Senaryo: Yavuz Turgul, /Sadık
Şendil
Kamera: Ertunç Şenkay
Işık Şefi: Ekrem Köksalan
Işık Asistanı: Veli Özcan,
Şükrü Kara
Yapım: Arzu Film/Ertem
Eğilmez
Oyuncular: İlyas Salman (Bilo), Meral Zeren
(Zeyno), Ahu Tuğba (Necla), Şener Şen (Maho), Münir Özkul (Hasan), Nizam
Ergüden (İbrahim), Orhan Aydınbaş (Belediye Başkanı), Tevfik Şen (Pıolis),
Nermin Özses (Hatice), Ali Demirel, Yusuf Çetin, Cev-det Arıkan (Polis), Akif
Kilman, Haydar Karaer, Ahmet Koç, Soner Ağın, Hüseyin Bulut, Aysun Güven, Nuri
Tuğ, Sabahat İzgü
Konu: Bilo yoksul bir köylü çobanıdır. Cano
ile evlenebilmesi için gerekli olan parayı kazanmak amacıyla Almanyaya gitmek
ister. Hemşerisi Maho onu Almanya diye İstanbul'a getirir. Saf köylü
delikanlısı şehirde tutunmak için uğraşır ama Maho tarafından sürekli
kandırılır. Öyle ki Maho, ticari işleri için evlendiği karısını Bilo’nun
yavuklusuyla aldatır. Cano'nun gözü paradadır. Anası da kızının zengin olduğu
için Maho ile olan ilişkisini onaylar. Sonunda uyanan Bilo paralanınca kız ve
ailesi Bilo'nun peşine düşmüştür ama Bilo, Maho'nun karısıyla evlenecektir.
Dinamik Bir
Güldürü:
Türk
sinemasının son döneminde birden ortaya çıkan bir tür var: Toplumsal taşlama
türü... Yeni çıkan bir tür değil gerçi... Ama son aylarda özellikle dikkati
çeki-yor. Bunun bir nedeni, seyircinin komedi filmlerine ve özellikle belli
bazı güldürü sanatçılarına gösterdiği büyük ilgi... Böylece bu sanatçıların
varlığından yararlanarak bazı romanları filme aktarmak, bazı önemli konulara
değinmek, bazı mesajları seyirciye iletmek olanağı araştırılıyor. "Devlet
Kuşu", "Zübük", yasaklanan "Talihli Amele"den sonra,
"Banker Bilo"da bu tür filmlerden... İlk ikisinin Kemal Sunal'a
dayalı olmasına karşılık, son ikisi, son dönemin ilgi çeken güldürü oyuncusu
İlyas Salman'a dayalı olarak düşünülmüş ve çekilmiş...
"Banker Bilo", iki
köylü arkadaşın serüvenini anlatıyor. Bilo ne denli saf, temiz birköy
delikanlısı ise, hemşerisi Maho da o denli hinoğlu hindir. Maho, önce
hemşerilerini Almanya'ya götürüyorum diye kandırıp dağ bayır gezdirdikten sonra
getirip İstanbul'un göbeğine bırakıyor... Sonra raslantının yine çıkardığı
Bilo'yu usanmadan ve sonuna dek sömürüyor: Önce onu sözüm ona "ortak"
etliği bayilik işinde istif ettiği kaçak mallar basılınca, suçu Bilo'ya
yüklüyor ve onun yıllarca "içerde" kalmasına neden oluyor. Bilo
hapisten çıktığında, Maho kurduğu şirketleri holdinge dönüştürmüş ve köşeyi
çoktan dönmüştür. Oturduğu apartmana kapıcı diye aldığı Bilo'nun eski
yavuklusuyla da işi pişirmiştir. Maho, bu kez de saf Bilo'yu onunla
buluşmalarında alet olarak kullanır. Ama "yumuşak atın çiftesi pek
olur" hesabınca saf ve temiz köy çocuğu Bilo, sonunda öyle bir
uyanacaktır ki, Maho'nun işi tamam olacaktır.
"Banker
Bilo", dinamik, akıcı bir senaryonun hızlı, aksamayan bir anlatımla
perdeye getirildiği sevimli bir güldürü...
Toplumumuzda
iş hayatındaki kolay ve çabuk yükselmelere, üç kağıtçılığa dayalı köşeyi
dönmelere de belli bir eleştiri getiriyor. Ama film, asıl gücünü kuşkusuz
oyuncularından alıyor. Çünkü, konu gereği, bir "oyuncu filmi" bu...
İlyas Salman ve Şener Şen'in ustalıkla, inandırıcılıkla çizdikleri Bilo ve Maho
tipleri, filmin bel kemiğini oluşturuyor. İki oyuncu da, dört dörtlük bir
"aktör gösterisi" sunuyor ve filmin rahatça izlenmesinde asıl etken
oluyorlar... “Atilla Dorsay,” 12 Eylül Yılları ve Sinemamız” syf, 108 ”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder