Yönetmen: Nisan Akman,
Senaryo: Ayşe Kulin “Güneşe Dön Yüzünü”
kitabında yer alan “Gülizar” adlı öyküsünden
Görüntü Yönetmeni: Colin Mounier
Yapım: Mine Film/Kadri Yurdatap
Müzik: Doğan Canku, Işık Şefi: Hakkı
Yazıcı, Kasting: EksKast, Makyaj: Zübeyde Erden, Nevin Barut,
Teknik Ekip: Hamdullah Erdoğan, Ekrem Konya, Hayrettin Kaya, Işık Ekibi:
Sinan Gencal, Hakkı Yazıcı, Işık Şefi: Bekir Toyer, Görüntü
Yardımcısı: Kemal Şallı, Yönetmen Yardımcısı: Bülent Hekimoğlu, Devamlılık:
Cânâ İşleri, Yapım Sorumluları: Erdem Alpınar, Metin Erarabacı,
Montaj: Orhan Cesur,
Oyuncular: Hülya Avşar (Gülizar), Erdal
Özyağcılar (Remzi), Orhan Çağman (Artin), Derya Alabora, Doğan Şen, Güzin
Özyağcılar, Burçin Yazıcı, Elizabeth Şahbaz, Zübeyde Erden, Arda Ural, Sühan
Baydar, Gülten Mızraklı, Çağkan Neşeli, Emre Seyhan, Alev Altındiş, Banu
Çayözü, Olgun Arun, Nadi Özerkal, Ke-rem Cerrahoğlu, Mithat Kılıç, Polat H.
Kasarcı, İbrahim Özdemitr, Sema Gürses, Cenk Biniş, Üstün Oyman, Perihan
Akıntunç, Didem Çayözü, Yavuz Tosun,
Konu: Daha iyi yaşama koşullarına duyduğu
özlem ile sınıf atlamanın yollarını deneyen. kendisi ve çevresiyle bir çeşit
ödeşmeye giren Gülizar'ın (Hülya Avşar) yaşam serüvenini, gerçek yaşamda
karşılığını bulacak bir inandırıcılık çizgisinde işledi. Artin Usta ile ışıkçı
Ramiz komşudurlar. Artin Usta (Erdal Özyağcılar) eski mesleği manken
yapımcılığını sürdürür. Tekdüze yaşamının ışığı ise, Ramlz'in küçük kızı
Gülizar'dır (Hülya Avşar). Gülizar kendi evinde bulamadığı ilgi ve sıcaklığı
Aı:tin Ustanın mekanında bulur. Ramiz bir gün kızıyla birlikte işe gittiğinde
Cülizar'a reklam filmlerinde oynaması teklif edilir.Ramiz çok gönüllü
olmamasına karşın, maddi sıkıntıda olduğundan önerilen paraya da lıayır
diyemez. Gülizar reklam filmlerinde oynamaya başladı-ğında yaşamında büyük
değişiklikler olur ve çevresiyle ilişki kurrnakta zorluk çeker. Aclını Güli
olarak değiştirerek kendisine çevresindekilerden farklı bir görünüm vermeye
çalışır. Yeni yaşamının kendisine sağladığı rahatlıkla da cömertçe kullanmaya
başlar. Tüm bunlara karşın mutsuz ve huzursuzdur. Her sorununa çözüm bulan
Artin Usta da giderek ona yardımcı olmakta yetersiz kalır. Gülizar yetiştiği
çevre ile geldiği çevre arasındaki farklılıklar nedeniyle tüm tedirginlikleri
ve uyumsuzluğu yaşamaya başlar.
Fakat
çalışma saatlerinin düzensiz olması nedeniyle birbirlerini sık sık görüp bir
arada olamazlar. Kansını yeterince görmemek Bülent'] bıktırır. Gürün işini
bırakmasını ve bir çocuk yapmasını ister. Gül ise eşini sevmesine rağmen çocuk
yapma açısından kararsızdır. Gül ile Bülent yakın arkadaşları Selda'yı dünyanın
en mutlu kadını olarak tanımlarlar. Selda, Gül'ün işini bırakması için ona
yardımcı olur. Işini bırakmak zorunda kalan Gül ise kendisini güvensiz olarak
hissetmeye başlar ve eşini iş arkadaşı Pelin'den kıskanmaya başlar. Bu durum da
Pelin'in hoşuna gider. Ve Gül'le garip bir savaşımın içine girer. Karı koca
arasında güvensizlikten kaynaklan kıskançlık giderek aralarındaki sevgiyi de
törpülemeye başlar. Ateşli bir tartışma sırasında Bülent'in söylediği bir söz
Gürün gerçekleri görmesine yardımcı olur. Gül tekrar işine döner, fakat her şey
umduğu gibi olmaz. Evlilikleri her geçen gün çekilmez bir birlikteliğe dönmeye
başlar. Artık ikisi de çıkmaz bir sokağın içindedirler.
Ödül:
Kültür, Sanat ve Turizm
Bakanlığı'nın 8 milyonluk para ödülünü (1987)
Ø Ankara 1. Film Şenliği'nde
(1988) Derya Yücel, "en iyi yardımcı kadın oyuncu", Orhan Çağman da
"en iyi yardımcı erkek oyuncu" Ödüllerini kazandılar.
v Nisan Akman bu ikinci filminde
bili-nen bir türe, hatırı sayılır yenilikler ve yaklaşımlar getirmesine
karşılık ilk filminde olduğu gibi bir fotoroman estetiğinden kurtulamamış. Onca
kanlı-canlı, inandırıcı olan bu tiplerini hareketli bir fotoroman yöntemi ile
yansıtırken, bir takım yapay-zorlama olaycıklara da oldukça ödün vermiş.
(Burçak Evren, Bir Kırık Bebek, bir kınk film, Güneş, 20 Kasım 1987)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder