KURŞUN ADRES SORMAZ (1992)
Yönetmen: Bilge Olgaç Senaryo Bilge Olgaç, Osman Şahin “Osman Şahin’in “Ocağına Düşmek” isimli öyküsünden uyarlama” Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı, Yapım Gülşah Film/Selim Soydan Yapım Sorumlusu: Emrah Şimşit, Müzik: Selda ve Sezer Bağcan,
Oyuncular: Aytaç Arman,
Halil Ergün, Levent Ülgen, Şerif Sezer, Küçük Oyuncu: Serkan Bozkurt, Orhan
Aydın, Mustafa Suphi,
Konu: Kan davası yüzünden iki adam
öldüren Hano (Aytaç Arman), kanlıları tarafından takip edilmekte ve ölüm
tehlikesiyle karşı karşıya bulunmaktadır. Kaçarken, bozkırın ortasında
rastladığı bir eve sığınır. Evin sahibi Seyfo (Halil Ergün), Hano'yu
kanlılarının elinden kurtarır. Ama, kurtardığı adamın, kendi amcasının da
katili olduğunu anlayan Seyfo ile Hano arasında yeni bir kovalamaca başlar. Bu
ölümkalım kaçışı, Hano'nun, şansının yaver gitmesi sayesinde, Göreme'de bir
turist grubuna rastlayarak kurtulması ile sonlanır.
&
Türk Sineması'nda ilk kadın yönetmen olması açısından önem taşıyan Bilge
Olgaç'ın şimdilik son yapımı olan "Kurşun Adres Sormaz", kendisinden
beklenilenin aksine, kadının toplumsal sorunlarını sorgulayan bir film değil.
Film, kırsal kesimde hala hakimiyetini sürdüren toplumsal bir yarayı, yani kan
davasını konu almaktadır. Türk sinema tarihi boyunca aynı konuyu ele alan pek
çok örnek olmasına karşın, yönetmenin konuya farklı bir bakış açısı ile
yaklaşma isteğini ve çabasını gerçekleştiremediği ve klasik kalıpların dışına
çıkamadığı açıkça gözlenmektedir. Hakim olan "belgeselci" tavır, belki
de filmi izlenebilir kılan tek fakör. Az önce de belirttiğimiz gibi, film,
klasik anlatımların ve yaratım darboğazında boğulup gitmiş. Başlangıcından
itibaren kayıp bir film olan "Kurşun Adres Sormaz", adeta yerli bir
western görünümünde.
Film boyunca Seyfo, Hano ve diğer kanlısı,
ölüm motifini birlikte yaşamakta ve bu motif üzerinde amansız bir ortaklık
kurmaktadırlar. Hano ölümden kaçarken, Seyfo ve diğer kanlı, Hano üzerine
acımasız bir mücadeleye girişmektedirler. Köy insanının toplumsal değerleri
çerçevesinde küçücük bir bakış açısına sıkışıp kalmış dünyası, do yaşlı adam ve
kızı, bunların simgesi olarak kullanılmıştır
Hano'nun kanlısı ile yaşlı
adamın kızı arasında gelişen aşk, tipik bir "Ferhat ile Şirin masalı"
olmaktan öteye gidememiştir. Konunun ele alınış biçimindeki bu aksaklıklara
rağmen, filmin izlenebilir hale gelmesi için önemli unsurlardan birisi olan
oyunculuk da, ne yazık ki, abartılı ve inandırıcılığı son derece zayıf olan bir
boyutta kalmıştır. 29. Antalya Film Festivali'nde hiç ödül alamayan bu filme,
yeni platformlarda ödül vermemek, bir anlamda haksızlık sayılabilir. Film, çok
daha kısa bir sürede konuyu çok daha akıcı bir biçimde anlatabileceği yerde,
gereksiz yere bu kadar uzatılmasından ve saygıdeğer oyuncularının sergilediği
performans açısından, festivalin "en sıkıcı film" ve "en
gerçekdışı oyunculuk" ödüllerine layık gösterilebilirdi.
Yönetmen
Bilge Olgaç, özelikle Seyfo'nun Hano'yu öldürdükten sonraki olaylara yönelik
kurduğu hayalleri trajikomik boyutlarda ele almak istemiş, ama hayal sürecine
kattığı aşırı abartılı mizansen ve replikler nedeniyle, absürde kayan bir
anlatıma girmiştir. Filmin
sinematografik anlatımını zedeleyen bir diğer unsur da, müziğin, anlatılan
konunun daima önünde yer alması ve bu açıdan anlaşılırlığı güçleştirmiş
olmasıdır. İster istemez izleyici, müzikle birlikte konudan uzaklaşmakta, zaten
boğucu bir anlatıma sahip olan film, iyice çıkmaza girmektedir. Sinema adına
hiçbir yeni adımın atılmadığı, kişisel çıkmazların içine gömülüp kalmış bir
1992) film olan "Kurşun Adres Sormaz", yönetmeninin, var olan
formasyonu içinde büyük bir tükeniş yaşadığını gözler önüne sermektedir.
Dileğimiz, Bilge Olgaç'ın, bundan sonraki çalışmalarında, daha nesnel bir
tavırla, sırf film yapmış olmak için değil, ortaya gerçekten kayda değer bir
şeyler koymak için çaba sarf etmesidir. (Nıl Ozer Semra Gozel Antrakt Sinema Dergisi Aralık
1992)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder