Powered By Blogger

8 Mart 2020 Pazar

SU (1981)


Yönetmen: Çetin İnanç
Senaryo: Suphi Tekniker
Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi
Yapım: Uzman Film/Kadir Turgut, Ferit Turgut

Prodüksiyon Amiri: Cihat Karaman, Set Ekibi: İsmail Kündem, Ömer Babu, Erdal Şumer, Işık Ekibi: Salim Yaşar, A. Rıza, Yönetmen Asistanları: Ali Kıvırcık, Faruk Turgut, Renk Uzmanı: Kaya Ören, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Senkron: Turgut İnangiray, Ören Film Stüdyosunda renklendirilmiş, Yeni Film stüdyosunda seslendirilmiştir.

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Orhan Günşıray, Filiz Özten, Nejat Özbek, Hikmet Taşdemir, Aliye Rona, Talât Gözbak, Şenay, Tevfik Şen, Seyfettin Aydemir,

Konu: SU , Cüneyt Arkın’ın kariyerinin 1980’li yılların ilk yarısındaki çok özel bir dönemi olan çetin İnanç ortaklığında gerçekleştirdiği filmlerinin başlangıcıdır.1981 yapımı film 1983 ve 84 yıllarında tamamen oturmuş Arkın - İnanç stilinin hamurunun yoğruluşudur. Film hızlı bir şekilde başlar ve bu yüksek tansiyon film boyunca muhafaza edilir . Keban Barajı için sadece emeğini , terini değil kanını canının bir parçası kadınını ve oğlunu suya feda etmiş "deli" mühendis Murat ve aynı anadan olmayan üvey kardeşinin mücadelesidir. Aslında dünyanın var oluşundan bu yana süregelen iyi ve kötünün mücadelesi ... 

Baraj bölgesinde bir kumar cenneti yaratmak amacıyla tüneller açılması ve yol yapımı beraberinde dinamitleme çalışmalarını getirmiştir . Mühendis Murat "su dağlarda tek bir fidan tek bir can yoldaşım kalsa da " diyerek baş koyduğu yolda bu çalışmaların tehlikesini sezmiş ve tüm gücüyle halkı da kardeşini de uyarmaya çalışmaktadır. Suyun affetmeyeceğini hissetmektedir . Kayaları dinler suyun akışını izler gelecek felaketin kapıda olduğunu haykırır . Baraj bölgesinin jeolojik yapısı dinamitleme sonucunda oluşacak sarsıntıları karşılayamayacak zayıf bir toprak katmanına sahip olabilir ve bu da heyelana dolayısıyla barajın çökmesine yol açacaktır. Bir tek ampulün dahi boşa yanmaması gereken bu zamanda bir işe yaramayan reklam panolarınızı çalıştırmayın süslü salonlarda mücevherlerinizi sergilemek için memleketimizin bereket kaynağını tüketmeyin, Keban’ın yavrum canım oğlum seni seviyorum" Filmde bu şekilde toplumsal mesajlar içeren kült repliklerin bulunduğu bir bölüm vardır . Bu açıdan Arkın’ın "duygularıyla" oynayan bir aktör olmasının zirvedeki örneklerinden birisidir. 

Arkın bu konuşmaları yaptığı sahnelerde yalnızdır . Baş mühendisliğini yaptığı barajı oğlu gibi görmektedir. Her baba gibi oğlunun üzerine titrer çünkü her evlat gibi o da Türkiye’nin geleceğidir . Bu duyguyu samimiyetle ve ruhla izleyene hissettirmek sanatsal bir başarıdır . Aksiyon dozu diğer inanç Arkın filmlerine kıyasla daha makul ve sosyal mesajların verilişi açısından son derece başarılı olan su sürekli şekilde benzetildiği Köprü filmine sadece bu özellikleri ve Arkın’ın oyunculuğu (kendi başına oynadığı sahneler, aksiyon sahnelerindeki tartışılmaz başarısı ve köprüye bağlanma sahnesinde Yeşilçam kadar dünya sinemasında bile pek çok oyuncunun cesaret edemeyeceği bir tehlikeye atılması) ile çok daha ileride ve hoş bir alternatiftir, (www.cuneytarkin.com)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder