Senaryo ve Yönetmen: Yılmaz Güney ([1])
Operatör: Gani Turanlı
Yapım: Güney Film / Yılmaz Güney
Bir Çirkin Adam” Şarkı Sözleri: Fecri
Ebcioğlu, Okuyan Kamuran Akkor, Türküleri okuyan: Bedri Ayseli, Set
Amiri: Nizam Ergüden, Teknik Ekip: Murat Serenli, Hikmet Küçük, Prodüksiyon
Amiri: Mustafa Oğuz, Asistanı: Bekir Çetiner, Reji Asistanı:
Şerif Gören, Kamera Assitanı: Rayif Şen, Ender Işık Servisi, Ses
Mühendisi: Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Mustafa Kent, Montaj:
Celal Köse, Negatif Montal: Ender Teker, Laboratuar: İbrahim
Üstüner, Hüseyin İnci, Şaban Aldemir, Prodüktör: Abdurrah-man Keskiner,
(Lale Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır),
Oyuncular: Yılmaz Güney, Feri Cansel,
Hayati Hamzaoğlu, Süleyman Turan, Nihat Ziyalan, Mümtaz Alpaslan, Asım Nipton,
Necabettin Yal, Deniz Arcan, Ahmet Koç, lhsan Gedik, Hamit Yalçın, Nizam
Ergüden, Mehmet Aslan, Enver Dönmez, Abdurrahman Keskiner, Attila Ergün, Sami
Tunç Gülsün Kamu,
Not: Film yeniden düzenlenen
afişlerle “Öldürmeliydim” ve “Son Kabadayı” isimleri ile tekrar piyasada
sinemaseverlerin karşısına çıkarılmıştır.
Mehmet Bahadır, Necip Tekçe,
Handan Adalı, Hasan Ceylan, Danyal Topatan, Necdet Çağlar, Tuncel Kurtiz
Konu: Ünlü kabadayılardan Abbas
(Hayati Hamzaoğlu) tüm İstanbul'u kuşatmıştır. Kumarhaneleri, randevuevlerini
haraca bağlamıştır. Adamlarını gönde-rip vergi alır gibi para toplar. Aylık
ka-zançlarına göre herkese ayrı bir fiyat biçmiştir. Zalim ve acımasız bir
adamdır Abbas. Başkaldıranı fişler, sonra da adamlarına öldürtür. Kulüp sahibi
Maz-har (Mümtaz Alpaslan) kurbanlarından biridir. Onun ayaklarını kırdırmıştır.
Onunla baş edemeyeceğini anlayan Mazhar, Abbas'a bir teklifte bulunur. Şehri
terk etmesi için tüm servetini vere-cektir. Abbas kabul etmez ve ona daha büyük
bir ceza keser. Bu teklife karşılık her ayalacağı haracı iki misline çıkartır.
Mazhar için tek kurtuluş
çaresi Abbas'ı öldürtmektir. Adamlarını toplar. Bu kiralık katil Kim olacaktır?
Danışmanları gerçek adı Yusuf olan Bino'yu önerirler. Bina (Yılmaz Güney)
esrarengiz bir adamdır. Tepeden tırnağa silahlar giyinir. O bir kara cellat,
bir kiralık katildir. Abbas, eski arkadaşıdır. Ama para için gözünü kırp-madan
babasını bile öldürür.
Mazhar,
adamları aracılığıyla Bina'dan randevu alır. Bino, öldüreceği adamın kim
olduğunu sorduğunda, kurbanının Abbas olduğunu öğrenir. Teklifi ka-bullenir,
ancak Abbas'ın kilosuna göre para alacaktır. Bir gece kulübünde
kar-şılaştıklarında Abbas'ın yüzüne karşı, "Seni öldüreceğim," der.
Abbas, kendis-ini öldürtmek isteyenin kim olduğunu sorar. Bina, söylemez,
"Bu bir sırdır," der. Abbas, bu kez bir karşı teklifte bulunur.
Öldürme emrini veren düşmanını öldür-mesi için, o adam kimse kilo başına aynı
parayı verecektir. Bino karşı çıkar. Böyle bir teklif iş ahlakına aykırıdır.
Ancak, öldürmesi gereken başka biri varsa onu halletmeye hazırdır. Yeni bir
pazarlık sonucu anlaşırlar Abbas'la.Yaralı ve acı ı bir geçmişi vardır
Bino'nun. Kundak-tayken onu bir kapı eşiğine bırakan ana-sını hiç tanımamıştır.
Babasını da... Bina bir orospu çocuğu, bir piçtir. Kimseyi sevmeyen, kendisini
bile sevemeyen Bina'nun hayatta güvenebileceği tek arkadaş silahıdır.
Bino, hiç tanımadığı bir
adamı öldürdüğü için ilk kez garip bir pişmanlık içindedir. Sonra, öldürdüğü
adamın kızıyla mezarlıkta tanışır. Adı Feride'dir (Feri Cansel). Genç kız,
babasının ölümünden sonra kapalı tutulan Kilyos'taki motele davet eder onu.
Aynı kaderi ve yalnızlığı paylaşan iki insandır-lar. Bino'nun öldürdüğü adam,
Hamit, Feride'nin gerçek babası değildir. Ran-devuevinde çalışan bir kadının
kızıdır Feride. Babasını da hiç tanımamıştır. Hamit Bey, annesinin çalıştıgı
rande-vuevinde hizmetçilik yapan on bir yaşın-daki Feride'yi annesi gibi orospu
olma-ması için yanına alıp büyütmüştür.
Bino, ilk kez yakınlık
duyduğu Feride'yle birbirlerine benzeyen yaşamlarını sorgu-larken, Mazhar
silahlı bir adamını (İhsan Gedik) motele gönderir. Bino'yu öldüre-cektir. Bino,
önce davranıp adamı vurur. Feride bu olay sırasında, sevdiği erkeğin üvey
babası Hamit'i öldüren bir kiralık katil olduğunu öğrenir. Bu gerçegi
açık-layan da Bino'dur. Bino daha acı bir gerçekle yüz yüze gelir.
Öldürdüğü Hamit, kendi
babasıdır. Öldürten de Abbas. Bino, Abbas'a haber gönderir. Belgrad ormanında
buluşacaklardır. Adamlarıyla randevu yerine gelen Abbas, onun babası olduğunu
bilmediğini ve kendisini affet-mesini söyler. "Beni kim affedecek,"
diye soran Bino, Abbas'ı vurur. Abbas'ın adamlan da Bino'yu kurşun yağmuruna
tutarlar. "Affet beni baba," diye günah çıkaran Bino yere düşerken,
Feride ko-şarak olay yerine gelir. “Agah Özgüç, “Bütün Filmleriyle Yılmaz
Güney”; syf: 260”
► Bir Çirkin Adam, yıldız
Yılmaz Güney için başarılı bir vur kır filmi değil. Güney, filminde özellikle
değişik açılardan, yeni –ve az denenmiş- fotoğraflar elde et-miş. Inun bu
çabasında Gani Turanlı da büyük bir güçle desteklemiş. (Erman Şener, Ses M. 28
Mart 1970)
Ödülleri:
7. Antalya Altın Portakal
Ulusal Uzun Metraj film yarışması (25 MAYIS – 5 HAZİRAN 1970) ► “En
BaşarılıFim”,
► Yılmaz Güney “en başarılı
erkek oyuncu ► Hayati Hamzaoğlu “en başarılı yar-dımcı erkek oyuncu”.
Jüri Üyeleri: Faruk Kenç, Orhan Elmas, Dr.
Alyanak, Muharrem Ergin, Orhan Çağman, Refik Kemal Arduman, Refik Kemal
Arduman, Melih Altınışık, Selahattin Alakavuk, Kaya Çakmakçı.
[1]
Filmin senaryosunu Aydın Engin
yazdı. Yılmaz Güney çekim sırasında yeni diyaloglar , yeni bölümler ekledi.
Şarkı ve türküleri Kamuran Akkor'la Bedri Ayseli seslendirdi. Goldfinger gece
kulübünde çekilen sahnelerde Alpay'ın sesiyle bir şarkısı kullanıldı. (Agah
Özgüç)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder