Senaryo : Selim İleri
Görüntü Yönetmeni : Salih
Dikişçi
Müzik: Atilla Özdemiroğlu
Yapım: Alfa Film/Ömer Kavur,
Atıf Yılmaz
Oyuncular : Müjde Ar (Nalân), Hakan Balamir (Murat
Ağa), Talat Bulut (Hasan), Orhan Çağman, Mehmet Esen, Ferda Ferdağ, Reha Kral,
Orhan Aykanat, Aydan Burhan, Kazım Eryüksel, Yılmaz Kurt, Nuran Oktar,
KONU: . Pavyonlara düşürülmüş olan
Nalân Şeyda, program yapmak için geldiği kasabada Murat Ağa'nın gölde kendini
öldüren karısına çok benzediği için ağa tarafından zorla kaçırtır ve eve
kapanır. Yıllarca karısının geri dönüşünü bekleyen Murat, eski tutkusunu
diriltmek istemektedir. Bu nedenle Nalan'a sahip olma ve onu karısına benzetme
isteği giderek sadizme varır. Bu arada Nalan kendi halinde bir balıkçıya
duygusal açıdan yakınlaşmıştır. Sonuçta, ruhsal durumu bozulan Murat Ağa
intihar eder ve Nalân kendini saran kabustan kurtularak sevgilisine kavuşur.
"Nalân Şeyda gelenek ve
göreneklerin kıskacında, toplumdan dışlanmış ve bir direnişin simgesi olarak
işlenen kadın kahramanlardan biridir. Nalârı da Murat Ağa'nın yıllar içinde
yaşanan olayları doğru değerlendirip yaşadığı sorunları aşamaması sonucu oluşan
ruhsal hastalığının kurbanı olur. Filmde Murat Ağa'nın. insanı baskı altında
tutarak istediğine ulaşma davranışı, Nalân ile Hasan aşkını olumlamaktadır. ine
Nalan ile Hasan'ın aşklarının önünde aşılması gereken bir engel vardır: Engelin
aşılmasıyla mutluluğun geleceği düşünülür. Ama engelin aşılmasıyla birlikte
karşılıklı sevginin varlığına olan ortak inançtan dolayı mutlu olmanın yolu
açılır. “İsimler filmin jeneriğinden alınmıştır. ”
*
Senaryosu bir yana 'Göl'ün asıl ilgi çeken yanı, belirli bir olgunluğa dogru
yol alan Ömer Kavur'un sinema anlatımı. Yatık Emine, Yusuf ile Kenan ve Ah
Güzel İstanbul'da Refik Halit Karay, Onat Kutlar ve Füruzan ile çalışan Ömer
Kavur, Selim İleri'yle Kırık Bir Aşk Hikayesi'nde başlayan işbirliğini
sürdürdüğü Göl ile filmografisinde aşama olarak nitelenebilecek bir uslup
denemesini gerçekleştiriyor Sinema dilinin kullanılmasındaki özeni, özellikle
iç mekanlarda belli bir düzeyi tutturan olgunluğu, kurgusu ve her boşluğu
doldurmaya yönelik, biraz tırmalayıcı müzik çalışmasıyla Göl'ün yönetmen Ömer
Kavur'un anlatım açısından en olgun yapıtlarından biri olduğu söylenebilir.
(Sungu Çapan, Milliyet San at, 15 Şubat 1983)
* "Senaryodaki
verimsizlik ve kuruluş grafiği giderek aşağı düşen kötü bir gerilim filmi ile
karşı karşıya bırakıyor bizi. Kuşkusuz simgesel anlatımın çabucak kesilmesi ve
öyküyü düşünsel planda izlettirecek öğelerin kalmayışı da olumsuzluğa yol açan
etkenlerden. Selim ileri, bizde geleneği olmayan bir türde senaryo yazmaya çalıştığı
için belli ki epey zorlanır? Ne var ki genç balıkçı ve şantöz kadın
tiplemelerindeki inandırıcılık eksikliği bağışlanır gibi değil. Her iki kişilik
hiç de konumlarına uymayan diyaloglarıyla izleyicide şaşkınlık yaratıyorlar.
İleri, belki bu diyaloglarla tiplerine derinlik kazandırdığını sanıyor ama ne
genç balılçının hayallerine yelken açtığı zengin denizler ne de şantöz kadının
yalnızlık üzerine konuşmalar yapan, 'kaderin sillesini yemiş meşum kadın'
konumu tutarlı değil. Öykücülükten, gelme bir alışkanlıkla diyaloglara fazla
bel bağlayan ileri'nin bir daha aynı yanlışlığa düşmemesini dileriz.
Oyuncuların oldukça gayretli ve başarılı olduğu film de Müjde Ar ve Hakan
Balamir tipleme açısından da yerinde birer seçim olarak dikkati çekiyor. Atila
Özemiroğlu'nun müziklendirme çalışması biraz kolaycı ama bu tür filmIer için
uygun. Ömer Kavur bence 'Kırık Bir Aşk Hikayesi'nden daha başarılı bir yönetim
göstermiş Eksikliklerine karşın cesur ve çizgi üstü bir film 'Göl'."
(Aydın Sayman, Milliyet Sanat, 5ayl: 88, s.44, Mart 1983)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder