Eser: Zeyyat Selimoğlu
Senaryo: Onat Kutlar, Ayşe Şasa, Atıf Yılmaz
Görüntü Yönetmeni: Taner Öz
Müzik: Yeni Türkü, Selim Atakan
Yapım: Yeşilçam Film/Atıf Yılmaz,
Şeref Gür,Sadık Deveci
Oyuncular: Tarı Akan (Sefer), Müjde Ar
(Zekiye), Kamil Sönmez, Ata Saka, Tevfik Şen, Ekrem Dümer
Konu: Karadenizli iki gencin öyküsünü anlatır.
Mitari köyünün bir delikanlısı Sefer kendi köyünden Zekiye'ye tutulur.
Sefer'in sevgisini kaba davranışlarla göstermesi Zekiye'yi rahatsız etmektedir.
Zekiye'nin tek isteği tatlı söz, güler yüz ve kişiliğine saygı duyulmasıdır.
Oysa ki; Sefer, kadına sahiplenmeci bakışı, Aşk” Zekiye'ye erkekçi davranışları
doğal saymaktadır; dahası yaptığının farkında bile değildir. Ona zorla sahip
olur sonra da evlenir. Ama Zekiye bu şekilde evlenmeyi onuruna yediremez, kaçıp
İstanbul'a gider. Duruma anlam veremeyen Sefer günler sonra Zekiye'yi aramaya
gider. Bir zaman sonra iki genç bir barda karşılaşırlar. Sefer önce kızar,
sonra durumu kabullenerek kaybettiği sevgiyi yeniden yakalamaya çalışır. Yıllar
önce kurulamayan insancıl sevgi oluşacaktır. Ne ki, içine düşülen bataklık,
ahlaksız ilişkiler ağı, kirli ilişkilerle uğraşan patronlar mutluluğa olanak
vermezler. İnsanların birbirlerinin kuyusunu kazdığı. gemisin yürütenin kaptan
olduğu, güçlünün zayıfı yok ettiği kent ortamı taşradan gelen bir çok insana
mutsuzluk ve çözülüş getirdiği gibi Sefer ile Zekiye'de mutluluk tanımaz.
"Bir insanın sevgi ya da nefret dolu oluşu özgürlüğe değer verişi ya da
baskılardan yana tavır koyuşu, içinde yaşadığı toplumun yapısı tarafından
belirlenir. İşte o toplumsal yapı biyolojik kökenliler dışında, tüm tutkulardan
sorumludur.? Sefer'in sevgisi de içinde yaşadığı toplumun ataerkil yapısından
kaynaklanmaktadır. Sefer sevgiyi eksik ve tek yanlı algılamakta-dır. Ona göre
gerçek ve önemli olan tek şey kendi kişiliği ve beklentileridir. Zekiye'nin bir
insan olarak istekleri, düşünceleri dahası sevgisi önemsizdir. Böyle düşündüğü
için de Zekiye'ye zorla sahip olması normaldir. Üstelik, onunla evlenmekle de
içtenliğini kanıtlamıştır. Filmin sonuna doğru Sefer Zekiye'yi kaybedince
yaptığı yanlışı anlar. Zekiye'nin içine düştüğü batağı bile kabullenir.
Çeşitli nedenlerle oluşmuş insan onuru/ahlakı ile bağdaşmayan ortam sevginin
önündeki kişisel engelleri aşan gençlere mutluluk hakkı tanımaz. Sonu ölümle
bitse de film sevginin tek yanlı bir tutku ile değil, karşılıklı olarak bir
koza gibi sabırla örülmesi gereken bir olgu olduğu mesajını" iletmektedir.
“Soner Derse “Türk Sinemasında Aşk”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder