Powered By Blogger

26 Ocak 2018 Cuma

EYVAH (1970)

Yönetmen: Metin Erksan
Senaryo: Abdulhay Edip,
Görüntü Yönetmeni: Çetin Tunca
Şarkılar: Emel Sayın
Yapım: Saner Film / Hulki Saner

Oyuncular: Emel Sayın (IFatma Ortaç) Murat Soydan (Kemal), Ferid Şevki (Abbas), Reha Yurdakul (Tevfik), Eva Bender, Kudret Karadağ (Tevfik’in adamı), Ali Seyhan, Engin Çağlar , Yaşar Şener, Reşit Çıldam, Hasan Ceylan, Orhan Çoban (Komi), Asım Nipton, Renan Fosforoğlu, İhsan Gedik, Hakkı Kıvanç, Doğan Tamer

Konu: Kemal, Mustafa ile otelde görüşmeye gittiğinde onu odasında ölü bulur. Korktuğundan kaçmaya başlar, görevliler durumu Polise bildirirler. Kemal kaçar Fatma ile konuşur durumu anlatır. Cinayeti Tevfik’in işleyebileceğini kendisine iftira atıldığını söyler. Fatma onu teslim olmaya ikna eder. Mahkemeye çıkarılır, Mustafa’nın avukatı Abbas’dır. Yalancı şahitlerin ifadelerine göre idama mahkum olur. Fatma kendini kurtarmak için mücadele der. Gazinoda şarkı söylemektedir. Tevfik sevinçlidir, Abbas’a teşekkür eder. Fatma onları dinler. Silah ile onları tehdit eder. Bir anlık dikkatsizliğinden faydalanan Abbas silahı elinden alır, onu tenha bir yere götürerek konuşurlar. Kemal’i kurtarması için para teklif eder, ama parası azdır. Eğer isterse vücudunu vereceğini söyler. Abbas kabul eder. Abbas yalancı şahitler ile konuşur ama Tevfik’in adamları şahitleri öldürürler. Kemal, Fatma’ya Abbas ile anlaştığı miştir. için kızar. Tevfik, Abbas’ın Fatma ile anlaştığını duyunca onu yakalarlar ve döverler. Fatma onu evine götürür ve tedavi eder. Abbas araştırmaları sonucunda Tevfik’in sevgilisinin Mustafa ile ilişkisi olduğunu öğrenen Tevfik olduğunu öğrenir. Silahı da kasada sakladığını öğrenir. Kemal hapisten kaçmıştır. Fatma ile telefonda konuşur, Abbas ona kalacak bir yer ayarlar. Kemal, Fatma’ya Abbas’a fazla güvenmemesini söyler. Kemal Tevfik’in evine girer. Masada bulunan mankeni Tevfik zanneder ve ateş eder. Tevfik’in adamları onu öldürmek için ormana götürürler bunları takip eden Abbas da gelir, ateş eder, kargaşadan kaçan Kemal Abbas’ın yanına gelir. Fatma Kemal’e Abbas ile yaptığı anlaşmayı anlatır. Kemal çok sinirlenir, Abbas ile Kemal kavgaya başlarlar. Polisler gelir Kemal’i yakalarlar ve tekrar hapse girer. Kemal, Fatma’ya kendisini unutmasını söyler. Tevfik’in evinde maskeli balo vardır. Cinayet silahını kasada olduğunu öğrenen Abbas ve Fatma silahı almak için davete katılırlar. Tevfik kasayı açmıştır, Abbas yanına gelir. Silahı ister kavga ederler. Sonunda Abbas kaçarken Tevfik ateş eder ve Abbas’ı vurur Abbas yaralı olduğu halde evden kaçar. Tevfik Abbas dan şikayetçi olur ve mahkemeye çıkarlar. Mahkeme de Abbas dan çıkan kurşunla Mustafa dan çıkan kurşunların aynı olduğunu Komiser kanıtlar. Böylece Tevfik mahkum olur. Kemal’in idam zamanı gel İdam sehpasına götürürler. İdam edilecekken, Komiser gelir ve idam kararını durduran kararı yetkililere verir. Kemal artık serbesttir. Fatma Kemal""in yanına gider, Abbas arkadan onlara bakar."

►1970'li yılların başında Metin Erksan, Emel Sayın'ın başrolünü oynadığı beş film çeker. Bu filmler ticari amaçlı piyasa filmleridir. Metin Erksan sinemasında önemli bir yere sahip olmamasına rağmen pek çok izleyiciye ulaşır ve beğeni toplarlar. Ünlü şarkıcının başrolünü oynadığı bol şarkılı bu filmler hala pek çok televizyon kanalında seyircisine ulaşmaktadır.

1970'li yıllar Türk sinemasının seyircisini kaybetmeye başladığı yıllardır. Metin Erksan, bunun nedenini o dönemde başrol oynayan oyuncuların artık sinema seyircisi tarafından istenmemesine bağlıyor. "Sevenler Ölmez", "Reyhan", "Ateşli Çingene" gibi filmlerin baş kadın oyuncularının iyi sesi olmamasına rağmen, sesleriyle ünlü olan şarkıcı rolleri yapmaları ve üçüncü sınıf şarkıcılar tarafından seslendirilmelerinin seyircinin hoşuna gitmediğini söylüyor. Bu yüzden Hulki Saner'den gelen film tekliflerini gerçekten şarkıcı olan bir sanatçıyla çekilmek üzere kabul eder. Metin Erksan, o yıllarda bir gece kulübünde şarkıcılık yapan Emel Sayın'ı Hulki Saner’in bütün itirazlarına rağmen bu şarkılı filmlerin baş kadın oyuncusu olarak oynatır. 10 film yapmak üzere yola çıkarlar ama, beşinci filmden sonra Metin Erksan, bu projeden ayrılır. Emel Sayın'lı bu filmlerin ilk iki tanesi Mısır-Türk ortak yapımıdır.

Bu serinin ilk filmi olan "Eyvah", haksız 'yere idama mahkum edilen sevgilisini kurtarmak için mücadele eden genç bir şarkıcı kızın öyküsünü anlatmaktadır. Zengin bir işadamı, başına bela olan sendika başkanından kurtulmak için işlediği bir cinayeti onun üzerine attırır. Sendika başkanının sevgilisi olan şarkıcı kadın, sevgilisinin aleyhinde çalışan avukata gider ve "Kardeşim" diyerek tanıttığı sevgilisini kurtarmasını ister. Avukat genç kadından hoşlanır ve ağabeyini ancak sevgilisi olmayı kabul ederse kurtaracağını söyler. Genç kadın bu teklifi kabul eder. Avukat, o güne kadar suçlu olduğunu iddia ettiği sendika başkanının suçsuzluğunu ispat etmeye çabalar ve gerçek suçlunun silahından çıkan kurşunu delil olarak kullanabilmek için o silahla kendini vurdurur. Vücudundan çıkar kurşunu ispat olarak kullanır ve sendika başkanının suçsuzluğu kanıtlanır. Avukat, kadın ve genç adamın kardeş değil de sevgili olduğunu anlayınca iki sevgilinin arasından çekilir ve film mutlu sonla biter.


Metin Erksan ve Mısırlı senaryo yazarı Abdulhay Edip'in birlikte senaryosunu yazdıkları bu filmde avukat rolünü Mısırlı ünlü oyuncu Ferit Şevki oynar. Bu rol bir hukuksal olayı da sergilemesi açısından önemlidir. Yönetmen bu filmde bir avukatın hem davalının, hem de davacının yanında yer almasıyla hukuk sistemine ve avukatlık mesleğine eleştirel bir bakış getirmektedir. “Metin Erksan Sineması, “Birsen Altıner, syf, 89 ” 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder