türkleri’ni kurtarmak isteyen bir askerin yaşadıklarını konu edinir. Sadık Turan, Kırımlı bir Türk’tür. Kırım, Sovyetler Birliği’ne bağlıdır. İkinci Dünya Savaşı başlayınca Sadık, Kızıl Ordu’da asker olarak görev alır. Ancak savaş sırasında Almanlar tarafından esir alınır ve bir kampa gönderilir. Almanca bildiği için kampta komutanların dikkatini çeker ve bir komutanın emir eri olarak çalışmaya başlar. Almanlar Kırımlı esirlerden bir ordu kurup Sovyetler’e karşı savaşmak istemektedir. Sadık bu orduda teğmen olarak görev alsa da bunun bir yalan olduğunu fark eder. Bunun üzerine genç adam Kırım Türkleri’nin özgürlükleri için mücadele etmeye başlar. (Celil Civan - TSA)


& Film tren sahnesiyle başlıyor. Kırım deyince tren, tren deyince Kırım aklıma geliyor benim. 18 Mayıs 1944′ de Stalin’in emriyle hayvan vagonlarına konulup canice yurtlarından sürgün edilen Kırımlıların hiç duymamama rağmen unutamadığım sesleri geliyor kulağıma. İçerdiği demir, buhar, düzen, soğuk renkler, ayrılık yavaşlık imgeleri ile savaşın sembolü tren. Bir trende aşık oluyor Sadık Maria’ya. Trenin yavaşlığına soğukluğuna düzenine, kıpır kıpırlığıyla sıcaklığıyla düzensizliğiyle öyle zıt ki aşk! Gerek Sadık ve Maria gerek tren ve aşk arasındaki bu zıtlıklar harmonisi ise aşk kadar güzel.

Trende anlatıyor Sadık hikayesini. Dil Almanca’dan Türkçe’ye dönüyor. Kızıl ordu için savaşırken esir düşüp esir kampına götürülüyor Sadık. Orada çekilen türlü eziyetten sonra tam vurulmak üzereyken bir Alman komutanın dikkatini çekiyor. Önce komutanın emir eri yapılan Sadık, Almanlar Kırımlılardan bir birlik oluşturup bu birliği Kızıl Orduya karşı kullanmaya karar verince, teğmen olarak bu birliğin başına getiriliyor. Savaşı kazanırlarsa Kırım’ın bağımsız olacağını vaat ediyor Almanya Kırımlı birliğe. Kollarında “damga”lı arma, yüreklerinde Kırım sevdası sırtlarında bu kez Alman üniforması Kızıl Ordu’ya karşı savaşan Kırımlılar yine bir tuzağa düştüklerini fark ettiklerinde bu kez sadece kendileri için savaşmaya karar veriyorlar. Fakat bu bağımsızlık sevdası fazla uzun sürmüyor. Kısa süren ve ölümle sonuçlanan bu “bağımsızlık” isteği 26 Aralık 1917 tarihinde kurulup 23 Şubat 1918′te Bolşevikler tarafından yıkılan bir yıllık Kırım Halk Cumhuriyet’ine bir gönderme olarak yorumlanabilir. Ya da bağımsızlığa ancak ölüm ile kavuşulması, beden içerisinde çeşitli acılar gören ruhun ölünce bedenden kurtulması  fikri, asıl bağımsızlığın ölüm olduğu yönünde bir yorumlama ortaya çıkarabilir.

Filmin hikayesi yazımın başında bahsettiğim gibi Cengiz Dağcı’nın Korkunç yıllar romanından esinlenerek oluşturulmuş. Filmin genelinin kitaptan bağımsız oluşu “esinlenme” sözcüğüyle izah edilebilir ancak, filmin tanıtımında Cengiz Dağcı ismine bu kadar yer verildikten sonra kitaptan bu kadar uzaklaşılmasını doğru bulmadığımı belirtmeliyim.

Filmi, Filmelestirisi.com kriterlerine göre değerlendirecek olursak, görsel yapı kısmında, kullanılan dekorun, renklerin ışık kullanımının savaşın o soğuk yüzünü anlatan hikayeye oldukça uygun olduğunu, savaş sahneleri, ses ve müzik kısmında ise son dönem Türk sinemasının en başarılı örneklerinden biriyle karşı karşıya olduğumuzu gönül rahatlığıyla söyleyebilirim.

Oyunculuklara baktığımızda, başrol oyuncuları Murat Yıldırım ve Sema Ergeç’in özellikle yabancı dil performanslarıyla göz doldurduğunu görüyoruz. Fakat filmin oyunculuk yönünden bana göre en başarılı ismi Alman Subayı Bauer rolündeki Baki Davrak, ayakta alkışlanacak bir performans sergiliyor.

Senaryo yer yer sürükleyicilikten uzaklaşsa ve çok katmanlı okumaya imkan vermese de konu ve özellikle tempo açısından oldukça başarılı.


Gelelim olumsuz yönlere;

Film boyunca Kırımlı karakterler tarafından kullanılan dilin İstanbul Türkçesi olması filmin bana göre en büyük eksisi.  Almanların Almanca Rusların Rusça konuştuğu Kırımlıları anlatan bir filmde, okul baskını sahnesinde tahtada görülen bir kaç kelime dışında Kırım Tatarca hiç bir söz duymamamıza ve Kırımlı bütün karakterlerin dublaj Türkçesi konuşmasına anlam vermek mümkün değil. Kırımlıların Ruslar tarafından yıllar boyunca yok edilmeye çalışıldığı argümanı -okul baskını sırasında, alfabe değişiklik emrine karşı gelen çocuğa zorla minarenin yıkımının izlettirilmesi gibi örneklerle- konu edilirken, Kırımlıların dilleri Kırım Tatarca’ya yer verilmemesinin hiç bir mazereti olamaz.

Bunun yanında kitapta önemli bir yere sahip olan Süleyman karakterinden filmde hiç bahsedilmemesi, derinleşemeyen ve konuya hayati bir katkıda bulunmayan karakterler filmin diğer eksi yanı. Velhasıl kelam, yukarıda belirtilen tarihi ve edebi eksiklikler, Kırımlı filminin Türk savaş sinemasının izlemeye ve üzerinde düşünmeye değer bir örneği olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Ancak bizlere özellikle savaş filmi üretiminde görsellik kadar tarih ve edebiyat üzerine de düşünülmesi gerektiğini gösteriyor. (Burak Cem Arlıer)