Powered By Blogger

8 Mart 2020 Pazar

DELİ KAN (1981)


Yönetmen: Atıf Yılmaz
Eser: Zeyyat Selimoğlu
Senaryo: Onat Kutlar, Ayşe Şasa, Atıf Yılmaz
Görüntü Yönetmeni: Taner Öz
Müzik: Yeni Türkü, Selim Atakan
Yapım: Yeşilçam Film/Atıf Yılmaz,
Şeref Gür,Sadık Deveci

Oyuncular: Tarı Akan (Sefer), Müjde Ar (Zekiye), Kamil Sönmez, Ata Saka, Tevfik Şen, Ekrem Dümer

Konu: Karadenizli iki gencin öyküsünü anlatır. Mitari köyünün bir delikanlısı Sefer kendi köyünden Zekiye'ye tutulur. Sefer'in sevgisini kaba davranışlarla göstermesi Zekiye'yi rahatsız etmektedir. Zekiye'nin tek isteği tatlı söz, güler yüz ve kişiliğine saygı duyulmasıdır. Oysa ki; Sefer, kadına sahiplenmeci bakışı, Aşk” Zekiye'ye erkekçi davranışları doğal saymaktadır; dahası yaptığının farkında bile değildir. Ona zorla sahip olur sonra da evlenir. Ama Zekiye bu şekilde evlenmeyi onuruna yediremez, kaçıp İstanbul'a gider. Duruma anlam veremeyen Sefer günler sonra Zekiye'yi aramaya gider. Bir zaman sonra iki genç bir barda karşılaşırlar. Sefer önce kızar, sonra durumu kabullenerek kaybettiği sevgiyi yeniden yakalamaya çalışır. Yıllar önce kurulamayan insancıl sevgi oluşacaktır. Ne ki, içine düşülen bataklık, ahlaksız ilişkiler ağı, kirli ilişkilerle uğraşan patronlar mutluluğa olanak vermezler. İnsanların birbirlerinin kuyusunu kazdığı. gemisin yürütenin kaptan olduğu, güçlünün zayıfı yok ettiği kent ortamı taşradan gelen bir çok insana mutsuzluk ve çözülüş getirdiği gibi Sefer ile Zekiye'de mutluluk tanımaz. "Bir insanın sevgi ya da nefret dolu oluşu özgürlüğe değer verişi ya da baskılardan yana tavır koyuşu, içinde yaşadığı toplumun yapısı tarafından belirlenir. İşte o toplumsal yapı biyolojik kökenliler dışında, tüm tutkulardan sorumludur.? Sefer'in sevgisi de içinde yaşadığı toplumun ataerkil yapısından kaynaklanmaktadır. Sefer sevgiyi eksik ve tek yanlı algılamakta-dır. Ona göre gerçek ve önemli olan tek şey kendi kişiliği ve beklentileridir. Zekiye'nin bir insan olarak istekleri, düşünceleri dahası sevgisi önemsizdir. Böyle düşündüğü için de Zekiye'ye zorla sahip olması normaldir. Üstelik, onunla evlenmekle de içtenliğini kanıtlamıştır. Filmin sonuna doğru Sefer Zekiye'yi kaybedince yaptığı yanlışı anlar. Zekiye'nin içine düştüğü batağı bile kabullenir. Çeşitli nedenlerle oluşmuş insan onuru/ahlakı ile bağdaşmayan ortam sevginin önündeki kişisel engelleri aşan gençlere mutluluk hakkı tanımaz. Sonu ölümle bitse de film sevginin tek yanlı bir tutku ile değil, karşılıklı olarak bir koza gibi sabırla örülmesi gereken bir olgu olduğu mesajını" iletmektedir. “Soner Derse “Türk Sinemasında Aşk”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder