Yönetmen: Atıf Yılmaz
Senaryo: Ali Özgentürk
Eser: Cengiz Aytmatov
Kamera: Çetin Tunca
Müzik: Cahit Berkay
Yapım: Yeşilçam Film/Atıf Yılmaz
Yönetmen Yardımcısı: Jan Brindizi, Işık Şefi: Erol Batıbeki, Işık
Asistanı: Metin Erdoğdu, Ses Kayıt: Erkan Esenboğa,
Oyuncular: Türkan Şoray (Asya), Kadir İnanır (İlyas), Ahmet Mekin (Cemşit),
Nurhan Nur (Asya’nın annesi), Hülya Tuğlu (Dilek), Cengiz Kesici (Can), Elif
İnci (Samet), İhsan Yüce (Ali), Perihan Doygun (komşu), Erkan Esenboğa
Konu: Güzel
köylü kızı Asya ile Yakışıklı kamyon şoförü birbirlerine ilk görüşte aşık
olurlar. Ne var ki Asya, kendisi istemese de, ailesi tarafından hiç görmediği
birine verilir. Yiğit kamyon şoförü Asya'yı kaybetmek istemez. Sözün kesileceği
gün Asya'yı alır götürür ve nikah kıyar. Asya'nın ailesinin onaylamadığı,
çevrenin bazı düşmanlıklarına rağmen örnek bir sevgi, mutlu bir evlilik
kurulur. Ne var ki, bu güzelim sevgiye en büyük düşmanlık İlyas'ın kendinden
gelir. İlyas'ın işten haksız atılması sonucu, Asya'nın patronla konuşması
İlyas'ı çok kızdırır. Asya'nın davranışını gururuna yediremeyen İlyas kendini
lçkiye verır, evini ailesini unutur; bır başka kadının yanında teselli bulur.
Asya çocuğu Ile birlikte günlerce, haftalarca bekler. İlyas'ın başka bir
kadının yanında olduğunu öğrenince de evi terk eder. Sığınacak bır yeri,
kimsesi olmadığı ıçın çaresiz gezerken, ailesini yıllar önce yitiren ve yalnız
yaşayan Cemşit'le karşılaşır. İyı kalpli Cemşit, önce evini sonra yüreğini
açar. Yıllar geçer ama, Asya hala kocasının yolunu gözler. Ama bu arada küçük
Samet büyür, Cemşit'e baba diyerek seçimini ikisinin adına yapar. Yıllarca
sevilmeyi bekleyen Cemşit. ailenin reisi olur. Bir gün İlyas'ın Çıkıp gelmesi
Asya'yı yüre-ğinden sarsar. "Hangi erkeğe dönecektir kime baba diyecektir
Samet? Sevgi nedir? Bir alev mi bir tutku mu, bir coşku mu? Yoksa adım adım
kazanılan bir yürek, yüklenen sorumluluk, en zor zamanlarda uzatılan el mi?
Sevgi tutku mu emek mi? Çaresiz kalan Asya bu soruları sorar durur kendine,
sevginin anlamını, yapısını düşünür.? Sonunda "sevgi, sahip çıkan, dost,
sıcak insan eliinsan emeği" diye düşünür ve emek veren, iyilik yapan
Cemşit'l kocalığa seçer.
Şiirsel bir dille anlatılan film aşkın anlamı üzerine bir
soruşturmayı açık seçik ön plana geçiriyor, konuyu temeline inerek işlemeye çalışıyor.
Saf ve güzel Asya'nın hiç görmediği birine verilmek istenmesi yaşamının ev ve
çocukla ilgilenerek geçmesi kocasının işten çıkarılması konusunda, gerçeği
anlatmak üzere pat-ronla konuşmasının kocası tarafından hazmedilmeyişi,
İlyas'ın evi terk edip başka bir kadında yaşaması karşısında günlerce
çaresizlik içinde beklemesi, evi terk ettiğinde yapayalnız kalışı, çevrenin
mutsuzluk yaratmaya yönelik çabaları, Türk toplumsal yaşamında yüzyıllardır
süregelen olumsuzlukların perdeye yan-sımasıdır. İlyas, Asya'yı başlangıçta kaybetmemek
için gösterdiği, çabayı, özeni, hoşgörüyü, evlilikte sürdüremez. İlyas
yüzyılların birikimiyle kemikleşen kadına yönelik aşağılayıcı. anlayışın
etkisiyle yaptığı yanlışın bedelini hem kendi öder, hem de "uğruna canımı
veririm" dediği karısına ve oğluna ötedir. Sonuçta sahip çıkılmak, sıcak
bir insan eli aramak, zorunda kalan Asya, gözü arkada olsa da Cemşit'i seçer,
Asya'nın seçiminde oğlu Samet'in Cemşin baba bilmesi de belirleyici etken
olmuştur. Filmde İlyas sevginin kıymetini geç anlamıştır. Daha önce karısını ve
çocuklarını kaybetmenin yarattığı eksikliği kendini işine vererek unutmaya
çalışan. Cemşit ise insancıl yönü ve sevginin kıymetini bilirliği ile tercih
edilen olmuştur. “Soner Derse “Türk Sinemasında Aşk”
15. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (1– 8 Temmuz
1978)
► En İyi 2. Film
► Atıf Yılmaz “En İyi Yönetmen”
► Çetin Tunca ”En İyi Görüntü Yönetmeni”
► Taşkent Film Şenliği (1978)
► Türkan Şoray “En İyi Kadın Oyuncu”
Jüri Üyeleri: Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Genco Erkal, Ahmet Gönen, Kami
Suveren, Mevlüt Ekinci, Onat Kutlar, Osman Aydın, Ömer Kavur, Şanar Yurdatapan,
Tan Oral, Vecdi Sayar.
* Sevgi ve emek ilişkisi üzerine, tekrar
tekrar seyretmekten bıkılmayacak, asla eskimeyecek bir klasik… Atıf Yılmaz,
ünlü Sovyet yazarı Cengiz Aytmatov’un ro-manından hareketle, gelmiş geçmiş en
güzel aşk öykülerinden birini beyazper-dede oya gibi işliyor. Bir iddiaya göre
Fransız şair Aragon tarafından, “dünyanın en güzel aşk öyküsü” olarak nitelenmiş
“Selvi Boylum Al Yazmalım”.
Bir baraj inşaatına kamyonuyla kum taşıyan şoför İlyas, eşi Asya
ve küçük çocukları Samet’in dünyalarına dalıyoruz önce. Asya ile İlyas’ın bir
zamanlar dillere destan olacak aşkları, kıskançlık, içki düşkünlüğü, başka kadınla
ilişki vb. nedenlerle sarsılmaktadır. Gerçekte karısını çok seven ama kişiliği
giderek zayıflayan İlyas’ın, işindeki sorunların da büyümesiyle evini terk
etmesi üzerine Asya çocuğuyla birlikte çaresiz kalır. Günlerce kocasını bekler…
Genç kadının bir süre sonra tanıştığı ve oğlunun baba bildiği Cemşit’le
beraberliği ise hiçbir şeyin eskisi gibi olmamasına yol açacaktır.
İlyas yıllar sonra çıkıp gelir. Karısını ve çocuğunu talep
etmektedir. Bu geliş, insanoğlunun kafasını ve gönlünü binlerce yıldır meşgul
edip hâlâ sürmekte olan tartışmanın fitilini bir kez daha ateşler. Sevgi nedir?
Kimdir sevgili, kimdir eş, kimdir baba… Ve dönmek mi zordur, dönmemek mi…
Türkan Şoray, Kadir İnanır, Ahmet Mekin üçlüsünün çok başarılı
oyunculuk perfor-mansları ve olağanüstü uyumlarıyla dikkat çeken, Cahit Berkay
imzalı film müziğiyle de sinemaseverlerin gönül tellerini titreten, Atıf
Yılmaz’ın incelikli yönetiminin hep hissedildiği bir film Selvi Boylum Al
Yazmalım. (Tunca Arslan )
* Güzel köylü kızı Asya ile yiğit kamyon
şoförü İlyas'ın aşkı dağlarda başlar, gelişir, mutlu bir evliliğe dönüşür.
Samet bebeğin doğumuyla perçinlenen örnek bir sevgi, mutlu bir evliliktir bu.
Sevgi ve emek ilişkisi üzerine, tekrar tekrar seyretmekten
bıkılmayacak, asla eskimeyecek bir klasik… Atıf Yılmaz, ünlü Sovyet yazarı
Cengiz Aytmatov’un ro-manından hareketle, gelmiş geçmiş en güzel aşk
öykülerinden birini beyazper-dede oya gibi işliyor. Bir iddiaya göre Fransız
şair Aragon tarafından, “dünyanın en güzel aşk öyküsü” olarak nitelenmiş “Selvi
Boylum Al Yazmalım”.
Bir baraj inşaatına kamyonuyla kum taşıyan şoför İlyas, eşi Asya
ve küçük çocukları Samet’in dünyalarına dalıyoruz önce. Asya ile İlyas’ın bir
zamanlar dillere destan olacak aşkları, kıskançlık, içki düşkünlüğü, başka
kadınla ilişki vb. nedenlerle sarsılmaktadır. Gerçekte karısını çok seven ama
kişiliği giderek zayıflayan İlyas’ın, işindeki sorunların da büyümesiyle evini
terk etmesi üzerine Asya çocuğuyla birlikte çaresiz kalır. Günlerce kocasını
bekler… Genç kadının bir süre sonra tanıştığı ve oğlunun baba bildiği Cemşit’le
beraberliği ise hiçbir şeyin eskisi gibi olmamasına yol açacaktır.
İlyas yıllar sonra çıkıp gelir. Karısını ve çocuğunu talep
etmektedir. Bu geliş, insanoğlunun kafasını ve gönlünü binlerce yıldır meşgul
edip hâlâ sürmekte olan tartışmanın fitilini bir kez daha ateşler. Sevgi nedir?
Kimdir sevgili, kimdir eş, kimdir baba… Ve dönmek mi zordur, dönmemek mi…
Türkan Şoray, Kadir İnanır, Ahmet Mekin üçlüsünün çok başarılı
oyunculuk perfor-mansları ve olağanüstü uyumlarıyla dikkat çeken, Cahit Berkay
imzalı film müziğiyle de sinemaseverlerin gönül tellerini titreten, Atıf
Yılmaz’ın incelikli yönetiminin hep hissedildiği bir film Selvi Boylum Al
Yazmalım. (Tunca Arslan )
* Güzel köylü kızı Asya ile yiğit kamyon şoförü İlyas'ın aşkı
dağlarda başlar, gelişir, mutlu bir evliliğe dönüşür. Samet bebeğin doğumuyla
perçinlenen örnek bir sevgi, mutlu bir evliliktir bu. yapmıyor kesinlikle, onu
yalnızca bir olgu gibi ele alıyor. Yeni yapının birey-toplum ilişkisine
getirdiği sağlıklı değişimi vurgulamadan da geçmiyor. Ama Aytmatov bu ilişkiyi
bu dönüşümü bir fon olarak alıyor yalnızca... Bu fon üstünde bir "aşk
öyküsüdür o…
Aragon’a “Bu dünyanın en güzel aşk öyküsüdür" dedirten
Cemile gibi, Aytmatov çokluk aşkı işliyor, sevgiyi anlatıyor şiirli bir dille.
bır ozan deyişiyle,. Selvi Boylum Al Yazmalım" sinemalaştırılması zor bir
öykünün ustaca senaryolaştırılması çabasını içeriyor öncelikle, Özgentürk'ün
çalışması, Aytmatov'un iki erkeğin ağzından anlattığı öyküde ağırlığı kadın
üstüne kaydırırken, yine onun gözüyle öyküde gizli saklı olarak bulunan ana
temayı, sevgi üstüne bir soruşturmayı açık seçik biçimde ön plana geçiriyor. İç
konuşmaların kullanımı, kişilerin iç dünyalarına eğilmemizi, yaşadıkları anın
sorularını öğrenmemizi olanaklı kılıyor.
Özgentürk, yazının başına aldığımız sözleriyle, sevginin
anlamı üstüne, öyküyü de aşan bir sorunsal koyuyor ortaya, ve bunu öykünün
özüne en uygun biçimde yanıtlıyor. Atıf Yılmaz'ın yönetimi ise, bilgili,
duyarlı, ustaca... Öykünün, bize uyarlama sırasında yitirdiği bazı şeyler var:
Fonda tam hızla kalkınan bir geri kalmış yöre kendini bu çalışmaya adamış
emekçı Cemşit ve diğerleri, özel yaşamlarını ancak toplumsal kalkınmanın ve
buna kişisel katılmanın çerçevesi içinde taşıyan insanlar. Öykünün bize uyarlanırken
kaçınılmaz biçimde yok olan bu yanını, Yılmaz, senaryoya da dayanarak, kişilere
kattığı zengin boyut-larla dengeliyor... İlk yarıda, Aytmatov'un gösterişsiz
alabildiğine yalın biçimde anlattığı Asya-İlyas ilişkisini biraz abartıyor
gerçi, tam bir "Şoray/İnanır" gösterisi haline getiriyor. Ancak
ikinci yanda tam bir ustalıktır Yılmaz'ınki. Dört insan arasında, Asya, İlyas,
Cemşit ve küçük Samet arasında oluşan ilişkileri, yaşanan duyguları, her sözün,
her adımın her jestın inceden inceye hesaplanarak kullanıldığı bır sinema
diliyle veriyor Yılmaz. Dört oyuncu kişiliği, bu duygusal çaprazın içinde bir
Beethoven kuarteti yönetircesine incelikle yönetiyor ...
Al Yazmalım aşka, kadın/erkek sorunsalına Türk sinemasında hiç
yaklaşılmadığı biçimde yaklaşan, değişik bir açıdan, temele inerek yaklaşan bir
film. Alışılmış kaynaklardan yeni, özgün kaynaklara yönelmenin olumlu bir
sonucu bu. Sine-malaştırılması zor bir öykünün, Aytmatov duygusallığını (Sovyet
uyarlamalarındaki şiire erişemese de) bir hayli koruyarak, giderek ona bize
özgü bir yorum getirerek sinemalaşması ... Filme tüm katkılar olumlu: Cahit
Berkay’ın müziği, tüm oyuncuların oyunu ve Türk sinemasında. alışılmadık ölçüde
başarılı bir dublaj ... Ama aralarından biri sıyrılıyor. Yine de Son, denli
zor, inandırıcı olmayan bir rolde Ahmet Mekin’ın verdiği oyun, çizdiği kişilik,
yıllarca unutulacak gibi değil ... “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder