Powered By Blogger

29 Nisan 2015 Çarşamba

BİR DAĞ MASALI (1947)


Senaryo ve Yönetmen Turgut Demirağ
Eser: Reşat Nuri Güntekin
Operatör Cezmi Ar
Müzik: Muhlis Sabahattin
Yapım And Film / Turgut Demirağ


Montaj: Özen Sermet, Dekor: Kadri D. Erdoğan, Aksesuar: Jale Kıral, Çetin Erksdan,

Eşya: Kamil Erengil, 
Film Müziği: Gido Komfilt,
Teknisyen: Karlo Kapaçello, Fulia-Darvaş . 
Şarkılar: Sadi Hoşses, Nevin Aypar, Fikriye Şakrakses, (İpek Film stüdyosunda hazırlanmıştır.

Oyuncular: Kadri Eroğan, İsmail Galip Arcan, Nevin Aypar, Perihan Yanal, Vahi Öz, Muharrem Gürses, Halit Akçatepe, Ekrem Günkaya, E. Sabri Gülener, Nihal Tuma, Vedat Karaokçu, Cemal Erol,


KONU: Yurt dışına tarım mühendisi olmak için çıkan, Fransa yerine Amerika’ya giden ve tarım yerine sinema okuyan, yurda dönüşte kendi firması olan “And Film” şirketini kurduktan sonra, yapmak istediği Çalıkuşu’nun yapım hacminin büyüklüğü karşısında bundan vaz geçerek, Reşat Nuri Güntekin’in yazmış olduğu bir başka roman olan “Bir Dağ Masalı” Turgut Demirağ'ın çektiği ilk film oldu. Bir Dağ masalı’da Çalıkuşu gibi bir öğretmen öyküsü, fakat bu kez erkek bir öğretmenin öyküsü. Güntekin'in öyküsü zengin içerikli idi, Bir Dağ Masalını tamamladığı zaman elinde normal uzunlukta üç film oluşturacak malzeme vardı, film normal uzunluğa indirilince. Bütünlükten uzak bir eser ortaya çıktı. Bu hali ile bile bir 'nehir film' özelliği atfedilen film bir sosyete kadını uğruna ailesinden kalan serveti yitiren daha sonra. geri kalmış bir köye yerleşen idealist bir öğretmenin bir köy kızı ile öyküsünü anlatıyordu.

 ÖDÜL:

Yerli Film Yapanlar Cemiyeti’nin düzenlediği yarışmada (1948)


► En İyi 2.film, Turgut Demirağ “En başarılı Yönetmen, en başarılı senaryocu”, Nevin Aypar, Kadri Eroğan “En başarılı oyuncu”


Jüri Üyeleri: Turgut Demirağ, Refik Kemal Arduman, Kemal Emin Bara, Mahmut Moralı, Sezai Solelli, Zahir Güvemli, Kenan Temizkan, Mustafa Şekip Tunç, (Agah Özgüç “Türk Fişlmleri Sözlüğü” 2. Cilt


► Yerli filmler tenkit edilirken, laf döner, dolaşır, sonunda parasızlığa dayanır. Kolay mı canım?! deriz. Değil Amerikalılar, daha dün sinemacılığa başlayan Mısırlılar bile bir film için dünyanın parasını harcıyorIar. Bizde bir film için ortalama sarfedilen para otuz, Otuz beş bin liradır. Bir Mısır filmi bunun dört misline malolur. Artık Amerikalıların milyonlarını söylemeğe lüzum bile yok! Ucuz etin yahnisi tatsız olur. Bu kadar da az masrafla yapılan filmlerimizin de elbet birçok kusurlan olacak! (Rakım Çalapala, Yıldız M. 1.9.1946) “Okan Ormanlı “Türk SineEleştiri” syf, 40


►Sezai Solelli, dergideki sinema üzerine yazılarının birinde bazı saptamalarda bulunup dört madde halinde yapıcı bir takım eleştiriler yapıyordu. Bunlardan ilk madde ile sonuncu maddede şu ifadeler yer almaktadır: "tenkit etmeli…
Gazeteci bir filmi beğenmediği zaman baştan sona kadar her şeyi kötülememeli. Senaristin hatasım rejisöre, rejisörün hatasını operatöre yüklememeli. Herkesin hatalarını ayrı ayrı göstermeli, iyi yerlerini tebarüz ettirmeli. Topyekün kötülememeli, anlayarak Halk da yardım etmeli. Nasıl mı? Sadece her yerli filme gitmeği bir vazife bilerek. Bugün bir sinema parasını nerelere vermiyoruz ki.” (Sezai Solelli, Yıldız, 15 Ekim 1945) “Okan Ormanlı “Türk Sinemasında Eleştiri” syf, 40"


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder