Senaryo: Türkan Duru
Kamera: Ali Yaver
Yapım: Tura Film / Yılmaz Duru
Oyuncular:
Yılmaz Duru (Ömer),
Zeynep Aksu (Yasemen), Sezer Güvenirgil (Gülten/Lale), Tunç Oral (Adnan), Tufan
Giray, Kadri Ögelman (Arif Çamlızede), Muzaffer Yenen (Avukat), İlhan Hemşeri
(Doktor)
Konu: Şoföre aşık olan bir genç kızla, bir
evlatlıkla evlenen erkek kardeşinin öyküsü.
* Güneş Kundura Fabrikası sahibi Arif Çamlızadenin gösterişli
köşkü. [‘Aşka Tövbe’de (1968) Mübinlerin Suadiye’deki eviydi.] Kahvaltı
masasında bulunduğumuz bir dakikalık süre onu tanımamıza yeter de artar bile.
Mümtaz Enerin sesi ile köşkün evlatlık hizmetçisi Gültene söyleniyor; Bu
peçetelerin kolası hafif olmalı. Kazık gibi beze ağzımı silemem ya. Gülten,
kızım, kolacıya tembih et.. Adnanı (oğlu) git uyandır.. Merdivenleri gayet
yavaş çık. Ayak seslerinden oğlumun rahatsız olmasını istemem. Giderken onun
çiçeklerini götürmeyi unutma. Teğmen Adnan.. (Onu, üniforması ile bir kez, ölüm
haberinin çıktığı gazetelerdeki resminde göreceğiz.) Urfa’dan izinli olarak
gelmiş. (Büyük işadamı çocuklarının babalarınkinden farklı meslekler
seçebildikleri yıllar. ‘Göklerdeki Sevgili’ (1966) filminde Timur da babası
Tüccar Veysel’inkinden farklı bir meslek seçebilmişti.) Gülten ile uyandırmaya
gittiği Adnanın birbirlerini ne kadar çok sevdiklerini konuşmalarından anlarız
; Ah, kabil olsa şu yataktan hiç kalkmasam. Ama, sen hep yanımda olsan. Canım
benim, hep balayı yaşasak seninle. Canımsın, canım. Yakında da karım olacaksın,
karım. (Filmlerdeki sanatçılar ve aşkları ne güzeldir.
O gün, Arif Bey’in güzel
kızı Yasemen, uzun süredir yaşamakta olduğu Avrupa’dan döner. (Yurt dışında
bulunuş nedenini filmden öğrenemiyoruz.) Köşkün şoförü Ömer’le biraz gergin
başlayan ilişkileri birkaç hafta içinde büyük bir aşka dönüşüyor. [‘Kaderimsin’
(1969) filmindeki Halil ve Meral gibi.] Uzaktaki deniz kumsalında (Nevin
Akkaya’nın sesi ile) Ömer.. Anlamıyor musun sersem.. Seviyorum seni. Seviyorum
dediği gün birbirlerinin olurlar.
Dört aşığın eğlenmeye
gittikleri meyhanede çıkan kavga gazetelere geçer; Milyoner Arif Çamlızade’nin
oğulları meyhanede çıngar çıkardılar. Bu skandal ile, doğal olarak, Ömer ve
Gülten işten kovulurlar.
Olaylar çok hızlı gelişir.
Adnan’ın sevdiği kızla evlenmesi. Yasemen’in babasıyla tartıştığı gün bir
arabanın çarpması sonucu ayaklarının felç olması. Gülten’in kızı Lale’nin ve
Yasemen’in oğlu Turgut’un doğumları. Arif Bey’in kızını Ömer’den koparıp eve
hapsetmesi, Turgut’u da oğlu olarak nüfusuna kaydettirmesi. Kızını
cezalandırmak için malını ve mülkünü oğlu Adnan’a devretmesi [Kadri Ögelman,
‘Bizim Aile’ (1975) filmindeki kızı Alevi de bunaltacaktır]. Ama bu son yaptığı
ilerde başına dert olur.
Adnan, kızını
göremeden, gazetelere, bir kez daha, haber olur. Yazıyor.. Yazıyor.. İkinci
baskı.. Kaçakçıları yazıyor.. Çatışmada şehit düşen Teğmeni yazıyor.
Yasemen’den haber alamayan Ömer, Gülten ve kızına kol kanat gerer. Ancak
mahalledeki dedikodulara dayanamayan genç kadın kendini öldürür. Ömer’in
çığlığı Ayşe Hanım.. Fadime Hanım.. Gülten’i öldürdünüz.. Öldürdünüz Gülten’i.
Laleyi alarak gittiği İzmir’de kamyon şoförlüğü yaparak geçen yıllardan sonra,
genç kızın okulu için tekrar İstanbul’a gelirler. Lale, ne kadar çok annene
benziyorsun bilsen.. Ayırt edilmeyecek kadar.
Kaderin cilvesi..
Üniversitede Turgut ve Lale birbirlerini severler. Mutlu mutsuz birçok olaydan
sonra aşığı Beyoğlu Evlenme Dairesine girerken görürüz. ( Murat Çelenligil)
Ödül:
7.Antalya Altın Portakal
Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (25 Mayıs – 5 Haziran 1970
► "En Başarılı 3'üncü
Film".
Jüri Üyeleri: Faruk Kenç, Orhan Elmas, Dr.
Alyanak, Muharrem Ergin, Orhan Çağman, Refik Kemal Arduman, Refik Kemal
Arduman, Melih Altınışık, Selahattin Alakavuk, Kaya Çakmakçı.