Powered By Blogger

12 Ocak 2018 Cuma

BİR ÇİRKİN ADAM (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Yılmaz Güney ([1])
Operatör: Gani Turanlı
Yapım: Güney Film / Yılmaz Güney

Bir Çirkin Adam” Şarkı Sözleri: Fecri Ebcioğlu, Okuyan Kamuran Akkor, Türküleri okuyan: Bedri Ayseli, Set Amiri: Nizam Ergüden, Teknik Ekip: Murat Serenli, Hikmet Küçük, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Oğuz, Asistanı: Bekir Çetiner, Reji Asistanı: Şerif Gören, Kamera Assitanı: Rayif Şen, Ender Işık Servisi, Ses Mühendisi: Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Mustafa Kent, Montaj: Celal Köse, Negatif Montal: Ender Teker, Laboratuar: İbrahim Üstüner, Hüseyin İnci, Şaban Aldemir, Prodüktör: Abdurrah-man Keskiner, (Lale Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır),

Oyuncular: Yılmaz Güney, Feri Cansel, Hayati Hamzaoğlu, Süleyman Turan, Nihat Ziyalan, Mümtaz Alpaslan, Asım Nipton, Necabettin Yal, Deniz Arcan, Ahmet Koç, lhsan Gedik, Hamit Yalçın, Nizam Ergüden, Mehmet Aslan, Enver Dönmez, Abdurrahman Keskiner, Attila Ergün, Sami Tunç Gülsün Kamu,

Not: Film yeniden düzenlenen afişlerle “Öldürmeliydim” ve “Son Kabadayı” isimleri ile tekrar piyasada sinemaseverlerin karşısına çıkarılmıştır.  

Mehmet Bahadır, Necip Tekçe, Handan Adalı, Hasan Ceylan, Danyal Topatan, Necdet Çağlar, Tuncel Kurtiz

Konu: Ünlü kabadayılardan Abbas (Hayati Hamzaoğlu) tüm İstanbul'u kuşatmıştır. Kumarhaneleri, randevuevlerini haraca bağlamıştır. Adamlarını gönde-rip vergi alır gibi para toplar. Aylık ka-zançlarına göre herkese ayrı bir fiyat biçmiştir. Zalim ve acımasız bir adamdır Abbas. Başkaldıranı fişler, sonra da adamlarına öldürtür. Kulüp sahibi Maz-har (Mümtaz Alpaslan) kurbanlarından biridir. Onun ayaklarını kırdırmıştır. Onunla baş edemeyeceğini anlayan Mazhar, Abbas'a bir teklifte bulunur. Şehri terk etmesi için tüm servetini vere-cektir. Abbas kabul etmez ve ona daha büyük bir ceza keser. Bu teklife karşılık her ayalacağı haracı iki misline çıkartır.

Mazhar için tek kurtuluş çaresi Abbas'ı öldürtmektir. Adamlarını toplar. Bu kiralık katil Kim olacaktır? Danışmanları gerçek adı Yusuf olan Bino'yu önerirler. Bina (Yılmaz Güney) esrarengiz bir adamdır. Tepeden tırnağa silahlar giyinir. O bir kara cellat, bir kiralık katildir. Abbas, eski arkadaşıdır. Ama para için gözünü kırp-madan babasını bile öldürür.

Mazhar, adamları aracılığıyla Bina'dan randevu alır. Bino, öldüreceği adamın kim olduğunu sorduğunda, kurbanının Abbas olduğunu öğrenir. Teklifi ka-bullenir, ancak Abbas'ın kilosuna göre para alacaktır. Bir gece kulübünde kar-şılaştıklarında Abbas'ın yüzüne karşı, "Seni öldüreceğim," der. Abbas, kendis-ini öldürtmek isteyenin kim olduğunu sorar. Bina, söylemez, "Bu bir sırdır," der. Abbas, bu kez bir karşı teklifte bulunur. Öldürme emrini veren düşmanını öldür-mesi için, o adam kimse kilo başına aynı parayı verecektir. Bino karşı çıkar. Böyle bir teklif iş ahlakına aykırıdır. Ancak, öldürmesi gereken başka biri varsa onu halletmeye hazırdır. Yeni bir pazarlık sonucu anlaşırlar Abbas'la.Yaralı ve acı ı bir geçmişi vardır Bino'nun. Kundak-tayken onu bir kapı eşiğine bırakan ana-sını hiç tanımamıştır. Babasını da... Bina bir orospu çocuğu, bir piçtir. Kimseyi sevmeyen, kendisini bile sevemeyen Bina'nun hayatta güvenebileceği tek arkadaş silahıdır.

Bino, hiç tanımadığı bir adamı öldürdüğü için ilk kez garip bir pişmanlık içindedir. Sonra, öldürdüğü adamın kızıyla mezarlıkta tanışır. Adı Feride'dir (Feri Cansel). Genç kız, babasının ölümünden sonra kapalı tutulan Kilyos'taki motele davet eder onu. Aynı kaderi ve yalnızlığı paylaşan iki insandır-lar. Bino'nun öldürdüğü adam, Hamit, Feride'nin gerçek babası değildir. Ran-devuevinde çalışan bir kadının kızıdır Feride. Babasını da hiç tanımamıştır. Hamit Bey, annesinin çalıştıgı rande-vuevinde hizmetçilik yapan on bir yaşın-daki Feride'yi annesi gibi orospu olma-ması için yanına alıp büyütmüştür.

Bino, ilk kez yakınlık duyduğu Feride'yle birbirlerine benzeyen yaşamlarını sorgu-larken, Mazhar silahlı bir adamını (İhsan Gedik) motele gönderir. Bino'yu öldüre-cektir. Bino, önce davranıp adamı vurur. Feride bu olay sırasında, sevdiği erkeğin üvey babası Hamit'i öldüren bir kiralık katil olduğunu öğrenir. Bu gerçegi açık-layan da Bino'dur. Bino daha acı bir gerçekle yüz yüze gelir.

Öldürdüğü Hamit, kendi babasıdır. Öldürten de Abbas. Bino, Abbas'a haber gönderir. Belgrad ormanında buluşacaklardır. Adamlarıyla randevu yerine gelen Abbas, onun babası olduğunu bilmediğini ve kendisini affet-mesini söyler. "Beni kim affedecek," diye soran Bino, Abbas'ı vurur. Abbas'ın adamlan da Bino'yu kurşun yağmuruna tutarlar. "Affet beni baba," diye günah çıkaran Bino yere düşerken, Feride ko-şarak olay yerine gelir. Agah Özgüç, “Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney”; syf: 260”

► Bir Çirkin Adam, yıldız Yılmaz Güney için başarılı bir vur kır filmi değil. Güney, filminde özellikle değişik açılardan, yeni –ve az denenmiş- fotoğraflar elde et-miş. Inun bu çabasında Gani Turanlı da büyük bir güçle desteklemiş. (Erman Şener, Ses M. 28 Mart 1970)

Ödülleri:
7. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj film yarışması (25 MAYIS – 5 HAZİRAN 1970) ► “En BaşarılıFim”,
► Yılmaz Güney “en başarılı erkek oyuncu ► Hayati Hamzaoğlu “en başarılı yar-dımcı erkek oyuncu”.

Jüri Üyeleri: Faruk Kenç, Orhan Elmas, Dr. Alyanak, Muharrem Ergin, Orhan Çağman, Refik Kemal Arduman, Refik Kemal Arduman, Melih Altınışık, Selahattin Alakavuk, Kaya Çakmakçı.




[1] Filmin senaryosunu Aydın Engin yazdı. Yılmaz Güney çekim sırasında yeni diyaloglar , yeni bölümler ekledi. Şarkı ve türküleri Kamuran Akkor'la Bedri Ayseli seslendirdi. Goldfinger gece kulübünde çekilen sahnelerde Alpay'ın sesiyle bir şarkısı kullanıldı. (Agah Özgüç)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder