Oyuncular: Emre Aydın( Öğretmen), Öğrenciler: Zülküf Yıldırım, Zülküf Huz , Vehip Huz, Rojda Huz, Devran Huz, Hasan Huz, Redife Huz, Birgül Huz, Oktay Huz, Fidan Huz, Suna Huz, Metin İçli, Sabri Koyuncu, Heca İnan, Canan İnan, Ersin Büyükgöl,
Konu: İkibinli yıllarda atağa geçen, daha
doğrusu 'görünürlüğü artan' belgesel sinemanın Türkiye'deki yıldızı da Özgür
Doğan ve Orhan Eskiköy'ün ilk yönetmenliği "İki Dil Bir Bavul"
olmuştu. Şanlıurfa'nın bir köyüne atanan Türk ilkokul öğretmeni ve köydeki Kürt
öğrencilerin bir yılını konu almaktaydı film. Öğretmenin Kürtçe, öğrencilerin
ise Türkçe bilmiyor olması filmdeki çatışmanın ana malzemesiydi. Çatışma
diyoruz, çünkü "İki Dil Bir Bavul" belgesel ve kurmacanm iç içe
geçtiği tarzıyla da ayrıca dikkat çekmişti. Doğan ve Eskiköy, filmlerinin
çerçevesini net şekilde belirlemiş ama kameranın önündeki gerçek insanlara
müdahale etmemiş, gündelik hayatlarını olduğu gibi filme almışlardı. Filmin
biçimiyle ilgili, kurmaca mı yoksa belgesel mi tartışmaları bir yana, "İki
Dil Bir Bavul"un esas ses getiren yönü, vizyona çıktığı tarihte ülkenin
siyasi gündemiyle örtüşen konusuydu. Gösterime girmeden önce yurtiçi ve dışında
çeşitli festivallerde gösterilen ve ödüller kazanan "İki Dil Bir
Bavul", böylece sinemaseverlerde merak uyandırmıştı. Ancak filmin vizyon
tarihinin Kürt açılımı sürecine denk gelmesi, "İki Dil Bir BavuP'a yönelik
ilgiyi bir kat daha arttırdı. Anadilde eğitimin önemine vurgu yapan film,
neredeyse bir sembole dönüştü. Doğan ve Eskiköy'ün önemli bir başarısı biçimsel
olarak belgesel türüne getirdikleri yorumsa, bir diğeri ele aldıkları hassas
konuya dengeli yaklaşımlarıydı. Film, Kürt sorununun temelinin de çözümünün de
okulda olduğunu öne sürüyor ve devletin bu konudaki yanlış politikasını eleştiriyordu.
Ancak Kürt öğrencilerin de Türk öğretmenin de çaresizliğine aynı yerden
bakıyordu; bu hepimizin sorunuydu. Filmin muazzam adının da işaret ettiği gibi,
bavul hepimizindi ve içine birçok dil, din, ırk, kültür, cinsiyet veya herhangi
varoluş biçimi alabilirdi. "İki Dil Bir Bavul"un meseleyi asık
suratlı veya aşırı dramatik bir boyutta ele almayışıysa ayrı bir artısı oldu.
Film yersiz bir iyimserliğe kapılıp, 'Polyannacılık' oynamıyordu belki ama
kesinlikle umutsuz da değildi. Birbirimizi anlamaya çalışarak, buradan
başlayarak epey yol katedebileceğimizi söylüyordu.
Bu yaklaşım, hangi etnik kökenden
olursa olsun, aynı ülkede yaşayan bir sürü insana o kadar doğru bir zamanda ve
o kadar doğru şekilde ulaşmıştı ki, karşılığını da farklı şekillerde aldı.
Eleştirmenlerin övgüleri ve çeşitli festivallerde kazandığı ödüller bir yana,
film vizyonda 90 binin üzerinde seyirciye ulaştı. Bir belgesel için müthiş
sayılabilecek bu başarı, "İki Dil Bir BavuF'un kısa zamanda Türk sinemasının
unutulmazları arasına girmesini sağladı. (E.E.) Sinema En İyi 100 Film
ÖDÜL
46. Antalya Altın Portakal Film
Festivali'nde (17 Ekim 2009)
► En İyi İlk Film Ödülü
Uluslararası Ortadoğu Filmleri
Festivali'nde;
►En İyi Ortadoğu Belgeseli Ödülü
Adana 16. Altın Koza Film Festivali
► Büyük Jüri Yılmaz Güney Ödülü,
SİYAD (Sinema Yazarları Derneği)
En İyi Film Ödülü
NOT: Emre Öğretmen artık o
köyde görev yapmıyordur diye düşünüyordum. Çünkü 2007’de çekilmiş film. Galadan
sonra kendisiyle konuştuk. Hayır, hâlâ oradaymış. şimdi askerde olduğu için ara
vermiş, ama ikinci dönem yine köye dönecekmiş. “Orada yapacaklarım henüz
bitmedi” diyordu. Uzun süredir bu kadar içten bir idealistlik görmediğimi
itiraf etmeliyim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder