USTA (2008)
Yönetmen:
Bahadır Karataş, Senaryo: Bahadır
Karataş, Ayfer Tunç, Görüntü Yönetmeni: Mirsat Herovic, Yapımcı: Filmpark
/Mete Ozok, Cenk Varcan Öykü; Şehsuvar Aktaş, Bahadır Karataş, Sanat
Yönetmeni: Zeynep Turan, Yapım Sorumlusu: Sertan Özcan, Oğuz Ongun, Yönetmen
Yardımcıları: Osman Taşçı, Burcu Alptekin, Çağın Dizdar, Yapım
Asistanları: Alper Evirgen, Serhat Cinisli, Özcan Koşar, Amir Arpacı,
Devamlılık Burcu Alptekin, Kameraman Aydoğan Yıldız, Işık Şefi: Ümit
Barlas, Evren Özfırat, Ses Teknisyeni Okan Selçuk Set Amirleri: Akgün
Arslan, Mahmut Avar, Makyaj: Jeff Kuaför: Ergün Gezer, Sanat
Asistanı: Vahit Yazıcı, Hande Bayır, Başak Kozan, Burak Soysal, Kamera
Operatörü: Aydoğan Yıldız, Işık Asistanları: Serhat Özcan, Evren
Öztırak, Yakup Aydın, Erdem Helvacı, Ozna Belli, Set Teknisyenleri: Akın
Doğaşan, İskender Özdemir, Lokman Taşçı, Murat Küçükferah, Habib Emen, Tuğrul
Şahin,
Oyuncular: Yetkin
Dikinciler (Doğan), Şevket Çoruh (Ersun), Fadik Sevin Atasoy (Emine), Hasibe
Eren (Hilal), Sertan Özcan (Güvenlik Görevlisi), Tansel Ural, Tomris İncer
(Gülsüm Ana), Müşfik Kenter (Hilmi), Cihat Tamer (Ender Kaptan), Refi
Derkovakyan (Ferhat), Ozan Uygun (Uğur), Ahmet Saraçoğlu (Zafer Hoca), Emre Karayel
(Niyazi), Ayten Uncuoğlu (Ayten), Tayfun Sav (Hurdacı İsmail), Baran Akbulut
(Sanayi Esnafı), İnci Ültay (Merve), Atilla Yiğit (Kadir) , Emre Basalak
(Sertaç), Günay Bekman (Hurşit), İskender Bağcılar (Merve’nin babası), Aslı
Özmet (Merve), Atilla Yiğit (Kadir), Ertuğrul Gündüz (heyet başkanı), Tayfun
Sav (hurdacı İsmail), Syşe Selen (doğanın ablası), Nalan Yavuz (doğanın
ablası), Ayhan Önem (okul müdürü), Erol İpekli (kapı görevlisi), Yakup Çınar
(müze bekçisi), Tolga Tümer (Kubi), Mustafa Çabukal, Baran Akbulut, (sanayi
esnafı), Beyhan Şeker (eczacı), Ayşe Karakaş (gündelikçi fikriye), Mehmet Akif
(depocu Yakup),
Konu: Usta, 2008 Avrupa'sının
güneydoğusunda, çağdaş uygarlık hayallerinden kopmak istemeyen Türkiye'nin
ruhunu, tutkulu bir oto tamircisinin gözünden anlatıyor. Filmde tek başına bir
uçak yapma hayaline inatla sarılan Doğan Usta, bunu hayatının merkezinde
görecek, bu tutku ve bencillik onu ailesinden ve eşinden koparacaktır. Doğan'ın
kendi uçağını yapma sevdası, film boyunca aşkı ile tutkusu arasında da bir
ikilem oluşturacaktır. Bazı dönemler, bazı filmlerin çekim coğrafyası
oluyor…Kimisi doğunun belli illerini (son dönemlerde Kars, Mardin), kimisi de
batının bazı illerini (daha çok Ege) mesken tutuyor ve o yöreye has özellikler
sunuyor… Usta da Eskişehir’in filmi…
Usta, motor ustası olan Doğan’ın gönül
verdiği uçma tutkusu ve gecesini gündüzüne katıp bir uçak yapma hikayesini konu
alıyor… Tabii tutku kısmı Arizona Dream’a benzetilebilir, gerçeküstü imgeler
olmadan… Bir de Howard Hughes’in hayatını anlatan Göklerin Hakimi’ni de
unutmayalım.
Bazı sahnelerin yoğun hareket ve diyalog
halinde geçtiği filmde kamera da bu hareketlere göre kesintisiz açılar
sağlayarak filmin akıcılığına gayet güzel bir biçimde hizmet ediyor… Mirsad
Heroviç’i kutlamak lazım… Hani bazı Türk filmlerinde ‘öyleymiş gibi’ durumlar,
planlar yapılır ya… Örneğin bir uçma sahnesi vardır ama teknik beceriksizlik ve
yönetim eksikliği yüzünden adamı uçar değil de yürür vaziyette görürüz ya… İşte
bu filmde bunların hiçbirisi yok… Her şey düşünülmüş, taşınılmış ve hakkı
mümkün olduğunca yapılmaya çalışılmış. Yani her şey ‘sahici’ kullanılmış. Öyle
olunca da ortaya keyifli bir film çıkmış…Oyuncuların hareketli ve doğal
oyunculukları da filme eklenince Usta, minimal anlayışla çekilen ama büyük
duygulara uzanan bir film olmuş…
Film Bahadır Karataş’ın ilk uzun metrajı.
Filmin Eskişehir’de çekilme hikayesi kendisinin Anadolu Üniversite’sinden mezun
olmasıyla başlıyor. Birinci olarak bitirmesini de not olarak düşelim. Ama ondan
sonra başlıyor asıl sinema yolculuğu… Hollywood’da yapılan masterlar,
dereceler, burslar… Yani okullu olmanın hali bir başka dedirtiyor yönetmen
bize… Ama Karataş’ın asıl artısı onca eğitim, Amerika, burs derken, tekrar
küçük ve samimi bir öykü çekmesinde yatıyor. Sonuçta sahillerde geçen gençlik
filmleri de çekebilirdi.
Filmin konusuna biraz daha yakından göz
atacak olursak; aslında birçok küçük öykünün bir araya gelme hali var.
Arkadaşlık, dostluk, hırs, tutkular, kadın ve erkek arasında yaşananlar,
çocuksu bakış açısı… Hepsi Usta’nın birleşenleri… Mekan kullanımı, insanların
mekanlarla benzeşen özellikleri, araya sokuşturulmuş ama asla göze batmayan
politik imgeler, filmin tamamlayıcı unsurları… Yani filme ucundan bucağından
türban bile dahil edilmiş, fazla karakterize etmeden… Sonuçta Usta, şu an
içinde bulunduğumuz günümüz Türkiyesi’nde geçen, yönetmenin tercih ettiği
gerçekçi üslubu, sahici mekân kullanımı, seyirciyi filmin içine çeken ve film
boyunca sürükleyen özel kamera hareketleriyle Türk sinemasına yeni ve farklı
bir soluk getiriyor. Herkesi bir yerlerinden yakalayacağı kesin… (Banu Bozdemir
– Akşam G. 11.06.2009)
FİLMİ İZLE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder