“Günahsız Fahişe”
Senaryo ve Yönetmen Şakir Sırmalı
Operatör Manasi Filmeridis
Yapım Sırmalı Film / Şakir Sırmalı
Oyuncular: Fikret Hakan, Çolpan İlhan, Ayten Güvenç, Reşit baran, Atilla Özçakır, Feridun Çölgeçen
Konu: İnce hastalıklı bir kadınla bir baba oğulun dramatik öyküsü.
► Kamelyalı Kadın bir çok eleştirmen tarafından bilhassa anlaşılması zor ve karışık kurgusu nedeniyle ağır bir şekilde tenkit edilince, aylar sürecek bir polemik başlamıştır.
Semih Tuğrul Tercüman Gazetesindeki “Kamelyalı Kadın veya Parlak Bir Fiyasko” başlıklı eleştirisinde alaycı bir uslupla filmi ağır bir biçimde eleştirmiştir. Yazar ayrıca, yabancı eserden yapılan bu uyarlamanın başarısız bir özenti olduğunu öne sürmektedir. Eleştirisinde ayrca, saldırgan ve suçlayıcı bir yaklaşım benimseyen Tuğrul, filmin genel yapısı itibariyle seyircilerle alay eder nitelikte olduğunu iddia etmektedir.
Semih Tuğrul, filmi seyrettiği sinemada seyircilerin kendilerinin budala yerine konduğunu hissedince, gülmeye başladığını filmle ve rejisörle alay etmeye başladıklarını belirtip eleştiri yazısını şöyle tamamlamaktadır:
"Seyircilerin bu kahkahaları başkalarından evvel rejisörü izah etmeli. Bay Şakir SırmaIı sinema sanatlarının tamamen sorumsuz bir kişi olarak aklına estiği orijinalite kırıntılarını halka empoze edemeyeceğini anlamalıdır. Kamelyalı Kadın üzerinde daha durmaya lüzum görmüyorum. Film, yukarıda da işaret ettiğim gibi, seyircilerin kahkahaları ile layık olduğu şekilde karşılanmakta-dır. Rejisörlerimizden çoğunun zannettiğin-den daha uyanık olan sinema seyircileri böylelikle bu parlak fiyaskoya yaraşan bir tepki göstermektedir. "
Kamelyalı Kadın'ın hem yapımcısı hem de yönetmeni olan Şakir Sırmalı, iki ay sonra 27 Mart 1957 tarihli Tercüman gazetesinde cevap hakkını kullanıp filmini savunmaktadır. Sırmalı, filmde benimsediği kurgu yönte-mini savunmak için, Nijat Özön'un, 'Sinema Sanatl' adll kitabında yer alan, kurgu konusundaki bilgilere baş vuruyordu Sırmalı'nın başka bir cevap yazısı 15 Mart 1957 tarihli, "Yeditepe" dergisinde yayımlandı.
Film hakkında çıkan eleştirilerden bir diğeri de, "Yeni Yıldız" dergisinde, 'Sinema Adamı' imzalı bir eleştiri yazısıdır. Yazar, genel yargılarda bulunup Türk film sektörü hakkında bir saptamada bulunmaktadır:
"Bugün filmciliğimiz, teknik bakımdan, sermaye küçüklüğünden ve seyircinin kalite düşüklüğünden dolayı, Alexandre Dumas veya Emil Zola'lanın eserlerini perdeye aktaramaz. Bu sebeplerle ilk başta yapılmış en büyük hata, Alexandre Dumas'ın muazzam eseri 'Kamelyall Kadın' film konusu olarak seçmekti.”
Yazar daha sonra filmin en çok tenkit edi-len kurgusuna da değinmektedir:
“…Gerçi bilinen yumuşak, aşık Arman, Sımalı'nın elinde sert ve sinirli, Margaret ise, tamamen zıt bir tipe bürünmüş. Mekan diye Taksimin karşısına B.Ada, B.Adanın karşısına da Gazhane getirilmişse de, biz kordelayı elimizden geldiği kadar iyimser olarak seyretmeye çalıştık. Netice, korkunç bir fiyasko oldu... Cılız bir senaryonun çatısı üzerine oturtulan 'KamelyaIı Kadın' her şeyden evvel, sinema anlayışı kıt, sinema ifadesi zayıf bir rejisör eline düştüğü için, Türk filmciliği tarihinde unutulmayacak bir ayıbı yarattı” (“Okan Ormanlı, “Türk Sinemasında Eleştiri” syf, 53 )
Senaryo ve Yönetmen Şakir Sırmalı
Operatör Manasi Filmeridis
Yapım Sırmalı Film / Şakir Sırmalı
Oyuncular: Fikret Hakan, Çolpan İlhan, Ayten Güvenç, Reşit baran, Atilla Özçakır, Feridun Çölgeçen
Konu: İnce hastalıklı bir kadınla bir baba oğulun dramatik öyküsü.
► Kamelyalı Kadın bir çok eleştirmen tarafından bilhassa anlaşılması zor ve karışık kurgusu nedeniyle ağır bir şekilde tenkit edilince, aylar sürecek bir polemik başlamıştır.
Semih Tuğrul Tercüman Gazetesindeki “Kamelyalı Kadın veya Parlak Bir Fiyasko” başlıklı eleştirisinde alaycı bir uslupla filmi ağır bir biçimde eleştirmiştir. Yazar ayrıca, yabancı eserden yapılan bu uyarlamanın başarısız bir özenti olduğunu öne sürmektedir. Eleştirisinde ayrca, saldırgan ve suçlayıcı bir yaklaşım benimseyen Tuğrul, filmin genel yapısı itibariyle seyircilerle alay eder nitelikte olduğunu iddia etmektedir.
Semih Tuğrul, filmi seyrettiği sinemada seyircilerin kendilerinin budala yerine konduğunu hissedince, gülmeye başladığını filmle ve rejisörle alay etmeye başladıklarını belirtip eleştiri yazısını şöyle tamamlamaktadır:
"Seyircilerin bu kahkahaları başkalarından evvel rejisörü izah etmeli. Bay Şakir SırmaIı sinema sanatlarının tamamen sorumsuz bir kişi olarak aklına estiği orijinalite kırıntılarını halka empoze edemeyeceğini anlamalıdır. Kamelyalı Kadın üzerinde daha durmaya lüzum görmüyorum. Film, yukarıda da işaret ettiğim gibi, seyircilerin kahkahaları ile layık olduğu şekilde karşılanmakta-dır. Rejisörlerimizden çoğunun zannettiğin-den daha uyanık olan sinema seyircileri böylelikle bu parlak fiyaskoya yaraşan bir tepki göstermektedir. "
Kamelyalı Kadın'ın hem yapımcısı hem de yönetmeni olan Şakir Sırmalı, iki ay sonra 27 Mart 1957 tarihli Tercüman gazetesinde cevap hakkını kullanıp filmini savunmaktadır. Sırmalı, filmde benimsediği kurgu yönte-mini savunmak için, Nijat Özön'un, 'Sinema Sanatl' adll kitabında yer alan, kurgu konusundaki bilgilere baş vuruyordu Sırmalı'nın başka bir cevap yazısı 15 Mart 1957 tarihli, "Yeditepe" dergisinde yayımlandı.
Film hakkında çıkan eleştirilerden bir diğeri de, "Yeni Yıldız" dergisinde, 'Sinema Adamı' imzalı bir eleştiri yazısıdır. Yazar, genel yargılarda bulunup Türk film sektörü hakkında bir saptamada bulunmaktadır:
"Bugün filmciliğimiz, teknik bakımdan, sermaye küçüklüğünden ve seyircinin kalite düşüklüğünden dolayı, Alexandre Dumas veya Emil Zola'lanın eserlerini perdeye aktaramaz. Bu sebeplerle ilk başta yapılmış en büyük hata, Alexandre Dumas'ın muazzam eseri 'Kamelyall Kadın' film konusu olarak seçmekti.”
Yazar daha sonra filmin en çok tenkit edi-len kurgusuna da değinmektedir:
“…Gerçi bilinen yumuşak, aşık Arman, Sımalı'nın elinde sert ve sinirli, Margaret ise, tamamen zıt bir tipe bürünmüş. Mekan diye Taksimin karşısına B.Ada, B.Adanın karşısına da Gazhane getirilmişse de, biz kordelayı elimizden geldiği kadar iyimser olarak seyretmeye çalıştık. Netice, korkunç bir fiyasko oldu... Cılız bir senaryonun çatısı üzerine oturtulan 'KamelyaIı Kadın' her şeyden evvel, sinema anlayışı kıt, sinema ifadesi zayıf bir rejisör eline düştüğü için, Türk filmciliği tarihinde unutulmayacak bir ayıbı yarattı” (“Okan Ormanlı, “Türk Sinemasında Eleştiri” syf, 53 )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder