Senaryo : Suavi Sualp
Kamera: Cahit Engin
Yapım : Alfan Ticaret /Hamit Gürsoy
Oyuncular:
Rüştü Asyalı,
Birtane Güngör, Hulusi Kentmen, Suna Pekuysal, Kayhan Yıldızoğlu, Aydın
Babaoğlu, İhsan Yüce, Arap Celal
Konu: Padişahın kızına aşık olan
Keloğlan’ın komik macerası.
► Bizler,
"İstanbul Dukalığı’nda, kendi kültür ve beğeni ortamımızın fildişi
kulesine kapanmış, birtakım sorunları, eserleri, filmleri tartışır, o iyidir,
bu kötüdür derken, Anadolu'nun, birkaç büyük kentin sanat ortamından uzak
seyircisi, kendi beğenisine göre, kendine yakın bulduğunu tutuyor,
değerlendiriyor, bize "meçhul" olan bazı filmlerden birtakım olaylar
yaratıyor... "Love Story", bizde de batıdaki gibi bir
"olay" olacak ını diye tartışıla dursun, işte Anadolu seyircisinin,
ticari açıdan olay niteliğine kavuşturduğu bir film, "Keloğlan"…
Nedir Keloğlan"ın başarısının sırrı? Edebiyat geleneği roman, hikaye değil
masal, efsane, destan olan, şiir geleneği halk ozanlarının çelebi duyarlığıyla,
kaynağı halk olan mani ve koşmaların özdeyişinde billurlaşmış bir toplumun
geleneksel birikimine en uygun olanını vermesinde, her halde ... Tam bir halk
kahramanı olan Keloğlan’ın sağduyusu, pratik zekası, padişaha davranışında
somutlaşan güçlüye, egemen olana karşı yürekli, pervasız tutumu, haksızlığa,
halkın ezilmesine, sözle de olsa, karşı çıkışı... Bu ana çizgiler etrafında,
Turgut Özakman'ın radyo oyunundan uyarladığı senaryosunda, Suavi Sualp'in,
geleneksel Türk seyirlik sanatları esprisinde, kulağa hoş gelen deyimleri,
tekerlemeleri kullanışı... Ve Rüştü Asyalı'nın (gerçek bir yetenek!), sevimli,
harekeli oyunu... Filmin başarısını açıklamaya yetiyor bunlar... Ama, elbette
ki, "Keloğlan"dan sinema olarak iyi bir film yapmaya yetmiyor ... Bu
tür masal-filmlerin gerektirdiği özenden de, Batılı ustaların bu tür filmlere
getirmeyi denediği "şiir"den de Uzak düşüyor film... Aynı hareket
noktasından çıkışla, sinema diline ulaşan filmlere varılması, şimdilik tek
dilenebilecek şey .”Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları syf, 8
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder