Yönetmen Muhsin
Ertuğrul
Senaryo
Necdet Mahfi Ayral [1]
Görüntü
Yönetmeni Cezmi Ar
Yapım
İpek Film /İpekçi Kardeşler
Ses
Mühendisi: Osman İpekçi,
Ses Sistemi: Tobis-Klang Film, Kurgu Muhsin Ertuğrul,
Oyuncular: Hazım
Körmükçü (Kamil ve Cafer), Necdet Mahfi Ayral (Karni), Sait Köknar (Zeynel),
Vasfi Rıza Zobu (Sezai), Cahide Sonku (Pakize), Perihan Yanal (Mevhibe),
Elefterya (Eleni), Refik Kemal Arduman (Dr. Bedri), Karakaş (Onnik), Nelly
(Surpik), Kadri Ögelman (akıl hastası)
Çekim yeri: İstanbul, Ayaspaşa ve Boğaziçi
İlk gösterim: 1 Kasım 1940, İstanbul'da İpek ve Saray sinemalarında; İzmir'
de Elhamra Sineması'nda
Konu: Ayazpaşa'da bir köşkte oturan Kamil ve Kami iki kardeştir. Kamil'e
aitken Kami'nin kullandığı bir eşyanın Akasya Palas Oteli'nden eve gönderilip
Kamil'in eşine verilmesi dolayısıyla Pakize, kocasının çapkınlığından
şüphelenerek arkadaşı Mevhibe'nin yardımıyla onun kendi ağzından yazdığı bir
mektupla kocasına Boğaziçi'nde Akasya Palas Oteli'nde randevu verir. Bu mektubu
Kamil arkadaşı Sezai'ye ve Doktor Bedri'ye okur ve Zeynel'e gösterir. Sezai
mektubun kendisine ait olması gerektiğini ve yanlışlıkla Kamil'e gönderilmiş
bulunduğunu düşünür, Zeynel ise karısı Mevhibe'nin yazısını tanır.
Sezai, Kamil, Karnı ve Zeynel, her biri ayrı ayrı amaçlarla
Akasya Palas'a gelirler. Yine Pakize, evin hizmetçisi Eleni ve Mev hibe de bu
maksatlara hizmet etmek, etrafı gözlemek ya da birbirlerine yardım etmek
gayesiyle aynı otelde bulunurlar. Otelin Ermeni sahipleri Surpik'le Onnik'in
Cafer adlı içkici ve tembel bir uşakları vardır. Cafer tıpkı tıpkısına Kamil'e
benzer. Çeşitli olaylarla kişilerin karışmasından ortaya çıkan kargaşalığı bu
benzerlik büsbütün arttırır.
Otelde ve patronun bir iş için gönderdiği köşkte Cafer'in
görülmesi ve Kamil'in yerine konması, otel sahipleriyle densiz Se zai'yi,
kıskanç Zeynel'i, savruk Kami'yi, şaşkın Cafer'i ve mütecessis Pakize ile
Mevhibe'yi, kendileri için unutulmayacak bir ders oluşturacak, fakat sonunda
hepsini de temize çıkaran olaylarla karşılaştırır. Olayların çözüm noktası,
Kamil'le benzeri Cafer'in karşı karşıya gelmeleridir.
Eleştiri: Filme konu oluşturan oyun, 1925-1926 ve 1933-1934 tiyatro mevsimlerinde
Şehir Tiyatrosu'nda oynanmıştır. Şehir Tiyatrosu oyuncularının sahnede elde
ettikleri büyük bir rahatlıkla fakat tiyatro kalıpları içinde geliştirilmiş,
Ertuğrul'un Kız Kulesi'nde Bir Facia'dan sonra ikinci kez denediği, bir
filmde aynı oyuncunun iki kişiyi bir den canlandırması yöntemi bakımından
Hazım'ın Kamil/Cafer çifte rolünü halkın sempatisini kazanmış büyük bir oyuncu
olarak ve sanki yaşayarak yürütmesi dışında, Cahide ve Perihan'ın fizik
güzelliklerinden ve oyunlarından da bir şeyler kazanmış olan film, halk
tarafından tutulmuştu.
Vasfi Rıza'nın, Refik Kemal'in ve Necdet Mahfi'nin de bir
tiyatro tutumunun geliştirilmesi bakımından filme katkıları olmuştur. (Alim
Şertif Onaran “Muhsin Ertuğrul’un Sineması”)
[1] Mahmut
Yesari’nin Georges Feydeau’dan uyarladığı “La puce L’oreill” "1+1=1"
isimli oyunundan. teknik noksanlarına rağmen hiç de fena olmadığını
memnuniyetle söyleyebiliriz. (Yıldız Mecmuası 1 İlkkanun 1940 Sayı 50)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder