Powered By Blogger

3 Mart 2020 Salı

BANKER BİLO (1980)


Yönetmen: Ertem Eğilmez
Senaryo: Yavuz Turgul, /Sadık Şendil
Kamera: Ertunç Şenkay
Işık Şefi: Ekrem Köksalan
Işık Asistanı: Veli Özcan, Şükrü Kara
Yapım: Arzu Film/Ertem Eğilmez

Oyuncular: İlyas Salman (Bilo), Meral Zeren (Zeyno), Ahu Tuğba (Necla), Şener Şen (Maho), Münir Özkul (Hasan), Nizam Ergüden (İbrahim), Orhan Aydınbaş (Belediye Başkanı), Tevfik Şen (Pıolis), Nermin Özses (Hatice), Ali Demirel, Yusuf Çetin, Cev-det Arıkan (Polis), Akif Kilman, Haydar Karaer, Ahmet Koç, Soner Ağın, Hüseyin Bulut, Aysun Güven, Nuri Tuğ, Sabahat İzgü

Konu: Bilo yoksul bir köylü çobanıdır. Cano ile evlenebilmesi için gerekli olan parayı kazanmak amacıyla Almanyaya gitmek ister. Hemşerisi Maho onu Almanya diye İstanbul'a getirir. Saf köylü delikanlısı şehirde tutunmak için uğraşır ama Maho tarafından sürekli kandırılır. Öyle ki Maho, ticari işleri için evlendiği karısını Bilo’nun yavuklusuyla aldatır. Cano'nun gözü paradadır. Anası da kızının zengin olduğu için Maho ile olan ilişkisini onaylar. Sonunda uyanan Bilo paralanınca kız ve ailesi Bilo'nun peşine düşmüştür ama Bilo, Maho'nun karısıyla evlenecektir.

Dinamik Bir Güldürü:
Türk sinemasının son döneminde birden ortaya çıkan bir tür var: Toplumsal taşlama türü... Yeni çıkan bir tür değil gerçi... Ama son aylarda özellikle dikkati çeki-yor. Bunun bir nedeni, seyircinin komedi filmlerine ve özellikle belli bazı güldürü sanatçılarına gösterdiği büyük ilgi... Böylece bu sanatçıların varlığından yararlanarak bazı romanları filme aktarmak, bazı önemli konulara değinmek, bazı mesajları seyirciye iletmek olanağı araştırılıyor. "Devlet Kuşu", "Zübük", yasaklanan "Talihli Amele"den sonra, "Banker Bilo"da bu tür filmlerden... İlk ikisinin Kemal Sunal'a dayalı olmasına karşılık, son ikisi, son dönemin ilgi çeken güldürü oyuncusu İlyas Salman'a dayalı olarak düşünülmüş ve çekilmiş...

"Banker Bilo", iki köylü arkadaşın serüvenini anlatıyor. Bilo ne denli saf, temiz birköy delikanlısı ise, hemşerisi Maho da o denli hinoğlu hindir. Maho, önce hemşerilerini Almanya'ya götürüyorum diye kandırıp dağ bayır gezdirdikten sonra getirip İstanbul'un göbeğine bırakıyor... Sonra raslantının yine çıkardığı Bilo'yu usanmadan ve sonuna dek sömürüyor: Önce onu sözüm ona "ortak" etliği bayilik işinde istif ettiği kaçak mallar basılınca, suçu Bilo'ya yüklüyor ve onun yıllarca "içerde" kalmasına neden oluyor. Bilo hapisten çıktığında, Maho kurduğu şirketleri holdinge dönüştürmüş ve köşeyi çoktan dönmüştür. Oturduğu apartmana kapıcı diye aldığı Bilo'nun eski yavuklusuyla da işi pişirmiştir. Maho, bu kez de saf Bilo'yu onunla buluşmalarında alet olarak kullanır. Ama "yumuşak atın çiftesi pek olur" hesabınca saf ve temiz köy çocuğu Bilo, sonunda öyle bir uyanacaktır ki, Maho'nun işi tamam olacaktır.

"Banker Bilo", dinamik, akıcı bir senaryonun hızlı, aksamayan bir anlatımla perdeye getirildiği sevimli bir güldürü...

Toplumumuzda iş hayatındaki kolay ve çabuk yükselmelere, üç kağıtçılığa dayalı köşeyi dönmelere de belli bir eleştiri getiriyor. Ama film, asıl gücünü kuşkusuz oyuncularından alıyor. Çünkü, konu gereği, bir "oyuncu filmi" bu... İlyas Salman ve Şener Şen'in ustalıkla, inandırıcılıkla çizdikleri Bilo ve Maho tipleri, filmin bel kemiğini oluşturuyor. İki oyuncu da, dört dörtlük bir "aktör gösterisi" sunuyor ve filmin rahatça izlenmesinde asıl etken oluyorlar... “Atilla Dorsay,” 12 Eylül Yılları ve Sinemamız” syf, 108 ”


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder