Powered By Blogger

5 Kasım 2022 Cumartesi

 

BİR SONBAHAR HİKAYESİ (1993)


Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Özkan, Görüntü Yönetmeni: Ertunç Şenkay Yapım: Z Film/Ayçan Çetin, Yavuz Özkan Sanat Yönetmeni: Figen Batur, Kurgu, Sedat Karadeniz. Müzik: Cahit Berkay, Kurgu: Sedat Karadeniz, ( Kültür Bakanlığı ve ATV'nin katkılarıyla)

Oyuncular: Zuhal Olcay, Can Togay, Kaan Girgin, Meltem Cumbul, Sinem Üretmen, Nazan Kırılmış, Alp Buğdaycı, Asuman Sümer, Can Başak, Haluk Bozgeyikli, Özgür Kemertaş, Tarık Günersel

Konu: Batı Dilleri Edebiyatı profesörü olan genç bir kadınla (Zuhal Olcay) Amerika'da iktisat eğitimini tamamlayarak Türkiye'ye dönen bir erkeğin (Can Togay), 1970'lerin sonlarından başlayıp 1990'lara kadar uzanan öyküsü. Tanışmalarından kısa bir süre sonra evlenirler. O yıllarda terör nedeniyle kan gövdeyi götürmektedir. Ülkedeki hızlı değişime ayak uydurmaya çalışan çiftin yaşamlarına heyecan katan bir çocukları olur ve her ikisi de işlerinde; kadın üniversitede erkek kendi adına kurduğu finans şirketinde çok başarılıdırlar. Ne var ki yakışıklı, sempatik ve son derece hırslı bir kişiliğe sahip olan erkek, hızlı yükselişin sarhoşluğu içerisinde kurduğu kısa süreli ilişkiler, giderek eşiyle aralarında bir uçuruma yol açar. Aralarındaki uçurum hergün biraz daha büyüse de birbirlerini ne terk edebilirler ne de birlikte olabilirler. (“Agah Özgüç, “Türk Filmleri Sözlüğü”, 3. Cilt, syf, 55)

Ödül:

10. Uluslararası İskenderiye Film Festivali'nde (1994)

►"En İyi Senaryo",

►Zuhal Olcay "En İyi Kadın Oyuncu",

►Can Togay "En İyi Erkek Oyuncu",

6. Uluslararası Ankara Film Festivali'nde (1994) "

►En İyi Film",

►"En İyi Senaryo",

►"En İyi Yönetmen",

►Zuhal Olcay'la Can Togay "En İyi Oyuncular",

►Kaan Girgin "Umut Veren Genç Oyuncu",

► Figen Batur "En İyi Sanat Yönetmeni"

► Şafak "En İyi Seslendirme Stüdyosu"

(Jüri: Alim Şerif Onaran. Engin Ayça, Melike Demirağ, Atilla Dorsay, Feride Çiçekoğlu).

13. Uluslararası istanbul Film Festivali'nde (1994), "

►En iyi film”,

(Jüri Üyeleri: Hülya Koçyiğit, Rutkay Aziz, Şeref Gür, Engin Ayça, Agah Özgüç)

8. Adana Altın Koza Film Festivalinde “1994” ►En İyi Film”,

►Zuhal Olcay “En İyi kadın Oyuncu”

►Ertunç Şenkay “En İyi Görüntü Yönetmeni”

1984 Yılı Kültür Bakanlığı “Sinema Başarı Ödülü”



FİLMİ İZLE 



 

 

BİR KADIN YÜZÜ (1993) 


Yönetmen: Biket İlhan, Senaryo: Ülkü Karaosmanoğlu, Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca, Yapım: Sezer Film/ Sezer İnanoğlu

Oyuncular: Selda Özer, Metin Bilgin, Sevda Ferdağ, Orhan Elmas, Devrim Parscan

Konu: Kocası öldürülen bir kadınla, cinayeti ortaya çıkarmaya çalışan bir fotoğrafçı ile aralarında oluşan aşk ilişkileri.

 

 

BİR GÜN ANLARSIN (1993)


Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen, Görüntü Yönetmeni: Cabbar Yıldız, Ferhat Bakır, Yapım: Metro Film/ Zeki Kafalı


Oyuncular: Serpil Benay, Mesut Engin, Turgut Özatay, Hasan Zorlu, Aydın Haberdar, Ebru Örgüt, Cengiz Yenigün, Orhan Karatay, Alper Ozcan, Mahmut Günaydin, Mehmet Ay, Taner Gür, Tanju Şerifoğlu, Ayhan Oel,


KONU: Sevdiği kadının mutluluğu adına aradan çekilerek onu eski sevgilisine bırakan ve boş bir silahla çatışmaya giren, ünlü bir kabadayının aşk öyküsü.

 

 

BİR DÜĞÜN MASALI (1993) 



Yönetmen: Ragıp Taranç, Faik Kartelli, Senaryo: Zuhal Çetin Görüntü Yönetmeni: Onur Çakaloz, Yapım: 9 Eylül Ünivesitesi Güzel Sanatlar Fakültesi/ Faruk Kalkan Yönetmen Yardımcıları: Derya Yaruç, Nihan Şengül, Yapım Sorumluları: Hakan Akdemir, Banu Hepçekenler, Diyaloglar: Osman Dikiciler, Hakan Meriçliler, E. Esra Oktay, Dilaver Bayındır, Banu Hepçekenler, Osman Dikiciler, Müzik: Berrak Taranç, Sanat Yönetmeni: Okan Özgen, Kurgu: Aziz Bahadır Özkan, Işık: Levent Berber, Yapım Koordinatörü: Dilaver Bayındır, Mehmet Koştumoğlu, Görüntü Yön. Yrd.: Aziz Bahadır Özkan, Dekor: Ömür Yılmazer, Kostüm Aksesuar, Elvin İştermiş, Işık Yardımcıları: Okan Toker, Gürcan Keltek, Cem Sürücü, Makyaj: Elvin İstermiş, Ömür Yılmazer, Teknik Danışman: Ender Teker, Jenerik: Özkan Sevinç, Semihan Sevinç, Film Baskı: Mustafa Koç, Orhan Turgut, Film Yıkama: Ufuk Kaynar, Selim Sınmaz, Negatif Montaj: Selahattin Turgut, Ses Alan: Tuncer Aydınoğlu, Senkron: Veli Akbaşlı, Efekt Sudi Yılmaz, Seslendirme Yönetmeni: Veli Akbaşlı (Yeni lale Stüdyolarında hazırlanmış, Yeni Lale Stüdyosunda seslendirilmiştir..)


Oyuncular: Gülsen Tuncer, Şener Kökkaya, Evren Serter, Esin Varlıyağcı, Şafak Sezer, Özdemir Nutku, Asuman Hezer, Derya Herek, Osman Dikiciler, Fatih Yıldızkaya, Aslı İlker, Kahya Ceylan, Recep Yener, Osman Dikiciler, Aydan Acarol, Ayla Arbaş, Suna Şarman, Sabahat Kurul,


Konu: Bir kasabada yaşanan aşkların, yasak ilişkilerin ve intihar olaylarının öyküsü.

 

 

BEYAZ GECE (1993) 


Yönetmen: Hüseyin Aydemir, Senaryo: Hüseyin Aydemir, Mehmet Uyar, Görüntü Yönetmeni: Metin Erdoğdu, Yapım: TGRT/İbrahim Çalışkan Yönetmen Yardımcıları: Gültekin Adıhocagil, Hamide Keçin, Özlem Akarslan, Kamera Asistanları: Levent Pelit, Murat Kırık, İbrahim Çalışkan, Sanat Yönetmeni: Deniz Özen, Müzik: Volkan Şanda, Kurgu: Oğuz Ercan, Aydın Aydemir, Genel Yayın Koordinatörü: Ragıp Karadayı, Işık Şefi: Zafer Kutlu, Seslendirme: SGS, Sesleri Alan: Göksenil Güngör, Mix: İbrahim Çelik, Teknik Yapım: INSERT, Işık Yardımcıları: Ethem Kaygusuz, Ozan Toroman, Dekor: Hüseyin Kanarya, Eyüp Yılan, Suat Bingül, Set Amiri: Sonay Kanat, Yapım Sorumlusu: Aydın Aydemir, Prodüksiyon Amiri: Hasan Kubilay, Prodüksiyon Ast: İhsan Ürün, Dolly Operatörü: Mevlüt Ekinci, Cengiz Ekinci, Makyöz: Kezban Fıstık, Kostüm: Seray Öztürk, Nilüfer Çamur, Set Yardımcıları: Fedai Özgüdenler, Bekir Arslan, Danışmanlar: Prof. Dr. İsmet Miroğlu, Dr. Fuat Başer, Cemilk Bilgiç,

Oyuncular: İsmet Üstekin (Mehmed Emin Tokadi), Özden Özgürdal (Aydın), Macit Flordun (Antikacı), Efgan Efekan (Güryani Hz.), Mesut Çakarlı (Yahya), Eyüp Dirlik (Hasip), Atilla Ergün (Selim), Uğur Kıvılcım (Anne), Fahri Ergenekon (Kumul Muhammed Efendi), Mehmet Bilgin (Muhammed Efendi), Efgan Keleş (Çocuk Oyuncu), Dündar Aydınlı, Bülent Özkaya, Cemil Bilgiç, Ali Ateş, Sonay Kanat, Adnan Keleş, Kezban Fıstık, Bekir Areslan, Fedai Özgülenler, Murat Kırık, İhsan Ükün, M. Ali Çobanoğlu

Konu: Kumar oynayarak büyük paralar kaybeden Aydın, kumar borcunu zamanında ödeyemediği içim kumar mafyası tarafından dövülür. Ve o gece paranın tamamının getirileceği sözünü alırlar. Zor durumda kalan Aydın, çareyi evdeki antika kitabı ve tabloyu satmakta bulur. Antikaları götürdüğü antikacı (Macit Flordun) kitabın ve tablonun çok kıymetli olduğunu, bunlara parasının yetmeyeceğini söyler. Kitap; çok eski devirlerden kalma bir hazinenin yerini göstermektedir. Antikacı ve Aydın beraberce kitabı okuyup ipuçlarını bulmaya çalışmaktadırlar. Edirne'ye gitti Bu sırada Ali Efendi'nin oğlu vefat etti. Bunun üzerine Edirne'yi bırakıp hacca gitmeye karar verdi. Karar verdiği günün sabahı, Edirne'de, Saraçhane yakınındaki çalıştığı dairesine gitmek üzere evden çıkmıştı. Yolu meşhur Kadiri Şeyhi Kasabzâde Muhammed Efendi Hazretleri'nin dergâhına uğradı. Oraya yaklaşınca, Muhammed Efendi'nin oğlu Abdülkadir Efendi'nin, dergâhın önünde beklediğini gördü. Abdülkadir Efendi yanına yaklaşıp: "Babam sizi dergâhta bekliyor. Buyursun, bir kahve içelim diyor" dedi. Bu davet üzerine Kasabzâde Muhammed Efendi'nin huzuruna varıp elini öptü. Oda: "Safa geldiniz Hacı Emin Efendi" dedi ve elinden tutup odasına götürdü. Oturup sohbete başladıkları sırada Mehmed Emin Efendi: "Elhamdülillah, bizi haccı şerif ile müjdelediniz" deyince, Muhammed Efendi Hazretleri: "Evet, siz bu gece hacca gitmeye niyet ettiniz. Biz de tebrik ettik" deyip sohbete başladı. Sohbet sırasında Mehmed Emin Efendi'ye, fıtraten yüksek bir kabiliyete sahip olduğunu ve çok büyük nimetlere kavuşacağını müjdeledi. Mekke'ye vardığında, evliyanın büyüklerinden, İmamı Rabbani Hazretleri'nin üçüncü oğlu Muhammed Ma'sum Farukî Hazretleri'nin yetiştirdiği yedi bin evliyadan biri olan Ahmed Yekdest Cüryanî Hazretleri'nin huzuruna gitmesini, kendisinin de selam ve hürmetlerini arzederek, onun talebesi olmasını tavsiye etti. Mehmed Emin Efendi, bu zatın yanından ayrıldıktan sonra, Başruznameci Ali Efendi'ye de giderek hacca gideceğini söyledi. Ali Efendi memnun olup, ona yolda harcaması için bir miktar para verdi. Mehmed Emin Efendi, bundan sonra birkaç gün içinde bütün dostlarıyla vedalaşıp İstanbul'a gilmek üzere yola çıktı. İstanbul'da hacıları götürecek gemiye bindi ve on gün sonra MısırKahire'ye vardı. Oradan da bir kafile ile Mekke'ye hareket etti. Mehmed Emin Tokadî Hazretleri'nin hayatının önemli bir bölümü bu yolculuğu ile başlamış oldu. Ahmed Yekdest Hazretleri ile tanışmak ve talebeleri arasına girmek onun için çok önemli bir hadise idi. Onun yanında tam üç yıl kadar kaldı. Manevî sülukünu tamamladı ve kendisinden hilafet aldı. Ahmed Yekdest Hazretleri ile görüşmesini şöyle anlatır: "Mekke'ye varınca, ilk gün Kâbeyi tavaf ve ziyaretle geçti. Ertesi gün sabah namazını Haremi Şerifte kıldıktan sonra dışarı çıkacağım sırada, Haremi Şerifin bir köşesinde, otuza yakın kimsenin halka halinde oturduklarını gördüm. "Niçin böyle halka olmuşlar acaba? Ders için hocalarını mı bekliyorlar?" diyerek yanlarına yaklaşıp oturdum. Hepsinin başlarını eğip edeple oturduklarını gördüm. Ben de oturup başımı eğerek bekledim. Bir ara başımı kaldırıp baktığımda, halkanın ortasında duran bir zatı karşımda gördüm. Dikkatle bana bakıyordu. Bakışlarından ve heybetinden ürperip başımı eğip gözlerimi yumdum. Bir müddet de öyle durduktan sonra, yine dikkatle bana baktığını gördüm. Sonra o zat ellerini kaldırıp dua etti. Duadan sonra Fatiha okundu ve herkes kalkıp dağılmaya başladı. Ben de kalkıp giderken o mübarek zat bana yaklaştı. Yanıma gelip selam verdi ve: "Hoş geldin Emin Efendi" dedi. Halimi hatırımı sordu. Sonra beni yanına alıp, Haremi Şerifin yakınında bulunan evine götürdü. İçeri girip oturduktan biraz sonra hizmetçisi sofrayı kurdu. Sofrada sıcak bir ekmek ve fincan içinde içecek bir şey vardı. O mübarek zat ellerini ekmeğe uzatınca, bir elinin bileğinden kesik olduğunu gördüm. Hemen Edirne'deki Şeyh Muhammed Efendi'nin tavsiyesi aklıma geldi. Bahsettiğinin bu mübarek zat olduğunu hatırladım. Fakat o anda selamını söylemeyi unutmuşum. Yemekten sonra yolculuğumdan, gezip dolaştığım yerlerden sorup cevap aldıktan sonra: "Edirne'de size emanet edilen şeyi unuttunuz" buyurdu. Hemen Edirne'deki Muhammed Efendi'nin selamını hatırladım ve söyledim. O da muhabbet ve sürür içinde selamı aldı….. Kyn: Netpano.com)

 

 

BEŞİNCİ BOYUT (1993) 



Yönetmen: İsmail Güneş, Özgün Hikaye: Nurettin Özel, Senaryo: Nuray Oğuz, Nurettin Özel, Görüntü Yönetmeni: Orhan Oğuz, Yapım: Esra Film İletişim A.Ş./ Haşim Bayram Yönetmen Yardımcısı: Rüyam Levent, Müzik: Özhan Eren, Kurgu: Mevlut Koçak, Ses Kayıt: Metin Çeşmebaşı, Sanat Yönetmeni: Esra Avcı Tuncer, Işık Şefi: Süleyman Çelik, Yapım Sorumlusu: Hüseyin Türkyıldırır,


Oyuncular: Bulut Aras, Muzaffer Çetinyılmaz, Gül Kurtaran, Haluk Kurdoğlu, Nurettin Özel, Gül Yalaz, Hasan Nail Canat, Faruk Savun, Neşe Arda, Saffet Yurtsever, Kamil Yılmaz, Misafir Oyuncular: Suzan Avcı,  Nihat Nikerel, Çocuk Oyuncu: Fatma Türkyıldırır,


Konu: Cuma vaazını dinledikten sonra, Hz. Muhammed'den etkilenerek yaşam biçimini değiştiren bir kapıcının öyküsü. Kapıcı Musa, HZ.Muhammed'in "komşusu aç iken tok yatan bizden değildir" sözünü yerine getirmek için, apartman sakinlerine çorba dağıtır. Bu sevgi dolu davranış zengin komşularını rahatsız eder ve şikayet üzerine Musa işten atılır. Sonuçta bir tas çorbaya kendi muhtaç olur.


ÖDÜL:

47. Uluslararası Salerno Film Festivali'nde (1994)

"En İyi Film".

& Peygamber efendimizin "komşusu aç iken tok yatan bizden değildir" hadisini kendi bilgi ve anlayış çerçevesinde anlayan ve uygulayan kapıcı Musa isimli bir insanın hikayesi olan "5. Boyut" tekrar sinemalarda gösterilmeli. "Bir hadis böyle algılanmaz" diyeceğimize böyle anlayan insanlar da olabileceğinden hareketle düşünce zenginliği kazanmaya bakalım... Ve daha üzücüsü hep birlikte sanat ürünlerimize yabancılar kadar içten ve tarafsız gözlerle bakabilelim...(Abdurrahman Şen, Yeni Asya, 16 Ekim 1994) “ Prof. Dr. Alim Şerif Onaran/Doç.Dr. Bülent Vardar “20.Yüzyılın Türk Sineması”

& 'İslamcı film', Beşinci Boyut, radikal bir tavra sahip değil. Dolayısıyla, rahatsız olmadan izleniyor. İsmail Güneş de ilk filmlerinden beri ne denli yol almış!. .. Kendi halinde bir kapıcının bir vaazda öğrendiği bir hazreti peygamber hadisine kapılarak, evinde pişen aşını, sıcak çorbasını sürekli çevresiyle, özellikle de apartman sakinleriyle paylaşmak istemesinin yol açtığı trajikomik serüven, kuşkusuz kutsal kitabın buyruklarını ve peygamberin sözlerini uygularken onları bir ölçüde de olsa çağa, çevreye ve gerçeklere uyarlamak yönünde bir uyarı bile sayılabilir!... Veya film, çağdaş bir mistiğin kendi gerçeğini arayış serüveni olarak da izlenebilir. Bu tür 'yıkıcı' olmayan, insanı din ve inanç konularında samimi bir düşünceye çağıran bir İslami sinemaya, kendi adıma büyük bir hoşgörüyle bakıyorum ve ayrıca bu filmde Muzaffer Çetinkaya'nın çok sempatik oyununu övgüye değer buluyorum. “Atilla Dorsay, “Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları” syf, 95

4 Kasım 2022 Cuma

 

BALKAN BALKAN (1993)


Senaryo ve Yönetmen: Gyula Maar (Panait Istrati’nin Kyra Kyralina adlı romanından uyarlama), Kamera: János Vecsernyés Yapım: Par Film /Zafer Par (Türkiye), JeanPaul Dekiss (Fransız), Dénes Szekeres (Macar) Ortak Yapım Kostüm: Svetlana Mihailescu, Müzik: János Réti, Müzik Bölümü; András Horváth,

Oyuncular: Halil Ergün, Levent İnanır, Aylin Arasıl, Kaya Olgar, Yüksel Arıcı, George Alexandru, Leopoldina Balanuta, George Calin, Frigyes Funtek, Dorine Hollier, Dimitru Popescu, Tora Vasilescu, Fintek Frugyes, Alina Nedelea


Konu: Öykü bir ailenin parçalanmasıyla başlar. Zevk düşkünü anne ile çocukları Kyra ve Dragomir, babaları ve onlardan ayrı yaşayan üçüncü evlat tarafından sürekli rahatsız edilmektedir. Bir gözünü kaybeden anne çocuklarını terk eder. Kyra kaçırılır ve satılır. 17 yaşında kendi başına kalan Dragomir, iki cinayet işlemiş ve çevrede saygı görüp korku uyandıran Codin ile dostluk kurar. İkisi kan kardeş olurlar, dostluğu ve kaderi birlikte paylaşırlar.

4 Romanları dilimize de çevrilmiş Rumen yazar Panait İstrati’nin ilk kitabı “Kira Kiralina”dan uyarlanan Balkan Balkan, geçen yüzyılın ikinci yarısında, Romenlerin, Türklerin ve Yunanlıların bir arada yaşadığı, Tuna üzerindeki Braila kasabası hakkında bir filmdir. Usta Macar yönetmen Gyula Maár imzasını taşıyan Türk, Macar ve Fransız ortak yapımı bu rengârenk film, Balkanlar ve kültürel çeşitlilik üzerine yapılmış önemli filmlerden.

4 "Istrati'yi Joyce'la Katka'dan bile daha büyük bulan yönetmen, senarist Gyula Maar'ın ünlü Panait Istrati romanından kaynaştırıp harmanladığı filmde, milliyetçiliğin günümüzdeki kadar kanlı biçimde gemi azıya almadığı, çeşitli ulusların birarada yaşayabildiği, geçen yüzyıl sonları Balkanları'nın atmosferini oluşturmaya girişiyor.. Sık sık içkiye başvurarak geçmişini anlatan film kahramanı yaşlı Dragomir'in (yaşlılığını Dimitri Popescu, gençliğiniyse George Colin oynuyor), arınesi ile güzel ablası Kira'nın (Aline Nedelea) ve benzersiz büyük bir dostluk kurduğu, çevresine korku salmış, cinayetten hapse girmiş çıkmış, hem herkesten saygı gören belalı bir kabadayı hem de aylaklığa, şaraba, kemana övgü düzen, iyi yürekli ve sapıına kadar erkek bir sokak filozofu olan Kodin'in (Frigyes Funtek) hikayesi, Istraati'nin de doğum yeri olan, Tuna kıyılarında Braila'daki, çok uluslu bir Romen kasabasında geçiyor.

Yer yer sıkıcılığa düşmekten kurtulamayan, Eurimages destekli bu MacarTürkFransız ortak yapımı, Çingene kemanının başköşeye kurulduğu müziğinden, kırmızı fesli, yüzyıl öncesinin giysilerinin boy gösterdiği mekandekor çalışmasına kadar epeyce titizlenilmiş, ne var ki son tahlilde çok lafa boğulmuş, ağırlaşmış bir edebiyat uyarlaması olmaktan öteye gitmiyor" (Çapan, Cumhuriyet, 09.12.1994) “Prof. Dr. Alim Şerif Onaran/Doç.Dr. Bülent Vardar “20.Yüzyılın Türk Sineması”


FİLMİ İZLE 



 

BABALAR DA AĞLAR (1993) 


Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Yalınkılıç, Foto Direktörü: Dinçer Önal Yapım: Sun Film/Soner Sagılı,Kameraman: Ahmet Demir, Kamera Yardımcısı: Halil Kırlangıç, Yönetmen Yardımcısı: Gülseren Koçgöz, Montaj: Hüseyin Kuğu, Işık Şefi: Turgut Köse, Sesleri Alan: Aşkın Yazıcı, Işık Yardımcısı: Gökhan Kuzu, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Kuzu, Prodüksüyon Yardımcısı: Mehmet Akgöz, Set: Fikret Güryalçın, (Kısmet Stüdyosunda Hazırlanmıştır)


Oyuncular: Ümit Acar, Nazlı Han, Metin Yılmazbaş, Yalçın Erkan, Nusret Özkaya, Hasan Yıldız, Cesur Yılmaz, Korkmaz Yalınkılıç, Nermin Yassıtaş, Fikret Erdemir, Küçük Yıldız: Tufan Atmaca


Konu: Eski bir boksör olan babası ile ayrı yaşayan ve zengin olan annesi arasında kalan çocuğun dramatik öyküsü.

 

AYÇA SENİ SEVİYORUZ (1993)


Senaryo ve Yönetmen: Eser Zorlu, Görüntü Yönetmeni: Erhan Canan, Yapım: Metro Film/Zeki Kafadar


Oyuncular: Ahu Tuğba, Levent İnanır, Nilgün Ersoy,Aynur Aydan


Konu: bir gazete olayından esinlenerek hazırlanmış bir film.

 

 

AY VAKTİ (1993) 

Senaryo ve Yönetmen: Mahinur Ergun, Görüntü Yönetmeni: Uğur İçbak, Müzik: Can Hakgüder, Yapım: Mine Film/Kadri Yurdatap Yönetmen Yardımcısı: Serdar Akar, Asistan: Serap Kaçan ,1. Kamera Asistanı: Kemal Şanlı, 2. kamera Asistanı: Nadir Özgören, Set Fotoğrafçısı: Sencer Aydın, Doğal Efekt ve sesler: Senem Duruel, Ses, Kayıt ve Miksaj: Erkan Esenboğa, Ses Asistanı: Metin Çeşmebaşı, Efektör: Özkan Sevinç, Semihan Sevinç, Seslendirme Yön. Yrd: Aziz Acar, Sanat Yönetmeni: Yavuz Fazlıoğlu, Yardımcısı: Asuman Şanverdi, Seslendirme Yönetmeni: Kahraman Acehan, Makyöz: Simay Muratoğlu, Işık Şefi: Hakkı yazıcı, Işık Yardımcısı: Sezgin Okur, Abdullah Yazıcı, Metin Balekoğlu, Montaj: Nevzat Dişiaçık, Yapım Sorumlusu: Şerif Ablak, Yapım Yardımcısı: Mahmut Ablak, Yapım Sekreteri: Esma Okumuş, Set Amiri: Basri Büyükçam, Set Teknisyeni: Mustafa Albayrak, Bayram Kayık, Ethem Çalışkan: (Hat Danışmanı), Mehmet Kaynar (Yerel Danışman), Motorsiklet Operatörü: Hüseyin Kardeş Laboratuar: Sinefekt Film, Laboratuar Kontrol: Yusuf Z. Özbek, Film Baskı: Mustafa Koç, Orhan Turgut, Film Yıkama: Ufuk Kayar, Selim Sınmaz, Ulaşım: Ali Şimşek, Abdullah Hızlı, Erdoğan Aslan, Şiirler: Adnan Özer “Zaman Haritası”, (Kültür Bakanlığı ve ATV katkılarıyla) “Şafak Film Stüdyolarında seslendirilmiştir.

Oyuncular: Müşfik Kenter (Agah), Zuhal Olcay (Yıldız), Füsun Demirel (Malde), Mehmet Kartal (Memo), Tuncer Necmioğlu (Baba), Sera Yılmaz Neriman), Nurettin Şen (Kerim), Belgin Sunal (Seval), Sevinç Aktansel, Senem Duruel (Şerife), Ali Taygun (Hoca), Çocuk Oyuncu: Ece Sevgen (Ay), Şerif Ablak (Kahya), Mehmet Kaynar (Muhasebeci), Asuman Şanverdi (Latife), Sevinç Akansel (Afitap), Cengiz Usta (Şöfor Mecit), SerdarAkar (Doktor), Ayşe Gülenay (Kahyanın Kızı), Özlem Boyatlı (Kahyanın Torunu), Özge Boyatlı (Kahyanın Torunu), Alpay Vural (Benzincideki çocuk, Haluk Bilginer (Benzincideki Müşteri), Ali Şimşek (Benzincideki Müşteri), Simay Muratlıoğlu (Benzincideki Müşteri), Bayram Kayık (Lokantadaki Adam), Tekin Çaycı (Lokantadaki Adam), Rainer Kammayer (Lokantadaki Adam), Mehmet Dülgeroğlu (Çocuk Kerim), Erdem Kaynar (Çocuk Agah), Evren Özer (Çocuk Selim), M. Kemal Sabancı (Çocuk Osman), Cansu Kutlu (Çocuk Neriman), Merih Sualp (Agah’ın Annesi), Şerife Doğan (Emektar), Osman Yılmaz (Agah’ın Dedesi), Sihirbaz baki (Hokkabaz), Fatih özer (Büyük Selim), Hatice Özer (Selim’in Babası), Sefer Gök (Büyük Osman), Fatma Gök (Osman’ın Karısı)

Konu: İstanbul’daki hızlı yaşamdan sıkılan ve bunu Yıldız ile arasına bir engel olarak gören Agah Yıldız ve kızı ile baba toprağına yerleşir, bu yolla evliliğinin düzelebileceğini düşünür. Agah’ın karısı boşanmayı kabul etmediğinden Agah ile Yıldız evlenemez. Agah’ın karısı Macide’de bu küçük güney kasabasında yaşar. Yıldız bu küçük kasabaya uyum sağlayamaz, insanlarına alışamaz. Macide ile Agah akrabadır. Macide bu nedenle Agah’ın babasının bakımını üstlenmiştir. Agah babasını görmek için Macide’nin evine gider. Macide artık boşanmayı kabul ettiğini söyler. Yıldız bu küçük güney kasabasından sıkılır, insanlarına aykırı tepkilerde bulunur.

Agah yeniden işleri kontrol eder, kardeşleri ise yatırımdan ziyade arazilerin satılmasını ister. Yıldız bir türlü kasabaya alışamaz, aykırı kişiliğinin depresif ruh halinden kurtulamaz. Günlerini içmekle ve gezmekle geçirir, kızı Ay’a vakit ayıramaz. Macide Ay’la ilgilenerek Yıldız’ın boşluğunu doldurmaya çalışır. Ay Agah’ın gerçek kızı değildir.

Agah hat sanatıyla uğraşır ve sürekli hocasını sesini duyar. Güneye gelmekteki bir amacı da çalışmaktır. Agah sessizlikten istifade yazmaya çalışır. Yıldız günlerce eve dönmez. Macide durumdan istifade ederek Ay’la ilgilenir, eve girer çıkar. Agah’ın babasını yeniden Agah’ın evine taşırlar. Yıldız Agah’ın sahibi olduğu çardaklada kalır. Agah Yıldız’ı arar ama bulamaz. Yıldız’ın çardaklarda kaldığını öğrenir. Agah bu durumu önemsemez. Ay’la ilgilenmeye ve yaşamaya devam eder.

Ödül:

Kültür Bakanlığı (1994)

►“Sinema Başar Ödülü”

6. Uluslar arası Ankara Film Festivali’nde (1994)

►Füsun Demirel “En iyi Yardımcı Oyuncu”


FİLMİ İZLE 



 

AŞK VE AŞK (1993)


Yönetmen: Nejat Gürsoy, Senaryo: Esat Şekeroğlu, Görüntü Yönetmeni: Erhan Canan, Yapım: ÖzKa Film/Fuat Özkaya

Kameraman: Ahmet Gürkonak, Yardımcı Yönetmen: Refik Güley, Set: Suat Kaya, Kenan Çaça, Işık: Adnan Gürkonak, Fahri Maraşlı, Prodüksiyon Amiri: Yusuf Boz, Mehmet Şahin, Montaj: Cevat Sezer, Mustafa Kul, Negatif Montaj: Hasan Sevgi, Prodüktör: Gazanfer Dirlik, (Dirlik Film laboratuarlarında hazırlanmış ve Bidav Stüdyosunda seslendirilmiştir).

Oyuncular: Fuat Özkaya. Ahu Tuğba, Levent İnanır, Cemal Gencer, Aynur Aydan, Nilgün Ersoy, Fuat Özkaya, Şükrü Yılmaz, Kamuran İnseler, Yaşar Kutbay, Aynur Baykal, Mehmet Şahin, Yusuf Boz, Nilay Ayşin, Kemal Ertürk, Fulya Gürsoy, Halil Derya

Konu: Evli ve çapkın bir köşe yazarıyla grafiker bir kızın aşk öyküsü.

 

AMERİKALI (1993)


Yönetmen: Şerif Gören, Senaryo: Ümit Ünal, Görüntü Yönetmeni: Erdoğan Engin, Yapım: Anadolu Film, Filma Cass Ortak Yapımı: Şerif Gören, Mine Vargı 1.Yönetmen Asistanı: Sibel Voskay, 2. Yönetmen Asistanı: Pelin Aktan, Makyaj: Hakan Kültür, Kostüm: Canan Göknil, Sanat Yönetmeni: Zeki Utkan, Prodüksiyon Amiriİ: Selahattin Koca, Prodüksiyon Koordinatörü: Can Özbatur, Bahadır Arlıel, Prodüksiyon Asistanı: Uğursay Yeğin, Meltem Tuna, Kamera Operatörü: Sinan Güngör, Işık: Erol Batıbeki, Müzik: Volkan Gücer, Ses Kayıt: Tuncer Aydınoğlu, Şarkı Sözü: Aysel Gürel, Fokus Puller: Hakan Akol, 1. kamera Asistanı: Eyüp Boz, Film Baskı: Ufuk Kayar, Selim Sınmaz, Negatif Baskı: Selahattin Turgut, (Sinefekt Film laboratuarında hazırlanmış ve Yeni lale Stüdyosunda seslendirilmiştir. )

Oyuncular: Şener Şen (Şeref the Turk), Lale Mansur (Melek), Taner Barlas (Hamit), Eray Özbal (gazeteci), İhsan Bilsev (polis şefi), İlteray İlter (polis dedektifi), Gabriella, Sırrı Elitaş, Ayton Sert, Yüksel Arıcı, Esin Karakaya (TV muhabiri), Hasan Yıldız (Koruma), Mustafa Oğuz, Ayşem Saraçoğlu, Enver Dönmez, Tarkan Kaynaş, Melih Çardak, Selahattin Fırat, Halil Dede, Ertan Sımsıkı, Arda Can Buze, Mehmet Samsa, Ali Karataş, Fahri Ergenekon, Dündar Aydınlı, Burhan Akdeniz, Ali Ateş, Bülent Özkaya,

KONU: Her şey Şeref’in (Şener Şen) Amerika’dan dönmesiyle başlar. Şeref 20 yıldır Amerika’dadır. Artık yurduna dönerek sessizliği, cana yakınlığı, içtenliği yani kendisini yaşamak istiyor. Ama unuttuğu bir şey vardır... Değişen sadece kendisi değildi. (Çünkü Amerika’ya giderken hiçbir şeyi yoktu. Geri gelirken, özel uçağı olacak kadar zengindi. Geçen 29 yılla birlikte Türkiye’de çok şey değişmiş, Amerika’dan pek farkı kalmamıştı. Değişen dilimizin, zevklerimizin, alışkanlıklarımızın ve bakış açılarımızın, 20 yıl sonra yurduna dönen Şeref tarafından nasıl algılandığını anlatan bir film.

ÖDÜL:

30. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (17 –20 Ekim 1993 )

► Avni Tolunay Halk Jürisi Ödülü

Jüri Üyeleri: Tunç Başaran, Orhan Aksoy, Hülya Koçyiğit, İbrahim Karamemet, Engin Cezzar, Müfit Kayacan, Atilla Dorsay, Nedim Otyam, Naci Güçhan.


4 Özel korsan televizyonların, 900'lü medya ve teknoloji çağın dört koldan istila ettiği 1990'ların Türkiye’sinde (günümüzde tüm dünyada olduğu gibi) yaşanan yoğun Amerikan etkisine ilişkin, yönetmen Şerif Gören senarist Ümit Ünal işbirliğiyle tezgahlanmış, hareketli, neşeli, becerili, hem fiyakalı hem de delikanlı bir parodi. Amerikan filmlerinde ıcığı cıcığı çıkarılmış şiddet öğesi ve son dönemde hayli ses getirmiş, Boxoffice şampiyonu olmuş kimi gösterişli Hollywood Yapımlarıyla dalgasını geçiyor. "Özel Bir Kadın", "Robin Hood", "Temel İçgüdü", "Evde Tek Başına" vb. gibi namlı ve cilalı bazı filmlere dokundurma göndermelerde bulunan "Amerikalı", ilk yanda jakuzi gibi, hoş gülme gülümsetme masajları yaptıktan sonra ikinci yarısında gittikçe uzatılmış gırgır bir karikatür albümünün tek düzeliğine düşüyor. (Sungu Çapan, "Görmeyeli, Amerikalı olmuşuz hani...", Cumhuriyet g., 15 Ekim 1993). (Agah Özgüç “Türk Filmleri Sözlüğü 3. cilt”


FİLMİ   İZLE 





 

ALDANIŞ (1993) 


Yönetmen: Samim Utku, Görüntü Yönetmeni: Ali Engin, Yapım: Metro Film/Zeki Kafadar Kurgu: Şevket Ünsal, Kostüm: Canan Göknil, Set Teknisyeni: Ertan Sımsıkı, Sanat Yönetmeni: Zeki Utkan, Söz yazarı: Aysel Gürel, ((Kültür Bakanlığı ve Kanal 6 katkılarıyla)


Oyuncular: Şehnaz Dilan, Zümrüt Cansel, Reha Yeprem, Tuncer Sevi, Yavuz Karakaş


Konu: Kocası öldürülen zengin bir kadınla, cinayeti araştıran avukatın aşk öyküsü.