Yönetmen: Şerif Gören
Senaryo : Safa Önal
Müzik : Cahit Berkay
Montaj: İsmail Kalkan
Yapım: Akün Film/İrfan Ünal
Oyuncular: Kadir İnanır, Melike Zobu, Ahu Tuğba, Erol Taş, Hüseyin Peyda,
Aliye Rona, Reha Yurdakul, Baki Tamer, Hakkı Kıvanç, İlhan Hemşeri, Alpay İzer,
Tanju Şarman, Oktar Durukan, Osman Han, Kürşat Numanoğlu,
Konu: Film, iki aşiretin yıllardır süren toprak kavgasını sonlandırmaya
çalışan Derviş Bey’in hikâyesini anlatır. İki aile arasındaki kırk yıllık
toprak meselesi yargıda çözümlenir. Fakat aleyhine karar çıkan Şehmuz Bey
toprakları bırakmak istemez. Bu yüzden hasmı İbrahim Bey’i öldürtür. Bunun
üzerine aşiretin başına İbrahim Bey’in İstanbul’daki oğlu Derviş Bey geçer.
Kendisinden babasının intikamını alması ve toprak meselesini çözmesi
beklenmektedir. Derviş Bey törelerden farklı bir yol izler. Sorunları
düşmanlıkla değil, iyilik ve güzellikle çözmek ister. Bu yolda barışın ilk
adımlarını Şehmuz Bey’in kızı Karaca ile birlikte atarlar. (Hüseyincan
Eryılmaz)
* Endişe” ile çıkış yapan ve her yönettiği filmi toplumsal
yankıları, sorunları canlandırma amacını güden Şerif Gören’in “Derviş Bey’i”,
önceki filmlerinin genel çizgisini izlemektedir. (Giovanni Scognamillo)
* Şerif Gören’in bir özelliği de, yaşam
gerçeklerini sinema gerçeğine fazlaca uydurmak herhalde Ama hakkını yemeyelim.
“Derviş Bey”de bir Anadolu gerçeğimizi, adıyla ağalık kurumunu grotesk izgilerle
de olsa başarıyla verdi (Ersin Pertan, Dünya 2.3.1979
Grotesk: Tiyatro ve edebiyatta komik-olanın bir çeşidi: Gülünç olan ile
acıklı-olanın yan yana yer aldığı, tuhaflık ve çarpıcılık kertesinde zorlanmış,
bağdaşmaz komik durum; özel olan ile genel olanın uyuşmazlığından, paradokstan
komik olanın çıkarılması; gerçekle ve mantıkla bağdaşmaz görünümü uyandıran
tuhaf, çarpıcı, abartmalı ve şaşırtıcı durumlardan alışıla gelmedik
gülünçlükler yaratan, daha çok duyumlara seslenen güldürü biçimi; buna uygun
oyunculuk. Grotesk'te çelişmelerde içerili komik olan vurgulanmakla birlikte,
uyum olanağı dışarda bırakılır. Bu nedenle, Grotesk, yaşanan gerçekle
uzlaşmazlık, bağdaşmazlık gösteren oyunlarda kullanılır. Bu bağlamda, Grotesk
önce romantik bireyin toplum düzeniyle uzlaşmazlık içinde olduğu romantik
tiyatrolarda görülür. 19. yüzyıl farsında ele alınan Grotesk, başlıcalıkla
dışa vurumcu tiyatroda özel bir anlatım aracı olarak önem kazanmış; İtalyan
Grotesk tiyatrosunda başlı başına işlenmiş, gerçeküstücü-avangart tiyatronun
başlıca öğelerinden biri olmuş; saçma tiyatrosunda anlamlı bir biçimde
kullanılmış, paradokslar kuramının özünü oluşturmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder