Powered By Blogger

6 Ocak 2018 Cumartesi

PİRE NURİ (1968)



Senaryo ve Yönetmen: Yılmaz Güney

Senaryo Aykut Düz

Kameraman Kaya Ererez

Yapım: Kurtuluş Film / Sadık Kurtuluş



Sesleri Alan: Yorgo İliadis, Prodüksiyon Amiri: Çetin Dağdelen, Prodüksiyon Asistanları: Abdurrahman Keskiner, Set Amiri: Selahattin Geçgel, Asistanlar: İhsan Söğüt, Erol Su, Reji Asistanları: Şeref Gedik, Aykut Düz, Arif Eriş, Işık: Cengiz Arlı, Asistanı: Fikret Topuz,



Oyuncular: Yılmaz Güney, Nebahat Çehre, Nihat Ziyalan, Danyal Topatan, Hüseyin Zan, Enver Dönmez, Çetin Başaran, İhsan Gedik, Ahmet Koç, Sami Tunç, Ahmet Köse



Konu: Büyük bir kentin kenar mahallesinde yaşayan Karşıyakalı bitirim Pire Nuri (Yılmaz Güney), sık sık çağrıldığı semt karakoluna söz vermiştir. Artık iş güç sahibi olup kimseyi çarpmayacaktır. Bu tür serseriliklerle hayatını sürdüren Pire Nuri’den annesi de yaka silker. Pire Nuri sözünde durmaz. Arabacı Cabbar ‘ın Parasını almıştır. Yine serseri arkadaşları Asil (Nihat Ziyalan) Bitle (Danyal Topatan) birlikte karakola götürülür. Kafası sargılar içinde olan Cabbar, korkudan şikayetini geri alır. Üç kafadar serbest bırakılır. Parkalı Pire Nuri, şalvarlı Bit ve düzgün giyimli üç arkadaş, Hacıhüsrev'li yankesici Melahat’ı (Nebahat Cehre) ararlar. Melahat, İstanbullu Parlak Selami'nin (Hüseyin Zan) barına takılır. Parlak Selami, çevresine topladığı adamlarıyla korku salan belalı bir kabadayıdır, Dokuz kişi olan Selami’yle baş etmek mümkün değildir. Asil ise bu işte yoktur. Yalnız kalan Pire Nuri, tek başına Selami’nin barına girer. Adamlarıyla boğuşur. Son anda sırtına arkadan vurulan bir sandalye yere yıkılır. Onu öldü sanıp bir göl kenarına atarlar. Pire Nuri'yi yalnız bıraktıkları için pişman olan Asil ile Bil, onu ararlarken göl kenarında bulurlar. Pire Nuri yaralıdır.



Çarşaflara bürünüp iş bitiren yankesici Melahat, yeni bir işten dönüp Selami'nin barına gelir. O sırada Pire Nuri de iki arkadaşıyla barı basar. Silahlıdırlar. Selami'nin adamlarıyla kapışan Pire Nuri, Melahat'ı sırtına alıp kaçırır. Uç arkadaşın saflarına çekmek istedikleri Melahat’ın, yankesicilikten polis kayıtlarında 200!ün üzeride sabıkası vardır.



Pire Nuri'nin Melahat'ı götürüp gizlendikleri yer, kent dışında terk edilmiş eski bir plajdır. Kabinlerin önünde silahlarıyla nöbet tutan üç arkadaş, Selami'den gelecek her tehlikeye karşı hazırdır. Selami, tüm adamlarını Pire'yi bulmak için üzerlerine salar, polis ise üç gün içinde teslim olmalarını ve Melahat'i de getirmelerini ister, Bir süre sonra kaçaklar yerlerini değiştirirler. Yuvalandıkları yer, yine deniz kenarındaki başka bir plaj mekânıdır. Selami'nin adamları Pire Nuri'nin gizlendiği yeri öğrenebilmek için bu kez anasının evini basar. Kadını bağlayıp yakarlar. Mahalleye inen Bit, Selami'nin adamları tarafından yakalanır. Onu döverler. Bit, silah tehdidi altında Selami ve adamlarını gizlendikleri yere götürür. Ama Pire Nuri ortalıkta görünmez. Kerpiçten yapılmış bir kulübe içinde Melahat ve Asil’le birlikte gizlenen Nuri, çevreyi saran düşmanlarını elinde silahla izler. Melahat ve Asil de silahlıdır. Kanlı bir çatışma başlar Pire Nuri, Selami’yi öldürür. Asil ile Bit vurulmuştur. Pire Nuri ise bacağından yaralıdır. Pire Nuri uğruna katil olan Melahat, tepelere baktığında polislerin çevreyi sardığını görür. Sevdiği adamla birlikte teslim olacaktır...”Agâh Özgüç, “Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney,” syf, 230”



► Filmin afişlerinde yönetmen olarak adı geçen Ali Ekber takma bir isimdir. Filmi çeken Yılmaz Güney'dır. Filmin jeneriğinde ise senaryo yazarı olarak Aykut Düz’ün adı geçer. Öncelikle ilk senaryonun yazarı Avdın Engin’dir. Çekim sırasında Aykut Düz'ün katkıları olmuştur. (Agah Özgüç) 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder