Powered By Blogger

28 Nisan 2015 Salı

AKASYA PALAS (1940)



Yönetmen Muhsin Ertuğrul
Senaryo Necdet Mahfi Ayral [1]
Görüntü Yönetmeni Cezmi Ar
Yapım İpek Film /İpekçi Kardeşler

Ses Mühendisi: Osman İpekçi, Ses Sistemi: Tobis-Klang Film, Kurgu Muhsin Ertuğrul,

Oyuncular: Hazım Körmükçü (Kamil ve Cafer), Necdet Mahfi Ayral (Karni), Sait Köknar (Zeynel), Vasfi Rıza Zobu (Sezai), Cahide Sonku (Pakize), Perihan Yanal (Mevhibe), Elefterya (Eleni), Refik Kemal Arduman (Dr. Bedri), Karakaş (Onnik), Nelly (Surpik), Kadri Ögelman (akıl hastası)

Çekim yeri: İstanbul, Ayaspaşa ve Boğaziçi 

İlk gösterim: 1 Kasım 1940, İstanbul'da İpek ve Saray sinemalarında; İzmir' de Elhamra Sineması'nda

Konu: Ayazpaşa'da bir köşkte oturan Kamil ve Kami iki kardeştir. Kamil'e aitken Kami'nin kullandığı bir eşyanın Akasya Palas Oteli'nden eve gönderilip Kamil'in eşine verilmesi dolayısıyla Pakize, kocasının çapkınlığından şüphelenerek arkadaşı Mevhibe'nin yardımıyla onun kendi ağzından yazdığı bir mektupla kocasına Boğaziçi'nde Akasya Palas Oteli'nde randevu verir. Bu mektubu Kamil arkadaşı Sezai'ye ve Doktor Bedri'ye okur ve Zeynel'e gösterir. Sezai mektubun kendisine ait olması gerektiğini ve yanlışlıkla Kamil'e gönderilmiş bulunduğunu düşünür, Zeynel ise karısı Mevhibe'nin yazısını tanır.

Sezai, Kamil, Karnı ve Zeynel, her biri ayrı ayrı amaçlarla Akasya Palas'a gelirler. Yine Pakize, evin hizmetçisi Eleni ve Mev hibe de bu maksatlara hizmet etmek, etrafı gözlemek ya da birbirlerine yardım etmek gayesiyle aynı otelde bulunurlar. Otelin Ermeni sahipleri Surpik'le Onnik'in Cafer adlı içkici ve tembel bir uşakları vardır. Cafer tıpkı tıpkısına Kamil'e benzer. Çeşitli olaylarla kişilerin karışmasından ortaya çıkan kargaşalığı bu benzerlik büsbütün arttırır.

Otelde ve patronun bir iş için gönderdiği köşkte Cafer'in görülmesi ve Kamil'in yerine konması, otel sahipleriyle densiz Se zai'yi, kıskanç Zeynel'i, savruk Kami'yi, şaşkın Cafer'i ve mütecessis Pakize ile Mevhibe'yi, kendileri için unutulmayacak bir ders oluşturacak, fakat sonunda hepsini de temize çıkaran olaylarla karşılaştırır. Olayların çözüm noktası, Kamil'le benzeri Cafer'in karşı karşıya gelmeleridir.

Eleştiri: Filme konu oluşturan oyun, 1925-1926 ve 1933-1934 tiyatro mevsimlerinde Şehir Tiyatrosu'nda oynanmıştır. Şehir Tiyatrosu oyuncularının sahnede elde ettikleri büyük bir rahatlıkla fakat tiyatro kalıpları içinde geliştirilmiş, Ertuğrul'un Kız Kulesi'nde Bir Facia'dan sonra ikinci kez denediği, bir filmde aynı oyuncunun iki kişiyi bir den canlandırması yöntemi bakımından Hazım'ın Kamil/Cafer çifte rolünü halkın sempatisini kazanmış büyük bir oyuncu olarak ve sanki yaşayarak yürütmesi dışında, Cahide ve Perihan'ın fizik güzelliklerinden ve oyunlarından da bir şeyler kazanmış olan film, halk tarafından tutulmuştu.
Vasfi Rıza'nın, Refik Kemal'in ve Necdet Mahfi'nin de bir tiyatro tutumunun geliştirilmesi bakımından filme katkıları olmuştur. (Alim Şertif Onaran “Muhsin Ertuğrul’un Sineması”)


[1] Mahmut Yesari’nin Georges Feydeau’dan uyarladığı “La puce L’oreill” "1+1=1" isimli oyunundan. teknik noksanlarına rağmen hiç de fena olmadığını memnuniyetle söyleyebiliriz. (Yıldız Mecmuası 1 İlkkanun 1940 Sayı 50) 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder